اومیکرون کشور را به موج ششم کرونا نزدیک کرد

گروه اجتماعی الف،   4001105009 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس شاخص های اپیدمیولوژی روند ابتلا به سویه جدید اومیکرون رو به افزایش و پیک موج ششم در راه است.

اومیکرون کشور را به موج ششم کرونا نزدیک کرد

به گزارش ایرنا، اطلاعات اپلیکیشن ماسک که روز دوشنبه چهارم بهمن ماه انتشار یافت نشان می دهد با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند.. 

اکنون یک شهرستان نارنجی، ۲۴ شهرستان زرد و ۴۰۳ شهرستان آبی است و هیچ شهری قرمزی در نقشه کرونای کشور وجود ندارد.
این در حالیست که ۲۷ آذرماه برای نخستین بار و پس از شیوع کرونا در کشور، تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور به صفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد تا کنون بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده بیش از دو هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده است.

هشدار وزیر بهداشت به افزایش کرونایی ها در مراکز درمانی 

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چهارم بهمن ماه در همایش تجلیل از بانوان طبیب هشدار داد اومیکرون قدرت سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و در چند روز اخیر شمار بیماران سرپایی کرونا چهار برابر افزایش یافته که جای نگرانی است و باید مردم به توصیه های مسوولان بهداشتی در خصوص تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه ای بهداشتی توجه کنند.

وی تصریح کرد: اکنون حدود ۲۲ درصد تزریق واکسن دز سوم در کشور انجام شده و با توجه به شیوع سویه اومیکرون از مردم می خواهیم که حتما واکسیناسیون خود را با تزریق دز سوم تکمیل کنند.

به گفته عین اللهی، کشورهای همسایه، اروپایی و آمریکایی از لحاظ کرونا در وضعیت بدی هستند و رئیس جمهور کشور که به روسیه سفر کرده بود، در ستاد ملی کرونا اعلام کرد که اوضاع این بیماری در آن کشور نیز بسیار بد است و مرگ و میر نیز بالاست، اکنون در وضعیت خوبی قرار داریم و باید این شرایط را حفظ کنیم.

پیک اومیکرون نزدیک است
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز در این زمینه گفت: با توجه به روند افزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور بنظر می رسد که نزدیک به پیک این سویه باشیم.

حمید رضا جماعتی اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته علمی برای پیشگیری از موج سنگین کرونا، بحث و بررسی های زیادی شد. یکی از توصیه ها این بود که استفاده از ماسک در تمامی مجامع، سازمانها، ادارات، دانشگاهها و تمامی محل های تجمع مسقف، الزامی شود و از ماسک های استاندارد استفاده شود چراکه ماسک های پارچه ای، کارایی چندانی ندارند و ماسک های استاندارد و سه لایه برای افراد عادی، مورد تایید است.

وی تصریح کرد: باتوجه به مطالعاتی که در مورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند چراکه تزریق دُز سوم، می تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستانها پیشگیری کند. همچنین واکسیناسیون کارکنان سازمانها و ادارات دولتی، باید الزامی شود.

جماعتی خاطرنشان کرد: به معاونت بهداشت وزارت بهداشت توصیه شد افرادی که تست سریع کرونا انجام می دهند و دارای علائم و تست مثبت هستند، در سامانه ای بتوانند نتایج این تست ها را به صورت خوداظهاری ثبت کنند.

در مسیر افزایش مبتلایان به اومیکرون هستیم
حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز گفت: در مسیر افزایش مبتلایان به سویه جدید اومیکرون قرار داریم اما در حال حاضر به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که خیز اصلی از چه زمانی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند علائم و نشانه های اولیه خیز اومیکرون در کشور بروز کرده اما حدود دو هفته باید بگذارد تا به طور دقیق تر در این مورد قضاوت کرد.سوری، روند افزایشی سویه جدید اومیکرون در کشور را نگران کننده اعلام کرد و گفت: هرچند هنوز تغییرات جدی در شاخص های مرگ و بستری مشاهده نمی شود، اما شاهد روند صعودی ابتلا به بیماری در کشور هستیم که می تواند مشکلاتی را برای مردم فراهم کند.

سوری افزود: اگر نظام بیماریابی فعال و دقیق داشتیم، بهتر می توانستیم وضعیت آینده پیش بینی و برنامه های مناسب را اجرا کنیم.
این پزشک تصریح کرد: بیشتر مبتلایان شناسایی شده، افرادی هستند که خودشان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند و به نظر می رسد چندین برابر مبتلایانی که شناسایی شدند، افرادی هستند که دچار بیماری شده اما هنوز شناسایی نشده اند و به راحتی در جامعه در حال تردد هستند.
سوری ادامه داد: افراد بدون علامت و اغلب کسانی که به نوع خفیف سویه جدید اومیکرون مبتلا می شوند به طور معمول به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی کنند به همین دلیل تصویر روشنی از وضعیت مبتلایان به سویه جدید در کشور نداریم.

این اپیدمیولوژیست به هموطنان توصیه کرد که ضمن تزریق دز سوم واکسن کرونا، همچنان توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها را رعایت کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۴۴۹۱۱۰:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
مدارس را تعطیل کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین