نگاهی به محصولات اتوماتیک ایران‌خودرو و سایپا

  4001113044
نگاهی به محصولات اتوماتیک ایران‌خودرو و سایپا

گزارش بازرگانی /

گیربکس‌های اتوماتیک سال‌هاست که در صنعت خودروسازی جای گرفته‌اند؛ در واقع مکانیزم این گیربکس‌ها به نحوی است که راننده در تعویض دنده‌ها نقشی ندارد و دخالت نمی‌کند. با توجه به افزایش حجم ترافیک، گیربکس‌های اتوماتیک فراگیر و محبوب شدند، به طوری که این روزها اکثر محصولات خودروسازان به این نوع گیربکس‌ها مجهز هستند. خودروهای اتوماتیک به بازار ایران نیز راه یافتند و استقبال خوبی از آن‌ها شد. پس از آن، با پیشرفت صنعت خودروسازی داخلی، ایران‌خودرو و سایپا به تولید محصولات اتوماتیک روی آوردند.

اگرچه کیفیت محصولات این دو خودروساز قابل قیاس با خودروهای وارداتی نیست، اما با توجه به افزایش قیمت روز خودرو، بهترین انتخاب با بودجه‌های کم‌تر هستند. البته این روزها، با وجود آشفتگی‌های بازار و قیمت‌های غیرمنطقی، خرید خودرو داخلی نیز با مشکلاتی همراه است. همین امر سبب شد تا ایران‌خودرو و سایپا محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی عرضه کنند. متقاضیان می‌توانند با مطالعه شرایط فروش ایران‌خودرو و همچنین سایپا، در این قرعه‌کشی‌ها ثبت‌نام کنند.

لیست پیش‌ رو، تعدادی از محصولات اتوماتیک داخلی را معرفی می‌کند، که با توجه به نیاز مصرف‌کننده و مقدار بودجه در نظر گرفته شده، قابل انتخاب هستند. لازم به ذکر است که برخی از آن‌ها در مراحل تولید اولیه قرار دارند و به زودی وارد بازار خواهند شد.

ایران‌خودرو تارا اتوماتیک

تارا محصول جدید ایران‌خودرو است که با گیربکس دستی وارد بازار شد؛ اما این خودروساز قصد دارد تا نسخه اتوماتیک آن را نیز به زودی عرضه کند. تارا دنده‌ای توانست 4 ستاره کیفی را از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد دریافت کند؛ اما ایران‌خودرو ادعا می‌کند که تارا اتوماتیک را با 5 ستاره کیفی روانه بازار خواهد کرد.

تجهیزات و امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک تارا از نسخه دستی آن بیش‌تر است و مواردی همچون سانروف، دوربین عقب، کی‌لس، سنسور نور و باران، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی‌ها و ... تنها در نسخه اتوماتیک یافت می‌شوند. تارا اتوماتیک با میزان داخلی‌سازی 75 تا 80 درصد تولید می‌شود و به زودی با قیمتی در حدود 415 میلیون تومان، وارد بازار خواهد شد.

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی است که علاوه بر گیربکس دستی، نسخه اتوماتیک آن نیز در دسترس است. موتور TU5 پژو 207 قادر است 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از طریق یک گیربکس 4 دنده اتومات به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از سال 99 مشتریان 207 توانستند فرمان برقی را نیز سفارش دهند.

از نکات مثبت پژو 207 می‌توان به مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتری و کیفیت ساخت مناسب اشاره کرد. اما نکات منفی‌ای نیز مانند قیمت نسبتا بالای قطعات یدکی و پایداری نامناسب در پیچ‌های تند را نیز به همراه دارد. با نگاهی به لیست قیمت خودرو، می‌بینیم که 207 اتوماتیک این روزها با قیمتی در حدود 555 میلیون تومان معامله می‌شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

پس از عرضه دنا پلاس توربو، نسخه اتوماتیک آن نیز در سال 99 از راه رسید؛ به دلیل اضافه شدن گیربکس اتوماتیک، وزن دنا حدود 70 کیلوگرم افزایش یافت. این گیربکس از نوع 6 سرعته بوده و دارای حالت اسپرت و برفی است. در حالت تیپ‌ترونیک، به راننده اجازه داده نمی‌شود که دور موتور را بیش از 4500 ببرد. تفاوت نسخه اتوماتیک و دنده‌ای دنا پلاس توربو، تنها در نوع گیربکس خلاصه می‌شود و در کیفیت ساخت و تجهیزات، به غیر از اضافه شدن فرمان برقی، پیشرفتی حاصل نشده است. پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک همان EF7 بوده که 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

سایپا شاهین اتوماتیک

سدان تازه‌وارد سایپا، شاهین نام دارد که با گیربکس دستی به بازار عرضه شد. شاهین بر اساس پلتفرم بومی SP ساخته شده و نسخه اتوماتیک آن نیز در سال 1401 وارد بازار خواهد شد؛ بنابراین متقاضیان باید منتظر پیش فروش سایپا برای شاهین اتوماتیک باشند. شاهین به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که 110 اسب‌بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

کوییک اتوماتیک پلاس

نسخه اتوماتیک کوییک برای اولین بار در سال 97 از راه رسید؛ این محصول به گیربکس CVT (با 4 دنده مصنوعی) مجهز شده که ساخته شرکت پانچ است. تفاوت کوییک دنده‌ای و اتومات تنها به نوع گیربکس ختم نمی‌شود، بلکه کوییک اتوماتیک از نظر فنی و تجهیزاتی در سطح بالاتری قرار دارد؛ برای مثال، امکاناتی نظیر دریچه گاز برقی، فرمان برقی، کی‌لس استارتر، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، دی‌لایت و چراغ بدرقه، ترمز کمکی، بلوتوث، مانیتور، دوربین، نویگیشن، فرمان دی‌کات با دکمه‌های کنترلی، تریم رنگی، رینگ آلومینیومی، هشدار سرقت با بوق، اتولاک و شیشه دودی عقب، تنها در نسخه اتوماتیک یافت می‌شوند.

پیشرانه 1.5 لیتری کوییک می‌تواند 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. چنین پیشرانه‌ای به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر، 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

از نکات مثبت کوییک اتوماتیک می‌توان هزینه نگهداری مناسب، بازار دست دوم خوب و امکانات قابل قبول را نام برد. اما از کیفیت ساخت پایین آن نمی‌توان غافل شد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین