پوتین: واشنگتن به دنبال مهار روسیه است

گروه جهان الف،   4001112139

رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که واشنگتن به دنبال مهار روسیه بوده و از اوکراین به عنوان ابزاری برای این هدف استفاده می‌کند.

پوتین: واشنگتن به دنبال مهار روسیه است

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به تنش ایجاد شده با برخی کشورهای غربی گفت که آمریکا و ناتو نگرانی‌های روسیه را نادیده گرفته در حالی که تنها بر حق آزادانه کشورها برای انتخاب نحوه اطمینان از امنیت خود تاکید دارند.

وی در ادامه گفت که روسیه از نزدیک در حال تحلیل پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادهایش است. پوتین که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان مطرح می‌کرد، بار دیگر بر خواسته روسیه مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرق تاکید کرد.

پوتین گفت: «روسیه به دقت درحال تحلیل پاسخ‌های مکتوب ناتو و آمریکا بوده اما پیشتر نیز آشکار بود که نگرانی‌های اساسی روسیه نادیده گرفته شده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «ناتو به حق کشورها در انتخاب آزادانه اشاره می‌کند اما شما نمی‌توانید امنیت کسی را به بهای امنیت دیگران تقویت کنید».

پوتین ادامه داد: «ما شاهد توجه کافی به سه خواسته کلیدی‌مان نبوده‌ایم که شامل جلوگیری از توسعه ناتو، خودداری از استقرار سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین بازگشت زیرساخت‌های نظامی (شرق) اتحادیه اروپا به شرایط سال 1997 است».

وی تاکید کرد که سامانه‌های پرتاب موشک در رومانی و لهستان، امنیت روسیه را تهدید می‌کند. پوتین گفت: «واشنگتن به دنبال مهار روسیه بوده و از اوکراین به عنوان ابزاری برای این هدف استفاده می‌کند».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «واشنگتن به دنبال کشاندن روسیه به جنگ با هدف اعمال تحریم علیه آن است».

آمریکا و متحدان این کشور بارها با فروش سلاح به اوکراین به تنش در این منطقه دامن زده اند. آمریکا در سال‌های گذشته بارها با فروش سلاح به ویژه موشک‌های ضد تانک «جاولین»  در تجهیز ارتش اوکراین و علیه روسیه برآمده است.

دولت انگلیس نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی، سلاح‌های ضد تانک به اوکراین می‌فرستد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را به اوکراین ارائه کنیم.»

والاس تعداد یا نوع تسلیحات ارسالی را مشخص نکرد، اما اظهار داشت: «این سلاح‌ها  استراتژیک نیستند و هیچ تهدیدی برای روسیه ندارند و باید در دفاع از خود استفاده شوند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه از آمریکا خواست تا تشدید تنش‌ها در اطراف اوکراین را متوقف کند.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین در پاسخ به گزارش‌های نشریات آمریکایی درباره نارضایتی ادعایی کاخ سفید از موضع رئیس‌جمهور اوکراین در مورد حمله احتمالی روسیه، گفت: «رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات تایید نشده، تحریف شده و عمدتاً دروغ و تحریک آمیز درباره آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد منتشر می‌کنند.»

این در حالی است که نشست شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین روز دوشنبه به عرصه ناکامی کشورهای غربی در اتهاماتشان علیه روسیه تبدیل شد. «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این جلسه طبق روال موضع‌گیری‌های اخیر دولت این کشور، بحران روسیه-اوکراین را «اضطراری و خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که این مسئله می‌تواند «تهدیدی علیه صلح و امنیت» تلقی شود. 

نماینده چین اما با پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین مخالفت کرد و از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه در خصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین