اگر توافق شود چه می شود؟ / آیا « بهار اقتصادی» در راه است؟

گروه اقتصادی الف،   4001026085 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر توافق شود چه می شود؟ / آیا « بهار اقتصادی» در راه است؟

 در 25 روز گذشته، دلار به عنوان ارز مرجع در ذخایر بانک مرکزی، قریب 10 درصد از ارزش خود را در برابر ریال، از دست داده است، نرخ دلار از 30 هزار و 150 تومان در اول دی ماه 1400 به 27 هزار و 470 تومان در دهه سوم دی ماه، کاهش یافت. 

برخی از کارشناسان اقتصادی، ریزش اخیر نرخ دلار را به اخبار مثبت بین‌المللی مطرح شده در خصوص توافق احتمالی هسته ای ایران با 4 به علاوه یک، نسبت می دهند. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی شد که برای حصول یک توافق همه جانبه، تنها یک تا دو هفته زمان باقی مانده است.

ابراهیم رئیسی اظهار کرد که «اگر تحریم ها لغو شود، توافق خوبی حاصل خواهد شد».

با توجه به این اظهار نظرها به نظر می رسد که امکان یک توافق هسته ای مجدد، وجود دارد. با توجه به اعتماد بیشتر نظام به تیم جدید مذاکره کننده و مواضع ابراهیم رئیسی، این گذاره تقویت شده است که دولت جدید ظرفیت بیشتری برای آفرینش یک توافق مثبت برای ایران را دارا است.

پرسش بسیاری از فعالان اقتصادی، مردم و کاربران در فضای مجازی، این است که اگر توافق کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توان انتظار داشت همه مشکلات کشور یک شبه رفع گردد؟

پاسخ قریب به اتفاق کارشناسان و اقتصاد دانان به این سوال، یک خیر بزرگ بوده است، با این همه صاحب نظران راست و چپ و نحله های فکری مختلف، اتفاق نظر دارند که توافق هسته ای، می تواند یک گشایش و تکانه مثبت اقتصادی را در بهار 1401 به همراه داشته باشد. 

اولین رخداد بعد از حصول توافق، لغو تحریم های نفتی و پتروشیمی و بازگشت مجدد ایران به جایگاه سنتی اش در سبد صادراتی اوپک است. 

هر چند بلومبرگ، مدعی شده است که صادرات نفت ایران در دولت جدید، 40 درصد افزایش یافته است، اما خوشبین ترین کارشناسان نیز میزان صادرات نفت را بیشتر از 1 میلیون و 200 هزار بشکه برآورده نکرده اند.  

این در حالی است که بر اساس ظرفیت و نیاز ما به منابع ارزی، صادرات نفت ایران باید، حداقل بین 4 تا 5 میلیون بشکه باشد. بنا بر اظهار رسانه فوق الذکر، در حال حاضر نفت کشورمان با برند عمان و مالزی و چین صادر می شود، عربستان سعودی نهایت استفاده ( سوء استفاده) را از این وضعیت کرده است و در تلاش است تا با ارائه مشوق های جذاب مالی، مقاصد صادراتی سنتی ایران را تصاحب کند. 

نفت، موتور محرک اقتصاد کشور است، افزایش مجدد صادرات، منابع لازم برای شروع دوباره پروژه های عمرانی عظیم در کشور را تامین می کند، خطوط تولید آغاز به کار خواهند کرد و تاثیر روانی قابل توجه این اتفاق، بازارها را وادار به تحرک دوباره خواهد کرد.

 همچنین انتظار می رود با لغو تحریم ها در بخش های خودرو، بانک، پتروشیمی، مابه التفات 20 درصدی را که به اقتصاد کشور تحمیل می شود، حذف و امکان مبادلات تجاری و بانکی با دیگر کشورها فراهم شود. یکی از کاندیدادهای ریاست جمهوری مدعی شد که مافیای اقتصادی کشور، سالانه 350 هزار میلیارد تومان، از تحریم ها سود می برند، این بخش تاریک از اقتصاد ایران، سعی دارند، تا تلاش های ابراهیم رئیسی برای رسیدن به یک توافق مبتنی بر منافع ملی را ناکام بگذارند، یا از دامنه عواقب مثبت اقتصادی آن بکاهند.
 
پس از لغو تحریم ها، ایران به پول های بلوکه شده در خارج از کشور، دسترسی پیدا خواهد کرد. 3 میلیارد دلار در ژاپن، بیش از 7 میلیارد دلار در کره جنوبی، 8 میلیارد دلار در عراق و منابع قابل توجه در دیگر کشورهای جهان، منتظر بازگشت به خزانه کشور هستند. این مسئله می تواند مانند یک توربو شارژ برای اقتصاد عمل کند و منبع پرفشاری برای سیاست های ارزی، مالی دولت فراهم آورد. همچنین بر اساس اظهار نظر برخی از اقتصاد دانان، این مسئله می تواند به کاهش تورم ها نیز کمک نمایید. 

هر چند کارشناسان، یک بهار اقتصادی سرزنده، را به عنوان نتیجه لغو تحریم های پیش رو به تصویر کشیده اند، اما بسیاری بر این باور اذعان دارند که لغو تحریم، و توافق هسته ای نمی تواند راهگشای همه مشکلات اقتصادی کشور باشد. 

در حال حاضر در اثر سال ها سوء مدیریت، از 18 صندوق بازنشستگی کشور، 17 صندوق ورشکسته هستند. سیستم بانکداری کشور با یک نظام مالی_پولی، استاندارد، فاصله معنادارای دارد و فربهی دولت و ناکارآمدی نظام بروکراتیک دیوانسالاری در کشور، به مانعی جدی بر سر راه رشد و تعالی تولیدی_ صنعتی تبدیل شده است. 

کاهش دامنه فساد، سررسید هنگفت اوراق قرضه، مشکلات پربازتاب اجتماعی ، اقتصادی  از جمله دیگر میراث های هستند که برای رئیسی و کابینه اش به یادگار مانده است و این دولت چاره ای ندارد جز آنکه راه حلی عاجل برای این مشکلات بیابد، راهکاری که نه از کوی برجام، بلکه از خیابان تغییر نظامات مدیریتی کشور با اتکا به منابع و سرمایه های داخلی می گذرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۵۵۲۱۱۳:۲۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تحریم ها مثل مانعی در راه پیشرفت کشور عمل میکنند ولی بعد از رفع این مانع باید خودمان این اقتصاد را جلو ببریم والا......
ناشناس۲۳۷۵۵۸۱۱۳:۵۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
متاسفانه نمایندگان مجلس با توجه به تصویب قانون از کجا آورده ای ترک فعل کرده و بر اجرای این قانون نظارت نکرده و فقط بدنبال امتیاز و رانت و رشوه و مظاهر زیاده خوری و دریافت حقوق های کلان بوده اند
ناشناس۲۳۷۵۸۹۵۱۷:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
از نمایندگان انقلابی و دلسوز مجلس یازدهم که واقعا از صمیم قلب خود را فدای ملت نموده و ایثار را خاکسار خوبش کرده اند درخواست میشود تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی را هم با صفای دل و ضمیری روشن به انجام برسانند شاید جبران مافات نمایندگان مجلس دهم که این مهم را انجام ندادند باشد
حسینی۲۳۷۶۲۴۲۰۰:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
بهرحال در وهله نخست منافع ملی و اقتصادی کشور در حال حاضر ایجاب میکند در عادی سازی و حتی گسترش روابط مودت آمیز سیاسی و اقتصادی با تمام کشورهای جهان بکوشیم.این موضوع 75 درصد در پیشرفت کشور موثر است و مابقی البته استفاده از علم و دانش روز در ترقی فنون و مدیریت کلان و خرد است.
ناشناس۲۳۷۶۷۴۷۱۲:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
آن هم با فروش منافع ملی تامین می شود؟ نخیر قربان
ناشناس۲۳۷۵۵۲۷۱۳:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
الف جان دوره معجزه هزاره سوم 700میلیارد دلار پول وارد این مملکت شد اما هیچ اتفاق خاصی نیفتد حالا با این پولا فکر میکنی بهار اقتصادی میشه
ناشناس۲۳۷۵۶۹۶۱۴:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد و بس
ناشناس۲۳۷۵۵۴۱۱۳:۳۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
کار رفع تحریم فقط در حد این است که بتواند موتور سیکلت را به سه چرخ تبدیل کنید نه بیشتر و این همه سال هم ملت را بازی گرفتید به خاطر این سهم ناچیز را از دشمنان گدایی کنید
ناشناس۲۳۷۵۶۸۰۱۴:۳۵:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
دشمنان چه کسانی هستند؟ هیچ کشوری عاشق کشور دیگری نیست.
ناشناس۲۳۷۶۲۵۶۰۰:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
هر کشوری قاعدتاً به منافع ملی و مردمش می اندیشد خب ما هم باید همینطور به منافع کوتاه مدت و میان مدت خود توجه داشته باشیم تا پیشرفته و قدرتمند شویم.در هر صورت ضعیف شدن اقتصاد کشور که سبب افت عزت ملی شده ، بهیچ وجه از هیچ کس پذیرفته نخواهد بود.
ناشناس۲۳۷۵۵۵۰۱۳:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
70 سال اقتصاد ایران با فروش نفت چه آن روزهایی که 5/5 میلیون بشکه نفت می فروختید و چه روزی که 2/5 میلیون بکشه نفت می فروختید و چه الان 1 میلیون جلوی چشم ما هست که فرقی ندارد چون تزریق نفت به بودجه خودش عامل بدبختی و تورم است!
ناشناس۲۳۷۶۱۹۳۲۳:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
یه نگاه به آمار بنداز ببین چند درصد هزینه مملکت از 5.5 میلیون بشکه بود و چند درصد از مالیات. یه نگاه هم بنداز ببین چقدر از مردم آن زمان در صنایع شاغل بودند بعد بگو مملکت با نفت اداره میشد. حتما دانشگاه هم رفتی. آره؟
ناشناس۲۳۷۶۷۵۵۱۲:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
ایامی دانی سهم نفت در بودجه بالای چند ده درصد است؟ و سهم بالای آن هم برای حقوق است؟ درحالی که مالیات سوداگری تقریبا صفر هست؟ یعنی تورم دور رقمی در این 70 سال
باهر۲۳۷۵۵۶۱۱۳:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تا نظام مدیریتی کشور بر مبنای شایسته سالاری پایه گذاری نشود و افراد لایق و دانا و توانا و مدیر و مدبر واقعی و آینده نگر و سالم و صالح و نخبه و باتجربه مفید و موثر و صرفه جو ونواور و ...بر مصادر امور قرار نگیرند هیچوقت هیچ چیز در این مملکت درست نمی‌شود. با برداشته شدن تحریم ها درآمدهای کشور زیاد میشود و برای مدیریت حجله ای و اهل ریخت و پاش و تجملاتی شرایطی فراهم می‌شود و با واردات مقداری به مردم فقیر و بیکار و گرسنه برسند و بدین طریق با تبلیغات گسترده وانمود کنند که همه چیز درست شد و کشور توسعه پیدا کردو..... اما تا امیرکبیر ها در این کشور در مصادر امور قرار نگیرند نباید هیچ امید واهی برای مردم آفریده شود.
رضا۲۳۷۵۹۲۵۱۷:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
احسنت
صمصام۲۳۷۵۵۶۴۱۳:۴۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تا زمانی که آثار توافق به صورت عینی و واضح در زندگی مردم(کاهش محسوس تورم ،افزایش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ، افزایش در آمدها و..و..و... ) دیده نشود 100 تا توافق مثل برجام هم پشیزی ارزش نخواهد داشت
ناشناس۲۳۷۵۵۷۵۱۳:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
نه اصل کار از مدیریت داخلی است و خود مسئولان هم اذعان دارند که تحریمها اثر زیادی ندارد و اشکال کار از شیوه مدیریت دولت ها است امیدواریم که در چند ماه آینده دولت رئیسی بتواند مشکلات را سریعتر حل نماید
ناشناس۲۳۷۵۵۷۸۱۳:۵۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
مهمتر از اقتصاد و وضعیت مالی، باید در فرهنگ و وضعیت اخلاقی جامعه تامل کرد و نیاز به یک تجول فرهنگی در جامعه بر مبنای بهبود وضعیت اخلاقی و انسانی داریم که به فطرت انسانی خود بازگردیم بخصوص جوانان عزیز کشور بزرگ ما. البته این نوع تحول به زمان بیشتری از تحول اقتصادی نیازمند است. در تحول اقتصادی ممکن است افراد سودجو بیشتر نقش پیدا کنند ولی در تحول فرهنگی انسانهای نخبه و دلسوز و ایثارگر باید ایفا نقش کنند.
ناشناس۲۳۷۵۵۸۳۱۳:۵۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اگر توافق شود چه مي شود ؟ آيا بهار اقتصادي در راه است ؟ ! ------------ -- نظرت چيه آقا رضا ؟ ... اگر توافق شود چه مي شود ؟ بهار اقتصادي از راه مي رسد ؟ -- خب ! ... بنده عوض اين كه جواب سؤال شما را بدهم ، خود نيز سؤالي مطرح مي كنم و مي پرسم اگ توافق نشود چه مي شود ؟ آيا خزان اقتصادي بسيار بدي در راه است ؟ ، بله ؟ .آقا مجيد ؟! ... بفرما !! -- البته سؤال بسيار مهمي مطرح نمودي آقا رضا ! اين خيلي مهمه كه اگر توافق نشود چه مي شود ؟ ! ... گفتي خزان اقتصادي بسيار شديد ؟؟ ... چه عرض كنم ! -- بهار اقتصادي ؟ ... حالا خدا كريمه دوست عزيز ! -- خزان اقتصادي ؟ ...خدا اون روز و اون ساعت نياره اي رفيق شفيق ! ...
ناشناس۲۳۷۵۵۸۶۱۳:۵۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
مقاله بسیار بی ارزشی بود. آیا با لغو تحریم ها امید به بهبود شرایط کشور هست؟ جواب بله بزرگ است . مگر کشور یک روزه ویران شد که یک روزه سرپا شود. یک روز یادتان باشد احمدی نژاد دوست شما تحریم ها را کاغذ پاره خواند. بعد از توافق روحانی و بهبود شرایط دوستان شما که متضرر شدند برجام را عهدنامه ترکمنچای نامیدند حالا هم که خودشان فرمان را بدست گرفته اند برای احیاء همان برجام تلاش می کنند. جواب مردم را چه خواهید داد.
ناشناس۲۳۷۵۶۰۲۱۳:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بعد از توافق قبلی چه اتفاقی افتاد؟ همان میشه
ناشناس۲۳۷۶۲۲۱۲۳:۵۶:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تقریبا هیچ!!
ناشناس۲۳۷۵۶۰۶۱۴:۰۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
هنوز نمی دانی تورم ذاتی ایران به خاطر پول پاشی فروش نفت است؟ که باعث می شود نرخ ارز و دلار بالا برود؟
صمصام۲۳۷۵۶۱۲۱۴:۰۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
الکی به ملت دلخوشی ندید تحریمها در گوشت و پوست و جان این ملت نشسته و به خوردشان رفته است
ناشناس۲۳۷۵۶۱۷۱۴:۰۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
رفع تحریم شرط لازم است اما شرط کافی نیست. تفاوت این دو برای اهل منطق مشخص است.
ف.خ۲۳۷۵۶۵۷۱۴:۲۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بطور قطع رفع تحریم ها در مجموع تاثیر مثبت خواهد داشت و از حالت بحران کنونی خارج خواهیم شد اما مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی ما ریشه های عمیق تری دارند و زمان زیادی برای اصلاح و بهبود اوضاع نیاز است. مشروط به این که کلا اهتمام و مجاهدت هم برای حل آن وجود داشته باشد.
ناشناس۲۳۷۵۶۹۱۱۴:۴۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
رفع تحریم شرط لازم ولی ناکافی شکوفایی اقتصادی است اینکه بگوییم بدون رفع تحریم مشکلات را حل میکنیم یا اینکه بعد از رفع تحریم ایران گلستان میشود هر دو اشتباه است. باید برای منابع ارزی آزاد شده برنامه داشت تا اولا در جیب سوداگران و فرصت طلبان درون ساختاری نرود و ثانیا برای ایجاد زیرساختهایی نظیر تاسیس واحدهای تولیدی و انتقال تکنولوژی به کشور و رفع مشکلات زیست محیطی هزینه شود
سوسان۲۳۷۵۷۱۱۱۴:۵۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تحریم برداشته بشه نفت رو میفروشند میچپونند تو جیب کارمندها که تورم رو ده برابر میکنه و دچار بیماری هلندی میکنه 4 میلیون کارمند داشته باشی یعنی باید دریا دریا نفت بفروشی بدی بخورند ملت هم فقط تماشا
ناشناس۲۳۷۵۷۲۲۱۵:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تحريمها لغو شود هواي تازه اي برأي اقتصاد ومردم كشور خواهد بودوالبته وزاري اين دولت تا كنون نشان دادند كه از تجربه وكارامدي مناسبي براي تغييرات لازم ندارند واحتمالا اين دولت هم مانند دولت احمدي نژاد منابع ارزي كشور را هدرخواهند داد
شهرآشوب۲۳۷۵۷۲۶۱۵:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تجربه ثابت کرده تغییر متغیرهای کلان اقتصادی باعث بهتر شدن زندگی مردم نشده. در شرایط خوب و بد مردم عادی فقط بدتر شدن کیفیت زندگی شون رو تجربه کردند.
ناشناس۲۳۷۵۷۳۹۱۵:۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
مطمئن نیستم که توافق بشه بهار میشه اما میدونم اگه نشه این جهنمی که هست بدتر میشه
ناشناس۲۳۷۵۷۸۷۱۵:۵۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تا وقتی تحریم هست نه کالا به دنیا میشه فروخت نه تکنولوژی تولید میشه خرید ...
ناشناس۲۳۷۵۸۰۵۱۶:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
با این تفکر وروابط سالاری بهاری در کار نیست
ناشناس۲۳۷۵۹۹۴۱۸:۵۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
در صورت توافق با بایدن با امدن دولت بعدی جمهوری خواه باز تحریمها دوباره شدت خواهد گرفت اینها مسکن موقت است
ناشناس۲۳۷۶۰۲۴۱۹:۲۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اگر تحریم ها رفع بشه ودارایی ها آزاد قطعا وضع اقتصادی خوب میشه اما مهم اینه که چه کسانی بر این دارایی ها چنبره بزنن وخرج کجا بشه !!
بهمن۲۳۷۶۰۸۰۲۰:۳۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
هزلرتا ازاین توافقها در زندگی مردم تاثیری نداره .
علیرضا۲۳۷۶۰۸۱۲۰:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
آره وقتی واردات باشه قطعات و لوازم خانگی وووو بیاد معلومه که خوب میشه برای مردم نه الان که 10 برابر پول بدی و جنس گیرت نیاد و یا اشغال گیرت بیاد مثل همون قطعات و لوازم خانگی که لباس شویی اشغال می‌خریم هروز جلو تعمیرگاهیم
علیرضا۲۳۷۶۰۹۰۲۰:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
همیشه ما مردم ایران شایع سازی و جو گرانی میندازیم و میگیم هیچ چیز درست نمیشه و بخاطر همینکه این بلا سرمون آمد مثل اینکه بعضی دوست دارن وضع همیشه اینجور باشه و همیشه بگن درست نمیشه و بدترمیشه و گرون تر میشه خود کرده را تدبیر نیست از ماست که بر ماست
ناشناس۲۳۷۶۱۳۸۲۱:۵۷:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
ماالان ب۲۴سال کارمندی حقوق مون ۷ میلیون هست یک دوره گرد کاسبی اش ده برابر ماست ..چی میگن بعضیا که دولت فقط به فکر کارمندان هست
ناشناس۲۳۷۶۸۸۶۱۴:۲۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
دولت ادعا میکنه اگه افزایش حقوق سال آتی به اندازه تورم باشد، تورم بالا میره! لذا با ۱۰ درصد به فکر حقوق بگیران بخصوص بازنشستگان هستیم تا نابود شوند!
جهان۲۳۷۶۱۴۴۲۲:۱۰:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بله بعد از توافق در وین و آزاد شدن پولهای بلوکه شده و آزادی صادرات باید نرخ ارز با کاهش حداقل ۵۰٪ رو برو شود
ناشناس۲۳۷۶۱۵۶۲۲:۲۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چهل سال است غرب ترفند شل کن سفت کن تحریم ها را انجام می دهد هنوز درس نگرفته ایم بجای اینکه کشور را از افتادن در دام تحریم بعدی نجات دهیم زمینه برای تاثیر پذیری بیشتر از تحریم بعدی فراهم کردیم فقط گول غرب را خوردیم منابع ارزی خود به آنها به بهانه قرارداد تحویل دادیم باز مجدد تحریم شدیم قصه تکراری چهل و چند ساله
ناشناس۲۳۷۶۲۳۰۰۰:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
اولا خدمت نویسنده محترم، ارز یا دلار هیچ تعقیر قیمتی نداشته مگر تعقیرات بسیار اندک دوما در مقایسه با نرخ برابری این ريال است که قوی یا ضعیف می‌شود
ناشناس۲۳۷۶۲۸۵۰۱:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
دولت فربه شده کاملا صحیح.هزینه های پرداخت حقوق کارمندا وحشتناک بالاست.میشه بفرمایین پس چرااین مجلس انقلابی طرح رسمی کردن اینهمه از فرزندان ایثارگر روتصویب کردن و همه ارگانها بصرف اینکه پدرشون ۶ماه جبهه رفته رسمی میشن؟؟؟فربه شدن دولت همینه
محمدی۲۳۷۶۳۱۶۰۴:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
در زندگی و وضعیت درآمد و رفاه مردم فرقی نمی کند، مشکل اصلی کشور و اقتصاد آن نبودن مسوولین متخصص و وطن پرست است و تحریم بهانه خوبی است برای مسوولین تا مشکلات را گردن آن بیندازند.
سید۲۳۷۶۶۰۸۱۱:۲۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
همه اینا که نوشتین درست، ولی بشرطی که FATF هم تصویب بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین