اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان ایران ۳.۵ برابر استاندارد دنیا است

گروه سلامت الف،   4001102106

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه میانگین اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان در کشور را ۳.۵ برابر استاندار دنیا دانست و گفت: چین که بیش از ۱۲ برابر ایران جمعیت دارد مصرف دارویی به اندازه ایران دارد.

اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان ایران ۳.۵ برابر استاندارد دنیا است

به گزارش فارس، محمود کریمی ظهر امروز در چهارمین مجمع سلامت شهرستان، لازمه توسعه پایدار را سالم بودن جامعه و انسان‌ها از نظر سلامت دانست و گفت: اگر بتوانیم فقط تغذیه را اصلاح کرده و سبک غذای سالم را در پیش بگیریم شاید 80 درصد بیماری رها را کنترل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موضوع خودمراقبتی از حدود 50 سال قبل مطرح شده است، افزود: این موضوع در اجلاسیه سازمان جهانی بهداشت به واسطه افزایش سواد سلامتی مردم اعلام و تاکید شده بود که نمی‌توان با قرنطینه و واکسن سلامت مردم را تامین کرد و مردم باید در موضوع خود مراقبتی بیشتر فعال باشند. 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه رتبه اول مرگ و میر در جهان را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دانست و ادامه داد: در این نوع بیماری‌ها فقط مراقبت نیاز است و درمان‌هایی که صورت می‌گیرد نقش نگهدارنده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد. 

وی با اشاره به اینکه خود مراقبتی تا 50 درصد میزان بستری را کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: خود مراقبتی به اقدامات قبل از بیماری گفته می‌شود تا فرد برای سالم نگه داشتن خود و خانواده خود به رعایت برخی نکات می‌پردازد و از یک سری عادات دوری می‌کند.

کریمی مصرف خود سرانه دارو را یک معضل اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: گران شدن هزینه‌های ویزیت، تجربه قبلی از بیماری و همچنین مشاوره‌های نادرست از مهم‌ترین دلایل مصرف خود سرانه دارو در کشور است که به نوعی مخاطره تبدیل شده است. 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه اضافه کرد: استفاده از دارو در کانال‌های صحیح خود عوارضی نیز بهمراه دارد و باید تا می‌توانیم از مصرف دارو خودداری کنیم حال آنکه تهیه برخی داروها از درگاه‌های غیرمجاز پیامدهای زیانده بیشتری خواهد داشت.

وی میانگین اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان در کشور را 3.5 برابر استاندار دنیا دانست و گفت: چین که بیش از 12 برابر ایران جمعیت دارد مصرف دارویی به اندازه ایران دارد و متاسفانه اینطور باب شده که اگر پزشکی دارو تجویز نکند یعنی تشخیص درستی نداده است.

محمود کریمی تصریح کرد: درحالی دنیا در حال رفتن به سمت مصرف کمتر دارو و خود مراقبتی است که ایران در مصرف آنتی بیوتیک جزء سه کشور اول دنیاست و بین 40 تا 60 درصد آنتی بیوتیک‌هایی که استفاده می‌شود نیز اصلا لزومی به تجویز نداشته است.

وی با بیان اینکه مجمع سلامت نیاز به یک همدلی و اتحاد در اجرای دستورالعمل‌ها دارد، اظهار کرد:  طرح تعالی و عدات نظام سلامت پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه عدالت آموزشی و بهداشتی درمانی مطرح شده و هدف کلی این طرح آن است که شاخص‌های سلامت را ارتقا دهیم.

وی مبارزه با فساد و تعارض منافع و همچنین خود مراقبتی را از بحث‌های مورد تاکید در این سند دانست و گفت: طرح تحول سلامت بعنوان طرح عدالت و تعالی نظام سلامت کلید خورده است و مبارزه با فساد و عدالت برای ارتقا سلامت کشور نفعی جز برای مردم نخواهد داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه نیز با بیان اینکه در این حوزه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام مورد تاکید است، گفت: دامپزشکی یکی از ارکانی است که بخشی از ۷۵ درصد سهم سلامت و بهداشت جامعه را دارد می‌باشد.

داود سرمدی افزود:  از 1500 بیماری عفونی که انسان را درگیر می‌کند حدود 800 عدد مشترک بین انسان و دام است که برخی از آنها مثل هاری بصورت مستقیم و برخی نیز مثل فرآورده‌ها از طریق گوشت و لبنیات به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان بیش از 100 هزار راس دام سنگین داریم که بیش از 60 هزار راس آن در محدوده آوه است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار راس دام سبک داریم که در سطح شهرستان پراکنده است و کنترل واحدهای دامی و پرورشی بصورت دوره ای انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: در حال حاضر در شهرستان 9 واحد کارخانه تولید خوراک دام و کنستانتره وجود دارد، 3 واحد تولید مکمل دارویی، یک بیمارستان دامپزشکی، شش درمانگاه و شش داروخانه نیز فعال هستند که وظیفه کنترل آنها بر عهده این مرکز است.

وی با بیان اینکه کلیه مرغداری‌ها از زمان جوجه ریزی تا کشتار زیر نظر پزشک مستقر قرار دارد، گفت: در پروسه تولید، توزیع و پخش همواره در کنار معاونت بهداشتی هستیم و دستگاه‌های متولی هستیم و آماده هرگونه همکاری در این خصوص خواهیم بود.

به گفته وی شبکه دامپزشکی ساوه به پزشکان تاکید کرده است که با توجه به بازگشت آنتی بیوتیک ها از طریق چرخه به خود مردم، در استفاده از آنها دقت کافی را داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین