آغاز فرآیند ثبت جهانی واکسن برکت در سازمان جهانی بهداشت  

گروه سلامت الف،   4001107051

اولین جلسه رسمی گروه دارویی برکت با سازمان جهانی بهداشت به منظور بررسی و ثبت جهانی وا‌کسن برکت برگزار شد.  

آغاز فرآیند ثبت جهانی واکسن برکت در سازمان جهانی بهداشت   

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته در جلسه‌ای رسمی و ارتباطی ویدئوکنفرانسی، مدیران و محققان واکسن کوو ایران برکت ضمن ارائه مستندات تکمیلی از تولید و نتایج مطالعات بالینی واکسن برکت، به پرسش‌های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پاسخ دادند.  

 

مدیرعامل کارخانه شفافارمد در حاشیه این جلسه که بیش از 3 ساعت طول کشید، اظهار داشت: ما برای اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت از ماه‌ها‌ قبل اقدامات لازم را آغاز کردیم و با تیمی متشکل از بیش از 10 متخصص، مدارک بسیار زیادی را مطابق با استانداردهای مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت به این سازمان ارسال کردیم.

 

حسن جلیلی افزود: پس از تأیید مستندات اولیه ارائه شده از سوی ما این جلسه نخستین جلسه رسمی با موضوع اخذ مجوز WHO و در واقع آغاز فرایند ثبت جهانی واکسن برکت است که در نوع خودش بسیار مهم و گام بلندی در مسیر موفقیت‌های نخستین واکسن ایرانی کرونا به حساب می‌آید.

 

وی ادامه داد: جلسه امروز از این جهت اهمیت دارد که تاکنون در کل منطقه EMRO هیچ کشوری اقدام به اخذ مجوز اضطراری از سازمان جهانی بهداشت نکرده ضمن اینکه واکسن برکت اولین وا‌کسن در منطقه مدیترانه شرقی است که پس از گذراندن مراحل اولیه به جلسه رسمی درخواست ثبت جهانی می‌رسد.

 

جلیلی خاطرنشان کرد: زمانی که در حال تحقیق و توسعه واکسن برکت بودیم نیز نشست‌های دیگری را با سازمان جهانی بهداشت برگزار کردیم و روند فعالیت خودمان را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت رساندیم.

 

جلیلی درباره زمان اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: طبیعتا راه طولانی در پیش داریم، ما مستندات واکسن برکت را به طور کامل برای سازمان جهانی بهداشت ارسال کرده‌ایم و منتظر دریافت پاسخ‌های سازمان هستیم. تمام متخصصین مربوطه در امور واکسن از سوی سازمان جهانی بهداشت و از کشورهای مختلف در این جلسه حضور دارند و مدارک و مستندات ما را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. 

 

وی درباره اهمیت اخد مجوز اضطراری سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: وقتی سازمان جهانی بهداشت یک واکسن را مورد تأیید قرار می‌دهد بدین معناست که این واکسن استانداردهای لازم را از جهت ایمنی و اثربخشی کسب کرده است؛ همچنین امکان صادرات واکسن و انجام سفرهای بین‌المللی برای دریافت‌کنندگان این واکسن تسهیل خواهد شد‌. علاوه بر آن، در صورت صدور مجوز می‌توان این واکسن را به ساز و کار کوواکس تحویل داد.

 

مدیرعامل کارخانه شفافارمد درباره جزئیات برگزاری این جلسات بیان داشت: ما یافته‌های خود را در ارتباط با ایمنی واکسن برکت ارائه می‌کنیم و به سوالات و شبهات متخصصین سازمان جهانی بهداشت پاسخ می‌دهیم و اگر مدارک بیشتری بخواهند آن‌ را ارائه خواهیم کرد.

 

محمدرضا تقویان، عضو هیئت مدیره شفافارمد نیز درپایان این جلسه با بیان این‌که برای اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت از چندماه پیش اقدام کردیم، اظهار کرد: تمام مراحل تولید واکسن، از مطالعات حیوانی تا آخرین مرحله تولید و تزریق عمومی را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت رساندیم و متخصصین سازمان جهانی بهداشت از ما سوالاتی پرسیدند تا مطمئن شوند کیفیت واکسن برکت، مورد تایید واستانداردهای لازم است.

 

وی با ارائه مثالی تصریح کرد: سوالاتی نظیر این‌که "آیا می‌شود واکسن برکت را به زنان باردار و شیرده و یا کودکان زیر 12 سال تزریق کرد؟" ازجمله مسائل مطرح شده از سوی این متخصصین بود و ما پاسخ دادیم که این مطالعه در دست اقدام است و نتایج آن به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد. 

 

تقویان با اشاره به این‌که فرآیند تأیید و صدور مجوز سازمان جهانی بهداشت برای واکسن، طولانی است بیان داشت: این جلسه برای ارائه مستندات و اطلاعات مربوط به واکسن برکت برگزار شد؛ پس از بررسی، متخصصین سازمان جهانی بهداشت به ایران سفر و از خطوط تولید واکسن کوو ایران برکت نیز بازدید خواهند کرد.

 

عضو هیئت مدیره شفافارمد با اشاره به تسهیل امکان صادرات واکسن پس از دریافت مجوز از سازمان جهانی بهداشت، گفت: در حال حاضر کشورهای مختلفی درخواست خرید واکسن برکت را دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما اولین تولیدکننده واکسن کرونا در ایران بودیم و اولین کشور منطقه نیز هستیم که برای ثبت جهانی واکسن اقدام می‌کنیم.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین