خطر «اُمیکرون» در کمین واکسن‌نزده‌ها

گروه سلامت الف،   4001026046

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیشترین ابتلا و مرگ‌های کرونایی ناشی از ابتلا به اُمیکرون در واکسن نزده‌ها گزارش شده است.

خطر «اُمیکرون» در کمین واکسن‌نزده‌ها

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ناجی، یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت گردش سویه جدید کرونا در کشورما با کشورهای اروپایی و آمریکایی را فاصله زیاد واکسیناسیون علیه کرونا دانست و اظهار کرد: واکسیناسیون سراسری در کشور ما به تازگی انجام شده است در صورتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فاصله بین دو دوز واکسن بیشتر است.

وی با بیان این که تفاوت زیادی به لحاظ درصد واکسیناسیون در برابر کرونا در بین جوامع مختلف وجود دارد خاطرنشان کرد: در کشور ما تعداد بالاتری از افراد جامعه در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

عبور از دو پیک سهمگین کرونا در کشور یکی دیگر از عواملی بود که دکتر ناجی به آن اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد ایمنی طبیعی حاصل شده از پیک چهارم و پنجم نیز در کاهش آمار مبتلایان کرونایی در کشور اثرگذار بوده است.

ناجی با تاکید بر این که باید واکسینه شدن عمومی با دوز یادآور در دستور کار باشد، خاطرنشان کرد: ممکن است بعد از گذشت بازه زمانی سطح ایمنی در برابر ویروس کاهش یابد؛ بنابراین دریافت دوز یادآور واکسن کرونا ضرورت دارد.

این استاد دانشگاه هشدار داد: امکان ایجاد موج جدید کرونا در کشور همچنان وجود دارد، تا زمانی که در کشور افرادی در برابر کرونا واکسینه نشده باشند، امکان موارد جدید ابتلا وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با اشاره به سرایت‌پذیری و قدرت انتقال بالای سویه امیکرون توضیح داد: گریز از ایمنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این ویروس است؛ بنابراین اکیدا توصیه می شود در برابر سویه های جدید ویروس با دریافت دوز بوستر به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، تا زمانی که کووید ۱۹ در دنیا ریشه کن نشده، خطر شیوع گسترده همه جوامع را تهدید می‌کند.

ناجی با اشاره به خصوصیات ویروس کرونا عنوان کرد: کرونا از زمان شیوع تا به امروز دنیا را با شگفتی‌های متعددی مواجه کرده است؛ بنابراین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خصوصا دوز یادآور، به ایمنی نسبی دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به این که پیشگیری از عوارض احتمالی دوز یادآور کرونا تقاوت چندانی با نوبت‌های قبلی ندارد، هشدار داد: هر لحظه بعد از دریافت واکسن کرونا ممکن است به امیکرون مبتلا شویم؛ چرا که یکی از مهمترین خصوصیات امیکرون ایمنی گریزی است.

این ویروس شناس تاکید کرد: طبق مطالعات جدید افرادی که در برابر کرونا واکسینه شده‌اند به میزان قابل توجهی در برابر سویه امیکرون با بیماری زایی و مرگ و میر کمتری مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: بیشترین مبتلایان و مرگ‌های کرونایی ناشی از ابتلا به امیکرون در واکسن نزده‌ها گزارش شده است.

ناجی درباره اهمیت واکسیناسیون در کودکان پنج تا ۱۱ ساله نیز توضیح داد: در کشور ما نیز واکسن سینوفارم و پاستووک که محصول مشترک ایران و کوبا است مجوز استفاده در این گروه سنی را دارد.

وی درباره دوز چهارم واکسن کرونا نیز گفت: این موضوع که چند دوز دیگر واکسن کووید باید مورد استفاده قرار گیرد به عملکرد کرونا و چرخش ویروس برمی‌گردد؛ چرا که ایمنی حاصل از واکسن‌ها ایمنی همیشگی نیست.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ادامه داد: در حال حاضر دوز چهارم برای تمام افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می شوند.

ناجی درباره تفاوت درمان مبتلایان به سویه امیکرون با سویه‌های دیگر ویروس توضیح داد: درمان کرونا وابسته به علامت‌های بالینی و شواهدی است که با نظر پزشک انجام می‌شود، این علامت‌ها به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شوند و درمان‌ها هم متعاقبا با نحوه ابتلا متفاوت است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین