مظنه بازار مسکن در غرب پایتخت

گروه اقتصادی الف،   4001025069

اگرچه معاملات مسکن از نیمه دوم سال جاری تا حدودی افزایش پیدا کرده، قیمتها در مسیر ثبات قرار دارد؛ به طوری که متوسط رشد خانه قیمت در دو منطقه پرفروش غرب شهر تهران طی ۹ ماه گذشته ۴ تا ۶ درصد بوده است.

مظنه بازار مسکن در غرب پایتخت
به گزارش ایسنا، قیمت مسکن در پرفروش‌ترین منطقه شهر تهران طی یک ۹ ماه گذشته فقط ۶.۲ درصد افزایش داشته که با توجه به تورم حدود ۴۵ درصد فعلی، از ثبات بازار مسکن حکایت دارد. منطقه ۵ در غرب تهران هر ماهه رتبه اول معاملات را دارد و منطقه ۲ در شمال غربی تهران نیز معمولا در جایگاه دوم تا چهارم قرار می‌گیرد. متوسط قیمت مسکن در دو منطقه مذکور طی ۹ ماه گذشته به ترتیب ۶.۲ و ۴.۷ درصد رشد کرده‌اند.

خرید و فروش ملک در غرب شهر تهران معمولا از رونق نسبی برخوردار است. از عوامل بالا بودن تعداد معاملات در منطقه ۵ می‌توان به جمعیت بالای این محدوده، وجود سرانه‌های خدماتی و قیمت متناسب با توانایی اقشار متوسط و بالا اشاره کرد. آذرماه امسال مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب چهار منطقه دارای بالاترین تعداد معاملات مسکن در شهر تهران بودند. در ماه مذکور ۴۱ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن کل شهر تهران در این چهار منطقه منعقد شد.

از جمله محله‌های واقع در منطقه ۵ می‌توان به پونک، جنت‌آباد، شهران، شهرزیبا، اکباتان، آپادانا، بلوار فردوس، فرحزاد، باغ فیض، دهکده المپیک، شهرک نفت، کوهسار، شاهین، سردار جنگل و سازمان برنامه اشاره کرد.

در حال حاضر متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۵ شهر تهران ۳۹ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان است. آذرماه امسال تعداد۱۴۰۰ فقره معامله مسکن در منطقه ۵ انجام شد که رتبه اول را از نظر تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داد.

مظنه بازار مسکن در غرب پایتخت

دیگر منطقه‌ی واقع در غرب تهران منطقه ۲۲ است که با وجود ساخت و سازهای گسترده و احداث برجهای مسکونی در سالهای اخیر، تعداد معاملات آن چندان بالا نیست. از دلایل آن به نیمه‌ساز بودن بسیاری از پروژه‌ها مربوط می‌شود. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲۲ به میزان ۳۰ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان در هر متر مربع است. آذرماه امسال فقط ۱۲۰ فقره معامله مسکن در این منطقه انجام شد که از این نظر جایگاه بیستم را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران داشت.

منطقه ۲۲ از شمال به ارتفاعات البرز، از شرق به منطقه ۵، از غرب به محدوده وردآورد شمالی و از جنوب به آزادراه تهران ـ کرج محدود می‌شود. دهکده المپیک، شهرک گلستان، شهرک چشمه، شهرک صدرا، شهرک لاله، زیبادشت، آزادشهر و هوانیروز از جمله محله‌های منطقه ۲۲ هستند.

دیگر منطقه‌ای که در شمال غربی تهران قرار دارد منطقه ۲ است که از نظر تعداد معاملات مسکن رتبه مناسبی دارد و معمولا در هر ماه جایگاههای دوم تا چهارم را در خرید و فروش مسکن بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد. هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲ بالغ بر ۵۰ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان در هر متر مربع است و آذرماه امسال با ۸۲۹ فقره معامله مسکن جایگاه سوم را با ۸.۵ درصد از کل معاملات به خود اختصاص داد.

از جمله محله‌های منطقه ۲ می‌توان به سعادت آباد، شهرک غرب، ونک، اوین، صادقیه، شهرآرا، ستارخان، فرحزاد، طرشت، تهران ویلا، پردیسان، تیموری، شادمهر، بهبودی، سیمون بولیوار، اسکندری و کوهستان اشاره کرد. بعضی از محله های منطقه ۲ با منطقه ۵ دارای مرز مشترک است. بسیاری از واحدهای خالی شهر تهران در محله سعادت‌آباد قرار دارد.

بازار مسکن دوباره عقب نشست

مشاوران املاک شهر تهران از کاهش نسبی معاملات در دی ماه نسبت به آذرماه خبر می‌دهند. پس از رونق نسبی بازار مسکن در آذرماه امسال که به رشد ماهیانه ۳۴ درصدی معاملات و انعقاد حدود ۹۸۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش در پایتخت منجر شد، تحت تاثیر عوامل سیاسی بین‌المللی، افت بازارهای ارز و بورس، معاملات مسکن به حالت تعلیق در آمد. طرف تقاضا در انتظار افت قیمتها و طرف عرضه منتظر افزایش است. در عین تغییر قیمت چندانی در یک ماه گذشته رخ نداده است.

با وجود کسادی معاملات مسکن در اغلب مناطق تهران، واسطه‌های ملکی غرب پایتخت از رونق نسبی در این محدوده خبر می‌دهند. علت آن می‌تواند به غنای عرضه آپارتمان در منطقه ۵ مربوط باشد. اگرچه کمبود فایلهای فول امکانات ناشی از افت ساخت و ساز در مناطق جنوبی و شرقی تهران محسوس است، ذخیره مناسب ناشی از عرضه بیش از تقاضا در غرب تهران طی سالهای گذشته از ایجاد یخ رکود در این محدوده جلوگیری کرده است.

آپارتمانهای قدیمی و ناقص در بازار مسکن به وفور وجود دارد، اما تولید خانه‌های نوساز در بازار کاهش یافته و همین مساله فاصله قیمتی بین واحدهای نوساز و قدیمی را تشدید کرده است.

گذشته از رشد شدید قیمتها طی چهار سال گذشته که علت اصلی رکود معاملات محسوب می‌شود، دلیل دیگر افت قراردادهای خرید و فروش در تهران به عقب نشینی فروشندگان برمی‌گردد. بنا به گفته واسطه‌های ملکی، هم‌اکنون تعداد خریداران برای واحدهای ارزنده بیش از فروشندگان است. این نسبت برای آپارتمانهای دارای نقص، برعکس دیده می‌شود؛ بدین صورت که عرضه واحدهای قدیمی به مراتب بیش از تقاضا است.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۶ میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۹.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین