چرا زمینه اجرای اینترنت کودکان فراهم نشده است؟

گروه اجتماعی الف،   4001108062

کارشناس تعلیم و تربیت گفت: عدم پیش‌بینی سیم‌کارت‌های کودکان، عدم ارائه خطوط اینترنتی پاک و ایمن ویژه کودکان، عدم گسترش تبلت‌های سفارشی کودکان و عدم تکامل اینترانت ملی، هنوز زمینه اجرای اینترنت کودکان و دسترسی‌های ایمن را فراهم نکرده است.

مجید عابدی کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با فارس به بررسی وضعیت دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت در کشور‌های پیشرفته پرداخت و اظهار کرد: پیرو گزارش ۲۰۲۰ OECD، در کشورهای در حال توسعه بیش از ۵۰ درصد گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان به اینترنت خانگی دسترسی داشته و این آمار در کشور‌های پیشرفته به بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد جمعیت کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد؛ علاوه بر این برحسب دسته‌بندی خانواده‌های نیمه برخوردار و برخوردار، این آمار به ۸۵ درصد نیز افزایش می‌یابد؛ این در حالیست که میزان دسترسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه تنها ۲۵ الی ۳۰ درصد برآورد و اعلام شده است.

وی ادامه داد: به گزارش مرکز آمار، در خصوص دسترسی به اینترنت در نوجوانان ۱۵ ساله در ایران، در سال ۹۶ تعداد ۵۳ درصد افراد و در سال ۹۹ تعداد ۶۵ درصد این افراد، دسترسی به اینترنت داشته‌اند؛ در واقع سهولت دسترسی به اینترنت موجب شده نسبت به کشورهای منطقه در شرایط بالاتری قرار داشته باشیم با این حال این موضوع هدایت‌گری، تنظیم‌گری، نظارت، پایش و پوشش محتواهای مفید و پاک را حائز اهمیت می‌کند.

* حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳۰ درصد افزایش یافته است

عابدی با بیان اینکه شرایط پاندمی کرونا، حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌آپ را از ۲۴ به ۸۸.۵ درصد رسانده و در اینستاگرام موجب رشد ۴۳ به ۶۸ درصد شده است، افزود: در این میان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: حضور گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی خارجی، قابل تأمل جدی بوده و باید عدم استقبال شبکه‌های داخلی مورد آسیب شناسی قرار گرفته و از سوی دیگران عوامل توسعه رغبت و رضایت کاربران از شبکه‌های داخلی تقویت شود.

*متولی مشخصی عهده‌دار اینترنت کودکان و پایش و تنظیم‌گری آن نیست

این عضو کانون تربیت اسلامی در پاسخ به این پرسش که «چقدر دسترسی کودکان به اینترنت در کشورهای دیگر آزاد است؟»، گفت: تقریبا در اغلب کشورهای پیشرفته و شبکه‌های اجتماعی معروف، محدودیت‌های سنی در دسترسی به منابع اینترنتی و عضویت وضع شده است؛ در برخی محدودیت عدم حضور افراد 13 ساله بدون والدین وضع شده و اتحادیه اروپا درصدد افزایش این محدودیت‌ها تا سن 16 سالگی است؛ از سوی دیگر در اغلب سایت‌های جستجوگر و پخش فیلم و استریم ، امکان محدود سازی حضور گروه‌های سنی و دسته‌بندی آنها پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «چرا در ایران فیلتر برای دسترسی کودکان وجود ندارد؟»، افزود: به طور خلاصه می توان اشاره کرد که برای توسعه اینترنت پاک کودکان و نوجوانان و تعیین متولی دولتی، اقدام بارزی اتفاق نیفتاده است و علی رغم آگاهی مسؤولان نسبت به عوارض ناشی از فضای مجازی، راهبردها و راهکارهای عملیاتی در این زمینه پیش‌بینی نشده است و معمولا همه چیز محدود به توصیه‌های سلبی و ایجابی بوده است؛ موضوع مهم تر این است که متولی مشخصی عهده‌دار اینترنت کودکان و پایش و تنظیم‌گری آن نیست.

* هنوز زمینه اجرای اینترنت کودکان و دسترسی‌های ایمن فراهم نشده است

عابدی اظهار کرد: عدم پیش‌بینی سیم‌کارت‌های کودکان، عدم ارائه خطوط اینترنتی پاک و ایمن ویژه کودکان، عدم گسترش تبلت‌های سفارشی کودکان و عدم تکامل اینترانت ملی، هنوز زمینه اجرای اینترنت کودکان و دسترسی‌های ایمن را فراهم نکرده است. 

وی با بیان اینکه برخی از حوزه‌های بخش خصوصی در ارائه انیمیشن و فیلم‌های دارای گروه سنی کودکان فعالیت دارند و مورد استقبال هم قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: با این حال دولت و نهادهای دولتی برای توسعه محتواهای کودکان و تنظیم‌گری اینترنت کودکان حرکت مشهود و تأثیرگذاری نداشته‌اند؛ حتی در فروش فیلم‌ها و بازی‌های دارای رده‌های سنی در بازارگاه‌های تحت وب،  فرایند احراز هویت و راستی آزمایی و آگاهی بخشی والدین از دسترسی کودکان و نوجوانان مسیر ضابطه مند و دقیقی را دارا نیست.

* لزوم توسعه محیط‌های اشتراک‌گذاری محتواهای ایمن و رده‌بندی شده

این کارشناس تعلیم و تربیت به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: طبعا اولین ضرورت، تعیین مصرح متولیان توسعه اینترنت کودکان و نوجوانان و نظام هدایت‌گری، تنظیم‌گری، پایش و نظارت آن است؛ ارائه سیم کارت و خطوط اینترنتی ویژه کودکان و نوجوانان، ارائه ابزارهای دیجیتالی ویژه دسترسی‌های ایمن و حمایت از توسعه دهندگان محتواهای پاک و سلامت کودکان و نوجوانان می‌تواند بخشی از راهکارهای دولتی باشد.

وی با بیان اینکه گام مهم بعدی، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی خانواده‌ها و نظام آموزشی
در این زمینه است، افزود: عدم آگاهی خانواده‌ها و بعضا بی‌تفاوتی آنها و عدم برنامه مشخص آگاهی بخشی در نظام آموزشی، باعث می‌شود کودکان و نوجوانان بدون چراغ‌های راهنما وارد فضای تاریک مجازی شوند.

عابدی اضافه کرد: در این راه، رسانه‌ها و صدا و سیما نیز باید در دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی جامعه  نقش خود را بهتر ایفا کند؛ توسعه محیط‌های اشتراک‌گذاری محتواهای ایمن و رده‌بندی شده و بازارگاه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان از جمله تمهیدات دیگری است که می‌تواند این مسیر سلامت را رونق بخشد. همچنین تنوع شبکه‌های اجتماعی کارآمد، توسعه سامانه‌های انبوه‌سپاری منابع متنوع و جذاب و ایجاد موقعیت‌های مناسب معرفی و اطلاع رسانی نیز از تمهیدات دیگر در زمینه توجه و اقبال عمومی به کاربری سلامت کودکان و نوجوانان خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین