پژوهشی درباره بازارهای مالی / شما هم مشارکت کنید !

گروه بورس الف،   4001104065
پژوهشی درباره بازارهای مالی / شما هم مشارکت کنید !

محمد غفاری تحلیلگر بازارهای مالی

پیش از پیدایش ویروس کرونا، تسلط رباتهای هوشمند بر دنیای معامله گری بطور روز افزونی در حال افزایش بود. طبق آمار میزان حجم معاملات معامله گران تا قبل از سال2020 یک پنجم معاملات رباتهای هوشمند بوده است. با شروع دروان کرونا و خانه نشینی مردم و کمک دولتهای جهان به شهروندان، میزان معامله گران تازه کار افزایش یافته و در سال 2021 بازارها بابت تورم ناشی از کمک های دولتها به مردم متلاطم شدند. مردم عادی وارد بازارهای مختلف شده و شروع به معامله گری کردند بی¬آنکه شناختی از شخصیت بازار به عنوان ساختاری پویا و زنده و نیز شخصیت خود در مقابله با ریسک های آن داشته باشند. همین موضوع در بازارهایی با مارکت کپ پایین مثل رمز ارز ها باعث تلاطم بیشتر قیمت گردید. خیلی از افراد تازه وارد سودهای خوبی کسب کرده و خیلی از افراد دچار ضررهای هنگفت شدند. افرادی که از قبل با بازارهای مالی آشنا بودند توانستند از این بازار متلاطم جان سالم به در ببرند، ولی اکثر تازه واردها از آنجائیکه در روزهای مثبت بازار همراه با اخبار خوب وارد بازار شده بودند، حتی آنهایی که در ابتدا سود کسب کرده بودند در انتها با ضرر مواجه شده و متوجه شدند که سود ابتدای کار تنها یک پاداش تصادفی از سمت بازار بوده که معمولا همه بازارها در آغاز نصیب افراد می کنند.

از این رو، افراد بر آن شدند که بازار را بصورت حرفه ای¬تر یاد بگیرند. در این بین مانند شخصی که در دوران تب طلا در آمریکا به جویندگان مشتاق بیل میفروخت، برخی فهمیده بودند که با فروش آموزش و یا سیگنال میتوان کسب درآمد خوبی داشت. بنابراین برخی از همین افراد تازه وارد شروع به آموزش و فروش سیگنال در بازارهای مالی دنیا کردند. اما از آنجا که اکثر این افراد خود تازه¬کار بودند با گمان اشتباه، در ابتدا به افراد مشتاق به یادگیری هنر معامله¬گری، تحلیل تکنیکال را در قالب رموز جادویی کسب سود در بازار آموزش می-دادند. فارغ از این موضوع که کل مبحث تکنیکال فقط ماشه‌ای است که در انتها باید توسط شکارچی کشیده شود، و پیش از آن به مباحث بسیار مهمتری نظیر تحلیل سیاستهای اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط بانکهای مرکزی کشورها، تحلیل احساسات بازار و معامله‌گران در برابر این سیاستها و اخبار مختلف به مثابه یافتن مکان، شرایط و شکار مناسب، می¬بایست پرداخت. در انتها می¬توان با نیم نگاهی به تکنیکال نقطه بهینه ورود را پیدا نمود.

از سوی دیگر، تجربه نشان داده، دانستن این موضوعات برای معامله گران کافی نبوده و دانستن اینکه قرار است در آینده پیش رو چه اتفاقی بیافتد تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه تصمیمات معامله گران در برابر این اتفاقات پیش رو است که تنها از شخصیت معامله‌گران سرچشمه می‌گیرد. این شخصیت افراد و ناخودآگاه معامله¬گران است که مشخص می‌کند چه میزان سود یا ضرر خواهند کرد. طبق تجربه بارها مشاهده کرده‌ام دو معامله‌گر با دانستن یک موضوع دو راهکار متفاوت اتخاذ کرده و یکی سود برده و دیگری دچار ضرر شده،  و یا یکی اتفاق سالهای بعد خود را رقم زده و دیگری روزی روز بعد را ساخته 

از این رو، بر اساس تحقیقاتی که اینجانب به عنوان تحلیلگر بازارهای مالی درباره ارتباط بین شخصیت معامله‌گران و نحوه معامله گری آنها در بازار های مالی داشته ام، می¬توان برای تعیین تیپ شخصیتی معامله‌کنندگان از آزمون های تست شخصیت مایرز بریگز استفاده نمود. از همین رو، در قالب پژوهشی مستند و کاربردی، به بررسی و تحلیل شخصیت معامله‌گران پرداختم . در این پژوهش، در ابتدا تیپ شخصیتی معامله‌گران با شصت سوال مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از تعیین تیپ شخصیتی آنها، تعداد بیست سوال دیگر از این افراد در زمینه رویکردشان در بازارهای مختلف پرسیده می‌شود، تا مشخص شود هر تیپ شخصیتی در چه بازاری و با چه رویکردی کسب سود کرده و یا دچار ضرر شده است. انتشار نتیجه این تحقیقات تا حد زیادی چالش‌های روانشناختی معامله‌گری را برای معامله‌کنندگان از بین خواهد برد. برخی از آنها پیش از ورود به بازار متوجه می‌شوند که اگر وارد بازارهای مالی نشوند بهتر است و برخی متوجه خواهند شد اگر در بازار کالا فعالیت کنند پیشرفت بهتری خواهند داشت و ...

از آنجائیکه نتایج این پژوهش می تواند از یک سو راه گشای تازه واردین و از سوی دیگر ارتقاء دهنده شخصیت معامله¬گری فعالین قدیمی بازار باشد، لذا مشارکت هر چه بیشتر تمامی افرادی که مشتاق ورود به بازارهای مالی هستند و یا از معامله گران قدیمی و یا حتی کسانی که قصد سرمایه¬گذاری در بخش های مختلف اقتصاد را دارند، طلب می‌کند. طبق نظر کارشناسان علم آمار برای رسیدن به جواب با قطعیت 95 درصد که بتوان به آن استناد کرد، تعداد بسیاری از افراد نیاز است تا این پرسشنامه را تکمیل کنند.

به همین منظور، از شما تقاضا دارم اگر در بازارهای مالی فعال هستید و یا قصد ورود و یا سرمایه گذاری در هر یک از بازارهای مالی را دارید به لینک زیر مراجعه کرده و بعد از پاسخگویی به سوالات مربوطه، آنرا برای دوستان و آشنایان علاقمند به معامله گری، سرمایه گذاری و اقتصاد ارسال کرده و ما را در این پژوهش کاربردی یاری کنید. پیشاپیش از همکاری و مشارکت ارزشمند شما در تحقق این پژوهش کمال تشکر و قدردانی را دارم.

https://t.me/Trading_Psychology_bot

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین