۷۵ درصد مشترکان، الگو مصرف برق را رعایت می کنند

گروه اقتصادی الف،   4001118097

  وزیر نیرو با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تعرفه برق، گفت: ۷۵ درصد مشترکان، تا سقف الگو برق مصرف می‌کنند.

علی اکبر محرابیان صبح امروز در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو که با حضور رئیس جمهور در حوزه ستادی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به پوشش برق‌رسانی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در جهان از نظر ظرفیت نیروگاهی، جایگاه چهاردهم را داریم، همچنین تلفات شبکه توزیع نیروی برق در ایران تک‌رقمی است.

به گزارش ایسنا، وزیر نیرو افزود: در جهان هر ۱۰ سال یکبار شاهد فروپاشی شبکه و خاموشی‌های گسترده هستیم، اما در ایران ۱۸ سال است که خاموشی گسترده (Black out) نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در شروع دولت سیزدهم چالش‌های جدی در صنعت برق داشتیم که عمدتاً به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت در صنعت برق بود، ادامه داد: تابستان امسال با کمبود حدود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه شدیم که ۲۰ درصد از تقاضای کشور را شامل می‌شد. این موضوع منجر به خاموشی‌های سراسری به مدت چهار ماه در کشور شد که نارضایتی‌های عمومی و تعطیلی کارخانجات را به دنبال داشت.

وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین در زمستان نیز کمبود سوخت نیروگاه‌ها را داشتیم که به دلیل فرسودگی و عدم سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های حیاتی صنعت برق بود، البته مصرف بی‌رویه برق، بدهی‌های صنعت برق و رمزارزها نیز از دیگر چالش‌های ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش، زمستان سال جاری و تابستان سال آینده است که البته زمستان را با ظرفیت‌های درون دولت مدیریت کرده‌ایم، گفت: برای پیک ۱۴۰۱ راه‌اندازی ۶۰۶۲ مگاوات ظرفیت جدید را در دستور کار داریم که این ظرفیت در چارچوب ۲۷ واحد حرارتی با ظرفیت ۴۲۰۰ مگاوات، یک واحد حرارتی که توسط صنایع ساخته شده با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و ۷۳ واحد تجدیدپذیر با ظرفیت ۵۰۱ مگاوات انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت تقاضا گفت: یکی از اقدامات جهادی که در دستور کار قرار دادیم، نصب کنتورهای هوشمند است که در این رابطه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات کنتور هوشمند برای پرمصرف‌ها تا پیک تابستان نصب می‌شود.

به گفته محرابیان، به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و اصلاح تعرفه‌ها هستیم که البته این اصلاح از اول بهمن ماه بدون کوچک‌ترین افزایشی برای کم‌مصرف‌ها اعمال شد.

محرابیان تصریح کرد: همچنین حدود ۱۶۰ واحد نیروگاهی داریم که برق این واحدها در سال آینده از طریق بورس انرژی عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به افتخارات بخش آب خاطرنشان کرد: ایران از ایام قدیم در حوزه آب افتخارات زیادی را به دست آورده که این اقدامات ما را در موضوعات مختلف بخش آب مانند قنات‌ها و سدها نه تنها به خودکفایی کامل رسانده، بلکه در حال حاضر توانستیم بخش عمده‌ای از خدمات فنی مهندسی در این زمینه را صادر کنیم.


به گفته وزیر نیرو، در سال ۱۳۳۵ هر ایرانی ۶۸۵۸ مترمکعب سهم آب داشت که امروز این رقم به ۱۱۸۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده که به دلیل رشد جمعیت و کاهش منابع آبی است. این موضوع در حالی است که مصارف ایرانیان با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست یعنی به شدت مصرف‌گرا شده و منابع آبی نیز کاهش داشته است.

محرابیان در ادامه، مدیریت منابع آب، سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و اصلاح اقتصاد آب را از چالش‌های مهم بخش آب عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو با بهره‌گیری از ظرفیت شورای عالی آب، کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی و شورای هماهنگی حوضه آبریز در خصوص رفع چالش‌های این مجموعه اقدام می‌کند.

به گزارش ایسنا، محرابیان در حاشیه آئین افتتاح طرح‌های وزارت نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع تعرفه برق اظهار کرد: قانونی که در بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، دولت را مکلف کرد تا اقداماتی را برای هزینه برق انجام دهد.

وی افزود: آئین‌نامه مذکور به این معنی است که مشترکانی که تا سقف الگو مصرف می‌کنند، هیچگونه افزایش نرخی در قبوض برق خود ندارند؛ به‌طور متوسط حدود ۷۵ درصد مشترکان را شامل می‌شود.

محرابیان با بیان اینکه اجرای این آئین‌نامه دولت از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده، خاطرنشان کرد: مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند، می‌توانند با چند اقدام و راهکار ساده برای کاهش حداقلی مصارف خود تلاش کنند.

به گفته وزیر نیرو، برخی مشترکان از دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی غیرمتداول استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند به افزایش مصرف و در نهایت خارج شدن از الگو بیانجامد.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی با بیان اینکه الگو بر اساس آب و هوا و اقلیم کشور و با توجه به میزان متوسط دمای هوا به مناطق مختلف "معتدل یا عادی" و "گرمسیری" تقسیم شده، گفت: در راستای نیاز خانوارهای مختلف به استفاده از انرژی برق، وسایلی مانند روشنایی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، یخچال و غیره که به طور معمول برای رفاه مورد نیاز بوده، الگوی ارائه شده درنظر گرفته شده که بر اساس این الگو مشترکان کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم سال و ۳۰۰ کیلووات ساعت برای ماه‌های گرم است و مناطق گرمسیر کشور هم متناسب با شرایط آب و هوایی الگوی خاص خود را دارند.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به بارش‌های رخ داده طی ماه‌های اخیر، گفت: بارش‌ها در مجموع نسبت به شرایط نرمال تا امروز ۵ درصد بالاتر بوده و تقریبا ۱۶ استان کشور در شرایط عادی قرار دارد.
به گفته محرابیان، استان‌های کرمان، هرمزگان، بخشی از فارس و سیستان و بلوچستان به لحاظ بارش‌ها وضعیت مناسبی دارند و امیدواریم که در طول ماه‌های آینده سایر استان‌ها نیز به شرایط نرمال برسند.

اتصال روزانه ۴ روستا به شبکه برق

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه به‌طور میانگین هر روز چهار روستا به شبکه برق متصل شده است، گفت: طبق برنامه‌های وزارت نیرو در پایان دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود.

آرش کردی هم در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو با اشاره به دستاوردهای صنعت برق پس از انقلاب اظهار کرد: به‌طور میانگین جمیع شاخص‌های صنعت برق در ۴۰ سال اخیر رشدی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر داشته که در نوع خود رقم بی‌نظیر و قابل‌تحسینی است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ۴۳۰۰ روستا به شبکه سراسری برق دسترسی داشتند، اما به برکت انقلاب، با احتساب ۲۱۱ روستایی که امروز به شبکه برق متصل شدند، این رقم به ۵۷ هزار و ۹۶۶ روستا خواهد رسید و همواره طی ادوار مختلف پس از انقلاب این رقم صعودی بوده است و در حال حاضر همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار به شبکه برق دسترسی دارند.

کردی بیان کرد: به‌طور میانگین هر روز چهار روستا به شبکه برق متصل شده و افزایش تعداد روستاهای برق‌دار بیش از ۱۳ برابر بوده و میزان دسترسی به شبکه برق در مناطق روستایی و شهری به ترتیب ۹۹.۹ و ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه صنعت برق ایران در بحث خدمات‌رسانی در جهان پیشرو بوده است،‌ اظهار کرد: متوسط نرخ عدم دسترسی به شبکه برق در جهان حدود ۱۵ درصد است درحالی‌که این رقم در کشور ۰.۳ درصد است که آن‌هم مربوط به بخش عشایر کوچنده و فصلی است.

کردی ادامه داد: برنامه‌هایی برای این بخش در نظر گرفته‌شده است که می‌توان به توزیع ۱۰ هزار سیستم قابل حمل خورشیدی اشاره کرد.

وی افزود: برای تحقق برنامه مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به روستا و شهرهای کوچک بیش از ۱۵۰ هزار انشعاب برق در روستاها توزیع‌شده و لازمه توسعه شبکه روستایی بهسازی شبکه برق روستایی است.
کردی با بیان اینکه اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد و ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش روستایی به‌صورت اختصاصی هزینه خواهد شد، بیان کرد: امسال برق‌رسانی به ۲۵۰ روستا در دستور کار قرار گرفت که برق‌رسانی ۲۱۱ روستا با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان امروز انجام خواهد شد.

به گفته وی، برای ۲۱۶ روستای سخت‌گذر که به دلیل نبود توجیه اقتصادی و یا عدم امکان اتصال به شبکه، با نبود برق مواجه بودند از طریق توزیع سلول‌های خورشیدی برق‌رسانی صورت گرفته است.
مدیرعامل توانیر بیان کرد: در زلزله اندیکا ۳۰۰ سیستم  خورشیدی تولید برق تحویل داده شد، این دستگاه یک باطری لیتیومی با ظرفیت ۵۷۰ ولت‌آمپر با داشتن ۴ خروجی روشنایی و دو پورت یو اس بی می‌تواند برق عشایر را تا دو روز تأمین کند.

وی افزود: عمداً نیاز بخش روستایی مربوط به روشنایی است و با یک‌بار شارژ شدن برای دو روز برق را تأمین خواهد کرد و خوشبختانه تمام تجهیزات این تجهیزات در داخل تأمین می‌شود.
کردی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که بنا به سیاست‌های ابلاغی رهبری صورت گرفته این بود که زیرساخت در روستا را به‌گونه‌ای داشته باشد که قابلیت مهاجرت معکوس را داشته باشد، افزود:  تعداد زیادی از روستاها از ابتدای انقلاب برق‌رسانی شده است که این تعداد روستا نیاز به بهسازی و توجه به شبکه برای کاهش تلفات برق دارد، امسال نیز در همین خصوص نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای
این بخش در نظر گرفته شد که نشان از اهمیت این بخش برای وزارت نیرو به این بخش دارد.

مدیرعامل توانیر گفت: طبق برنامه‌های وزارت نیرو در پایان دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود و افتخار این پوشش ۱۰۰ درصدی برای دولت خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین