احتمال سه رقمی شدن آمار فوتی‌ها جدی است

گروه اجتماعی الف،   4001107039

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت نسبت به خطر سه رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا هشدار داد. 

احتمال سه رقمی شدن آمار فوتی‌ها جدی است

 علی اکبری ساری، رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی روند افزایشی شیوع سویه امیکرون توضیح داد: اُمیکرون در بسیاری از استان‌های کشور به سویه غالب تبدیل شده است و در برخی از استان‌ها نیز در حال تبدیل شدن به سویه غالب کروناست. به طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرها بیش از ۵۰ درصد از موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا درگیر سویه امیکرون هستند، حتی در برخی از شهرها میزان مبتلایان به اُمیکرون بالاتر از این میزان است.

تعداد مبتلایان به ۳۰ هزار نفر خواهد رسید

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰۰ فرد مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده است اظهار داشت: اگر بخواهیم نیم نگاهی به آمارهای ۲ الی ۳ روز قبل کرونا داشته باشیم، به طور کلی در روز سوم بهمن حدود ۵۱۵۰ ابتلای جدید در کشور داشتیم، چهارم بهمن این رقم به ۷۶۹۰ ابتلای جدید و روز بعد از آن یعنی پنجم بهمن ماه این رقم به عدد ۹۳۸۰ ابتلا رسیده است و عملا روزانه حدود ۲ هزار نفر به تعداد افراد شناسایی شده افزوده شده‌اند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز این روند رو به رشد باشد و طی دو هفته آتی رقم مبتلایان به بالای ۳۰ هزار عدد ابتلا در روز برسد و معنی این موضوع این است که ما به زودی در آستانه پیک ششم کرونا قرار خواهیم گرفت که با سویه امیکرون اتفاق خواهد افتاد. همچنین آمار بستری‌ها هم به همین نسبت افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها و در بخش‌ مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است گفت: این موضوع علامت خطر مهمی است که ظرف چند هفته آینده اُمیکرون شیوع بالایی پیدا کند.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد مرگ و میرها نیز طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت توضیح داد: معمولاً چند هفته پس از بالا رفتن آمار مبتلایان آمار تعداد افراد فوتی نیز افزایش پیدا می‌کند اما در خصوص سویه اُمیکرون چند نکته وجود دارد.

حد قابل قبولی از مصونیت در جامعه وجود دارد

ساری افزود: اُمیکرون نسبت به سویه دلتا تظاهرات بالینی و علایم خفیف تری دارد اما به دلیل اینکه میزان سرایت بالاتری دارد در مجموع تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بیشتر خواهد شد. خوشبختانه بخش عظیمی از جمعیت کشور ما واکسن دز دوم را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون نقش موثری در کاهش فوتی‌ها خواهد داشت به دلیل اینکه هنوز هم حد قابل قبولی از مصونیت در جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون کشور قابل قبول است و حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال هر دو دز واکسن را دریافت کردند و اکثرا دز دوم را طی چند ماه گذشته دریافت کردند؛ بخشی از جامعه نیز به علت ابتلا به بیماری دارای مصونیت شده‌اند. بنابراین در حال حاضر سطح ایمنی مردم نسبتاً خوب است و ممکن است باعث شود که میزان افراد بدحال بستری و فوتی افزایش ناگهانی نداشته باشد اما بر اساس پیش بینی‌هایی که موسسات علمی خارج از کشور و موسسات علمی داخلی انجام داده‌اند رسیدن آمار فوتی‌ها به بالای ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در روز در طی یک تا دو ماه آینده محتمل است و تنها اقدامی که می‌تواند جلوی این خطر مهم را بگیرد تزریق دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌ها است.

کاهش آنتی‌بادی پس از گذشت سه ماه از تزریق دُز دوم

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که افرادی که دُز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند حتماً آن را تزریق کنند و افرادی که بیش از سه ماه از تزریق دُز دوم واکسنشان گذشته اقدام به تزریق دُز یادآور کنند.

وی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از برگزاری دورهمی‌ها بسیار مهم است و در صورت عادی انگاری با پیک ششم کرونا با آمار بستری و فوتی‌های بالا مواجه خواهیم شد. اگر تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور جدی تر در دستور کار قرار داشته باشد میتوانیم از این پیک و آمار مرگ و میر آن با حجم پایین عبور کنیم.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: بر اساس مطالعات انجام شده پس از گذشت سه ماه از تزریق دُز دوم، میزان آنتی بادی به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند که در اثر آن تعداد مبتلایان و بستری و فوت افزایش خواهد یافت. مطالعات نشان می دهد در صورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا ایمنی بدن از ۴۰ الی ۵۰ درصد به ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد رسید و دُز سوم واکسن میزان آنتی بادی و سیستم دفاعی بدن را تقویت خواهد کرد که همین موضوع از میزان ابتلا و بستری و فوت افراد به میزان قابل توجه جلوگیری به عمل می آورد.

 آیا امیکرون پایان کرونا است؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیکرون پایان کرونا است؟ توضیح داد: نمی توان این موضوع را به طور قاطع پیش بینی کرد اما بر اساس نظرات دانشمندان این عرصه نباید در کوتاه مدت به پایان کرونا خوش‌بین باشیم. تا زمانی که همه گیری در همه کشورها کنترل نشود کرونا از بین نخواهد رفت و نباید امیدی به پایان کرونا داشته باشیم.

ساری، با بیان اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال از مدت ها قبل در کمیته علمی کرونا تصویب شده بود و خانواده ها می توانستند واکسیناسیون را انجام دهند اظهار داشت: طی یکی دو روز گذشته واکسیناسیون افراد ۹ تا ۱۲ سال هم به این جمعیت اضافه شد و با دو واکسنی که فعلا در دسترس است خانواده ها می‌توانند واکسیناسیون را انجام دهند. درحال حاضر هموطنان می توانند با استفاده از دو واکسن پاستوکوک و سینوفارم واکسیناسیون افراد بالای ۹ سال را انجام دهند این دو واکسن بر اساس مطالعات صورت گرفته از جمله کم عارضه‌ترین واکسن ها به شمار می روند.

وی در پایان توصیه کرد: توصیه جدی می شود که افراد بالای ۹ سال از این واکسن ها استفاده کنند اما هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد و استفاده از آن ها داوطلبانه و اختیاری است و در صورت رضایت والدین قابل انجام است. توجه داشته باشیم که استفاده از واکسن کرونا در افراد بالای ۹ سال می‌تواند کمک زیادی به ایمنی و سلامت آنها کند و طبیعی است که برای افرادی که واکسن نزده اند ممکن است به منظور حفظ سلامت خودشان و بقیه افراد جامعه محدودیت‌هایی ایجاد شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین