تجمع آتش‌نشان‌ها مقابل شورای شهر تهران برای پیگیری مطالبات صنفی

گروه اجتماعی الف،   4001029055

آتش‌نشان‌های تهرانی امروز برای پیگیری و مطالبه صنفی و حقوقی خود در مقابل شورای شهر تجمع کردند و مدیران شهری می گویند مطالبات آنها به حق است و مشکل آتش نشانان را به صورت ویژه در دست پیگیری دارند.

تجمع آتش‌نشان‌ها مقابل شورای شهر تهران برای پیگیری مطالبات صنفی

به گزارش فارس امروز تعدادی از آتش‌نشان‌های تهرانی برای پیگیری و مطالبه حقوق خود در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند. 

ماجرا از این قرار است که سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس تصویب شد اما این قانون تنها به کام آتش نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره‌اند و حالا تعداد زیادی از آنها با حضور در تجمع و راه اندازی کمپین های مختلف خواستار رسیدگی به این مشکل شده‌اند.

سختی کار آتش نشانان

هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است، آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست. در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند. این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماً افراد فعال در آن استرس زیادی را متحمل می‌شوند. 

 آتش نشانان در هر مأموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس ترافیک، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی ازحرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز وتشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند.

بنابراین وجود فاکتورهایی از قبیل سرو صدا، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ،مواد رادیواکتیو، کار در محیط غیر متعارف ، وجود ذرات معلق در هوا، کار در شرایط جوی نامساعد، کار در ارتفاع، ریزش و برخورد اجسام خارجی، انفجا ، خطر برق، سطوح شیب دار و لغزنده، کار در فضای مسدود وسر بسته، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا، جابجا کردن قطعات سنگین، کار در فضای باز، کار در محیط های متعفن و نامطبوع، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می کند.

رایزنی شورای شهری‌ها با نمایندگان مجلس برای حل مشکلات آتش نشانان

مدیران شهری از جمله مهدی چمران قول داده که حتما با رایزنی با مجلس مشکل آتش نشانان را برطرف می کند. وی در این زمینه به فارس گفت:اعضای شورای شهر و مدیران شهری به شدت بر روی حل مشکلات کارکنان و شهروندان حساسیت ویژه دارند که آتش‌نشانان هم جزو گروه‌هایی هستند که اعضای شورا و مدیران شهری اهتمام جدی برای رفع مشکلات آنها دارند.

وی افزود: نیروهای آتش‌نشانی که حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند باید شهید محسوب شوند که هنوز این قضیه مورد تصویب قرار نگرفته و ان‌شاءالله برنامه‌ریزی داریم تا از طریق رایزنی‌ها این مسئله محقق شود.

وی در مورد اینکه آتش‌نشانان تهران به دلیل تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری از قانون سختی کار اکثراً بهره نمی‌برند، گفت: بخشی از این مشکل مربوط به قانون است و باید اصلاحات لازم انجام گیرد و ما تلاش می‌کنیم طی رایزنی با مجلس، برنامه‌های مورد نیاز را در این زمینه انجام دهیم. همچنین هماهنگی‌هایی با وزارت کار و امور اجتماعی  خواهیم داشت تا ببینیم از این طریق هم چگونه می‌شود از آتش‌نشانان حمایت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه 1401 برنامه‌ای برای صندوق بازنشستگی پیش‌بینی خواهد شد یا خیر، گفت:‌بله، البته ابتدا منتظر بمانیم تا لایحه بودجه توسط شهرداری در شورا ارائه شود و سپس برنامه‌ها را تنظیم کنیم. 

وی گفت: وضعیت صندوق بازنشستگی شهرداری تهران خوب نیست. طی چند سال گذشته به این صندوق توجه نشده و این درحالی است که استخدام‌های زیادی در آن صورت گرفته و هه مشکلات باید حل شود، ولی به هر حال این مسئله اندکی زمانبر است که بتوانیم مشکلات صندوق را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اصلاح قانون جهت حمایت از آتش‌نشانان شورای شهری‌ها جلسه‌ای با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواهند داشت یا خیر،‌ گفت: ابتدا وضعیت صندوق و مشکلات آتش‌نشانان را کامل بررسی دقیق انجام می‌دهیم و پس از احصاء جزئیات مشکل‌ها رایزنی با نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان تهران صورت خواهد گرفت و آنچه مسلم است اینکه مدیریت شهری جدید به شدت برای حل مشکل آتش‌نشانان پای کار است.

بهبود وضعیت معیشتی پرسنل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران 

جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس در خصوص رسیدگی به وضعیت معیشتی پرسنل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت:  بازبینی و بازنگری ساختار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با رویکرد کیفی سازی سطوح و پست های ثابت سازمانی و رفع خلأهای ساختاری در بخش‌هایی از مأموریت‌ها و فعالیت‌های مرتبط، و کمک به بهره مندی کارکنان زحمتکش سازمان به ویژه در حوزه عملیات با هدف امکان ارتقاء آن ها و استفاده از مزایای مربوطه در فواصل زمانی کوتاه‌تر در دستور کار هیئت مدیره سازمان قرار گرفت.

بهرامی ادامه داد:  ضمن تصویب فرایند اقدام در شورای سازمان، عنقریب پس از تایید نهایی شهردار  تهران به عنوان ریاست شورای سازمان،اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی از  تامین اعتبار لازم برای افزایش مزایای غیر مستمر پرسنل آتش نشانی خبر داد و گفت:  این مزایا شامل (اضافه‌کاری، تعطیل کاری،هزینه غذا، ایاب و ذهاب) برای سال 1400 و 1401  است که بخشی از آن در قالب افزایش این مبالغ در حقوق دی پرداخت و اجرایی شده است. 

معاون شهردار تهران گفت: این افزایش به نحوی خواهد بود که بخشی از خدمات پرسنل زحمتکش آتش نشانی را بر اساس دستورالعملی که در هیئت مدیره به تصویب خواهد رسید، جبران می کند.

وی ادامه داد:  به منظور پاسخ به مهمترین چالش معیشتی پرسنل خدوم آتش نشانی، هیئت مدیره ضمن بررسی طرح مدیر عامل سازمان در خصوص تامین مسکن پرسنل آتش نشانی هم تصمیماتی گرفت. قرار شد  مدیر عامل سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تهیه بانک اطلاعات مسکن پرسنل اقدام و نتایج آن جهت بررسی به هیأت مدیره اعلام شود.

 وی افزود: همچنین از طریق سازمان املاک و شهرداری مناطق 18 – 19 –21 - 22 اراضی مستعد قابل بارگذاری با قید شرط مالکیت شهرداری تهران جهت اخذ نظر شهردار تهران معرفی شود.البسه استحقاقی سال ۱۴00 و 1401 حداکثر تا پایان تیرماه سال آتی تامین  و مواردی که قبلاً تهیه شده نیز توزیع شود.

بهرامی در خصوص صندوق تامین معیشت پرسنل آتش نشانی گفت: حداکثر تا پایان بهمن‌ طرح لازم در این زمینه تهیه و به هیئت مدیره جهت بررسی اعلام شود.

پیگیری ویژه مطالبات آتش نشانان

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم در این باره گفت:گلایه نیروهای آتش‌نشانی در شهرداری تهران بسیار بجا است. ما هم حرف‌های آنها را تأیید می‌کنیم. تذکری که روزهای نخستین تشکیل شورای ششم در این زمینه دادیم نیز برای همین قضیه بود. نیروهای آتش‌نشانی تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند و از آنجایی که کار آتش‌نشانان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، این افراد باید پس از بیست سال بازنشسته شوند و مابه‌التفاوت ده ساله آنها توسط شهرداری به صندوق بازنشستگی پرداخت شود تا آنان بتوانند مزایا را به آتش‌نشانان پرداخت کنند.

ولی این موضوع محقق نشده و فقط مابه‌التفاوت پنج ساله در نظر گرفته شده است. کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت شورای شهر پیگیر این قضیه است تا آتش‌نشانان مشمول این مزایا به صورت کامل شوند.

میزان اعتباری که بدین منظور باید توسط شهرداری اختصاص یابد را دقیق اطلاع ندارم ولی به هرحال باید مبلغ مورد نظر در بودجه سال ۱۴۰۱ برای کمک به صندوق بازنشستگی دیده شود و این عاجل‌ترین راهکار است.

گفتنی است؛علیرضانادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم امروز در میان آتش نشانان رفت و ضمن شنیدن درد و دل آنها قول پیگیری مشکلاتشان را داد و در پایان تجمع تعدادی از نمایندگان آتش نشانانبا حضور در شورای شهر تهران به طرح مسائل خود با نمایندگان مردم در شورا پرداختند.

همچنین تعداد زیادی از آتش نشانان تهران با ثبت سوژه خود جهت پیگیری مطالباتتشان با عنوان مطالبه سختی کار، مسکن و ترمیم حقوق آتش‌نشانان تهران درخواست رسیدگی به این موضوع  را دارند.

خبرنگاران شهری خبرگزاری فارس هم پیرو ثبت این سوژه اقدامات لازم را انجام داده و چرایی این موضوع و اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته و در دستور کار مدیریت شهری جدید را پیگیری کرده‌اند و بزودی مصاحبه‌ها و پیگیری‌ها در این زمینه در خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین