نماینده روسیه در اتحادیه اروپا: مسکو برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد

گروه جهان الف،   4001108076 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که مذاکرات دیپلماتیک بین روسیه و غرب در جریان است، با این حال تنش‌ها بر سر حمله احتمالی روسیه به اوکراین ادامه دارد. روسیه هزاران نفر از نیروهایش را در مرز اوکراین مستقر کرده است و در مقابل هم ایالات متحده آمریکا با به آماده باش درآوردن سربازانش آنها را آماده استقرار در اروپا می‌کند.

به گزارش ایسنا، آیا جنگ بیش از گذشته احتمال رخ دادن دارد؟ برای بحث درباره آخرین تحولات منطقه یورو نیوز با «ولادیمیر چیژوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

یورونیوز: آقای سفیر بسیار متشکرم که با ما هستید. با سوال واضحی شروع می‌کنم، آیا روسیه آماده حمله به اوکراین است یا همه اینها یک بلوف است؟

چیژوف: «بحث آمادگی مطرح نیست. روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین یا هیچ کشور دیگری ندارد. این یک بلوفی است که نه در روسیه بلکه در کشورهایی ساخته شده است که اکنون این پیام هسیتریک را در سراسر اروپا و جهان منتشر می‌کنند.»

یورونیوز: گفتید پیام هیستریک. اما این یک واقعیت است که روسیه اولین طرفی بود که تسلیحات و سیستم‌های تهاجمی را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرد. اگر این به چالش کشیدن مستقیم حاکمیت یک کشور نیست، پس چیست؟

چیژوف: «تعجب خواهید کرد که ناتو چه مقدار سلاح تهاجمی در امتدار مرزهای روسیه مستقر کرده است. بدون ذکر پایگاههای نظامی و غیره. من مایلم چند آمار هم به آن اضافه کنم برای مثال تعداد پروازهای هوایی در امتداد مرزهای روسیه در منطقه دریای سیاه در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.»

یورونیوز: شما تهدید شدید امنیت خودتان را از سوی ناتو شاهد بوده اید اما شما هم این این اقدامات را کرده اید، شما هزاران سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کردید. اکنون چه چیزی برای روسیه در خطر است؟

چیژوف: « امنیت ملی روسیه در خطر است. به همین دلیل است که روسیه ابتکاری را در قالب پیش نویس یک توافقنامه با ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو ارائه کرده است که در واقع تعدادی از تعهداتی را شامل می شود که در طول ۳۰ سال گذشته و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روی آنها توافق شده بود، زمانی که ناتو وعده داده بود که به شرق گسترش نیابد. به قول وزیر خارجه وقت امریکا، «نه حتی یک اینج» به سمت شرق. از آن زمان ما با پنج موج گسترش ناتو به سمت شرق مواجه بوده ایم. بنابراین وقتی امروز برخی از مردم هیجان زده می شوند که روسیه در حال نزدیکتر شدن به ناتو است، باید گفت که این روسیه نیست که به ناتو نزدیک تر می شود، این ناتو است که به روسیه نزدیک شده است.»

یورونیوز: اما روسیه همانطور که گفتنید خواسته‌هایش را مطرح کرده است از جمله پایان دادن به گسترش ناتو به سمت شرق و همچنین پایان دادن به جاه‌طلبی‌های اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف. اما آیا اقدام شما تلاشی برای بازآفرینی حوزه های نفوذ قدیمی شوروی نیست؟ آیا این چیزی است که در حال انجامش هستید؟‌

چیژوف: «نه. در واقع آنچه در هفته ها و ماههای گذشته از غرب می شنویم چه ایالات متحده، چه ناتو و چه اتحادیه اروپا، تکرار این اصل است که همه کشورهای مستقل حق دارند ترتیبات امنیتی خودشان را داشته باشند و اینکه درهای ناتو به روی همه باز است. اما به نظر من آنها همیشه بخش دوم فرمول را که در واقع در سال ۱۹۹۹ در استانبول مورد توافق قرار گرفت، حذف می کنند و من می توانم آنرا از منشور امنیت اروپا نقل کنم: «هر یک از کشورهای شرکت‌کننده از حق برابر در زمینه امنیت برخوردار است. ما مجددا بر حق هر کشوری برای ازادی انتخاب و تغییر ترتیبات امنیتی اش از جمله در معاهدات اتحاد در حال تکامل، تاکید می کنیم.» اما ناتو تکامل نیافته است. اما علاوه بر این می گوید « هر کشوری نیز حق بی طرفی دارد. هر یکی از کشورهای شرکت کننده به حقوق سایرین در این زمینه احترام خواهد گذاشت و امنیت خود را به بهای امنیت سایر کشورها تقویت نمی کند.»

یورونیوز: منظورتان این است که جاه‌طلبی اوکراین برای الحاق به اتحاد ناتو یا جاه طلبی دموکراسی های پس از شوروی تهدیدی برای امنیت ملی شما، یعنی امنیت روسیه است؟

چیژوف: «هرگونه جاه‌طلبی، هرگونه برنامه‌ای برای پیوستن به هر اتحاد امنیتی‌ باید با در نظرگرفتن منافع امنیت ملی سایر کشورها و در این مورد کشورهای همسایه باشد. سیاست درهای باز ناتو به گونه‌ای تدوین شده است که گویی ناتو در خلاء وجود دارد، گویی هیچ کس دیگری در اطراف ناتو وجود ندارد.»

یورونیوز: پس همه گزینه‌ها از جمله تشدید تنش نظامی از نظر شما روی میز است؟‌

چیژوف: «نه جنگ هسته‌ای» (با خنده)

یورونیوز: خوب شد که گفتید. اما می‌دانید که هر گونه تنش نظامی و هر گونه تهاجم به اوکراین...

چیژوف: «ما به دیپلماسی اعتقاد داریم. من فقط می توانم امیدوار باشم که طرف های ما در اینجا در اروپا و آنسوی اقیانوس اطلس به همان اصل پایبند باشند که هر اختلافی می تواند و باید از راه‌های دیپلماتیک حل شود.»

یورونیوز: هر گونه تشدید تنش نظامی بعنوان مثال پروژه خط لوله استریم دو را به خطر می اندازد. آیا این موضوع را بعنوان یک خطر واقعی می‌دانید؟ آیا روسیه می‌تواند اجازه چنین اتفاقی را بدهد؟

چیژوف: «می‌دانید موضوع فقط نورد استریم دونیست، بلکه وضعیت کلی امنیت اروپاست. سیستم امنیتی اروپا، همانطور که همه ما در سال ۱۹۷۵ در هلسینکی پیش بینی کردیم.»

یورونیوز: اما شما به من چیزی درباره خط لوله نورد استریم دو نگفتید. آیا نگران ضربه به این پروژه هستید؟

چیژوف: «من فکر می کنم که مصرف کنندگان اروپایی باید اولین کسانی باشند که نگران این موضوع باشند زیرا آنها باید بدون گاز نسبتا ارزان و فراوان روسیه زندگی کنند و باید وسایل دیگری برای گرم کردن خانه‌های خود بیابند. البته که زمستان هنوز تمام نشده است و البته فراهم کردن برق برای خانه‌هایشان.»

یورونیوز: اما هزینه‌های هنگفتی شامل میلیاردها یورو هم برای روسیه خواهد داشت.

چیژوف: «خوب روسیه می‌تواند جایی برای فروش گازش پیدا کند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۸۱۳۳۱۷:۴۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۸
با اون همه سربار لب مرز شاید میخوان کشاورزی کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین