موتورسواران پایتخت ساماندهی می شوند

گروه اجتماعی الف،   4001026005

اکوایران : به تازگی برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیش بینی شده است.

موتورسواران پایتخت ساماندهی می شوند

به گزارش اکو ایران، مطابق آمارهای اعلام شده ازسوی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور در ۹ ماهه سال جاری ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است، برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه سال جاری، ۷۸ درصد از جان‌باختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده است که ۳۶ درصد آن مربوط به موتور سیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.


سرهنگ محمدباقر سلیمی؛ رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور اعلام کرده است: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی ۷۵٪ موتورسیکلت سواران در اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی‌های شدید مغزی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل‌های شهری و تردد در زمان‌هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، دانست و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مدنظر این کاربران قرار گیرد. ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین هستند، همچنین گروه سنی جان باختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دهد.

به تازگی برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شورای حمل و  نقل و ترافیک شهر تهران پیش بینی شده است . در برنامه های کوتاه مدت ایجاد خطوط ویژه موتور سیکلت در معابر مستعد و ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در خطوط ویژه اتوبوس ها (راهبند ریموت دار )  پیش بینی شده است . همچنین ممانعت از تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو و مسیرهای تردد عابران پیاده ساماندهی فضای توقف موتورسیکلت‌ها برنامه های دیگری است که دنبال می شود .

برنامه های بلندی که برای ساماندهی موتور سیکلت ها پیش بینی شده ،شناسایی و رفع مشکلات مالکیت وثبت تخلف موتورسیکلت است . در این حوزه تعیین تکلیف مالکیت موتور سیکلت ها، مشخص بودن جرایم موتور سیکلت جهت شفافیت و احراز مالکیت ،اعمال قوانین مربوط به نقل و انتقال و شماره گذاری موتورسیکلت مشابه خودروها، ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت ها و ممانعت از تردد و شماره گذاری مجدد موتورسیکلت های فرسوده رسوبی در پارکینگ‌هاست دنبال می شود.

 دومین برنامه برای رفع مشکلات مربوط به پلاک دوم موتورسیکلت هاست. در بخش رفع موانع فنی و قانونی جهت الزام استفاده از پلاک دوم در قسمت جلو موتور سیکلت و طراحی پلاک استاندارد از نظر شکل و جنس جهت نصب در قسمت جلوی موتورسیکلت ها پیگیری می شود .

یکی دیگر از برنامه‌ها برای ساماندهی موتورسیکلت ها آسیب شناسی و اصلاح قوانین مقررات در راستای افزایش بازدارندگی جرایم است. الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت ها ،اجباری شدن گواهینامه جهت مالکیت موتور و افزایش مبلغ جرایم و یا تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و اجرای طرح‌های محدودیت های ترافیکی برای موتورسیکلت ها و محدودیت تردد در معابر خاص مانند پل ها ،بزرگراه ها  و خط ویژه اتوبوس اهدافی است که در این بخش دنبال می شود .

ساماندهی موتور سیکلت های باربر از طریق شرکت های  مجاز اصناف و ارگانهای دولتی و عمومی برنامه دیگری است که برای  ساماندهی موتورسیکلت ها پیش بینی شده است . ساماندهی موتور سیکلت های باربردر قالب شرکت های مجاز به پیک موتوری، الزام به اخذ پروانه فعالیت برای راکب موتورسیکلت و شرکتهای پیک موتوری از سامانه بارانه و اعمال سیاست های مورد نظر در خصوص استفاده از موتورسیکلت های استاندارد از طریق ابزارهایی که در اختیار مانند سوخت و بیمه و الزام ارگانهای دولتی و عمومی به استفاده از ناوگان مجاز برای فعالیت از دیگر برنامه‌های بلندمدت برای ساماندهی موتورسیکلت هاست.

 الزام استفاده از موتورسیکلت ها و زیرساخت هایی مهم برای استاندارد  پنجمین برنامه برای ساماندهی موتور سیکلت هاست .

بازبینی و بالابردن سطح استاندارد از نظر ایمنی و آلایندگی موتورسیکلت ها و استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه ،عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری فاقد استانداردهای لازم و الزام به تولید و ارائه مشوق برای استفاده از موتورسیکلت برقی و استاندارد سازی زیرساخت‌های تردد و کنترل موتورسیکلت در سطح معابر از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است. همچنین آموزش و ارتقای فرهنگ موتورسواران یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که برای ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران پیش بینی شده است .

یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. سلبریتی های مجنون غرب و مسابقه فوتبال ایران و کانادا !

  2. واکنش کیهان به سخنان جدید سیدحسن خمینی/ دفاعیات میرسلیم از خودروسازان داخلی/ روایت خطیب‌زاده از پیشنهاد ایران برای ادامه مذاکرات وین

  3. آخرین تصویر از پیکر مطهر عالم ربانی آیت الله فاطمی‌نیا در بیمارستان

  4. عجیب‌ترین عکس از روز جنجالی فوتبال در تبریز

  5. خودروهایی عجیب و دفاعی عجیب تر!

  6. تهدید ایران با تپانچه توخالی !

  7. سرودی که دهه نودی ها را به شوق آورد

  8. آبروریزی در نمایشگاه خودرو؛ خراب شدن دناپلاس مقابل چشم بازدیدکنندگان!

  9. ژئوپلیتیک مقدم بر زنجیره تامین

  10. امیدی که در عربستان ناامید شد

  11. فرماندهِ «سلام فرمانده» کیست؟!          

  12. ساده انگاری در گذار از اقتصاد رانتی

  13. کسری بودجه دولت چطور تامین می شود؟

  14. صفر تا ۱۰۰ ماجرای تجمع رانندگان اتوبوس؛ از توضیحات زاکانی تا فیش‌های حقوقی رانندگان

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: خدا را شکر میرسلیم رئیس‌جمهور نشد/ سیدحسن خمینی درباره آرامگاه تجملی امام پاسخگو باشد/ نظام باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسد

  16. معادله برجام و مذاکرات وین دقیقا در چه نقطه ای است؟

  17. درخواست یارانه ای مهم مجلس از دولت/ فعلا به همه یارانه بدهید

  18. رئیسی: باید بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم / قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟/ روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

  19. اعزام موشک‌های اتمی روسیه به مرز با فنلاند

  20. آبله‌میمونی بلای جدید جهانی!

  21. فاصله این طرف تا آن طرف جاده مخصوص چقدر است؟!

  22. گوشت مرغ به زیر ۴۵ هزار تومان رسید!

  23. فکری برای این قشر حقوق‌بگیر کنید

  24. وحشیانه‌ترین آدم‌‌کشی در آمریکا همراه با پخش زنده ۱۸+

  25. روایت یک عکس متفاوت از مرحوم فاطمی نیا

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما