افشای جدیدترین اسرار از خاندان سعودی؛ ملک سلمان کجاست؟

گروه جهان الف،   4001028005 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

از زمانی که محمد بن سلمان، عمو و عموزاده‌اش را به زندان انداخته است، پادشاه سعودی نیز به شهر نئوم رفته و فعالیت‌هایش را از طریق مجازی دنبال می‌کند و با کسی دیدار نکرده است.

افشای جدیدترین اسرار از خاندان سعودی؛ ملک سلمان کجاست؟

به گزارش فارس، حدود یک سال و پنج ماه است که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی دیدار حضوری با مقامات داخلی و خارجی نداشته است. برنامه‌ها به ویدئوکنفرانس محدود شده و تمامی دیدارها و استقبال رسمی از مقامات دیگر کشورها را پسرش «محمد بن سلمان» انجام می‌دهد.

وبسایت سعودی‌لیکس که به افشای اسرار خاندان سعودی می‌پردازد، در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک عربستان، به نکات قابل توجهی در این باره اشاره کرده و نوشته است که غیبت پادشاه، به موضوع بازداشت برادرش «احمد بن عبدالعزیز» در پنجم مارس ۲۰۲۰ نیز مربوط است.

به گفته منابع سعودی، «احمد بن عبدالعزیز» و «سلمان بن عبدالعزیز» آخرین فرزندان «عبدالعزیز آل سعود» از جناح سدیری هستند. جناحی که نفوذ و احترام بالایی در خاندان پادشاهی دارند. «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق نیز از جناح سدیری‌هاست. (جناح سدیری یا هفت سدیری، به هفت برادر تنی از فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود و همسر او حصه دختر احمد السدیری گفته می‌شود. این هفت تن به نام آل فهد هم مشهوراند.)

احمد بن عبدالعزیز پیش از اینکه محمد بن سلمان شروع به بازداشت گسترده شاهزادگان در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض کند، در نوامبر ۲۰۱۷ از عربستان خارج شد و به لندن رفت. سپس یک سال بعد با ضمانت آمریکا و کشورهای اروپایی به عربستان بازگشت. ضمانتی که گویا ارزشی برای ولی عهد جوان نداشت و «احمد بن عبدالعزیز» به همراه «محمد بن نایف» به اتهام تلاش برای کودتا در هفتم مارس ۲۰۲۰ بازداشت و روانه زندان شدند.


محمد بن نایف(سمت راست) و احمد بن عبدالعزیز (سمت چپ) دو رقیب بن سلمان برای تخت پادشاهی

 

تا این جا موضوع جدیدی رخ نداده و مشخص است که بن سلمان قصد دارد شاهزادگان اصلی را از مقابل خود برای رسیدن به تخت پادشاهی کنار بزند. اما ارتباط این مسائل با غیبت پادشاه از مقابل دوربین رسانه‌ها چیست؟ و چرا همه وقتش را در شهر جدید نئوم می‌گذارند و دیداری با شاهزادگان یا مقامات داخلی و خارجی ندارد؟

به نوشته سعودی‌لیکس، تا قبل از هفتم مارس ۲۰۲۰، پادشاه سعودی به کارهای روزمره خود می‌رسید و از هیأت‌های خارجی در کاخش استقبال می‌کرد و در مراسمات تودیع و معارفه وزراء و سفرا شرکت می‌کرد. به عنوان مثال، شاه سعودی قبل از دستگیری برادر تنی‌اش به دست محمد بن سلمان، در ۱۳ ژانویه به عمان رفت و در مراسم درگذشت سلطان عمان شرکت کرد. در ۱۹ ژانویه وزیر خارجه قبرس را به حضور پذیرفت، در ۲۰ ژانویه برای جنازه «بندر محمد» نماز میت خواند. در ۲۱ و ۲۸ ژانویه نیز در جلسات هیأت وزیران حضور یافت.

در ماه فوریه نیز در ۲۶ این ماه از رئیس‌جمهور موریتانی در کاخش استقبال کرد. فردای آن روز با رئیس‌جمهور الجزائر دیدار کرد و در سوم ماه مارس نیز در جلسه هیأت وزیران شرکت کرد. منظور اینکه تا قبل از هفت مارس ۲۰۲۰ در جلسات و دیدارهای مختلفی شاه سعودی مقابل رسانه‌ها ظاهر شد، اما از زمانی که احمد بن عبدالعزیز دستگیر شد، پادشاه نیز دیگر در این مراسمات دیده نشد.

همزمان پس از قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار معروف عربستانی در استانبول، نیز جو بین‌المللی به شدت علیه محمد بن سلمان بود و سخنان زیادی در خصوص تمایل کشورهای عربی برای جایگزینی احمد بن عبدالعزیز با وی در رسانه‌ها گفته می‌شد.

به طوریکه موضوع دیدار وزیر خارجه آمریکا و انگلیس با شاه سعودی پیش از بازداشت احمد بن عبدالعزیز در خصوص تفاهم برای برکناری محمد بن سلمان بود و شاه سعودی در معرض فشارهای خارجی زیادی برای برکناری پسرش از ولایت‌عهدی قرار داشت، اما محمد بن سلمان پیشدستی کرده و عمو و عموزاده‌اش را بازداشت و روانه زندان کرد و پدرش را نیز به منطقه نئوم در ساحل دریای سرخ فرستاد تا صرفا از طریق ویدئوکنفرانس‌ها در مراسمات حضور یابد و با کسی دیدار نکند.

این اقدام به این معنی است که محمد بن سلمان نه تنها رقبای خود برای پادشاهی را کنار زد بلکه کودتای آرامی نیز علیه پدرش ترتیب داده و خود عملا همه امور را در دست گرفته است.

شاه سعودی پس از بازداشت احمد بن عبدالعزیز، فقط دو بار در انظار رسانه‌ها و مقامات در ریاض ظاهر شد. اولی در هشت مارس ۲۰۲۰ یعنی فردای بازداشت احمد بن عبدالعزیز بود و سلمان با سفرای اروگوئه و اوکراین دیدار کرد. منابع عربستانی می‌گویند که آن دیدار با این هدف صورت گرفت که گویا پادشاه از بازداشت برادرش راضی است. دومین حضور نیز در نهم مارس ۲۰۲۰ بود و شاه سعودی در جلسه هیأت وزیران دیده شد. از آن زمان تاکنون یک سال و پنج ماه است که او در نئوم به سر می‌برد.

فعالیت‌های بن سلمان در این مدت به گفت‌و‌گوی تلفنی و سخنرانی‌های مجازی کوتاه و تقطیع شده و حضور مجازی در جلسات هیأت وزیران محدود شده است. حتی زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض آمد، این محمد بن سلمان بود که به استقبال وی رفت. در جریان ورود رهبران کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین به عربستان در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نیز عدم حضور پادشاه سعودی در مراسم استقبال کاملا به چشم می‌آمد.

سعودی لیکس سپس نوشت: «شاید نتوان با قطعیت سخن گفت، اما همه نشانه‌ها و ارتباط اتفاقات و تسلسل زمانی رخدادها، به خصوص همزمانی دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با شاه سعودی با بازداشت احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف و سپس به حاشیه رفتن نقش سلمان بن عبدالعزیز، در حالی که پیش از آن فعالیت عادی داشت، این فرضیه را قوت می‌بخشد که شاه سعودی در حصر خانگی به سر می‌برد و از اقدامات پسرش محمد بن سلمان رضایت ندارد.»

این وبسایت افزود: «بازداشت خانگی سلمان بن عبد‌العزیز به دست ولی‌عهد درست باشد یا نه، منکر این واقعیت نیست که محمد بن سلمان هر کاری از دستش بر می‌آید. او بود که مادر و خواهرش را به بازداشت فرستاد و عموزاده‌هایش را دستگیر کرد و قصد کشتن ملک عبدالله را در زمان پادشاهی‌اش را داشت. ناظران متفق القول معتقدند که شخصیت مظطرب بن سلمان طوری است که اجازه بازداشت پدرش را به او می‌دهد.

با تمامی این اوصاف و با وجود پاکسازی‌های گسترده خاندان پادشاهی و سرکوب مخالفان و کسانی که در وفاداریشان تردید وجود داشت، اما به گفته معارضان فضای سیاسی عربستان به نفع ولی‌عهد جوان نیست و گزارش‌های بسیاری از نارضایتی قشرهای مختلف جامعه عربستان از اقدامات وی در دست است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۶۵۶۰۱۰:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
بزودی همه چی از دست بن سلمان شیرده در میره! میره به جمع دیکتاتور های مثل مبارک وصدام!
عبد لجابر۲۳۷۷۰۹۰۱۶:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
شاید زود وشاید دیر ولی این سرنوشت دیکتاتوری است
ناشناس۲۳۷۸۰۷۶۱۰:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
ظاهراً کارش تمومه...
داود۲۳۷۸۵۶۳۱۴:۵۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
میدونستی اکثر سهام شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را خریده همین گاو شیر ده
ناشناس۲۳۷۶۹۳۰۱۵:۰۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
این جانورسعودی از صدتا صدام جنایتکارتر و غاصبتر و وحشی تر هست. اینم انشاالله پادشاهی رو به چشمش نمیبینه.( ماجرای گندم ری)
ناشناس۲۳۷۷۰۴۸۱۶:۳۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
به‌زودی در کنار صدام قرار می گیرد
ناشناس۲۳۷۷۱۵۴۱۷:۳۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
هرچی باشن فکر ملتشون هستن .
عباس.بخشایش۲۳۷۷۳۳۰۱۹:۵۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
این قدرت.پوشالی.به زودی محو ونابود خواهد شد.شکی نیست
سپهری۲۳۷۷۳۵۷۲۰:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
این عمال سعودی را آنالیز کنید تا اجزای تشکیل دهنده آنها را بشناسیم .
ناشناس۲۳۷۷۴۱۰۲۰:۵۰:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
این پسر ناخلف بزودی دودمان آل سعود رو به باد خواهد داد
حمید۲۳۷۷۴۴۲۲۱:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
بن سلمان گاو شیری امریکا ست جز این بود نمی توانست همه را زندانی کند و اسلام را کم رنگ کند همه با نظر غرب انگلیس و امریکا است این حرفها هم برای بیشتر باج خواهی و بن سلمان از همه بیشتر باج می دهد سر کار
ناشناس۲۳۷۷۵۶۱۲۲:۴۸:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
ولله خیر الماکرین.و هذه النهاية قول الله تعالى
هم وطن۲۳۷۷۷۶۶۰۲:۲۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
با این وجود مردم عربستان ازش راضی هستن و به حکومت محمد بن سلمان بیشتر از دیگر شاهزادگان و پدرش تمایل دارند و پیشرفت و توسعه همه جانبه عربستان رو در دستان وی و برنامه‌های او می دانند.
د۲۳۷۸۵۷۸۱۵:۰۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
مرگ بر بن سلمان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین