جولان ارابه‌های مرگ در تصادف بهبهان/ مقصر شماره‌گذاری خودروهای ناایمن کیست؟

گروه حوادث الف،   4001029005

تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در بهبهان که به جانباختن ۵نفر و مصدومیت ۴۱نفر منجر شد جدای از ناگوار بودن حادثه، پرده از ناایمن بودن خودروهای داخلی برداشت چراکه رئیس پلیس راهور اعلام کرد که ایربگ هیچ کدام از خودروها در تصادف باز نشد!

جولان ارابه‌های مرگ در تصادف بهبهان/ مقصر شماره‌گذاری خودروهای ناایمن کیست؟
 

به گزارش فارس، خبر ناگوار بود؛ تصادف بیش از ۵۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان_ رامهرمز، روبروی روستای دودانگه بهبهان در استان خوزستان، در ساعت ۷:۵۰ صبح روز دوشنبه بیستم دی ماه.

 بنابر اعلام اورژانس در این حادثه یک زن و چهار مرد فوت کرده و ۴۱ نفر مصدوم شدند ؛حادثه ای که بنابر اعلام اولیه پلیس راهور به علت وجود مه شدید در دو لاین مخالف جاده و عدم رعایت سرعت مطمئنه در شرایط مه آلود رخ داد؛ در یک لاین ۵۰ خودرو و در لاین مقابل ۹ خودرو با هم تصادف کردند که ۵ خودرو در اثر شدت حادثه در آتش سوختند.

 ابتدا این تصادف در حد سایر تصادفات فقط با عنوان یک تصادف زنجیره ای در رسانه‌ها جای خود را باز کرد اما آنچه این حادثه را بیش از پیش مطرح کرد اظهارات سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در‌ششمین مرحله از رزمایش توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور درست دو روز بعد از وقوع تصادف بود که از عدم ایمنی خودروها و باز نشدن ایربگ‌ خودروها در این حادثه خبر داد؛ مطلبی که همچون بمبی در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور منفجر شد و تصادف بهبهان و از همه مهمتر موضوع عدم کیفیت خودروهای داخلی را بر سر زبان‌ها انداخت و واکنش‌های متفاوتی اعم از دفاعیات خودروسازان و انتقادات پلیس و مردم را در پی داشت.

تصادف بهبهان چطور به وقوع پیوست؟

سرهنگ عین‌اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به تشریح تصادف بهبهان پرداخت و گفت: در تصادف بهبهان با توجه به اینکه به طور ناگهانی مه  غلیظ جاده را فراگرفت یک دستگاه تریلی که جلوتر در حال حرکت بود با مشاهده مه سرعت خود را کم کرده و با احتیاط مسیر را ادامه می دهد اما یک دستگاه خودروی سمند بدون توجه به شرایط مه آلود جاده و بدون آن که از سرعت خود بکاهد به تردد خود ادامه داده و با تریلی برخورد می کند که در اثر این تصادف، هر دو خودرو ایستاده و این توقف باعث می‌شود که در فواصل زمانی متفاوت خودروهای دیگر که در مسیر بودند با هم تصادف کرده و یک تصادف زنجیره‌ای ۵۰ وسیله‌ای در این مسیر رخ بدهد که متاسفانه منجر به حریق و فوت ۵ نفر و مصدومیت تعدادی دیگر شد.
البته در لاین مخالف نیز با توجه به مه ایجاد شده ۹ دستگاه خودرو با هم تصادف می‌کنند.

علت اصلی تصادف بهبهان چیست؟

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در مورد علت وقوع این تصادف گفت: طبق ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، در شرایط بحرانی، پیچ ها و گردنه‌ها، مه شدید، کولاک و غیره  رانندگان مکلفند با سرعت مطمئنه تردد کند و اگر در شرایط مه، طوفان یا کولاک بیش از ۵۰ متری مقابل را نمی بینند باید در جای امنی توقف کرده تا شرایط مساعد شود و بعد به حرکت خود ادامه دهند.

 در این حادثه تریلی با مشاهده مه غلیظ سرعت خود را کم کرد اما خودروهای دیگر متاسفانه از سرعت خود نکاسته و با همان سرعتی که در شرایط عادی رانندگی می‌کنند به مسیر خود ادامه داده که در نهایت این تصادف زنجیره‌ای به وقوع پیوست؛ شدت حادثه، میزان خسارات، تعداد فوتی ها و مجروحان هم حاکی از آن است که سرعت وسایل نقلیه بالا بوده است.

و اما قضیه ایربگ‌ها از چه قرار است؟

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه «عدم رعایت فاصله طولی منجر به تصادف می‌شود» به تشریح جزئیات حادثه‌ تصادف بهبهان پرداخت و گفت: در حادثه بهبهان جو پایدار در کمتر از 20 دقیقه تبدیل به جو ناپایدار شد و توده مه غلیظی جاده را فرا گرفت؛ جاده دو طرفه بود و در مسیر رفت آن هیچ مشکل خاصی نداشت، رانندگان در مسیر رفت با احتیاط عبور کردند و هیچ حادثه‌ای را شاهد نبودیم. دو مسیر رفت و برگشت با نیوجرسی از هم جدا شده بودند، در مسیری که شاهد حادثه بودیم، تریلی با سرعت 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت وارد مِه شده و یک لحظه آنقدر تراکم مه بالا رفته که دید راننده را محدود کرد تا جایی که راننده به سرعت ترمز کرد و ایستاد تا با سرعت کم بتواند عبور کند اما خودروهای پشت سر به علت عدم رعایت فاصله طولی و توجه به جلو با تریلی برخورد کردند که شاهدان حادثه این نکته را تأکید کرده و گفتند آنجا مسیر اصلی‌شان بوده و هیچ سابقه مه نداشته و به نوعی غافلگیر شدند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور تصریح کرد: در حادثه دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

عکس العمل خودروسازان/ یک ایربگ باز شد!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها در خصوص تصادف بهبهان گفت:  ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است؛ در بخش خودروهای سایپا ۲ وانت نیسان، ۳ خودروی پیکاپ، ۳ خودروی ال ۹۰ و ۱۵ پراید درگیر حادثه شده‌اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا ۸ خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ ها عمل نکرده‌اند؛ همچنین در بخش خودروهای شرکت ایران خودرو نیز ۱۵ خودرو درگیر حادثه شده‌اند که ۵ خودرو به دلیل سال ساخت فاقد ایربگ بوده و مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو ۴۰۵ و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل ۹۱ دارای ۲ ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است.

رئیس پلیس:با قیمت خودروی خارجی،خودروی ناایمن به مردم ندهید

سردار هادیان فر در واکنش‌ به اظهارات مطرح شده از سوی خودروسازان در خصوص تصادف بهبهان اظهار داشت:‌ توصیه من به خودروسازان، انجمن خودروسازان و ... این است که به جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند، این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیر استاندارد دست مردم بدهند؛ خودروی ما باید طوری باشد که اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ داد، ایمنی آن به قدری باشد که جلوی آسیب بیشتر به راننده و سرنشین گرفته شود.

سردارهادیان‌فر خاطرنشان کرد:‌ گزارشی از حادثه تصادف بهبهان با تعیین سهم دستگاه‌ها تهیه شده و به مراجع قضایی داده شده است.

و اما سوال مردم: چرا پلیس این خودروها را شماره گذاری می‌کند؟‌

برابر گفته سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، وقتی یک وسیله نقلیه از نظر فنی و ایمنی از سوی سازمان ملی استاندارد مورد تایید قرار گرفته و از نظر آلایندگی و مسائل زیست محیطی هم سازمان محیط زیست تاییدیه لازم را صادر کند این تاییدیه ها از سوی وزارت صمت به پلیس ابلاغ شده و پلیس «مکلف» است که با دریافت دو تاییدیه خودرو را پلاک کند.

سرهنگ جهانی تصریح کرد: پلیس نمی‌تواند خودرویی را که تاییدیه دارد پلاک نکند اما اگر اتفاقی افتاد و با احصا نظر کارشناسان حوزه تصادفات مشخص شد که خودرو در حوزه ایمنی و فنی مورد موثری در بروز تصادف داشته، در گزارش به مرجع قضایی موارد اعلام می‌شود؛ همچنین اگر نقش ایمنی و فنی موثر در بروز تصادف محرز شود برابر با تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی سهم تقصیر مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حادثه تصادف بهبهان پلیس راهور نقش‌ها و کاستی‌ها را منعکس کرد گفت: علت تصادف عدم رعایت مقررات و ایمنی در رانندگی در شرایط مه آلود اعلام شد اما اگر ایربگ ها باز می‌شد طبیعی است از شدت حادثه، تعداد مصدومان و مجروحان کاسته می شد.

                      ***

 حال باید منتظر ماند و دید که با گزارش پلیس راهور و تعیین سهم دستگاه‌ها و واکنش‌های مردمی وضعیت خودروهای ناایمن داخلی چه می شود؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین