تحرک نظامی روسیه با انتقال سامانه‌های موشکی اسکندر به مرز با اوکراین

گروه جهان الف،   4001026121

برخی منابع خبری اوکراینی مدعی شدند که روسیه سامانه‌های موشکی اسکند را به مرز با اوکراین انتقال داده است.

تحرک نظامی روسیه با انتقال سامانه‌های موشکی اسکندر به مرز با اوکراین

به گزارش فارس، منابع خبری اوکراین روز یکشنبه مدعی شدند که روسیه در حال انتقال سامانه‌های موشکی «اسکندر» از منطقه نظامی شرق به غرب است.

به نوشته وبگاه «یوکرین وایر» سامانه‌های موشکی روسیه در حال استقرار در مرزهای اوکراین هستند و فیلم‌های منتشر شده در روزهای گذشته نشان می‌دهند که سامانه‌های موشکی تاکتیکی «اسکندر-ام» با قطار در حال انتقال به غرب روسیه است.  

موشک اسکندر دارای چندین کلاهک متعارف مختلف است، از جمله کلاهک مهمات خوشه‌ای، کلاهک انفجاری تقویت شده با سوخت منفجره کلاهک تکه‌تکه شدن مواد منفجره، نفوذ کننده زمین برای سنگرشکنی و دستگاه پالس الکترومغناطیسی برای ماموریت‌های ضد رادار. این موشک همچنین می‌تواند کلاهک‌های اتمی را حمل کند.

به گزارش این منبع خبری، وزارت دفاع روسیه بارگیری تجهیزات نظامی در قطارها را به عنوان اعزام آنها به پایگاه‌های آموزشی توضیح داد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه غربی نوشت که تا اواسط ماه دسامبر، حدود صد هزار نظامی روسی در نزدیک مرز اوکراین مستقر شدند. بر اساس برآوردها، شمار نیروها ممکن است تا پایان ژانویه به ۱۷۵۰۰۰ نفر برسد و هم زمان یا یخ زدن زمین  در صورت تهاجم زمینی برای حرکت تانک‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

برخی منابع گفتند که مسکو درگیری با اوکراین را به عنوان تلاشی برای محافظت از جمعیت روسی زبان در «دونباس» در برابر آنچه  که تجاوز اوکراین می‌نامد توجیه خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین  نیز روز یکشنبه گفت، سطح تنش در مرز با اوکراین بیش از حد است، به همین دلیل روسیه اصرار دارد که پاسخی ملموس به ابتکارعمل خود در زمینه تضمین‌های امنیتی دریافت کند.

وی در این خصوص گفت: «ما تنش زیادی در مرز داریم. در این بخش از اروپا تنش بسیار زیادی داریم. و البته به طور خودکار مشکلات بیشتری را به دنبال دارد. به همین دلیل است که برای قاره ما بسیار بسیار خطرناک است. به همین دلیل است که ما اصرار داریم که برای نگرانی‌های خود پاسخی مستقیم دریافت کنیم، پاسخی بسیار خاص برای پیشنهادات بسیار خاص خود.»

سخنگوی کرملین ادعای تشدید تنش نظامی روسیه علیه اوکراین را رد کرد و افزود که ایالات متحده تاکنون هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده است.

پسکوف در خصوص ادعاها مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای تشدید تنش نظامی یا حمله به اوکراین، گفت:« اول این که همانطور که می‌بینید این اتفاق نمی‌افتد. دوم این که ما دیشب بیانیه آقای سالیوان [مشاور امنیت ملی ایالات متحده] را شنیدیم و او قول داد که مدارک این اتهام را اگر اشتباه نکنم ظرف ۲۴ ساعت منتشر کند. بنابراین ما همچنان منتظر شواهدیم.»

غرب و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. سخنگوی کرملین، پیش‌تر این ادعاها را توخالی و بی‌اساس خواند و به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها تلقی و اشاره کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ‌کسی ایجاد نمی‌کند. با این حال، پسکوف احتمال تحریکات با هدف توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش برای استفاده از نیروی نظامی برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین عواقب جدی خواهد داشت.

پیش از این، «سرهی دِمِدیوک» معاون دبیر شورای امنیت ملی اوکراین  گفت که اوکراین حمله سایبری روز جمعه -که وبسایت‌های دولتی را با پیام‌های تهدیدآمیز مخدوش کرد  به گروهی مرتبط با سازمان اطلاعات بلاروس منتسب می‌داند . دمدیوک با ادعای  اینکه گروه مذکور از بدافزاری مشابه بدافزار استفاده شده توسط یک گروه مرتبط با سازمان اطلاعات روسیه استفاده کرده، توضیح داد: ما [بر اساس شواهد] اولیه معتقدیم که گروه UNC1151 ممکن است در این حمله دست داشته باشد.

روز جمعه بود که وزارت آموزش اوکراین اعلام کرد که در پی حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های اینترنتی این کشور، تعداد زیادی از وبسایت‌های دولتی اوکراین از دسترس خارج شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین