مقایسه قیمت خودروهای SUV در چین و ایران

گروه اقتصادی الف،   4001026018 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

از سال ۲۰۱۷ تاکنون واردات خودرو به کشور ممنوع شد و از طرفی به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم صورت نمی گرفت. به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را قطع کردند. اما چند وقتی است این رویه کمی بهتر شده، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است.

مقایسه قیمت خودروهای SUV در چین و ایران

خبرفوری نوشت: از سال ۲۰۱۷ تاکنون واردات خودرو به کشور ممنوع شد و از طرفی به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم صورت نمی گرفت. به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را قطع کردند. اما چند وقتی است این رویه کمی بهتر شده، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است.

فروش فوری و پیش فروش انواع خودروهای مونتاژی باعث شده متقاضیان زیادی در مورد آنها سوال کند و بعد از پرس و جو، تفاوت قیمت آنها برایشان جای سوال دارد.

به نوعی می توان گفت این روزها مقایسه قیمت میان خودرو‌های مونتاژی به شدت داغ شده است، به طوری که بسیاری از متقاضیان خودرو در کشور از خود می‌پرسند که چرا خودروهای مونتاژی  مانند  هایما،  جک K7 ، دیگنیتی، فیدلیتی و فردا T5  با وجود تشابه امکانات و ساختار، در ایران اختلاف قیمت زیادی دارند؟


در ابتدا کمی توضیح درباره فرآیند مونتاژ کاری در کشور می دهیم و سپس به مقایسه قیمت آنها می پردازیم.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: یکی از روش‌های خودروساز شدن در دنیا که تجربه شده، از فرآیند مونتاژ است. خودروسازان مختلف دنیا از خودروساز‌های دیگر تکنولوژی را می گیرند یعنی مدتی محصولات خودروسازان  دنیا را مونتاژ می‌کنند و بعد از بازه زمانی مشخص روش‌های تولید خودرو را در شرکت خود بومی سازی می کنند و با این کار به تکنولوژی های جدید دست پیدا می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت  گفت: به طور مثال شرکت‌های مختلف برای روش‌های تولید و افزایش کیفیت و مونتاژ نظام‌هایی دارند که نیاز به سابقه است که  همه این موارد روزهای گذار است و تمام شرکت‌ها بعد از اینکه دوره گذار را طی کردند به سمت توسعه محصول می روند و با این کار به پیشرفت دست می یابند.


خلخالی با بیان اینکه در کشور وارد کار مونتاژ شدیم چرا که تمام خودروسازان این روش را رفته اند و ما نیز به سمت این کار رفته ایم، گفت: در کشورمان نیز هم اکنون وارد دوره گذار یعنی "مونتاژ خودرو" شده ایم. اگر شرکت خودروسازی بتواند طراحی متعلق به خود داشته باشد از مزیت اقتصادی بزرگی بهره‌مند شود.

مونتاژ یکی از روش تولید خودرو توسط خودروسازان است. این روش بعد از مدت موقتی با بومی سازی قطعات و یا تکنولوژی‌ها تبدیل به تولید داخلی کشور‌ها می‌شود. پیش از نوسانات نرخ ارز، خریداران خودرو‌های مونتاژی همواره از قیمت این محصولات در بازار شکایت می‌کردند و با مقایسه قیمت خودرو‌های مونتاژی با مشابه آن‌ها در بازار بین‌المللی از اینکه باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند به نوعی شاکی بودند.

آن‌ها مبالغ ریالی که بابت خرید خودرو پرداخت می‌کردند را با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد به دلار تبدیل می‌کردند و این طور نتیجه می‌گرفتند که به طور مثال با مبلغی که برای خرید یک خودروی کره‌ای به حساب شرکت‌های واردکننده واریز می‌کنند می‌توانند در بازار بین‌المللی یک خودرو‌های آلمانی خریداری کنند.

این مقایسه قیمتی قبل از توقف واردات خودرو به کشور بود و آنچه جاده ورود خودرو‌های مونتاژی را در آن زمان باریک می‌کرد تعرفه‌ای بود که از سوی سیاستگذار کلان برای ورود خودرو در نظر گرفته می‌شد.

طبق نمودار برای مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی در داخل کشور و خارج باید به چند اصل توجه کنیم.  هزینه‌های مرتبط با تولید در داخل کشور تقریبا برای خودرو‌های هایما، جکK7 ، دیگنیتی، فیدلیتی و فرداT5  مساوی و برابر با ۶۶۳۰ دلار است که شامل ۳ هزار و ۹۰۰ دلار هزینه حمل از کشور چین به بنادر ایران، معادل یک هزار و ۱۵۰ دلار هزینه‌های تعرفه و عملیات گمرک و ترخیص (بر اساس دلار ۲۶ هزار تومان)، یک هزار و ۳۰۰ دلار هزینه مالی ناشی از بهره بالای سیستم بانکی کشور، هزینه‌های نقل و انتقال پول به واسطه تحریم‌های بانکی و عدم امکان گشایش ال سی و  ۲۸۰ دلار هزینه حمل داخلی قطعات از بنادر به کارخانجات تولیدی می شود.

 با توجه به هزینه‌های حمل، مالی و گمرکی خودرو‌های مونتاژی می‌توان به این جمع بندی رسید که خودروی هایمای ایران خودرو ۵۸۲ دلار و خودروی فرداT5  بیش از ۱۱۰۰۰ دلار از کارخانه تولیدکننده اصلی قیمت بالاتری دارند. خودروی دیگنیتی بهمن با ۵ دلار اختلاف قیمت در واقع هم قیمت نمونه خارجی در ایران فروخته می‌شود. همچنین خودروی فیدلیتی بهمن ۳۸۹ دلار و خودروی جک K7  بیش از ۱۱۰۰۰ دلار به نسبت نمونه خارجی قیمت بالاتری دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۳۹۵۵۱۱:۱۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
اقتصادي اين گونه بررسي ميشود؟ يا اين كه هزينه مونتاژ در ايران از قيمت مصرف كننده در چين بايد كسر گردد بعد اختلاف قيمت بدست آيد . آن موقع سود واردكنندگان مشخص مي شود كه به همين دليل توليد در ايران را نمي گذارند پا بگيرد.
بردیا۲۳۷۴۰۶۸۱۲:۱۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
جسارتا شرکت مدیران خودرو با اون هزینه های چند برابر این موارد چرا فراموش شد؟!!!!!
تهرانی۲۳۷۴۱۷۶۱۳:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
ما مردم بیچاره که درآمدمان کمتر است اما باید از اون چینی ها بیشتر پرداخت کنیم!
ناشناس۲۳۷۴۲۷۰۱۴:۱۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
همین 6630 دلار رو ضربدر دلار 30000 تومنی کنیم می شه 198 ملیون 900 هزار تومن. 600، 700 میلیون از کجا پس در میاد؟
ناشناس۲۳۷۴۳۵۱۱۵:۰۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
ایرانیها گروگان شرکتهای فرغون سازین .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین