«آیینه قدی»؛ برگزیدگان جایزه اُ. هنری؛ ترجمه زهرا سلیمی؛ نشر نیستان داغ از دست دادن گربه

زهرا سلیمی، گروه کتاب الف،   4001029056

می نویسم که بدانید با چه شاهکاری از ادبیات جهان روبه رو خواهید شد. می نویسم در مدح قلم پرتوان نویسندگان بنام جهان و در آخر می نگارم از تجربیاتی که هنگام برگردان این مجموعه فاخر به دست آوردم و آنچه بر من گذشت تا در حد توان آنچه مورد و منظور نویسنده بوده را به قد و قواره ادبیات کشورم در بیارم تا هم به جان شما بنشیند و هم تحفه ای ناچیز باشد برای بالابردن ادراک فرهنگی جامعه ای که در آن زیست می کنم

«آیینه قدی»

نویسنده: برگزیدگان جایزه اُ. هنری

ترجمه: زهرا سلیمی

ناشر: نیستان، چاپ اول 1400

188 صفحه، 51000 تومان

 

****

 

می نویسم که بدانید با چه شاهکاری از ادبیات جهان روبه رو خواهید شد. می نویسم در مدح قلم پرتوان نویسندگان بنام جهان و در آخر می نگارم از تجربیاتی که هنگام برگردان این مجموعه فاخر به دست آوردم و آنچه بر من گذشت تا در حد توان آنچه مورد و منظور نویسنده بوده را به قد و قواره ادبیات کشورم در بیارم تا هم به جان شما بنشیند و هم تحفه ای ناچیز باشد برای بالابردن ادراک فرهنگی جامعه ای که در آن زیست می کنم.

اُهنری را همگان بی شک می شناسید. هم او که چشمان فرهیختگان دنیا را به سبک بدیعی از داستان نویسی باز کرد. داستان کوتاه. همان سبکی که تعداد واژگانش کم اما تاثیرش بسیار است. که قرار است کم بگوید اما بی اندازه تاثیر بگذارد. به راستی چه نام نکویی برگزیده اند برای رویدادی چنین مهم در انتخاب و قدردانی از برترین داستان های کوتاه که سالانه خودشان را  با زحمت فراوان به بخش انتخاب برترین آثار جشنواره می رسانند تا مگر پس از عبور از هفت خوان داوران ریزبین و نکته سنج برسند به آنجا که آرزویش را داشتند. از مجموعه آثار برگزیده جوایز اُهنری می گویم. که در قالب یک کتاب هر سال چاپ شده و به انتشار می رسد. از شوقی می گویم که خوانندگان و تشنگان فرهنگ در سرتاسر دنیا هر سال بر دل نگاه می دارند تا چشم انتظاری شان پایان یابد. از تلاش هایم به عنوان مترجم این آثار می گویم تا هرچند مختصر بتوانم ویژگی های بی مانند داستان ها را فریاد بزنم. در کتاب "آینه قدی" که با تلاش  " انتشاران نیستان" به چاپ رسید یکی از بهترین تلاش  هایم را به کار بردم تا بشود آنچه شد و بنشیند به دل مخاطبانش. کتاب حاضر چهارمین کوشش من " زهرا سلیمی" با حمایت انتشارات نیستان است که به ترجمه اثار برگزیده جایزه اُهنری در سال 1993 پرداخته. پیش از این سه کتاب دیگر از همین نوع مجموعه با عناوین "زنی که با من در یک خانه زندگی می کرد"و "به نمایندگی از یک احمق"و "گفتگو با مردگان" به یاری انتشارات وزین نیستان به چاپ رسانیدیم و استقبال بی نظیر مخاطبان خاص این مجموعه ها به من "زهرا سلیمی" این انگیزه را داد تا دقیق تر بخوانم و بهتر بنویسم. باشد که  این بار هم از محبت و حمایت خوانندگان مشاهیر ادبی جهان بهره مند شوم. در ادامه مختصری از نوع روایت و شالوده داستان ها خواهم گفت.

از داستان اول دوست دارم بیشتر از بقیه بنویسم. "جزیره" داستانی که خودم را در جای جای اتفاقاتش تصور کردم. از حالی که بعد از هر بار خواندنش در جانم ماند و روحم را صیقل داد. داستان زنی که عزادار گربه از دست رفته اش است. هر کاری می کند و به هر طنابی چنگ می زند نمی تواند با داغ از دست دادنش کنار بیاید. از ابتدای داستان متوجه نوع خاص این ارتباط می شوید و همزمان نگرانید که نکند بلایی بر سر این علاقه بی حد و حصر بیاید که می آید. مخاطب شاید در جایی تصور کند که داستان تاسف بار از دست دادن به همینجا ختم خواهد شد اما نمی شود. ردپای این سوگ عظیم در تمام مراحل داستان باقیست. حتی همان جا که شخصیت داستان می داند که باید خوشحال باشد اما نیست. نمی تواند . غم غریبی بر جانش مانده. داغ سوزناکی بر دلش سنگینی می کند. بعد از آن می رسیم به داستان "آینه قدی" که وجه تسمیه این کتاب است. همان آینه که چه خصلت هایی را رو نمی کند. همان که هم می تواند شخصی را رسوا کند و هم غافلگیر. می آموزیم که نباید به آینه ها هم اعتماد کنیم. در "ماداسگاسکار" از رابطه عمیق پسری با پدرش با خبر می شویم اما این همه ماجرا نیست. پسر مدام در میان احساساتش در رفت و آمد است. نمی داند باید از پدر دلگیر باشد یا سپاسگزار. نمی داند وظیفه اش دقیقا در برابر او چیست. چه کند برایش تا جبران کند تمام آنچه برایش کرده را. "بالابردن رکورد اقامتم" را پسرکی نوجوان روایت می کند که سعی دارد با تمام حواس و دقت کودکانه اش آنچه بر سرش می آید را خوب تجزیه تحلیل کند. می خواهد کمک کند به تمام انسان ها. به دنیا اما نمی داند چگونه." کار نیمه وقت" را هم پسرکی نوجوان روایت می کند اما این بار در قالب مرد کاری خانواده. او که که قرار است در کنار پدر آماده شود برای آینده سختی که در انتظارشان است از تجربیاتش می گوید. از مردم زمانه اش، از قوی بودن های پدرش. "پتوی قاتل" را با دقت بخوانید. تا بفهمید چه بر سر انسان می آید وقتی بداند مرگش نزدیک است و به ناچار باید به انتظارش بماند. باید بنشیند و لحظات نزدیک شدن مرگش را بشمارد.

از داستان "با عقایدی متفاوت" آموختم که باید احترام بگذارم به آنچه انسان ها بدان معتقدند. باید در حالیکه باور دارم راهشان را اشتباه رفته اند توهین نکنم به باورهایشان. به همه آنچه یک عمر بدان دل خوش کرده اند." پانتومیم" را اعضای یک خانواده روایت می کنند. در قالب داستان هایی که سر می دهند در حقیقت از جهان بینی شان حرف می زنند. از تفاوت هایشان . از اشتراکاتشان. از پای بندی شان به خانواده ای که همه چیزشان است. راوی" پرچم های زرد" هم پسرکی است که با وجود سن کم و تمام بی تجربه گی اش فهمیده زندگی همین لحظه های است که سپری می شوند. همان هایی که باید قدر دانست. باید برایشان جان داد . "خانه صورتی" حکایت از تفاوت دو نسل و یا حتی سه نسل دارد. از خانواده ای می گوید که به ناچار به هجرت تن داده اند اما در همان کنعان خویش وجه اشتراکی نمی یابند برای کنار هم ماندن. مادر دلش می خواهد مترقی شوند. ریسک کنند و بهترین ها را داشته باشند اما پدر می ترسد. از تغییر. از شکست. از ازدست دادن. در آخر هم قرار است داستان "مدرسه وون" بدرقه تان کند. مدرسه ای که بیش از فنون رزم به شما درس زندگی می آموزد. درس جوانمردی. درس انسانیت. تا بدانید هر حرف و حرکت نابخردانه تان چه تاثیری ممکن است بگذارد بر روان و تن آدمیان. که شاید لختی تفکر کرده و بین خوب و بد تصمیم بگیرید.

بیش از پیش امید دارم که لذت ببرید از خواندن کتاب " آینه قدی" با ترجمه من "زهرا سلیمی " و چاپ انتشارات نیستان.  

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین