نایب رئیس انجمن تولید کنندگان سموم دفع آفات کشور در گفتگو با الف: میوه های صادراتی مشکلی نداشت، مشکل ما سموم تقلبی در بازار است

گروه اقتصادی الف،   4001028080 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
میوه های صادراتی مشکلی نداشت، مشکل ما سموم تقلبی در بازار است

مسئله باقیمانده سموم استفاده شده برای دفع آفات در محصولات کشاورزی پس از برگشت خوردن محصولات کیوی، فلفل و سیب زمینی ایرانی، از کشورهای مانند روسیه و هند، به تیتر اول رسانه ها، بدل شد. نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سموم دفع آفات در گفتگو با الف، مسائل مختلف مطرح شده در رسانه ها و فضای مجازی را مغایر با واقعیت های فنی خواند. 

فرید رحمتی در اینباره به جامعه خبری تحلیلی الف، گفت: در خصوص اخبار منتشر شده در زمینه میوه های برگشتی از روسیه و دیگر کشورها و مسئله استفاده از سموم، مسائل بسیاری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد که با واقعیت های فنی، فاصله دارد.

به گفته وی هر وارد کننده ای که قصد واردات هر نوع سمی را دارد، باید برای سم وارداتی از سازمان حفظ نباتات مجوز بگیرد. این سازمان نیز سم وارداتی را با استانداردهای WHO و FAO تطبیق می دهد و تنها پس از اطمینان از رعایت استانداردهای جهانی مجوز واردات صادر می شود. همچنین پس از ورود سم به مبادی کشور، وارد کننده باید مجدداً  از سازمان حفظ نباتات یک مجوز دیگر به عنوان مجوز ترخیص اخذ کند. پس از اطمینان از این موضوع که محموله وارد شده، همان کیفیت نمونه تحویل شده را دارد، مجوز ترخیص صادر می شود.

وی افزود: بر روی همه تولید کنندگان داخلی نیز نظارت های مشابه سفت و سختی اعمال می شود. در واقع بحث باقیمانده سموم در محصولات تولیدی، ربطی به تولید کننده ندارد و باید مقصر آن را در حوزه سیاستگذاری کشاورزی جستجو کرد. برای مثال، وقتی روی بطری سم نوشته شده است، برای هر هکتار تنها یک لیتر استفاده شود، کشاورز ما بنا به ذهنیتی که دارد، برای هر هکتار 2 لیتر یا بیشتر استفاده می کند تا به خیال خود بهتر با آفات مقابله کند. 

این تولید کننده سموم با اشاره به محموله های فلفل برگشتی از روسیه، بیان کرد: مسئله این محموله اصلاً ربطی به باقیمانده سموم نداشت، بلکه روسیه اعلام کرد که در تولید این محصول از 4 نوع سم استفاده شده است که ما اصلاً آنها را نمی شناسیم، در واقع کشاورز باید از سوی صادر کننده توجیه شود که، تنها از سموم مورد تایید کشور مبدا و به میزان مناسب استفاده کند. در خصوص کیوی های برگشتی نیز، یک اشتباه قابل توجه فنی پیش آمد. 

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سموم دفع آفات کشور، در ادامه گفت: برای کیوی اصلاً نباید از سم استفاده کرد و آفات موجود روی پوست کیوی را باید به صورت مکانیکی با برس از روی میوه تکاند، در مورد کیوی های صادراتی این اقدام انجام نشد و کشور مقصد، برای آلوده نشدن مزارع خود این محموله مبتلا به آفت را برگرداند. با این همه ما در حوزه سم مشکلات عدیده ای داریم که امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته است و آن وفور وجود سم های تقلبی و خطرناک در بازار است. 

رحمتی در توضیح این موضوع اظهار کرد: سود سم تقلبی به حدی است که بسیاری را به خود جذب کرده است. تولید کنندگان سموم تقلبی، مقدار کمی سم تهیه می کنند و آن را با موادی مانند تینر مخلوط می کنند، به نوعی که تنها بوی سم بدهد، سپس برچسب ها و لوگوی، شرکت های معتبر را عیناً کپی می کنند. اخیراً 3 جوان در زنجان دستگیر شدند که 4 کارگاه تولید سم تقلبی دائر کرده بودند، از آنها به مقدار 250 میلیارد تومان سم تقلبی، مصادره شد. متاسفانه دستگیر شدگان با سپردن وثیقه 40 میلیارد تومانی آزاد شدند، این مسئله نشان می دهد که چه سودهای هنگفتی در قاچاق و تولید سم تقلبی وجود دارد. 

وی همچنین گفت: تا زمانی که با تولید کنندگان سم تقلبی برخورد قاطعی صورت نگیرد و تنها به اخذ جریمه های کم ، بسنده شود، امنیت غذایی شهروندان به شکل وسیعی از سوی آنها تهدید می شود. اقدام آنها به شکل واضعی اخلال در نظام امنیت غذایی کشور است و باید فکری عاجل کرد تا شبکه گسترده سموم تقلبی در کشور برچیده شود. بنده در حال حاضر 50 سال است که در کارخانجات، سم تولید می کنم و تولید و دانش داخلی، توان تامین نیازهای داخلی را دارد، منتهی عدم توجیه کشاورزان، فرآوانی سموم تقلبی در بازار و قاچاق سموم ناشناخته و بی کیفیت، به بلای جان محصولات داخلی تبدیل شده است. 

رحمتی همچنین افزود: متاسفانه سیب زمینی های صادراتی ما نیز با مقدار متنابهی خاک صادر می شود، همین موضوع باعث برگشت خوردن سیب زمینی های صادراتی ایران شد، بسیاری از کشورها در دستورالعمل های خود تاکید کرده اند که سیب زمینی وارداتی نباید بیش از 2 درصد خاک به همراه داشته باشد، اما سیب زمینی های صادراتی ما اغلب 5 درصد و یا بیشتر خاک دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۸۰۰۵۰۹:۲۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
هوا آلوده، آب بعضاً آلوده و کم کیفیت، سلامت محصولات غذایی مبهم،... آیا رسیدگی به این موارد که با جان میلیونها ایرانی سر و کار دارد مهمتر است یا انجام خیلی کارهای دیگر؟ چرا اولیای مملکت اولویتی برای این موضوعات قایل نیستند؟
ناشناس۲۳۷۸۲۶۹۱۲:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
سیاه نمایی نفرمایید. اینها هم از عواقب برجام است که متاسفانه عده ای در داخل به کدخدا روی آوردند.
ناشناس۲۳۷۸۰۱۲۰۹:۳۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
کشاورزان بدلیل گرانی سم خودشان سر خود از ترکیبات حشره کش و مواد نفتی و آهکی رقیق شده استفاده میکنند که همه اینها بشدت برای سلامتی خطرناک هستند سبزیجات و صیفی جات هم در بازار دو نوع شده فروشنده میگه سبزی آبیاری شده میخای یا سبزی عمل آمده با فاضلاب و پساب
ناشناس۲۳۷۸۰۱۴۰۹:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
چرا موسسه استاندارد و گمرک مجوز ورود اجناس خطرناک به کشور را صادر می کنند؟ چرا مقصر محاکمه نمی شود؟
ناشناس۲۳۷۸۴۲۶۱۳:۳۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
ما در ایران چیزی به نام نظارت بر واردات نداریم.
ناشناس۲۳۷۸۰۲۱۰۹:۳۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
باز هم مثل همیشه رفع تقصیر از خود. مشکل سموم نیستند، مشکل اصلی برخی مسئولان بی کفایتی هستند که مشاغل حساس به آنها واگذار شده است.
ناشناس۲۳۷۸۰۳۲۰۹:۳۹:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
ددت که سمی بسیار مهلک است را افراد سودجو به کشاورزان نااگاه یاد داده اند که استفاده کنند
ناشناس۲۳۷۸۰۳۶۰۹:۴۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
من که پنجاه سال هست کود و سم میخورم و مشکلی ندارم
ناشناس۲۳۷۸۲۰۹۱۱:۲۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
حتماً از سم هاي مرغوب بوده برادر ... سم هاي مرغوب ناچيني !! ... به هرحالانشاالله كه تن مان به ناز طبيبان نيازمند مباد وجود نازنين مان آزرده گزند مباد !! ... الهي آمين !!
ناشناس۲۳۷۸۰۴۳۰۹:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
در مورد سیب زمینی های برگشت خورده علت فقط خاک همراه سیب زمینی بود همان سیب زمینی ها که در بازر میوه و تره بار بفروش میرسد شستشو نمیشوند و با خاک همراه عرضه میشوند . وسوسه بدست آوردن ارز دلالان میوه و تره بار را به صادرات کشانده بدون اطلاعات اولیه به امید فروش آنطرف مرز در رقابت های مخرب با صادر کنندگان حرفه ای .
ناشناس۲۳۷۸۴۳۳۱۳:۴۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
امضا: وارد کننده سموم چینی
ناشناس۲۳۷۸۱۰۸۱۰:۳۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
متاسفانه عدم صداقت مسئولان در بیان واقعیت باعث بی اعتمادی بیشتر مردم می شود
ناشناس۲۳۷۸۱۲۸۱۰:۴۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
این هم مثل خودروسازان و جریان کیسه هوا مردم را .... فرض کرده.سم تقلبی یعنی سمی که بسیار مهلک و سرطانزا است نه سمی که خطری ندارد.
ناشناس۲۳۷۸۱۵۱۱۰:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تو اصولی ترین پایه های مدیریتی موندیم و تغذیه که واقعا توی اون استاندارهای امروز نیازمند بروز کردن و بهینه کردن و کاراتر شدن بخش حیاتی کشاورزیه رو کم توجه شدیم...خجالت داره که محصولات صادراتی مون رو آذربایجان امحاکرد و روسیه برگردوند و... و بعدم مسئول داخلی گفتن اونایی که برگشت خورد رو به میادین تره بار میفرستیم تا به مصرف داخل برسه....فقط وجداااااان کجاس لطفا آدرسشو به مسئولین بدین؟!!!
ناشناس۲۳۷۸۱۵۵۱۰:۵۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
"میوه های صادراتی مشکلی نداشت، مشکل ما سموم تقلبی در بازار است" خودت فهمیدی چی گفتی؟ خوب سموم تقلبی باعث مشکل در میوه میشه
ناشناس۲۳۷۸۱۶۶۱۱:۰۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
این کار باعث شد خود مردم هم مصرف می شون رو کمتر کنند. نمی‌خواهیم ک سرطان بخوریم جای ویتامین. وقتی از طمع ب مردم کشور خودتون هم رحم نمیکنید و میوه ها رو حاضرید دور بریزید ولی دست مردم ندید دنیا هم براتون جبران میکنه اینجوری. اون سال گرونی پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی یادمون نرفته
ناشناس۲۳۷۸۱۸۸۱۱:۱۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
باور کنید با پی گیری باغات فروشنده سموم تقلبی اصلا نیازمند زمان نیست
ناشناس۲۳۷۸۲۱۹۱۱:۳۶:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
"وی افزود: بر روی همه تولید کنندگان داخلی نیز نظارت های مشابه سفت و سختی اعمال می شود." يکي از بستگان ما کشاورز است. اين موضوع را بشدت تکذيب ميکند. هيچ نظارتي نيست.
ناشناس۲۳۷۸۲۲۴۱۱:۳۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
سمها هم مشکلی نداشت ،مشکل از واردکننده هاست!! واردکننده ها هم مشکل نداشت ،مشکل از مردمه!!!!
ناشناس۲۳۷۸۴۳۵۱۳:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
شرکت های خصوصی اجازه واردات سم کشاورزی ندارن. واردات سموم در انحصار وزارت کشاورزی است
ناشناس۲۳۷۸۲۶۴۱۲:۰۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
اونوقت این سموم تقلبی را از کجا وارد کرده بودند،از کشورهای غربی؟
ناشناس۲۳۷۸۴۴۷۱۳:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
سموم تقلبی چرا وجود دارن وظیفه دولت چیه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین