فرودگاه تهران برای پروازهای خارجی

  4001106016 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز پروازهای بین‌المللی کشور محسوب می‌شود. این فرودگاه مساحتی حدود 14 هزار مترمربع دارد و بزرگترین فرودگاه کشور به‌حساب می‌آید. بسیاری از پروازهای خارجی فقط از این فرودگاه انجام می‌شود و اگر کسی قصد سفر به دیگر کشورهای جهان را داشته باشد، باید به تهران بیاید.

البته پروازهای بین‌المللی مانند پرواز تهران دبی هم در این فرودگاه و هم در چند فرودگاه دیگر انجام می‌شود. در ادامه فرودگاه امام خمینی را به شما معرفی خواهیم کرد.

فرودگاه امام خمینی

این فرودگاه یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور است که در بخش جنوب غربی تهران واقع شده. در فرودگاه امام خمینی، امکانات متعددی وجود دارد تا مسافران ایرانی و خارجی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. بسیاری از پروازهای خارجی به جز سفر حج، در این فرودگاه انجام می‌شود و مسافرانی که قصد سفر به برخی کشورهای جهان را دارند، باید به این فرودگاه بیایند.

فرودگاه امام در فاصله 30 کیلومتری از تهران واقع شده و آن را برای جایگزین کردن فرودگاه امام ساختند. در این فرودگاه 40 ایرلاین مختلف فعالیت دارند که 700 پرواز در هفته از آن انجام می‌شود. مسافران از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌توانید به 30 کشور جهان بروند.

این فرودگاه جز اولین فرودگاه‌هایی بوده که در آن از فناوری شبیه‌ساز برج مراقبت پرواز در آن به‌کار گرفته شد. سال 1393 بود که یک گروه دانش‌بنیان ایرانی، این فناوری را پیاده‌سازی کرد. مساحت فرودگاه امام بسیار زیاد بوده و زمین آن حدود 14 هکتار مساحت دارد.

در این فضا، باند فرودگاهی بسیار وسیع و پارکینگ‌هایی بزرگ ساخته شده. زمانی که فاز اول این فرودگاه افتتاح شد، مسئولان به‌دلیل حجم پروازهای زیاد، شروع به ساخت فاز دوم آن کردند. فاز دوم این فرودگاه هنوز درحال احداث است.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

اولین پیشنهاد برای ساخت این فرودگاه، قبل از انتقلاب اسلامی داده شد. برای اولین‌بار، سال 1346 طرح فرودگاه بین‌المللی برای سفر به کشورهای خارجی مطرح شد. سال 1351 طرح ساخت فرودگاه آریا مهر تصویب شد و شرکت‌های ایرانی و آمریکایی شروع به ساختن آن کردند. در دوران انقلاب، ساخت این فرودگاه متوقف شد و سال 1374 چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی ساخت آن را از سر گرفتند. بعداز تلاش‌های شبانه‌روزی، سال 1383 فاز اول فرودگاه امام خمینی افتتاح شد.

فرودگاه امام خمینی چند ترمینال دارد؟

این فرودگاه 3 ترمینال دارد که درحال حاضر فقط ترمینال 1 و 2 به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند. روزانه حدود 6 میلیون مسافر با خرید پرواز تهران دبی یا دیگر مسیرها، از این ترمینال‌ها بین مقصدهای مختلف جابجا می‌شوند. ترمینال دوم یا ترمینال سلام، درحال ساخت است و برای همه پروازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ترمینال به‌تنهایی ظرفیت جابجایی 5 میلیون مسافر را دارد. محققان درحال مطالعه پایانه سوم این فرودگاه به نام پایانه ایرانشهر هستند. طبق تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که با تکمیل این پایانه، ظرفیت فرودگاه به جابجایی 20 میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

پارکینگ‌های فرودگاه امام خمینی

همان‌طور که گفته شد، این فرودگاه چندین پارکینگ بسیار بزرگ دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی 5 فرودگاه ساخته شده که برای توقف خودرو باید به آن‌ها مراجعه کنید. اولین پارکینگ این فرودگاه، یک پارکینگ مسقف و طبقاتی است که ظرفیتی معادل 1800 خودرو دارد و برای توقف‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم مسافرتا را بدرقه کنید، باید به این پارکینگ بروید. برای پارک در این پارکینگ، باید یک مبلغ ورودی و به ازای هر ساعت مبلغی اضافه بپردازید.

برای رزرو هتل دبی از علی بابا کلیک کنید.

پارکینگ دوم یک پارکینگ روباز است که 840 خودرو ظرفیت دارد. این پارکینگ برای خودروهای توقیفی ساخته شده و با بقیه پارکینگ‌ها فاصله زیادی دارد. برای دسترسی به ساختمان فرودگاه از این پارکینگ، باید سوار اتوبوس‌های شاتل بشوید. پارکینگ‌های روباز 3 و 4 هم 10 هزار خودرو ظرفیت دارند و برای پارک خودرو برای چند ساعت یا یک شبانه روز استفاده می‌شوند و برای رسیدن به ساختمان فرودگاه از این پارکینگ‌ها هم باید از اتوبوس‌های شاتب استفاده کنید.

پارکینگ شماره 5 با ظرفیت 1200 خودرو برای گمرک ساخته شده. اگر تعداد مسافر یا همراهان زیاد شود، این پارکینگ هم در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. این پارکینگ برخلاف دیگر پارکینگ‌ها در نزدیکی ساختمان فرودگاه ساخته شده.

دسترسی به فرودگاه امام خمینی

همان‌طور که گفته شد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بیرون شهر ساخته شده و برای رسیدن به آن باید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

تاکسی: یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این فرودگاه، تاکسی است. شرکت‌های سیروسفر، بیسیم تهران و تاکسی لوکس آماده حمل‌ونقل مسافر به ترمینال خواهند بود. ماشین‌های این شرکت‌ها، تویوتا کمری، سمند، فولکس کدی، ون و تویوتا هستند. در ساختمان فرودگاه می‌توانید به باجه‌های این شرکت‌ها مراجعه کرده و با تاکسی‌های آن به تهران بیایید. اگر از تهران می‌خواهید به فرودگاه بیایید با شماره‌ این شرکت‌ها تماس بگیرید.

مترو: خط شماره 8 مترو تهران به مقصد فرودگاه امام خواهد رسید و می‌توانید از آن استفاده کنید، اما اگر چمدان‌هایتان سنگین است، نمی‌توانید با مترو به این فرودگاه بروید.

اتوبوس: اتوبوس‌هایی برای رسیدن به فرودگاه امام هر یک ساعت یک بار از مقابل فرودگاه مهرآباد حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها در ایستگاه میدان آزادی و مرقد امام خمینی هم توقف خواهند داشت.

ما در این مطلب اطلاعاتی کامل درباره فرودگاه امام خمینی در اختیار شما قرار دادیم تا با اطلاعاتی کامل آماده پرواز تهران دبی یا دیگر مقصدها شوید. اگر تجربه بازدید و سفر از این فرودگاه را داشته‌اید، نظراتتان را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۵۹۶۲۱۳:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
چقدر اعداد و ارقام اشتباه در این نوشته وجود دارد.
ناشناس۲۳۸۶۴۸۳۲۰:۲۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
دقیقا
ناشناس۲۳۸۷۶۴۶۲۳:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۷
تاکسی های ویژه وتاکسی های هیبریدی شرکت پاکرو از قلم افتادند
ناشناس۲۳۸۶۰۶۰۱۴:۱۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
((روزانه حدود 6 میلیون مسافر با خرید پرواز تهران دبی یا دیگر مسیرها، از این ترمینال‌ها بین مقصدهای مختلف جابجا می‌شوند)) راست میگی ؟
ناشناس۲۳۸۶۲۸۰۱۷:۲۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
سالانه منظورش بوده
ناشناس۲۳۸۶۳۶۶۱۸:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
۱۴ هکتار == == چهارده هزارمترمربع
ناشناس۲۳۸۶۴۱۸۱۹:۳۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۶
خواسته بگه سالانه گفته روزانه اشتباه لپی بوده
ناشناس۲۳۸۶۸۲۰۰۷:۳۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۷
سالانه گفتن عزیز
ناشناس۲۳۸۶۸۹۴۱۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۷
منظورش سالیانه بود، اشتباه تایپیه
محمد۲۳۸۷۱۳۸۱۴:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۷
درسته اشتباه نوشته سالیانه ۶ میلیون هستش و عکس پایینی هم عکس از مهراباد
رضا۲۳۸۶۱۹۷۱۶:۱۳:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
فرودگاهی همتراز فرودگاه های شهرهای کوچک توریستی کشورهای همسایه !
مجید از اصفهان۲۳۸۶۲۴۳۱۶:۴۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
واقعا روزانه ۱۰۰ پرواز دارد؟؟؟ به امید اینکه این فرودگاه مملو از هواپیماهای داخلی و خارجی باشد.
هادی۲۳۸۶۲۸۴۱۷:۲۶:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
این فرودگاه خیلی ضایع ساخته شده و در شان ایران نیست همسایه ایران فرودگاه ساخته لااقل بروید ان فرودگاه را ببینید بعد به ترمینال اتوبوسرانی بین شهری بگویید فرودگاه ادم متاسف میشود .
ناشناس۲۳۸۶۲۸۸۱۷:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
كسانيكه فرودگاهاى كشور هايى از قبيل تركيه، دبي ، دوحه، بحرين و ..... را ديده اند ميدانند كه فرودگاه امام در سطح پايينى از كيفيت قرار دارد.
سعید۲۳۸۶۲۹۸۱۷:۳۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
متاسفانه فاقد ساختار مناسب همانند فرودگاه دبی، آنتالیا، ویا مسکو می یا شد، درضمن سایر فرودگاه های کشور فقط اسم بین المللی رویدک می‌کشند؟!!!
ناشناس۲۳۸۶۳۰۶۱۷:۴۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
واقعا بی نظم ترین و بی ریخت ترین فرودگاه هایی هست که من تا حالا رفتم. یعنی همه چیزو به بدترین نحو ساختن که حتی از ترمینال اتوبوس رانی از این فرودگاه شیک ترن....
ناشناس۲۳۸۶۳۳۲۱۸:۰۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
احتمالا در مورد مساحت اشتباه کرده اید شاید ۱۴ هکتار باشد.
پروین۲۳۸۶۳۵۴۱۸:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۶
از کمبود پارکینگ و اسانسور و صندلی برای نشستن مسافرین هم بگو.......
ناشناس۲۳۸۶۳۶۹۱۸:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
جابجایی از پارکینگ با اتوبوس !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۸۶۳۷۸۱۸:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
ظاهرا سالانه شش میلیون مسافر درسته چون یک جا گفته سالانه به بیست میلیون خواهد رسید
ناشناس۲۳۸۶۴۰۸۱۹:۲۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
روزانه شش میلیون مسافر به فرض ظرفیت هر پرواز ۴۰۰ نفر میشه روزی 15000 پرواز ، که یکم با واقعیت فاصله داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
سید سعید۲۳۸۶۴۴۴۱۹:۵۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
سلام ببحشید خودروهای رنو مربوط به سیروسفر کجا هستن یعنی اونها حساب نمیشن ۲۰۰ تا خودرو ....متونستن ببین
خداوردی۲۳۸۶۴۷۷۲۰:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
14هزار متر مربع اشتباه هستش . احتمالا 14 کیلومتر مربع یا بیشتر هستش.
ناشناس۲۳۸۶۴۹۹۲۰:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۶
شما بفرمایید چه تعداد صندلی هواپیما دارید که روزانه 6میلون نفر جابجا میشون اون هم فقط دبی ..‌‌
ناشناس۲۳۸۶۶۰۲۲۱:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۶
حیف نیس کمی دقت میکردین روزانه شش میلیون مسافر به دبی
علیرضا۲۳۸۶۶۷۸۲۳:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۶
فرودگاه امام خمینی بلحاظ عملکردی نقصهای زیادی دارد ، بنظر میرسد در طراحی این مجموعه بیشتر به ( فرم ها ) توجه شده تا به عملکرد ( فونکسیون ) .
ناشناس۲۳۸۶۶۸۰۲۳:۱۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۶
کثیف این فرودگاه و مدیریت درستی ندارد و کوچک است ایران باید بهترین ها را داشته باشد مهندس و معمار از کانادا
ناشناس۲۳۸۶۷۲۰۰۰:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۷
۶میلییییبیون؟! حواست کجاست؟
ناشناس۲۳۸۶۷۴۵۰۰:۳۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۷
از بوی توالت که در چکینگ پاسپورت میاد، سقف کوتاه و تعداد بسیار کم گیت ها برای ورود، تعداد کم آسانسور ها و فرسودگی بسیار زیاد، دیزاین به شدت ضعیف هم بگید.
ناشناس۲۳۸۶۷۵۰۰۰:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۷
فرودگاه نیویورک روزانه 6میلیون جابجایی ندارد
جمال۲۳۸۶۷۶۳۰۱:۲۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۷
چندین اشتباه در متن داشتید. بعبارتی بسیار با بی دقتی نوشته شد و آنهم بسیار ابتدایی...
ناشناس۲۳۸۶۷۸۵۰۲:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۷
روزانه ۶ میلیون نفر کجا بود که ما ندیدیم
نا شناس۲۳۸۶۸۱۸۰۷:۲۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۷
سلام این متن غلط زیادی دارد اطلاعاتش درست نیست لطفا بازنگری کنید اطلاعات روی سایت شهر فرودگاهی هست
خسرو۲۳۸۶۸۹۶۱۰:۱۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۷
روزی شش میلیون غلط است ،بلکه سالی شش میلیون
ناشناس۲۳۸۶۹۰۳۱۰:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۷
مساحت فرودگاه را گفته ۱۴ هکتار !!! حداقل ۲۰۰ هکتار وسعت داره
بنده خدا۲۳۸۷۰۱۳۱۱:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۷
همش تهران تهران تهران. خوب یه کمی هم به فکر بقیه استانها باشید.فرودگاههای دیگر استانها را گسترش بدهید تا رفت آمدهای ناخواسته به تهران کمتر شود.اینقدر وقت مردم را نگیرید.
ناشناس۲۳۸۷۱۹۳۱۵:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۷
14هزار متر مربع خیلی کم نیست؟
ناشناس۲۳۸۷۵۳۳۲۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۷
خیلی متن گیج کننده ای بود
M.h۲۳۸۷۷۲۰۰۲:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۸
روزانه ۶ میلیون مسافر!!؟؟بعید میدونم.بالاخره ۱۴ هکتار یا چهارده هزار متر؟
ه۲۳۸۷۷۴۵۰۳:۱۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۸
این فرودگاه یکی از بی نظمترین فرودگاه‌های که من دیدم آقا من درست یک ماه است که چمدانم گم شده در صورتی که تگه داشتم کسی جوابگو نیست
ل۲۳۸۷۷۴۹۰۳:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۸
روزانه 6میلیون نفر خدا کند درست باشه
فروشگاه دیددکور۲۳۸۷۷۸۳۰۷:۴۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۸
به جای سالانه، نوشتن روزانه !
علی۲۳۸۷۸۳۰۰۹:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۸
آماره کلا ضد ونقیضه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین