اشتباهات عراقچی در آخرین دور مذاکرات وین/ روایت ولایتی از جلسه با رئیسی درباره سفر روسیه/ دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس/ انتقاد دوباره پلیس از خودروسازان

گروه سیاسی الف،   4001028056 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

اشتباهات عراقچی در آخرین دور مذاکرات وین/ روایت ولایتی از جلسه با رئیسی درباره سفر روسیه/ دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس/ انتقاد دوباره پلیس از خودروسازان

اشتباهات عراقچی در آخرین دور مذاکرات وین

فرهیختگان نوشت: «مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام از فروردین‌ماه 1400 در وین میان ایران و نمایندگان کشورهای 1+4 آغاز شد. 6 دور نخست مذاکرات وین همزمان شده بود با روزهای پایانی دولت روحانی.

در این 6 دور روحانی و تیم مذاکره‌کننده تمام تلاش خود را می‌کردند تا برجام قبل از پایان‌یافتن عمر دولت احیا شود.

هدف از این تلاش‌ها بیش از آنکه تامین منافع ملی و رفع کارآمد تحریم‌ها باشد، تامین منافع سیاسی دولت دوازدهم و بازسازی چهره رئیس این دولت در میان مردم بود...

احیای توافق هسته‌ای 2014 در این مدت اندک باقی‌مانده تا پایان کار دولت دوازدهم شدنی نبود مگر با دادن تعهدات حداکثری و دریافت امتیازات حداقلی؛ بر همین مبنا تیم مذاکره‌کننده وقت به سرپرستی عباس عراقچی در ششمین دور از مذاکرات وین در خرداد  1400 تعهداتی را پذیرفته بود که در مواردی حتی در تعارض و تناقض با متن اصلی برجام است؛ مثلا در متن برجام در  بخش مرتبط با اقدامات داوطلبانه ایران و گروه 1+5، به تعداد سانتریفیوژهای ایران اشاره شده و برای فعالیت‌های مرتبط با سانتریفیوژهای ایران از واژه کیپ(keep) استفاده شده است.

مطابق معنای این واژه ایران حق دارد در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش سانتریفیوژهای خود را حفظ کرده و غنی‌سازی مثلا 3.6 درصدی داشته باشد. در سند مرتبط با  مذاکرات وین 6 این بند برجام مجددا نقل شده است، اما با یک تفاوت مهم، در متن وین 6 به جای کیپ از واژه  returnبه‌معنی بازگشت برای سانتریفیوژها استفاده شده است؛ به‌عبارت ساده‌تر، مطابق این بند اصلاحی ایران اگر غنی‌سازی 60 درصدی انجام داده است، باید اورانیوم 60 درصد غنی‌شده خود و همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته IR8 خود را Destroy (نابود) کند و بازگردد به غنی‌سازی  3.6 درصد.

درصورتی‌که طبق بند برجامی ایران می‌توانست تاسیسات خود را نهایتا تعطیل کند، بدون آنکه دست به نابودی اورانیوم 60 درصد غنی‌سازی‌شده خود بزند.

مطابق سند نهایی‌شده در وین6 در برابر دادن این تعهدات حداکثری، تیم مذاکره‌کننده ایران تنها به دریافت امتیازات حداقلی بسنده کرده است، به‌عنوان مثال طرف‌های غربی در وین6 متعهد شدند صرفا تحریم‌های برجامی ایران را ملغی کنند و پیرامون سایر تحریم‌های وضع‌شده بعد از برجام در دولت اوباما و ترامپ که منافع ایران از معاهده هسته‌ای را به حداقل می‌رساند هیچ تضمینی نداده‌اند...

این انفعال باعث شد در وین6 طرف غربی حتی صراحتا به تیم ایرانی بگوید که از جمهوری اسلامی توقع اجرایی‌کردن برجام به‌روز شده یا همان برجام‌پلاس را دارد.

محتوای برجام‌پلاس به‌گونه‌ای است که طبق آن محدودیت هسته‌ای ایران افزایش یافته و از طرفی با نقض بند25 معاهده هسته‌ای سال2014 چهار لایه تحریم علیه ایران به وجود می‌آید و درمقابل نیز امتیازات ایران از برجام به یک‌چهارم می‌رسد.

علاوه‌بر این مورد پیرامون راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های نفتی ایران نیز طرف غربی تنها متعهد شده بود به مدت یک‌روز به ایران امکان فروش نفت و راستی‌آزمایی بدهد.»

***

روایت ولایتی از جلسه با رئیسی درباره سفر روسیه

علی‌اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه درباره جلسه با رئیسی درباره سفر به روسیه به کیهان گفت: «اگر قرار بر این باشد که جزئیات جلسات گفته شود حتماً دفتر خود آقای رئیس‌جمهور این کار را انجام خواهد داد ولی کلیات معلوم است که موضوع، سفر جناب رئیس‌جمهور به روسیه بود. طبیعی است که ایشان در آغاز این سفر مهم مشورت کنند، خب بنده هم با توجه به تجاربی که در حوزه دیپلماسی داشته‌ام در کنار سایر آقایان ازجمله طرف‌های مشورت رئیس‌جمهور بودم.»

ولایتی درباره شعار نه شرقی، نه غربی گفت: «سیاست نه شرقی نه غربی تبلوری از گفتمان انقلاب اسلامی است. نوعی موازنه منفی که از گذشته و از زمان ملی شدن نفت سیاست ایران در زمان حکومت دکتر مصدق با حضور مرحوم آیت‌الله کاشانی مطرح بود؛ یعنی نه روسیه و نه انگلیس. بعداً در انقلاب تحت عنوان نه سلطه غرب و نه سلطه شرق مطرح و دنبال شد.

آن‌هم در زمانی که غرب و شرق ظرفیت ایجاد سلطه داشتند. شرق و غرب آرمانی؛ یعنی نه سلطه لیبرالیست‌ها و نه سلطه کمونیست‌ها. حال دیگر در دنیا، نه در روسیه نه در چین، کمونیسم با آن زمینه‌ها وجود ندارد و همان‌طور که امام(ره)در نامه‌ای به گورباچف نوشته بودند، کمونیسم را باید در موزه‌های سیاسی دنیا پیدا کنید.

بنابراین، این نگرانی وجود ندارد که ما رابطه داشته باشیم و اینکه بخواهیم القا کنیم که با رابطه با چین و روسیه، سیاست نه غربی نه شرقی زیر سؤال می‌رود، یک برداشت غلط است.

در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران و حکومت فدراسیون روسیه دو کشور قدرتمند منطقه‌ای و صاحب نفوذ در عرصه بین‌الملل هستند و رابطه دو کشور رابطه‌ای دوسویه و برابر است.»

***

رئیسی فردا به روسیه سفر می‌کند

رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، فردا چهارشنبه عازم روسیه خواهد شد.

سید ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی دکتر رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.

***

دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

شرق نوشت: «این سخنان درباره برنامه‌های آتی اصلاح‌طلبان، در حالی است که تا این لحظه مهم‌ترین عنصر یعنی اعتماد عمومی در عرصه سیاسی ترمیم نشده و بعید است برنامه‌های بوروکراتیک جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب، از‌جمله دادن بیانیه یا تشکیل کارگروه‌های تخصصی و... بتواند در شرایط کنونی راهگشا باشد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، اصلاح‌طلبان با سه محدودیت بزرگ مواجه‌اند؛ نخست آنکه ردصلاحیت‌های گسترده کار را برای آنها تنگ خواهد کرد و معلوم نیست در پی تمام برنامه‌ریزی‌هایشان می‌خواهند با این محدودیت چه‌ کار کنند.

دومین محدودیت، بی‌اعتمادی مردم به آنهاست؛ به نحوی که بعد از ناکامی‌های دولت روحانی، خاصه در دور دومش، مردم دیگر اعتنایی به سخنان حزبی و جناحی نمی‌کنند؛ کمااینکه مشاهده شد کلام خاتمی به‌عنوان برجسته‌ترین شخصیت اصلاح‌طلب در دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم مانند سابق مورد اقبال عمومی قرار نگرفت.

سومین محدودیت هم اختلاف‌های درون‌جناحی اصلاح‌طلبان است؛ اختلافاتی که مشخصا در همین انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بر سر حمایت‌کردن یا حمایت‌نکردن از نامزدی عبدالناصر همتی رخ نمود و شاید اگر این اختلاف‌ها پیش از این جمع‌وجور می‌شد، به واسطه نقش خاتمی بود؛ نقشی که شنیده می‌شود قرار است تغییر کند و گویا دیگر قرار نیست به شکل سنتی، خاتمی لیدر اصلاح‌طلبان باشد و انگار قرار است همین تشکل جبهه اصلاحات ایران نقش لیدری را ایفا کند.

تغییر شرایطی که بعید است به وحدت اصلاح‌طلبان کمکی کند؛ زیرا چند سال پیش که قرار بود تشکلی عظیم‌تر با عنوان پارلمان اصلاحات شکل بگیرد، اختلاف‌های عدیده باعث شد اصلاح‌طلبان حتی نتوانند یک اساسنامه برای پارلمان اصلاحات تهیه کند، چه رسد به تشکیل آن.»

***

توضیحات دولت برای حذف ترجیحی هنوز نمایندگان را قانع نکرده است

به گزارش خانه ملت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رقم های متفاوت و متناقضی درباره میزان  یارانه نقدی طی سال آینده گفته و شنیده می شود، اما چرا تاکنون رقم صحیح تاکنون مطرح نشده است؟، توضیح داد: این موضوع در تبصره 14 بررسی می شود لذا هنوز بررسی آن آغاز نشده است ضمن آنکه کمیسیون تلفیق بودجه تاکنون هیچ مصوبه ای به غیر از آنچه که در لایحه دولت درباره میزان یارانه معیشتی و نقدی آمده، نداشته است البته شاید برخی همکاران نظرات و محاسبات شخصی خود را بیان کرده باشند اما به محض تصمیم گیری در این خصوص نتیجه را اعلام می کنیم. 

وی در ادامه توضیح داد: کمیته ای میان دولت و مجلس درخصوص ارز ترجیحی (چه حذف و چه ابقای آن) تشکیل می شود و ان شاءالله نتیجه نهایی را به محض رسیدن به مصوبه ای در کمیسیون تلفیق به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ادامه داد: اگر چه دولت  توجیهاتی برای حذف ارز ترجیحی آورده است، اما هنوز نمایندگان قانع نشده اند و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق فعلا درآمدهای ارزی دولت با نرخ ETS باید محاسبه شود، اما برخی از عزیزان دغدغه واردات دارو و سلامت مردم را دارند و ان شاءالله تصمیم نهایی برای میزان ارز واردات کالاهای اساسی در سال 1401 گرفته خواهد شد که باید در صحن علنی هم مصوب شود. 

زارع درباره برنامه مکتوب دولت نیز توضیح داد: یک برنامه غیررسمی توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه شده، اما دولت باید به صورت رسمی این برنامه را در قالب نامه ارائه دهد، هر چند هنوز این کار را نکرده است و شاید برنامه غیررسمی ارائه شده صرفاً برای آمادگی ذهنی اعضای کمیسیون تلفیق ارائه شده است. البته ما منتظریم دولت برنامه رسمی خود را هر چه سریعتر ارسال کند تا مشخص شود اکنون که ارز 4200 تومانی را حذف کرده، چگونه می خواهد آن را جبران کند.

***

انتقاد دوباره پلیس از خودروسازان

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا درباره کیفیت خودروهای تولید داخل و واکنش‌های مطرح شده به اظهارات وی در مورد بازنشدن ایربگ خودروها نیز گفت:‌ توصیه من به خودروسازان، انجمن خودروسازان و ... این است که به جای  فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند، این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیر استاندارد دست مردم بدهند. خودروی ما باید طوری باشد که اگر راننده هم بی‌مبالاتی کرد و خدایی نکرده حادثه‌ای رخ داد، ایمنی آن به قدری باشد که جلوی آسیب بیشتر به راننده و سرنشین گرفته شود. نه اینکه با یک برخورد خودرو منفجر شود یا در پی تصادف ستون خودرو را از شکم راننده بیرون بکشیم. این‌ها باید اصلاح شود.

هادیان‌فر درباره اینکه آیا گزارشی از تصادف بهبهان به مراجع قضایی داده شده یا خیر؟ ، گفت:‌ گزارشی از این حادثه با تعیین سهم دستگاه‌ها تهیه شده و به مراجع قضایی داده شده است.

***

توضیحات معاون پارلمانی رئیسی درباره استیضاح وزرا

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تعامل خوب مجلس و دولت گفت: از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم تا کنون، همواره تعامل بسیار خوبی میان مجلس و دولت وجود داشته و رای بی سابقه و بالای نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی هم نشان‌گر این موضوع است.

حسینی در ادامه با اشاره به سوالات برخی نمایندگان از وزرا، تاکید کرد: در هشت سال گذشته در کشور شاهد کم‌کاری‌هایی بودیم که این مسئله موجب شد مشکلات و مطالبات مردم روی هم انباشته شود، برای همین الان مردم مطالبات خود را به نمایندگان منتقل می‌کنند و گاهی اوقات هم ممکن است سوالی یا ابهامی برای نماینده‌ای ایجاد شود که مسئولان توضیح خواهند داد مانند سوالی که آقای پزشکیان از دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت داشت و با توضیحاتی که وزیر بهداشت داد سوال به رای گذاشته شد و سوال کننده قانع شد.

وی افزود: پیش از این هم از وزیرکار سوال شد و با توضیحاتی که آقای عبدالملکی دادند نمایندگان قانع شدند و این بیانگر این است که یک تعامل خوب بین دولت و مجلس وجود دارد و بر خلاف برخی مباحث که مطرح می شود مجلس و دولت برای حل مشکلات کشور و مردم با هم تعامل دارند.

حسینی تاکید کرد: بحث سوال از وزرا چیز جدیدی نیست و همواره نمایندگان سوالات و ابهامات خود را از وزرا پرسیده‌اند، اما در روزهای گذشته برخی بحث استیضاح را مطرح کردند، البته نماینده‌ای هم که این موضوع را اعلام کرده بود، بعدا بحث استیضاح را تکذیب کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به مراحلی که باید طی شود تا یک وزیر استیضاح شود،گفت: اول تذکر است ، بعد سوال و اگر نمایندگان قانع نشدند آن وقت نوبت استیضاح می رسد و اینگونه نیست که تا سوالی مطرح شد بگوییم بحث استیضاح مطرح است.

***

 توافق در وین تا پایان سال 1400 حاصل می‌شود

زهره الهیان، عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به برنا گفت: «به نظر می آید تا پایان 1400 یک توافقی در وین حاصل شود. سیاست تیم جدید مذاکره کننده و سیاست های کلی نظام این نیست که مذاکرات فرسایشی را دنبال کنیم و یا  مذاکره برای مذاکره باشد، در طی هشت سال گذشته، مذاکرا فرسایشی بود که این را به نفع خود نمی دانستیم. آقای رئیسی هم بارها اعلام کردند که مذاکراتی که ثمربخش باشد و بتواند در مسیر منافع ملت ایران مشکلی را حل کند مورد انتظار است و مذاکرات طولانی به هیچ وجه مورد نظر نیست بلکه باید مذاکرات موثر باشد. در همین راستا تیم مذاکره کننده هم با ابتکار عمل و پیشنهادهای جدیدی وارد مذاکره شدند که این کمک می کند که ان شاالله در همین سال 1400 توافقاتی صورت بگیرد. 

دولت اقای روحانی متاسفانه نگاه به غرب داشت و تفکر حاکم بر دولت روحانی تفکری لیبرالی و نگاه به غرب بود، به همین دلیل سیاست خارجه ای تنظیم شده بود که با تمرکز بر سیاست کشورهای غربی و اروپا، از ظرفیت کشورهای همسایه غفلت شده بود. باید ظرفیت شرق و بخشی از آمریکای لاتین را که مغفول مانده بود مورد توجه قرار بگیرد. روابط ما می بایست در حوزه بین المللی یک روابط متوازن باشد که آقای رئیسی هم در صحبت های خود  به این مسئله اشاره داشتند که باید از همه ظرفیت های بین المللی و کشورهای مختلف در مسیر منافع ملی کمک بگیریم. در این راستا ما نمی توانیم ظرفیت مهمی  مثل چین و روسیه را نادیده بگیریم. ظرفیت باید به کار گرفته شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۷۳۸۱۲۰:۳۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
وضعیت امروز ایران به گونه‌ای است که کشورهای تحریم‌کننده ما بابت تحریم‌ها و اقدامات خود پشیمان هستند. چرا که یک فرصت را از دست داده‌اند و ایران به جایی رسیده که اعلام می‌کند نیازی به آنها ندارد.
ناشناس۲۳۷۷۳۸۵۲۰:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
اجرایی شدن توافق 25 ساله ایران و چین و سفر آقای رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه دست ایران را در کنار غنی‌سازی 60 درصد پر می‌کند بدون اینکه به کسی باج داده باشیم.
ناشناس۲۳۷۷۳۸۷۲۰:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
چگونه است که نه تحریم‌ها برداشته شده و نه به FATF پیوسته‌ایم اما درآمدهای کشور40 درصد افزایش داشته است؟
ناشناس۲۳۷۷۳۹۱۲۰:۴۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
آمریکا از بیم موشک‌ها و پهپادهامی خواهد سلاح‌های لیزری بر روی کشتی‌های خود در منطقه، مستقر کند.
ناشناس۲۳۷۷۳۹۴۲۰:۴۳:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
لامپ 100 وات ساده‌ای را که هفته قبل 6 هزار تومان خریده بودم امروز 15 هزار تومان شده است!!!
ناشناس۲۳۷۷۴۱۸۲۰:۵۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
برجام و احیای مجدد آن منافع ملی کشور را تاراج می کند حال چه یک مورد و چه دها مورد فرقی با هم ندارد
ناشناس۲۳۷۷۴۲۴۲۰:۵۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
باید بررسی شود چرا فقط چند ماه از عمر وزرا می گذرد برخی افراد مجلس دنبال استیضاح هستند قضیه خیلی بودار هست
ناشناس۲۳۷۷۵۳۶۲۲:۳۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
واقعا بعيد است كه كارشناسان ما در مذاكرات برجام چنين اشتباهات كودكانه و مهلكي كرده باشند. اصلا باوركردني نيست،
ناشناس۲۳۷۷۵۳۹۲۲:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
اگر سیاست کشور بر مبنای نه شرقی نه غربی بود نباید برجام را امضاء می کردیم.
ناشناس۲۳۷۸۰۳۴۰۹:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
همچنین سعد اباد که استقلال کشور خدشه وارد شد
ناشناس۲۳۷۸۰۷۰۱۰:۱۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
میفرمائید برجام را امضا نکنیم و مملکت را روز بروز در باتلاق تحریم و انزوا به نابودی بکشانیم . کشور دوست و همسایه عراق پول برق و گاز خریداری شده اش را نمیتواند بپردازد صادرات نفت را زیر میزی انجام دهیم البته زیر قیمت .
ناشناس۲۳۷۷۵۴۷۲۲:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
در 6 دور مذاکرات عراقچی بیشتر به موضوع تعهدات برجامی ایران پرداخته شده بود و خیلی کم به موضوع لغو تحریمهای ضد ایرانی توجه شده بود.
ناشناس۲۳۷۷۵۵۰۲۲:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
روحانی میخ اخر را بر تابوت اصلاحات کوبید و مردمو از اصلاح طلبان سرخورده و ناامید کرد.
ناشناس۲۳۷۷۵۶۳۲۲:۴۸:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
امریکا و اروپا در 6 دور مذاکرات وین قصد داشتند کلاه گشادتری از برجام سر عراقچی و روحانی بگذارند که به حمدالله فرصت نشد.
ناشناس۲۳۷۷۵۶۸۲۲:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
سفر رئیسی به مسکو تحقق توازن در عرصه سیاست خارجی کشور و در جهت تامین منافع ملی ایران است.
ناشناس۲۳۷۷۵۸۵۲۲:۵۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
بوی توافق میاد
ناشناس۲۳۷۷۵۸۸۲۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
عراقچی اگر بلد کار بود فریب اشک های موذیانه وندی شرمن را نمی خورد و خسارت محض برجام را به کشور تحمیل نمی کرد.
ناشناس۲۳۷۸۰۳۵۰۹:۴۲:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
جالبه که برای احیای همین خسارت محض ادعایی خودتان، با تیم چهل نفره در وین صف بسته اید!!!
ناشناس۲۳۷۷۶۱۶۲۳:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
هر موقع دلار شد 4500 دم از موفقیت در رفع تحریم ها بزنین
ناشناس۲۳۷۸۰۰۳۰۹:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
حالا چرا ۴۵۰۰ !؟ چرا نمی‌گی ۱۰۰۰ !؟!؟
ناشناس۲۳۷۷۶۹۰۰۰:۲۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
اصلاح طلبان دستشان خالی نیست بلکه دستشان را قطع می کنند !!
ناشناس۲۳۷۷۹۹۳۰۹:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خائن ها را حتما باید دستشان را قطع کنند
ناشناس۲۳۷۸۰۰۰۰۹:۲۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
عجب !!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۷۷۸۱۷۰۵:۰۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
به عنوان یک فرد که به اصلاحات همیشه رای دادم به نظرم اصلاحات تمام شد برای همیشه. مبارک جریان اصولگرا که قرار سال‌ها در قدرت باشند.
ناشناس۲۳۷۸۰۰۲۰۹:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
این روزنامه از کجا به متن توافق دست پیدا کرده؟ چیزی که منتشر نشده؟ بعد هم شما توافق بکنید ما میگیم باقری خوبه عراقچی بده
ناشناس۲۳۷۸۴۰۳۱۳:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
۵ماه پیش ظریف کلیه مطالب مذاکره تا پایان دور ششم را در اختیار مجلس قرارداد . بعد از ۵ماه اشتباه عراقچی معلوم شده
رهگذر۲۳۷۸۰۴۴۰۹:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خيلي خوش بينانه است كه بگوئيم اشتباه عراقچي
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین