باید برای سونامی سفر در کشور آماده شویم

گروه اجتماعی الف،   4001025081
باید برای سونامی سفر در کشور آماده شویم

دکتر علی دارابی /

نخستين همايش معاونان ميراث فرهنگي كشور چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور مهندس ضرغامي وزير محترم ميراث فرهنگي برگزار شد. همه معاونين ميراث در اين نشست حضور داشتند.
در دوره اي كه افتخار خدمتگزاری در وزارت ميراث را دارم به دنبال اين هستيم كه مسائل اصلي ميراث فرهنگي، توصيف وضع كنوني، فرصت ها و چالش ها و چشم انداز آينده را به عنوان سند ميراث فرهنگي تدوين كنيم.

اين مهم به دست نمي آيد مگر با خرد جمعي، مشورت، گفتگو و تضارب آراء دست اندركاران اصلي و بدنه وزارت ميراث فرهنگي كشور. برای این امر تا كنون دو نشست با پيشكسوتان و سرآمدان حوزه ميراث، یک جلسه چند ساعته با معاونين سابق ميراث فرهنگي كشور داشتيم و كارگروه هاي مختلف و شوراهاي راهبردي در زمينه هاي مختلف تشكيل شده است. روز چهارشنبه نشست معاونين ميراث فرهنگي در ۴ بخش حوزه ثبت، موزه ها، حفظ و احيا و پايگاه هاي برگزار گرديد كه چند تن از معاونین میراث استانها به نمایندگی، موضوعات و مشکلات این حوزه ها را بیان کردند و مديران كل معاونت ميراث نيز با توجه به صحبت هاي آنها مطالب خود را بيان نمودند.

بنده نيز دراين جلسه چند نكته را مورد تأكيد قرار دادم.

در ابتدا برای درک مشترک به تعريفي از ميراث فرهنگي پرداختم و این این پرسش كه وقتی واژه ميراث فرهنگي را به زبان می آوریم مراد چيست؟ و به سه معيار شيئيت، قدمت و پيام انساني تأكيد كردم. هر پديده اي اعم از منقول و غير منقول و آنچه ميراث مادي و معنوي خوانده مي شود داراي قدمتي است و واجد پيام انساني، كه مي توانيم ميراث فرهنگي بناميم. ميراث فرهنگي و آثار تاريخي يك نشانه بزرگ دارد و آن انسانها است كه از خود پيام و اثري را بر جاي گذاشته اند و از نسلي به نسل ديگر و از عصري به عصر ديگر منتقل شده است.

ميراث فرهنگي مقوم توسعه پايدار هست و توسعه بر مدار ميراث فرهنگي بايد صورت بگيرد و سواد ميراثي بايد به عنوان برنامه مهمي در دستور كار قرار بگيرد و تلاش كنيم مسأله ميراث را فرهنگ عمومی درجامعه نماييم و يك نهضت مردمي براي حفظ، نگهداري و مرمت حوزه ميراث دنبال نماييم .

تأكيد كردم كه نسبت به رخدادهاي مهمي كه در حوزه ميراث فرهنگي مي باشد اعم از نوروز و روز جهاني موزه ها و سایر مناسبت ها و رخداد ها باید به  موزه ها و پايگاه ها به عنوان ويترين و نگين ميراث فرهنگي از هر حيث توجه بايسته اي گردد. انجمن حاميان، خيرين و دوستداران ميراث فرهنگي بايد تشكيل شود و شوراهاي راهبردي و هيأت امنايي پايگاه ها و موزه ها را تقويت كرد و براي ده سال آينده اولويت هاي ثبت جهاني را مشخص نماييم و همچنين سند ميراث را با مشاركت و مشورت نخبگان اين حوزه تدوين نماييم.

در آخر تأكيد كردم كه بايد براي نوروز ۱۴۰۱ آماده شويم، پسا كرونا، واكسيناسيون عمومي، لغو رواديد و برداشتن محدوديت هاي سفر خبر از يك سونامي سفر در كشور مي دهد و پايگاه ها، موزه ها و اماكن تاريخي همه بايد آمادگي لازم را داشته باشند.
سخن را با اين نكته به پايان بردم كه هر آن چیزی که به یادمان می آورد که ایرانی هستیم، میراث فرهنگی این سرزمین را شامل می شود. خواه ملموس (مادی) باشد و خواه ناملموس(معنوی)

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین