گرگاس وصله ناجور طبیعت/ برای جلوگیری از تولد این "موجود خطرناک" به سگ‌ها غذا ندهید!

گروه اجتماعی الف،   4001025084

"گرگاس" گونه جدید، عجیب و خطرناکی است که حالا به یکی از معضلات محیط زیست تبدیل شده، معضلی که دامنه آن به حاشیه برخی شهرها هم کشیده شده است.

گرگاس وصله ناجور طبیعت/ برای جلوگیری از تولد این "موجود خطرناک" به سگ‌ها غذا ندهید!

به گزارش ایسنا،‌ این گونه جدید حاصل آمیزش گرگ و سگ است که هم خوی گرگ داشته و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است.

گرگاس به دلیل اینکه بخشی از ژنتیک سگ های اهلی را دارد، راحت تر به محیط زندگی انسان ها نزدیک می شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می شود.

در سالهای اخیر حملات متعددی از گرگاس به انسان ها مشاهده شده و بعضا برخی از آنها به حاشیه های شهر آمده اند و حالا یک تهدید جدی برای طبیعت و انسان ها محسوب می شود، تهدیدی که روز به روز ابعاد آن گسترده تر شده و برجمعیت آنها افزوده می شود.

اما آنچه موجب ایجاد این گونه نوظهور شده وجود سگ های رها شده در سطح شهرهاست، سگ هایی که بعضا در حاشیه شهرها رها شده اند و از هم زیستی آنها با گرگ این گونه نوظهور خلق شده است.

دکتر عرفان بگلر دامپزشک و رییس هیات مدیره انجمن دهکده وفا در گفت و گو با ایسنا با هشدار نسبت به افزایش گونه "گرگاس" در طبیعت گفت: این گونه خطرناک حاصل جفت گیری سگ و گرگ است.

وی افزود: گرگ و سگ هر دو جزو "سگ سانان" بوده، بنابراین امکان جفت گیری با یکدیگر را دارند.

بگلر گفت: "گرگاس" که حاصل جفت گیری این دو حیوان است، گونه جدید و خطرناکی است که هم خوی سگ را داشته و هم  خوی گرگ.

وی افزود: خطرناکی "گرگاس" از آن جهت است که با توجه به ژنتیکی که از سگ اهلی به ارث برده ترس کمتری نسبت به انسان دارد و راحت تر به محیط های انسانی نزدیک می شود.

بگلر گفت: از طرفی این جانور خوی درندگی گرگ را هم داراست و می تواند به راحتی به انسان ها حمله کند. البته این امکان هم وجود دارد که کاملا برعکس بوده و گرگاس خوی و رفتاری مشابه سگ های اهلی داشته باشد.

بگلر در خصوص ظاهر این حیوان هم گفت: گرگاس هم می تواند ظاهر سگ با خوی گرگ داشته و هم ظاهر گرگ با خوی و رفتار یک سگ اهلی را داشته باشد.

رییس هیات مدیره انجمن "دهکده وفا" یکی از دلایل اصلی ایجاد این گونه خطرناک را غذادادن به سگ های رها شده عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی دوستداران محیط زیست اقداماتی انجام می دهند که به ضرر محیط زیست خواهد بود.

وی افزود: افرادی که به سگ های رها شده غذا می دهند موجب افزایش جمعیت این سگ ها می شوند و همین امر موجب می شود که شاهد جفت گیری آنها با گرگ ها باشیم که حاصل آن تولد "گرگاس" است.

بگلر گفت: طبیعت جمعیت خود را دقیق کنترل می کند و اگر ما با غذا دادن به حیوانات و افزایش جمعیت آنها این چرخه را به هم بزنیم، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

بگلر گفت: دوستداران محیط زیست باید در صورت مشاهده سگ های رها شده آنها را مراکزی مانند "دهکده وفا" که محل نگهداری سگ های رها شده است تحویل داده و یا با این مرکز تماس گرفته که نسبت به جمع آوری این سگ های ولگرد اقدام شود.

وی افزود: در مرکز "دهکده وفا" این سگ ها عقیم سازی شده و در صورت رهاسازی آنها در محیط طبیعی شاهد جفت گیری آنها با گرگ و تولد "گرگاس" نخواهیم بود.

بگلر گفت: در همین راستا از تمام افراد درخواست می شود از غذادادن به سگ های رها شده خودداری کرده و با مرکز "دهکده وفا" تماس بگیرند.

این مسئول افزود: وقتی سگ ها گرسنه باشند راحت تر می شود آنها را گرفت و در مرکز نگهداری کرد.

بگلر گفت: در حال حاضر یکی از معضلات ما این است که برخی دوستداران محیط زیست به سگ های اطراف مرکز غذا داده و موجب شده نتوانیم آنها را گرفته و در مرکز نگهداری کنیم.

وی افزود: آدرس مرکز "دهکده وفا" انتهای دولت آباد، دره دراز، ابتدای روستای "عمرمل" است و افراد می توانند با شماره 09188396080 با مرکز تماس گرفته و راهنمایی های لازم در خصوص نحوه برخورد با سگ های رها شده را دریافت کرده و یا به همکاران ما جهت جمع آوری این حیوانات اطلاع دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین