چرا اقدام دولت آمریکا در قتل رهبر داعش بی فایده است؟

گروه جهان الف،   4001116088 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی نوشت: «در سطح کلان، بهترین راهبرد جهت شکست دادن داعش، تاکید بر ضرورت تداومِ حملات آمریکایی ها علیه این گروه نیست بلکه باید راهکاری سیاسی برای جنگ سوریه و آغاز فرآیند بازسازی این کشور اندیشید».

چرا اقدام دولت آمریکا در قتل رهبر داعش بی فایده است؟

 به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی، به مرگ رهبر گروه تروریستی داعش "ابو ابراهیم القرشی" در جریان حمله نظامیان آمریکایی به منطقه ادلب سوریه پرداخته و به طور خاص این اتفاق را یک حرکت نمادین و بی اثر از سوی دولت آمریکا ارزیابی کرده که قادر نخواهد بود مانع از تداوم تحرکات گروه داعش شود. 

میدل ایست آی دراین رابطه می نویسد: «پس از مرگِ "ابو ابراهیم الهاشمی القرشی" رهبر گروه تروریستی داعش در جریان یک حمله نظامیان آمریکا در استان ادلب سوریه(در چهارشنبه گذشته)، سوال های زیادی در مورد سرنوشت و آینده این گروه مطرح شده است. البته که پس از مرگ رهبر سابق داعش یعنی "ابوبکر البغدادی" در اکتبر سال 2019 نیز همین وضعی را شاهد بودیم. با این حال، همانطور که در آن زمان نیز بسیار گفته شد، طرحی یکچنین سوال هایی از اساس غلط و نادرست هستند. 

شکی نیست که داعش همچنان باقی خواهد ماند. این گروه در زمره گروه هایی نیست که بقا و یا زوال آن منوط به رهبرش باشد. اساسا داعش بقایش متکی به هرج و مرج و ناآرامی هایی در منطقه است که این گروه از دلِ آن‌ها زاده شده است. شرایط اجتماعی-اقتصادی و سیاسی که در ابتدا منجر به شکل گیری گروه تروریستی داعش شد، همچنان در وضعیت کنونی نیز امکان بقا و تداومِ فعالیت های آن را فراهم خواهند کرد. 

شاخه القاعده مستقر در عراق، قبل از داعش در منطقه فعال بوده و در سال 2004 و توسط "ابومصعب الزرقاوی" بنیانگذاری شده بود. کسی که در جریان یک حمله هوایی در سال 2006 کشته شد. با این حال، فردی با نامِ "ابوایوب المصری" جانشین وی شد. المصری اهل کشور مصر و  متخصص در تولید بمب بود. در این راستا، او به تدریج متوجه شد که یک عراقی باید نقش رهبری گروه القاعده و فعالیت های آن در عراق را بر عهده گیرد. از این رو، وی ابو عمر البغدادی، یک افسر سابق ارتش صدام حسین را در ساختار القاعده(مستقر درعراق) ارتقا درجه داد. 

با این حال، هر دو نفر در سال 2010 و در جریان یک حمله مشترک از سوی نیروهای آمریکایی و عراقی در نزدیکی "تکریت" جان خود را از دست دادند. امری که راه را برای "ابوبکر البغدادی" هموار کرد تا وی بتواند رهبر القاعده در عراق شود. ابوبکر البغدادی قریب به 9 سال(تا سال 2019) در سمت خود باقی ماند. دوره زمانی که حقیقتا طولانی بود. اهالی تلعفرِ عراق بود که شمار قابل توجهی از نیروهای این منطقه در رده های بالای داعش خدمت کرده و می کنند. 

*القرشی، فرماندهی در حبس
طرد شدگی و محروم شدن از چشم اندازهای شغلی پس از سال 2003 (پس از سقوط دولت صدام حسین) و بی توجهی به مناطق روستاییِ عراق پس از سقوط صدام، مولفه های کلیدی بودند که در نهایت در به قدرت رسیدن القرشی به عنوان رهبر گروه داعش نقش داشته اند. البته که در این میان، زندانی کردنِ القرشی پس از سال 2003 میلادی نیز بی تاثیر نبوده است. 

در این راستا، مجموعه ای از زندان ها که در نزدیکیِ بغداد واقع شده بودند، در سال 2013 توسط گروه  داعش هدف حمله قرار گرفتند که در نتیجه آن ها، 500 تروریست از این زندن ها آزاد شدند. این مساله عملا توان فرماندهی و نیروی عملیاتی گروه داعش را افزایش داد و بعدها موجب فتح موصل عراق به دست این گروه شد. 

*اردوگاه بوکا، در حومه بصره عراق(سپتامبر سال 2009). این زندان ها محل نگهداری تروریست ها و افراد افراطی بودند که بعدها با حملات نیروهای داعشی به زندان های مختلف عراق و سوریه، عضو گروه داعش شدند و به خلق فاجعه در منطقه پرداختند.

در مدت اخیر نیز بار دیگر یکی از زندان های مهم که محل نگهدای فرماندهان و نیروهای داعشی در نزدیک "حسکه" سوریه بوده، هدف حمله قرار گرفته و شماری از زندانیان داعشی از این زندان گریخته اند. در این راستا باید صبر کرد و دید که در آینده تبعات این مساله برای سوریه، عراق و به طور کلی، منطقه چه خواهد بود. 

نیروهای داعش پس از سقوط دولت خودخوانده خود در استان موصل عراق، مناطق مرزی میان عراق و سوریه، و همچنین مناطقی در کردستان عراق، پنهان شدند. با این حال، رهبران داعش در سال های 2019 و 2021 در استان ادلب سوریه ظاهر شدند. منطقه ای که توسط گروه تروریستی "هیات تحریر الشام" از وابستگان به گروه القاعده اداره می شود. لازم به ذکر است که داعش زمانی رقابتی سخت و خونین را با این گروه داشته است. این مسائل در نوع خود به خوبی این نکته را روشن می کنند که اگرچه شعله های جنگ سوریه تا حد زیادی خاموش شده با این حال، این جنگ هنوز به پایان نرسیده است و گروه داعش از این وضعیت در راستای منافع خود استفاده می کند. 

*ضربه ای نمادین

آنچه تاکنون گفته شد عملا برای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای این نکته را روشن می سازد که باید تدابیرِ خاصی را در مواجهه و تقابل با گروه هایی نظیر داعش در پیش گیرند. 

در سطح خُرد، باید به این مساله توجه شود که موضوعِ زندانیان داعشی در کشورهای منطقه، مساله ای کاملا مهم است و اکنون داعشی های خارج از زندان، برنامه ریزی های منسجمی جهت حمله به زندان های مختلفی که عوامل این گروه را در حبس نگه می دارند، در دست انجام دارند. دراین راستا، آن دسته از کشورهای غربی که برخی از اتباع آن ها عضو داعش بوده و اکنون این افراد در اردوگاه های استان حسکه سوریه نگهداری می شوند، باید هر چه سریع تر این اتباع خود را به خاک کشورش هایشان بازگردانند. در این میان، تاکید ویژه باید بر کودکان باشد زیرا آن ها به صورت بالقوه، نسل های آتی داعش را تشکیل می دهند. 

متاسفانه در شرایط کنونی که عمده توجهات در عرصه بین المللی معطوف به مساله اوکراین و روسیه است و دولت آمریکا نیز درگیری های خاص خود را در مساله مهار چین و روسیه دارد، عملا توجه به داعش و تلاش های آن جهت احیای خود در عراق و سوریه، مورد بی توجهی قرار گرفته است. 

در سطح کلان، بهترین راهبرد جهت شکست دادن داعش، تاکید بر ضرورت تداوم حملات آمریکایی ها علیه این گروه نیست بلکه باید راهکاری سیاسی برای جنگ سوریه و آغاز فرآیند بازسازی این کشور اندیشید. مساله ای که در نهایت می تواند ریشه داعش را به طور کامل بخشکاند. 

داعشِ کنونی با خلافت خودخوانده سابق خود که در گذشته، بخش های قابل توجهی از عراق و سوریه را در کنترل داشت، فاصله زیادی دارد. با این حال، باید توجه داشت که اساسا تولد و بقای گروه هایی نظیر داعش در هرج و مرج و ناآرامی اتفاق می افتد. متاسفانه هنوز ما در منطقه خاورمیانه و بویژه در عراق و سوریه شاهد این وضعیت هستیم. در این چهارچوب، مرگ رهبر گروه داعش "القرشی" را نیز بایستی یک ضربه نمادین از سوی آمریکا به این گروه به حساب آوریم. داعش هنوز به طور کامل شکست نخورده است». 

*لینک: 
https://www.middleeasteye.net/opinion/islamic-state-leader-death-not-fatal-blow-why

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۹۸۴۷۷۰۰:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
داعش دست پرورده امریکا برای تجزیه کشورهای منطقه بود و خود ترامپ و هیلاری کلینتون هم به این موضوع اعتراف کرده بودند.
ناشناس۲۳۹۸۶۲۳۰۸:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اگر حضور آمریکا در نقاط مختلف جهان نبود، تروریست ها جهان را بسیار نا امن تر کرده بودند.
ناشناس۲۳۹۸۶۶۹۰۹:۳۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
امریکا برای اینکه مذاکرات وین بهتر پیش رود صحنه سازی کرده و گفته که رهبر داعش را کشته است کشته شدن بن لادن و ابوبکر البغدادی و الهاشمی کاملا مشکوک است زیرا از این سه نفر آثاری به وضوح دیده نشده اخیرا اعلام شده معمر قذافی هم زنده است
ناشناس۲۳۹۸۷۴۳۱۰:۲۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
چون خود آمریکا داعش را مدیریت می کند
ناشناس۲۳۹۸۷۸۳۱۰:۴۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
تمامی رهبران و سرکردگان داعش به دست آمریکا کشته شدند. همش بی ارزش بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین