«ایلان ماسک» از دادن اینترنت به سونامی زدگان «تونگا» پشیمان شد

گروه جهان الف،   4001105071

 "ایلان ماسک" که به ساکنان منطقه سونامی‌زده "تونگا" دسترسی به اینترنت "استارلینک" شرکت "اسپیس‌ایکس" را وعده داده بود، با این ادعا که ماهواره‌های اینترنتی کافی را برای این کار در اختیار ندارد، از پیشنهاد خود عقب‌نشینی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، "ایلان ماسک" گفته بود که از اینترنت "استارلینک" شرکت "اسپیس‌ایکس" برای ارائه دسترسی به اینترنت به جزیره کوچک "تونگا" استفاده خواهد کرد، اما پس از مدت کوتاهی پس از بیان این موضوع، پیشنهاد خود را پس گرفت.

کشور پادشاهی تونگا، کشوری است واقع در قاره اقیانوسیه، اقیانوس آرام جنوبی و مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است که در شرق استرالیا در اقیانوس آرام قرار دارد. تونگا در جنوب ساموآ و در شرق فیجی واقع شده و بخشی از پلی‌نزی به شمار می‌آید. پایتخت تونگا، "نوکوآلوفا" نام دارد و زبان‌های رسمی این کشور تونگایی و انگلیسی هستند. تونگا تنها کشور پادشاهی در اقیانوس آرام است. ۹۸ درصد جمعیت تونگا از نژاد پلی‌نزی می‌باشند.

این جزیره در تاریخ ۱۵ ژانویه زمانی که یک آتشفشان زیردریایی با نیرویی معادل ۵۰۰ بمب اتمی فوران کرد، متحمل سونامی شد و ویران شد و همین حادثه موجب شد تا اینترنت این منطقه حداقل برای یک ماه آینده از دسترس خارج شود.

این آتشفشان، یک "انفجار عظیم" ایجاد کرد که هر هزار سال یک بار اتفاق می‌افتد. این انفجار، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر را برانگیخت و امواج سونامی را به جزیره تونگا کوبید و آن را با خاکستر پوشاند و راه کمک‌های خارجی نیز به آن بسته شد. همچنین طبق گزارش ناسا، صدای این انفجار، مهیب‌ترین صدا طی ۱۰۰ سال اخیر در کره زمین بوده است.

این انفجار که به کشته شدن حداقل سه نفر و ایجاد امواج سونامی در سراسر اقیانوس آرام شد و ارتباطات در سراسر این کشور میان حدود ۱۰۵ هزار نفر قطع شد.

این انفجار به قدری مهیب بود که در سواحل ایالات متحده، امواجی با ارتفاع بیش از چهار فوتی ثبت شد.

 

"ایلان ماسک" از این فرصت استفاده کرد ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را پیشنهاد داد که نیاز داشت تا "اسپیس‌ایکس"، ماهواره‌های استارلینک را بر فراز تونگا منتقل کند و این همان جایی بود که مشکل به وجود آمد.

"ایلان ماسک" روز جمعه در توییتی اعلام کرد که می‌تواند به مردم تونگا از طریق ارسال پایانه‌های استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای کمک کند.

دکتر "شین رتی" نماینده پارلمان شهر "وانگاری" واقع در شمالی‌ترین نقطه کشور نیوزیلند، اندکی پس از شنیدن این پیشنهاد، نامه‌ای برای "ماسک" ارسال کرد و از او پرسید که آیا اینترنت ماهواره‌ای وی می‌تواند به مردم تونگا کمک کند یا نه.

همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت تا اینکه چند ساعت بعد، "ماسک" اعلام کرد: این کار در حال حاضر برای ما دشوار است!

وی گفت که "اسپیس‌ایکس" در حال حاضر، ماهواره‌های اینترنتی کافی برای کمک به مردم تونگا را در اختیار ندارد. این در حالی است که این شرکت هم‌اکنون ۲۰۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد.

مدت کوتاهی پس از پیشنهاد ارائه اینترنت، این میلیاردر در توییتی نوشت: ما ماهواره‌های کافی با ارتباطات لیزری نداریم و در حال حاضر ماهواره‌های دیده‌بانی بر فراز منطقه تونگا هستند.

ماهواره‌های دیده‌بانی یا ژئوسَت‌ها شامل ماهواره‌هایی برای پیش‌بینی آب و هوا و انتقال امواج رادیو و تلویزیون هستند و با حضور آنها بر فراز تونگا، دیگر جایی برای "ماسک" وجود ندارد که ماهواره‌های استارلینک خود را به آنجا منتقل کند.

یکی از کاربران توییتر نوشت: استارلینک به یک ایستگاه زمینی نیاز دارد تا ماهواره‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشند. اما هیچ ایستگاه زمینی در تونگا وجود ندارد، زیرا کابل موجود زیر آب، از کار افتاده است.

هم اکنون کابل ارتباطی زیردریایی این مجمع‌الجزایر برای برقراری ارتباطات تلفنی بین تونگا و باقی جهان دوباره وصل شده است، اما بازیابی اتصال کامل اینترنت احتمالاً یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

اپراتور مخابراتی آن منطقه می‌گوید تا زمانی که کابل زیردریایی تعمیر نشود، خدمات کامل شبکه در دسترس نخواهد بود.

این کابل‌ها در واقع در اطراف منطقه آتشفشانی قرار دارند و کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا آنها دست نخورده هستند یا منفجر و تخریب شده‌اند یا در جایی زیر آب گیر کرده‌اند. شاید هم در جایی عمیق‌تر مدفون شده باشند.

انفجار غول پیکر این آتشفشان را حتی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی‌(ISS) نیز مشاهده کردند و ناسا اخیراً تصویری را که از پنجره‌های ایستگاه فضایی گرفته شده است، به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد پوششی از خاکستر با ارتفاع هزاران متر به سمت جو بلند شده است.

این تصاویر توسط "کایلا بارون" فضانورد ناسا هنگام عبور ایستگاه فضایی از روی نیوزیلند در فاصله ۱۲۰۰ مایلی محل آتشفشان که در کادر قابل مشاهده نیست، گرفته شده است، در حالی که در ارتفاع ۲۵۳ مایلی زمین به پایین نگاه می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین