گاردین: لندن شریک جرم ریاض در کشتار مردم یمن است

گروه جهان الف،   4001101071

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به رسوایی‌های اخیر دولت این کشور نوشت، رسوایی به مراتب بزرگتر نیز هم‌دستی لندن در جنایات ریاض علیه یمنی‌ها با فروش تسلیحات به عربستان سعودی است.

به گزارش فارس، «اُوِن جونز» ستون‌نویس روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با اشاره به رسوایی اخیر دولت لندن در برگزاری مهمانی در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی، نوشت رسوایی به مراتب بزرگتر از مهمانی‌ها در «داونینگ استریت»، هم‌دستی لندن در جنایات ریاض علیه یمنی‌ها است که در یک دنیای عادلانه می‌توانست به سقوط بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس منتهی شود.

این روزنامه توضیح داد: این هفته، در حملات هوایی سعودی‌ها و متحدانش بیش از ده‌ها نفر در یمن از جمله غیرنظامیان کشته شدند. ماه گذشته حدود ۳۲ غیرنظامی در نتیجه درگیری‌های جاری در یمن کشته شدند. این کشور از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ بوده است. به مدت هفت سال، ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی کشور فقیر (یمن) را با بمب‌هایی که بسیاری از آن‌ها توسط انگلیس تامین می‌شود، درهم کوبیده است. از طریق اتحاد نظامی سرسخت ما با دیکتاتوری سعودی، دولت ما به طور مستقیم در این جنایات شریک است.

ستون‌نویس گاردین در اشاره به بی‌اعتنایی رسانه‌های جریان اصلی به کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات سعودی‌ها، در ادامه نوشت: بیشتر رسانه‌های ما علاقه چندانی به بررسی اقدام دولت برای کشتاری که مستقیماً در آن شریک است، نشان نمی‌دهند. خشونت سعودی‌ها در یمن از ماه اکتبر بعد از آن که شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی لابی‌گری شدید دیکتاتوری در ریاض به پایان تحقیقات درباره جنایات جنگی رأی داد، افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، اگر یمن دیگر بدترین بحران انسانی جهان نیست، به این دلیل نیست که وضعیت اسفناک آن بهبود یافته، بلکه به این دلیل است که بحران افغانستان در کانون توجه قرار گرفته است. سپتامبر گذشته، سازمان ملل هشدار داد که میلیون‌ها یمنی یک قدم از قحطی‌زدگی فاصله دارند زیرا اقتصاد این کشور به اعماق فروپاشی جدیدی رسیده است و این در حالی بوده که در طول کریسمس جیره غذایی هشت میلیون یمنی که از گرسنگی آسیب دیده بودند، کاهش یافت.

گاردین می‌افزاید «با این حال، دولت ما اتحاد تنگاتنگ خود با رژیم سعودی را حفظ می‌کند و طبق اظهاراتی که منسوب به هیلاری کلینتون است حمایت مالی و لجستیکی مخفیانه از تروریست‌ها ارائه می‌کند. این رژیمی است که یک روزنامه‌نگار را در یک سفارت خارجی تکه تکه کرد و کودکان یمنی را که با اتوبوس مدرسه در راه بازگشت از گردش دسته جمعی بودند، سوزاند که به گفته دیده‌بان حقوق بشر، یک جنایت جنگی آشکار بود».

در ادامه این گزارش آمده است: این بدان معنا نیست که نیروهای تحت هدایت عربستان سعودی به تنهایی مسئول اعمال جنایتکارانه هستند. آنچه اهمیت دارد این است که دولت انگلیس مستقیماً یک طرف را تسلیح و حمایت می‌کند و بنابراین مسئولیت مستقیم اقدامات آن‌ها را برعهده دارد. بر اساس تحقیقات «کارزار علیه تجارت اسلحه» (CAAT)، «بی‌اِی‌ئی سیستمز» (BAE Systems) شرکت صنایع نظامی و هوافضایی بریتانیایی از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۷.۶ میلیارد پوند تسلیحات و خدمات نظامی به دیکتاتوری سعودی فروخته و دارای ۶۷۰۰ کارمند در عربستان سعودی است. به لطف بررسی قضایی ارائه شده توسط این گروه انگلیسی در سال ۲۰۱۹، دادگاه استیناف دریافت که تصمیم دولت انگلیس برای ادامه دادن مجوز تجهیزات نظامی به عربستان سعودی غیرقانونی است، اما لندن با این استدلال که تنها در برخی موارد حملاتِ هوایی قوانین بشردوستانه نقض شده، فروش تسلیحات را از سر گرفت. 

طبق این گزارش، نبرد دادگاه این گروه ادامه دارد و «سام پرلو فریمن» هماهنگ کننده تحقیقاتی آن گفت: «هیچ تلاشی برای کاهش یا رفع محاصره (یمنی‌ها) صورت نگرفته است. سعودی‌ها بدون متحمل شدن هیچ عواقبی یا تلاش دیپلماتیک آن را حفظ می‌کنند. توجهی که قدرت‌های جهان برای پایان دادن به جنگ یا حداقل بحران انسانی در یمن ارائه می‌کنند، به طرز تاسف‌آوری ناکافی است. در حالی که انگلیس به تسلیح و حمایت از تلاش‌های جنگی عربستان ادامه می‌دهد، کمک‌های بشردوستانه خود به یمن را در سال ۲۰۲۱ به نصف کاهش داد. این در حالی است که برنامه جهانی غذا هشدار می‌دهد به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند به درستی یمنی‌ها را تغذیه کند.

ستون‌نویس روزنامه انگلیسی گاردین در پایان گزارش خود آورده است: زندگی مردم یمن، علیرغم سکوتی که غیر از این را نشان می‌دهد، اهمیت دارد، و دولت ما باید به خاطر همدستی خود در این وحشت پاسخگو باشد. پس بله، همه ما باید از مهمانی و مشروب خوردن حاکمانمان عصبانی باشیم در حالی که شهروندان عادی نمی‌توانند دست بستگان در حال مرگ خود را بگیرند. اما دخالت مستقیم دولت ما در قتل‌عام غیرنظامیان توسط یکی از منفورترین دیکتاتوری‌های جهان جنایتی حتی شدیدتر است. این شکست ما در گفتن با صدای بلند است که اجازه می‌دهد کشتار ادامه یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین