واکنش پلیس راهور به اظهارات جدید درباره تصادف زنجیره‌ای بهبهان؛ به فکر مردم باشیم

گروه اجتماعی الف،   4001028019

دامنه اظهارات پیرامون تصادف رخ داده در محور بهبهان رامهرمز همچان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نسبت به سخنان دبیر انجمن خودروسازان که بازنشدن ایربگ خودروها در این حادثه را توجیه کرده بود، واکنش نشان داد.

واکنش پلیس راهور به اظهارات جدید درباره تصادف زنجیره‌ای بهبهان؛ به فکر مردم باشیم

به گزارش ایسنا، صبح روز ۲۰ دی ماه امسال بود که خبر وقوع تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان - رامهرمز در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که از تصادف حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر حکایت داشت و منجر به مرگ پنج تن شد. اما دو روز بعد در تاریخ ۲۲ دی ماه بود که اظهارنظری از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور، این تصادف را به صدر اخبار رسانه‌ها بازگرداند. سردار سیدکمال هادیانفر با انتقاد شدید از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفته بود: «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟. دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟»

اظهارنظر کوتاه رییس پلیس راهور اما واکنش های بسیاری را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به اظهارات مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد اشاره کرد که گفته بود: « استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم، اما همان هم رعایت نمی‌شود.»

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم هم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف بهبهان را ممکن دانسته و گفته بود: « کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند.»

توجیه عجیب انجمن خودروسازان برای بازنشدن ایربگ ها
در حالی که انتقاد از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل ادامه داشت و واکنش‌های زیادی نیز در همین خصوص از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شده بود، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظری درباره این تصادف را مطرح کرد، او درباره حادثه بهبهان و بازنشدن ایربگ خودروها گفته بود:« اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبه رو باعث شد تا ایربگ های آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید،فاقد ایربک بودند. در این حادثه از محصولات سایپا هشت خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته  ایربگ ها عمل نکرده اند.»

او همچنین گفته بود:« باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربک ها باز نشده است.البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. نا گفته نماند. برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربک عمل نکند.»

پلیس راهور: به جای اظهارات غیرمنطقی، به دنبال ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی باشیم
این اظهارات که به نظر می رسد بیشتر توجیهی برای بازنشدن ایربگ خودروها و کیفیت پایین آنها باشد، اما واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور را در پی داشت، سرهنگ عین الله جهانی در واکنش به این اظهارات به ایسنا می‌گوید: « از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟»

جهانی ادامه می‌دهد: «انتظار این است به جای پاسخ های غیر فنی و غیرمنطقی  و به جای مخدوش کردن افکار عمومی با اینگونه نگرش ها ،  همه و همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقاء کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم تا ضمن عمل به وظایف ، گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.»

وی با تاکید بر اینکه پلیس خود را مدافع حقوق مردم می داند، می افزاید:« کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰خودرو در محور بهبهان به رامهرمز ، ضمن بررسی صحنه تصادفات مواردی را احصا کردند که برخی از آنها را در راستای تنویر افکار عمومی اعلام می‌کنم. نخست اینکه عمده خودروها در این حادثه دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بوده اند، یعنی باید ایربگ داشته باشند. دوم اینکه شدت تصادفات، اظهارات شهود و بررسی های کارشناسی نشان دهنده سرعت بالای خودروها در زمان بروز تصادف بوده است که بر هر بیننده ای حتی  غیر کارشناس نیز  واضح و مبرهن است، پس باید ایربگ در این سرعت باز شود.»

معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه می‌دهد: « نکته سوم همان ادعایی است که در مورد قسمت عقب خودروها مطرح شد. در تصادفات زنجیره‌ای ، وسایل نقلیه پشت سر همدیگر یعنی آسیب موثر به جلوی تمام وسایل نقلیه درگیر حادثه بوده و طبیعی است که با ورود ضربه ناحیه جلوی خودرو می بایست ایربگ ها عمل کنند و عجیب اینجاست که دبیر انجمن خودروسازان ، ضربه را برای همه خودروها از عقب آنها بیان کرده است. در حالیکه خودرویی که در این تصادفات از عقب آسیب دیده ، قبل از آن با قسمت جلو ، به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگ ها عمل می کردند.»

جهانی تصریح می‌کند: «عمل نکردن ایربگ ها فقط در این تصادفات نبوده و یا انفجاری که در یکی از خودروها در این حادثه شاهد بودیم ، صرفاً معطوف به این  تصادف زنجیره ای نبوده و بارها و بارها شاهد این نقایص فنی و ضعف ایمنی خودروها بوده‌ایم که نشان می‌دهد لازم است ایمنی خودروها مورد توجه جدی قرار بگیرد.»


اظهارات درباره تصادف رخ داده در محور بهبهان - رامهرمز که به تصادف بهبهان نیز مشهور شد، همچنان ادامه خواهد داشت و باید دید آیا دو خودروساز اصلی کشور تصمیمی بر ارتقاء ایمنی خودروها خواهند داشت یا در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟

یکتانتتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. مدینه فاضله موهوم؟!

  2. کنایه سردار سپاه به مسئولینی که خانواده هایشان خارج از کشور زندگی می کنند

  3. مالک متروپل:‌ اجرای دهانه‌های ۱۶ متری بدون ستون در ‎متروپل!

  4. این ابهام را هر چه زودتر برطرف کنید !

  5. بایدن تا کی می خواهد به سیاست های ترامپ بچسبد؟!

  6. قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

  7. توییت مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه درباره مالک متروپل

  8. ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل دستگیر شدند/ ادامه عملیات آوار برداری

  9. روایت زیدآبادی از شکست دوم خرداد / انتقاد نادران از قالیباف درباره مدیریت مجلس / توصیه خطیب زاده به کانادا

  10. رئیس دفتر صدام مُرد

  11. یک فروند جنگنده شکاری در اصفهان سقوط کرد

  12. جزئیات کشف نوزاد ۲ روزه از سطل زباله‌ای در نازی آباد

  13. هنر هندوانه فروش !

  14. برخورد اتوبوس با پنج خودرو در كرج‌‌ ‌‌

  15. ۳۲ میلیون حق ثبت برای ۱۱۰ سکه مهریه؟!/ هشدار نسبت به عدم ثبت «رسمی» ازدواج در پی تعیین «حق ثبت»

  16. مدیرعامل تراکتور: افرادی که در تبریز سنگ زدند، هواداران تیم‌های رقیب بودند!

پربحث‌های هفته

  1. سلبریتی های مجنون غرب و مسابقه فوتبال ایران و کانادا !

  2. مدینه فاضله موهوم؟!

  3. آبله‌میمونی بلای جدید جهانی!

  4. عجیب‌ترین عکس از روز جنجالی فوتبال در تبریز

  5. فرماندهِ «سلام فرمانده» کیست؟!          

  6. کنایه سردار سپاه به مسئولینی که خانواده هایشان خارج از کشور زندگی می کنند

  7. تهدید ایران با تپانچه توخالی !

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: خدا را شکر میرسلیم رئیس‌جمهور نشد/ سیدحسن خمینی درباره آرامگاه تجملی امام پاسخگو باشد/ نظام باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسد

  9. از پلاسکو تا متروپل ؛ برج هایی که همچنان فرو می ریزند!

  10. مالک متروپل:‌ اجرای دهانه‌های ۱۶ متری بدون ستون در ‎متروپل!

  11. سرودی که دهه نودی ها را به شوق آورد

  12. این ابهام را هر چه زودتر برطرف کنید !

  13. آبروریزی در نمایشگاه خودرو؛ خراب شدن دناپلاس مقابل چشم بازدیدکنندگان!

  14. ژئوپلیتیک مقدم بر زنجیره تامین

  15. رد خون ؛ از قنیطره تا تهران 

  16. کسری بودجه دولت چطور تامین می شود؟

  17. رئیسی: باید بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم / قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟/ روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

  18. ویدئویی دیده نشده از وضعیت مردم تهران پیش از انقلاب!

  19. بایدن تا کی می خواهد به سیاست های ترامپ بچسبد؟!

  20. شهادت پاسدار مدافع حرم در اقدامی تروریستی

  21. سقف افزایش اجاره بهای مسکن در تهران مشخص شد

  22. گرانی در ۴ سال آخر دولت روحانی

  23. قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

  24. اتهامات عجیب یک وکیل

  25. اهداف پشت پرده ترور سرهنگ خدایی و سناریوهای پاسخ ایران

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما