«رودخواری»؛ این بار درجنوب غرب استان تهران

گروه اقتصادی الف،   4001101033

فارس نوشت: پدیده رودخانه خواری یکی از اتفاقات جدیدی است که در جنوب غرب استان تهران، در سایه غفلت دستگاههای نظارتی ظهور کرده و علاوه بر فراهم کردن بستر تخلفات برای افراد سودجو، زمینه بروز یک فاجعه زیست محیطی را به وجود آورده است.

در سایه بی توجهی و غفلت متولیان و مدیران نهادهای نظارتی و دستگاه‌های ذیربط در حفظ و نگهداری از سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی، بخش هایی از رودخانه کرج که به عنوان مرز مشترک میان دو شهرستان اسلامشهر و بهارستان در تقسیمات کشوری تعیین شده مورد تجاوز قرار گرفته و به محلی برای احداث بوستان، ساختمان‌های مسکونی و تجاری و تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب شهری تبدیل شده است.

مدیریت شهرداری نسیم شهر، در راستای ارائه خدمات بیشتر به مردم و ایجاد درآمدی برای مجموعه مدیریت تحت امر، در اقدامی غیرکارشناسی و سلیقه ای، بخشی از حریم بستر رودخانه کرج را تصرف و به مالکیت خود در آورده و علاوه بر فراهم کردن بستر تخلفات بیشتر برای افراد سودجو، زمینه بروز یک فاجعه زیست محیطی را به وجود آورده است.

در ادامه روند تجاوز به حریم و بستر رودخانه کرج که بخشی از آب سد کرج را به اراضی جنوب تهران در منطقه حسن آباد فشافویه منتقل می کند، علاوه بر اقدامات سودجویانه عده‌ای از افراد فرصت‌طلب که اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و حتی زباله می‌کنند، شهرداری نسیم شهر در یک حرکت غیرقانونی و غیر کارشناسی اقدام به دیوارکشی و ایجاد کانال و کاهش بستر و حریم رودخانه کرده و بخش‌هایی از این سرمایه ملی را در اختیار و مالکیت خود در آورده است.

احداث یک بوستان در محله حصارک و هدایت آبهای سطحی و فاضلاب های خانگی این محله به داخل رودخانه و احداث دیواره و ایجاد کانال و کاهش حجم حریم رودخانه از ۱۰۰ متر به کمتر از ۷ متر و تغییر مسیر جریان رودخانه از جمله اقداماتی است که به نظر می‌رسد شهرداری نسیم شهر برای ارائه خدمات به شهروندان با انجام کار غیر قانونی و تخلف انجام داده است.

در قسمت‌های دیگری از این رودخانه پیمانکاران جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای شهری شهرداریهای نسیم شهر، اسلامشهر و صالحیه و حتی دیگر شهرهای نزدیک رودخانه اقدام به تخلیه نخاله و زباله می‌کنند و در دیگر نقاط هم بعضی افراد فرصت طلب با نصب پمپ های مکنده و احداث خط انتقال از آب این رودخانه برای مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز استفاده می کنند.

 با وقوع سیلاب خسارات زیادی به وجود خواهد آمد

امیرسالار عبدالکریم خلجی مدیر امور منابع آب شهرستان اسلامشهر در این باره اظهار کرد: دیوارکشی انجام شده در رودخانه کرج حد فاصل پل راه آهن تا جاده ساوه از سوی شهرداری نسیم شهر بوده و علاوه بر تخلفات قانونی و تضییع حقوق بیت المال، اشکلات متعددی از لحاظ فنی بر آن وارد است که یکی از آنها کاهش عرض معبر رودخانه است که کانال ایجاد شده متناسب با حجم آب و سیلاب نبوده و قدرت تخلیه این حجم از آب را ندارد.

خلجی افزود: تخلف دیگر انجام شده در این رودخانه این است که شهرداری نسیم شهر بدون درنظر گرفتن نکات فنی اقدام به تغییر مسیر رودخانه از منتهی الیه آن به سمت اسلامشهر کرده و چنانچه بالادست این رودخانه دچار سیلابی شود، این تغییر مسیر مانع از عبور آب شده و باعث بوجود آمدن خسارات زیادی به اطراف می شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان اسلامشهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای برخورد و جلوگیری از پدیده رودخانه خواری در منطقه، خاطر نشان کرد: علاوه برپیگیری های انجام شده از طریق مقامات محلی و هشدار به شهرداری نسیم شهر و انجام مکاتبات متعدد با فرمانداری شهرستان اسلامشهر، از طریق استانداری تهران نیز پیگیری هایی انجام شده و قرار برآن بوده که اقدامات اصلاحی صورت گیرد،که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده و این دیوار کشی در حال ادامه کار است.

در صورت عدم جلوگیری از این نوع تخلفات در آینده نه چندان دور، قطعا علاوه بر بروز حوادث ناگوار و از بین رفتن ثروتهای ملی، به محیط زیست و اقلیم منطقه نیز خسارات جبران ناپذیری وارد می شود و همچنین مشکلات اجتماعی و روانی متعددی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی بوجود خواهد آمد.

امید آن می رود با پیگیری های دستگاههای نظارتی و قضایی و با ورود مسقیم استانداری و سازمان امور منابع آب و دیگر دستگاهها هرچه سریعتر از شیوع و ادامه پدیده نوظهور رودخانه خواری جلوگیری بعمل آید

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین