معاون وزیر بهداشت: تلاش وزارت بهداشت بومی‌گزینی رشته پزشکی و رفع کمبود پزشک در مناطق محروم است

گروه اجتماعی الف،   4001117048

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش این وزارتخانه را بومی گزینی در رشته پزشکی عنوان کرد و گفت: با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی تلاش می‌شود مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم برطرف شود.

تلاش وزارت بهداشت بومی‌گزینی رشته پزشکی و رفع کمبود پزشک در مناطق محروم است
 

به گزارش ایرنا، دکتر ابوالفضل باقری فرد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بعد از بحث های کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی تصویب و از سوی رییس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد.  این افزایش ظرفیت در سال آینده هزار و ۶۰۰ نفر بوده که با تاکید در مناطق محروم و بومی گزینی است.

وی با بیان این که این طرح تابع شرایط و ضوابطی خواهد بود که در حال تدوین آنها هستیم، ادامه داد: با همکاری  سازمان سنجش وزارت علوم در حال تدوین این برنامه هستیم تا مشخص شود که این سهمیه ها به چه صورت اعمال شود  و در نتیجه با این افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بتوانیم مشکل مناطق محروم را برطرف کنیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در برنامه افزایش ظرفیت، سند متوازن نیروی انسانی حوزه سلامت هم مد نظر است که این موضوع در کارگروه ها در حال بررسی است تا پایان امسال برنامه نهایی را اعلام کنیم.

باقری فرد افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که ما برخی ازافرادی را در مناطق محروم تربیت می کنیم اما بومی آن مناطق نیستند، حتی اگر تعهد هم داشته باشند، نمی توانند به خوبی به تعهدات خود عمل کنند و گاهی قادر به زندگی در آن مناطق هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جدید ما در این دوره این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم تخصص و فوق تخصص بیشتر از افراد بومی استفاده شود در واقع بومی گزینی کنیم. در واقع قصد وزارت بهداشت این است که افراد بومی را آموزش دهد تا کمتر شاهد تغییرات مکانی پزشکان باشیم.

به گزارش ایرنا، پذیرش دانشجوی پزشکی در سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و از هشت هزار نفر به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو با هدف پذیرش از مناطق محروم می رسد.

حقوق دستیاران پزشکی افزایش قابل ملاحظه ای داشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درمورد افزایش حقوق دستیاران پزشکی گفت: بعد از سالیان طولانی حقوق دستیاری به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

باقری فرد ادامه داد: اعتبار این موضوع ازمحل درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها که اعتباری یایدار است، تامین شد.

وی به تدوین برنامه منشور دستیاری اشاره کرد و گفت: دستیاران تخصصی و فوق تخصصی مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

در حال برنامه ریزی برای رفع معضل صندلی خالی نیروهای متخصص هستیم

معاون وزیر بهداشت افزود: در حال تدوین برنامه هایی هستیم تا بتوانیم معضل صندلی خالی پزشکان متخصص را برطرف کنیم تا هم کمبود نیروهای متخصص در مناطق محروم را جبران کنیم  هم اینکه صندلی های خالی را به نحو مطلوب پر کنیم.

باقری فرد گفت: در طی چند سال گذشته معضلی به عنوان صندلی خالی در رشته های تخصصی و فوق تخصصی داشتیم. پُر کردن این صندلی نیاز به همکاری و همراهی سایر مجموعه های وزارت بهداشت دارد.

وی افزود: ما با ورود به این مسولیت با  این صندلی خالی مواجه شدیم، البته صندلی خالی در همه رشته های پزشکی وجود ندارد بلکه در رشته های وجود دارد که آینده شغلی مبهمی دارند و به عبارتی گره در نظام پرداخت دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامی که در این دوره انجام دادیم، تکمیل ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی است و اعلام شد که حدود ۴۰ درصد صندلی خالی در مناطق محروم پُر شده است.

باقری فرد ادامه داد: برنامه امسال برای صندلی های خالی برای دستیاری پزشکی این است که بتوانیم غیر از آزمون دستیاری که سالیانه برگزار می شود، در برخی از دانشگاه ها که مشکل کمبود پزشک متخصص دارند برخی اختیارات را واگذار کنیم تا بتوانند دستیاران بومی را پذیرش کنند.

وی گفت: برای اجرایی شدن این موضوع جلساتی را با معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار شد تا جاذبه هایی را برای این رشته ها ایجاد کنیم.

تحصیل حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در رشته های پزشکی در ایران

معاون وزیر بهداشت همچنین در خصوص دانشجویان خارجی در رشته های پزشکی در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در رشته های پزشکی در ایران حضور دارند.
باقری فرد افزود: این دانشجویان از کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان هستند که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

باقری فرد ادامه داد: وزارت بهداشت برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور شرایطی را فراهم کرده تا  آنها بتوانند تحصیل  خود را در کشور ادامه دهند.

هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان ایرانی در خارج از کشور وجود ندارد

وی همچنین درمورد فارغ التحصیلان ایرانی در خارج از کشور تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان خارج از کشور به داخل کشور نداریم، این افراد بعد از ارزیابی می‌توانند در داخل کشور یا ادامه تحصیل دهند یا به کار مشغول شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در دولت پیشین برای دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند و تمایل به بازگشت به کشور دارند، شرایطی پیش بینی شد که فعلا بر طبق آن اقدامات لازم انجام می شود.

باقری فرد تصریح کرد: قصد داریم در آینده نزدیک شرایط کلی اعلام کنیم تا این عزیزان بتوانند تحصیل خود را در داخل کشور با حفظ عدالت آموزشی ادامه دهند.

وی در ابتدای این نشست هم به تشریح فعالیت های معاونت آموزشی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: حوزه آموزش پزشکی یکی از بزرگ ترین حوزه های وزارت بهداشت است. در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و ژس از آن وزارت بهداشت تشکیل شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می گیرد.

باقری فرد خاطرنشان کرد: ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند. ۲۰ هزار نفر هم عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هستند که بخشی از آنها از نظر استخدامی تعهداتی و برخی پیمانی هستند.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت در کشور وجود دارد. ۲۵۰ رشته محل هم در دانشگاه های علوم پزشکی است که همه ساله تغییر می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین