به پهلو بخوابید تا آلزایمر و پارکینسون نگیرید!

گروه سلامت الف،   4001025120

با استناد به شواهد علمی، خوابیدن به پهلو بر عکس خوابیدن به پشت یا شکم به طور فعال مواد زائد مغزی را از بین می‌برد.

به پهلو بخوابید تا آلزایمر و پارکینسون نگیرید!

به گزارش ایسنا، «محققان دانشگاه استونی‌بروک آمریکا یافته‌های تجربی خود را در قالب یک مقاله کامل در مجله علوم اعصاب منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند خوابیدن به پهلو در مقایسه با سایر حالات خواب، به نحو موثرتری مغز را از مواد زائد که ممکن است در ایجاد انواع بیماری‌ها نقش داشته باشند، پاکسازی می‌کند.

با استناد به شواهد علمی، خوابیدن به پهلو برعکس خوابیدن به پشت یا شکم به طور فعال مواد زائد مغزی را از بین می‌برد. در واقع ثابت شده است که تنها با پیروی از همین دستورالعمل ساده، احتمال ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های سیستم عصبی به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

دانشمندان با استفاده از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (به اختصار MRI) عملکرد مسیر گلیمفاتیک مغز را که یک سیستم پیچیده به منظور پاکسازی مغز از مواد زائد و سایر املاح شیمیایی مضر است، به طور دقیق بررسی کردند. در این سری از پژوهش‌ها مشخص شد که وضعیت خوابیدن به پهلو بهترین حالت برای حذف مواد زائد از مغز است.

در انسان و بسیاری از حیوانات، حالت خوابیدن به سمت طرفین بدن کاملا معمول و گاه حتی مورد علاقه است. تجمع مواد شیمیایی زائد مغزی ممکن است به پیشرفت بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سایر مشکلات عصبی منتهی شود. اطلاعات کامل این مطالعه از طریق مجله علوم اعصاب قابل دسترسی است.

دکتر Benveniste محقق اصلی و استاد گروه بیهوشی و رادیولوژی دانشگاه استونی‌بروک، چندین سال است که از MRI برای بررسی مسیر گلیمفاتیک در جوندگان آزمایشگاهی استفاده می‌کند. این روش محققان را قادر می‌کند تا مسیر گلیمفاتیک را شناسایی و تعریف کنند؛ جایی که مایع مغزی نخاعی (CSF) از طریق مغز فیلتر شده و با مایع بینابینی (ISF) مبادله می‌شود تا زباله‌ها یا همان مواد زائد را پاکسازی کند. مشابه روشی که سیستم لنفاوی بدن اندام‌ها را از شر ترکیبات مضر نجات می‌دهد.

هنگام خواب مسیر گلیمفاتیک بسیار کارآمد واقع می‌شود و ضرورت وجود خود در بدن را اثبات می‌کند. مواد زائد مغزی شامل آمیلوئید β و پروتئین‌های تاو هستند. این‌ها مواد شیمیایی خاصی به شمار می‌روند که در صورت تجمع بر فرآیندهای حیاتی مغز تأثیر منفی می‌گذارند.

در مطالعه فوق کمیت نرخ مبادله CSF-ISF در مغز جوندگان بیهوش در سه موقعیت خواب به پهلو، دمر (روی شکم) و طاق باز (به پشت) تجزیه و تحلیل شد. دکتر Benveniste توضیح می‌دهد: مبادله گلیمفاتیک هنگام خوابیدن به پهلو نسبت به دو وضعیت دیگر در بهینه‌ترین حالت ممکن خود قرار خواهد داشت.

در مجموع با توجه به نکات علمی عنوان‌شده توصیه می‌شود که افراد نسبت به اصلاح الگوی حالت خواب خود اقدام کنند. اگر شما نیز عادت دارید به پشت یا روی شکم بخوابید، تغییر تدریجی وضعیت خواب و همچنین استفاده از بالش‌های طبی تاثیر مطلوبی خواهند داشت.

به گفته محققان این کار در عین حال می‌تواند بر دفعات بیدارشدن از خواب طی ساعات شب نیز موثر باشد و با تسهیل روند پاکسازی مغز از مواد زائد، خواب راحت‌تری را ممکن کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین