گردشگری در انتظار خداحافظی ویروس منحوس

گروه فرهنگی الف،   4001112036

فعالان حوزه گردشگری می‌دانند کرونا همه معادلات را به هم ریخته است و صرفاً وقتی می‌توان از رونق گردشگری حرف زد که ویروس منحوس کرونا دیگر در میان ما نباشد.

گردشگری در انتظار خداحافظی ویروس منحوس

جوان نوشت: محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان دو نمایشگاه بین‌المللی و ملی است که همزمان در حال برگزاری هستند. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در حالی برگزار می‌شوند که تراز موج جدید کرونا شرایط را نسبت به چند روز پیش تغییر داده است. ترافیک سنگین اتوبان‌های چمران، کردستان، خیابان سئول و دیگر خیابان‌های منتهی به محل برگزاری نمایشگاه حکایت از استقبال مردم از این دو نمایشگاه دارد. مسئولان برگزاری نمایشگاه از بازدیدکنندگان ورودی دریافت می‌کنند و در مقابل ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده می‌دهند. ورودی نمایشگاه از در جنوب شلوغ است. صدای موسیقی محلی مانند همه نمایشگاه‌های مشابه در فضا طنین‌انداز است و انگار قرار نیست هیچ خلاقیتی را در این زمینه شاهد باشیم. در قسمت ورودی هر سالن نمایشگاه دستگاه اسپری ضدعفونی قرار داده شده و مأموران نمایشگاه به بازدیدکنندگان تذکر می‌دهند که حتماً باید ماسک به صورت داشته باشند، اگرچه ازدحام جمعیت با وجود ماسک خطر انتقال ویروس کرونا را افزایش داده است و خبری از تذکر برای جلوگیری از ازدحام نیست.

بازگشت به گردشگری
هادی سجادی‌راد، مدیر امور گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «جوان» ضمن ابراز امیدواری از به پایان رسیدن کرونا گفت: «همان طور که سازمان جهانی گردشگری شعار بازگشت به گردشگری را انتخاب کرده است، ما هم در برنامه‌ریزی‌های خود به دنبال همین موضوع بوده‌ایم و هفته گذشته پاویون رسمی جمهوری اسلامی را در نمایشگاه فیتور اسپانیا با شعار فیتور برای برگشت دوباره برگزار کردیم. در این نمایشگاه به کشور‌های اروپایی نشان دادیم برای گردشگری در دوران پساکرونا عزم و حضور جدی داریم.»
سجادی‌راد با اشاره به استقبال فعالان بخش خصوصی گردشگری از نمایشگاه اسپانیا ادامه داد: «هدف بخش خصوصی از حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نیز آماده شدن برای دوران پساکروناست.»
مدیر امور گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پیرامون برنامه‌های پیش روی کانون برای رونق مجدد گردشگری تصریح کرد: «یکی از برنامه‌های ما فعالیت مجدد دفاتر راهنمای گردشگری در خارج از کشور است که در آن کشور‌های بازار هدف گردشگری در اولویت قرار دارند.»
وی ادامه داد: «حدود ۳۰ کشور به عنوان بازار‌های هدف گردشگری ایران شناخته می‌شوند و تا پیش از این کانون در حدود ۲۰ کشور نمایندگی داشت. طی رایزنی‌هایی که با وزارت میراث فرهنگی داشته‌ایم، قرار شده است این دفاتر هر چه زودتر بازگشایی شوند.»
سجادی‌راد با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری فرصت خوب، اما محدودی برای معرفی توانمندی‌های گردشگری است، گفت: «احیای دفاتر گردشگری می‌تواند اطلاع‌رسانی گردشگری را در تمام طول سال انجام دهد و تأثیرگذار باشد.»

تهران چشم‌انتظار سال آینده
پرهام جانفشان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفتگو با «جوان» گفت: «مهم‌ترین تأثیر نمایشگاه گردشگری نشان دادن این موضوع است که هنوز گردشگری زنده است و نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت مردم دارد.»
جانفشان با بیان اینکه تهران از ظرفیت‌های زیادی برای گردشگری برخوردار است، بیان داشت: «تهران تنوع خاصی در حوزه گردشگری دارد، از گردشگری مذهبی و زیارتی مانند حرم حضرت عبدالعظیم (ع) گرفته تا گردشگری شهری در مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب، برج آزادی، برج میلاد، مجموعه تپه‌های عباس‌آباد، گردشگری فرهنگی، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی به دلیل واقع شدن تهران در دامنه جنوبی البرز و مجموعه‌های تاریخی، گنجینه‌ها و موزه‌ها بخشی از پتانسیل گردشگری تهران را تشکیل می‌دهند.»
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این سؤال که چرا تهران به عنوان مقصد گردشگری مطرح نیست، تأکید کرد: «تهران به عنوان مقصد گردشگری آموزشی، تجاری و سلامت مطرح است و در حقیقت مرکز اصلی گردشگری سلامت در ایران، تهران است.»
وی گفت: «تهران به دلیل جاذبه‌های گردشگری شهری، می‌تواند یک مقصد گردشگری خوب برای گردشگری شهری باشد.»
جانفشان با ابراز امیدواری از رفع کرونا و کاهش پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: «این اتفاق می‌تواند تأثیر مستقیمی در رونق گردشگری شهری داشته باشد و برنامه‌ریزی ما در تهران نیز بر این مبناست که در سال آینده روی گردشگری شهری تمرکز کنیم.»
وی با اشاره به طراحی پروژه‌ای تحت عنوان «منظومه گردشگری تهران» توضیح داد: «در این منظومه علاوه بر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به عنوان حلقه واصل، تمامی نهاد‌های مرتبط با گردشگری از جمله شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان و سازمان تأمین اجتماعی حضور دارند تا فعالیت‌های حوزه گردشگری تهران دارای هم‌افزایی شود.»

حضور استان‌ها مایه امیدواری است
علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از نمایشگاه گردشگری تهران در جمع خبرنگاران گفت: «امسال بیش از ۱۰سالن بزرگ با بیش از ۴۵۰غرفه خواهیم داشت. به هر حال مسئله کرونا و حواشی مربوط به آن، نمایشگاه امسال را متفاوت کرده است، اما خوشحالیم که با وجود این، شاهد مشارکت و شور و شوق گسترده بخش‌های خصوصی و مردم در حوزه‌های مختلف هستیم.»
وی ادامه کرد: «اتفاق خوب دیگر امسال این است که هم در گردشگری و هم صنایع‌دستی بخش‌های خصوصی مشارکت فعال دارند و استان‌های کمتربرخوردار هم حضور و مشارکت گسترده‌ای دارند. در وزارتخانه هم تلاش کرده‌ایم پشتیبانی‌های مادی و معنوی بیشتری برای این عزیزان فراهم کنیم.»
دارابی در پایان بیان کرد: «در کنار همین غرفه‌ها باید حوزه میراث فرهنگی و مسئله نام‌آوران حوزه صنایع‌دستی را نیز از ویژگی‌های این دوره بدانیم. حضور وزیر، مسئولان و مقامات برای بازدید از این نمایشگاه نشانه‌ای است که در این دوران بتوانیم در حوزه گردشگری شاهد رونق کسب و کار و بحث گسترش توریسم و گردشگری باشیم.»
همچنین روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت فرهنگی و امور اجتماعی وزارت علوم امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های خلاقانه دانشجویان در حوزه‌های مرتبط حمایت کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین