موتورسواران پایتخت ساماندهی می شوند

گروه اجتماعی الف،   4001026005

اکوایران : به تازگی برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیش بینی شده است.

موتورسواران پایتخت ساماندهی می شوند

به گزارش اکو ایران، مطابق آمارهای اعلام شده ازسوی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور در ۹ ماهه سال جاری ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است، برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه سال جاری، ۷۸ درصد از جان‌باختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است که ۳۶ درصد آن مربوط به موتور سیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.


سرهنگ محمدباقر سلیمی؛ رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور اعلام کرده است: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی ۷۵٪ موتورسیکلت سواران در اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی‌های شدید مغزی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل‌های شهری و تردد در زمان‌هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، دانست و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مدنظر این کاربران قرار گیرد. ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین هستند، همچنین گروه سنی جان باختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دهد.

به تازگی برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شورای حمل و  نقل و ترافیک شهر تهران پیش بینی شده است . در برنامه های کوتاه مدت ایجاد خطوط ویژه موتور سیکلت در معابر مستعد و ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در خطوط ویژه اتوبوس ها (راهبند ریموت دار )  پیش بینی شده است . همچنین ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو و مسیرهای تردد عابران پیاده ساماندهی فضای توقف موتورسیکلت‌ها برنامه های دیگری است که دنبال می شود .

برنامه های بلندی که برای ساماندهی موتور سیکلت ها پیش بینی شده ،شناسایی و رفع مشکلات مالکیت وثبت تخلف موتورسیکلت است . در این حوزه تعیین تکلیف مالکیت موتور سیکلت ها، مشخص بودن جرایم موتور سیکلت جهت شفافیت و احراز مالکیت ،اعمال قوانین مربوط به نقل و انتقال و شماره گذاری موتورسیکلت مشابه خودروها، ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت ها و ممانعت از تردد و شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های فرسوده رسوبی در پارکینگ‌هاست دنبال می شود.

 دومین برنامه برای رفع مشکلات مربوط به پلاک دوم موتورسیکلت هاست. در بخش رفع موانع فنی و قانونی جهت الزام استفاده از پلاک دوم در قسمت جلو موتور سیکلت و طراحی پلاک استاندارد از نظر شکل و جنس جهت نصب در قسمت جلوی موتورسیکلت ها پیگیری می شود .

یکی دیگر از برنامه‌ها برای ساماندهی موتورسیکلت ها آسیب شناسی و اصلاح قوانین مقررات در راستای افزایش بازدارندگی جرایم است. الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت ها ،اجباری شدن گواهینامه جهت مالکیت موتور و افزایش مبلغ جرایم و یا تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و اجرای طرح‌های محدودیت های ترافیکی برای موتورسیکلت ها و محدودیت تردد در معابر خاص مانند پل ها ،بزرگراه ها  و خط ویژه اتوبوس اهدافی است که در این بخش دنبال می شود .

ساماندهی موتور سیکلت های باربر از طریق شرکت های  مجاز اصناف و ارگانهای دولتی و عمومی برنامه دیگری است که برای  ساماندهی موتورسیکلت ها پیش بینی شده است . ساماندهی موتور سیکلت های باربردر قالب شرکت های مجاز به پیک موتوری، الزام به اخذ پروانه فعالیت برای راکب موتورسیکلت و شرکتهای پیک موتوری از سامانه بارانه و اعمال سیاست های مورد نظر در خصوص استفاده از موتورسیکلت های استاندارد از طریق ابزارهایی که در اختیار مانند سوخت و بیمه و الزام ارگانهای دولتی و عمومی به استفاده از ناوگان مجاز برای فعالیت از دیگر برنامه‌های بلندمدت برای ساماندهی موتورسیکلت هاست.

 الزام استفاده از موتورسیکلت ها و زیرساخت هایی مهم برای استاندارد  پنجمین برنامه برای ساماندهی موتور سیکلت هاست .

بازبینی و بالابردن سطح استاندارد از نظر ایمنی و آلایندگی موتورسیکلت ها و استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه ،عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری فاقد استانداردهای لازم و الزام به تولید و ارائه مشوق برای استفاده از موتورسیکلت برقی و استاندارد سازی زیرساخت‌های تردد و کنترل موتورسیکلت در سطح معابر از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است. همچنین آموزش و ارتقای فرهنگ موتورسواران یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران پیش بینی شده است .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین