جای خالی لغو ویزای ایران و روسیه

گروه فرهنگی الف،   4001101026

هشت ماه از امضای "برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی" می‌گذرد، اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده، این درحالی است که این برنامه اجرایی، کمتر از دو سال دیگر اعتبار دارد.

به گزارش ایسنا، بخش گردشگری ایران و روسیه در خردادماه سال ۱۴۰۰ (ژوئن ۲۰۲۱) برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور را امضا کردند و طبق اظهارات مقامات گردشگری ایران قرار بود پس از اعلام وصول یادداشت تفاهم وزارت امور خارجه دو کشور، این برنامه به اجرا گذاشته شود و ویزای ایران و روسیه برای شهروندان دو کشور، در صورتی که با تورهایی از ۵ تا ۵۰ نفر از طریق آژانس‌های مسافرتی سفر کنند، لغو شود.

با این وجود، پیگیری‌های ایسنا حاکی از این است که با گذشت حدود هشت ماه از امضای آن برنامه، هنوز یادداشت تفاهمی بین وزارت امور خارجه دو کشور مبادله نشده و اجرای لغو روادید گروهی به نوعی معطل روسیه مانده است.  

لیلا اژدری ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی ـ پیش‌تر گفته بود: برای اجرایی شدن لغو روادید سفرهای گروهی، به لحاظ قانونی و دیپلماتیک لازم است بین وزارت امور خارجه دو کشور یادداشت دیگری مبادله شود که "یک ماه" پس از اعلام وصول آن، روادید برای سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسی لغو خواهد شد.

لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، درحالی معطل مانده که طبق گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی در ایران، اجرای این برنامه از ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۳ اعتبار دارد که البته زمان آن قابل تمدید به دوره‌های مشابه است، اما از آن‌جا که امضای برنامه اجرایی، چهار سال پس از امضای موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور، به نتیجه رسید، معلوم نیست پس از پایان اعتبار برنامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی، دو کشور همچنان اراده و تمایلی برای اجرای دوباره چنین برنامه‌ای داشته باشند، به‌ویژه آن‌که لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، موضوعی است که بیشتر از سوی بخش خصوصی گردشگری روسیه پیگیری می‌شود.

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود؛ یک سال قبل از آن، یعنی هشتم فرودین سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ موافقت‌نامه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور توسط وزرای امور خارجه امضا شد که در همان موافقت‌نامه اشاره شده برای اجرایی شدن، باید یک برنامه اجرایی نوشته شود. قرار بود این برنامه یک ماه بعد نوشته شود که انجام هم شد، اما چون موضوع پیچیده بود و دو طرف سخت‌گیر بودند، این برنامه رفت و برگشت زیادی داشت. دفتر توسعه گردشگری خارجی ایران سال ۲۰۱۸ این برنامه را آماده کرده بود، اما روی برخی کلمات، مفاهیم و فرایندها شک، شبهه و اعتراض وجود داشت.

در نهایت، این برنامه مهرماه سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) آماده شد. قرار بود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای امضاء آن به روسیه سفر کند که ویروس کرونا شایع شد و بعد هم مرزها بسته شد و دولت روسیه هم امضای این برنامه را به تعویق انداخت تا این‌که در خردادماه ۱۴۰۰ سرانجام وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در سفری به مسکو رفت و برنامه اجرایی اقدام مشترک لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسیه سرانجام امضا شد، اما پس از آن، درحالی‌که با توجه به اعتبار کوتاه‌مدت این برنامه اجرایی انتظار می‌رفت دو طرف سریع‌تر یادداشت تفاهم‌نامه را امضا کنند و کمیته‌های فنی را برای مشخص شدن ساز و کار سفرِ بدون ویزا به دو کشور تشکیل دهند، اما هنوز گامی برداشته نشده است. هرچند گمان بر این بود که در سفر رییس‌جمهور به مسکو که بیشتر با هدف ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام شد، پرونده لغو روادید سفرهای گروهی بین دو کشور که شش سال است باز مانده، به نتیجه‌ای برسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین