رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد زمان توزیع واکسن‌ آسترازنکا در مراکز تهران / ذخیره استراتژیک دارو مطلوب نیست

گروه اجتماعی الف،   4001025061

برنامه افتتاح چند بیمارستان‌ جدید، وضعیت بیماری‌زایی امیکرون، زمان توزیع واکسن‌های آسترازنکا که اخیرا وارد کشور شده، وضعیت نامطلوب ذخیره استراتژیک دارو، خسارت چند صد میلیاردی کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ...از جمله مباحثی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشستی خبری به آنها پرداخت.

زمان توزیع واکسن‌ آسترازنکا در مراکز تهران / ذخیره استراتژیک دارو مطلوب نیست

به گزارش ایسنا، دکتر حسین قناعتی در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: چهار ماه است که مسئولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عهده دارم. ۱۷۰ سال قبل در دارالفنون دانشکده پزشکی پایه‌گذاری شد که در ادامه تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی تهران با یک تاریخچه مفصل شد و جا دارد از مرحوم شهید امیرکبیر که بنیان‌گذار و خط‌شکن جامعه در این زمینه بودند یاد کنیم.  

وضعیت واکسیناسیون کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران
او بیان کرد: در این مدت یک دوره کوتاهی برای آشنایی با ابعاد مختلف دانشگاه و ارتبط با بیرون گذاشتیم و ظرف کمتر از یک ماه تیم مدیریتی دانشگاه بسته شد و از مجموعه انتصابات به جز یک یا دو مورد راضی هستیم. برنامه یک ماه اول را در زمینه واکسیناسیون کرونا گذاشیم و دانشگاه تهران توانست رتبه اول را در میان دانشگاه‌ه‌های علوم پزشکی کشور بیاورد. زمانی که مدیریت را تحویل گرفتیم ۲۰ درصد دز اول و پنج درصد دز دوم را تزریق کرده بودند و اکنون می‌توان گفت به ۱۰۰ تزریق دز اول و بالای ۸۰ درصد دز دوم رسیدیم.

وی افزود: افراد تحت پوشش دانشگاه ما عمدتا جزو ضعیف‌ترین مردم از نظر مالی هستند؛ اما به خوبی همکاری داشتند البته هلال احمر، بسیج و... هم به کمک ما آمدند. دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مسائل دیگر هم برنامه ریزی کرد و تقریبا تمام واحدهای مهم دانشگاه برنامه خود را آماده کردند و بر اساس آن پیش می‌روند. دانشگاه‌ها در حال تحول هستند و دانشگاه‌های نسل دوم و سوم و چهارم در دنیا مطرح است و می‌بینیم که هرچه به سمت نسل چهارم پیش می‌رویم، ماموریت اجتماعی محور دانشگاه افزایش می‌یابد. یکی از اهداف ما اجتماعی شدن دانشگاه است و اکنون «تی یو ام اس تاک» را راه اندازی کردیم و کاری می‌کنیم که اساتید دانشگاه بیشتر با مردم عزیز در ارتباط باشند.

شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا
او ادامه داد: در زمینه بین المللی کارهای بزرگی انجام شد و حدود هشت قرارداد و تفاهم نامه منعقد شد. دانشگاهی در شهر کربلا که توسط عتبه امام حسین (ع) ساخته شده بود که دانشگاه عظیمی با ظرفیت ۱۰۰۰ دانشجو است را تحویل ما دادند و برای ۵۰ سال شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شد که یک افتخار است که از هفته دیگر مسئولش معرفی شده و مستقر می‌شود و با اساتید پروازی و آموزش از راه دور دانشگاه را راه اندازی می‌کنیم. با دانشگاه چریتی برلین همکاری داشتیم و با کشور اندونزی هم صحبت شد و دو دستگاه رباط جراح سینا ساخت ایران را هر کدام به قیمت یک و نیم میلیون دلار  توسط شرکت‌های دانش بنیانی که در دانشگاه ما رشد کرده بود، فروختیم. همچنین دانشگاه ما دستگاه گاماکمرا را در ایران تولید می‌کند و چندین دستگاه جراحی مغز به کمک سیستم های پیشرفته در ایران راه اندازی شده است و چند مورد هم صادر شده است.

قناعتی تاکید کرد: در زمینه شرکت‌های دارویی هم شرکت‌های استارت اپ و شرکت‌های دانش بنیان ما صدها داروی پیشرفته را تولید کردند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، باید برای فقط یک قلم دارو حدود ۵۰۰ میلیون دلار باید ارز هزینه می‌کردیم که با خودکفایی تولید می‌شود و ماموریت دانشکده داروسازی را به سمتی ببریم که در این زمینه به خوبی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در زمینه مسائل بهداشتی همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با کادر درمان اشاره کردند یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی موفقیت در راه‌اندازی شبکه بهداشتی بود که مورد تشویق جهان قرار گرفت؛ اما در مراحل بعدی مدیریت نظام سلامت ما دچار بالا و پایین‌هایی شد که مهم‌ترین دلیل آن تضاد منافع و متاسفانه روندهای فسادی بود که بعدها در کشور ایجاد شد و نگذاشت در نظام سلامت روند صحیح علمی پیش برود که در این زمینه نشست‌های مشترکی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی، ‌ فرهنگستان علوم پزشکی و... برگزار شده است.

وضعیت بد بهداشتی در اسلامشهر
دو بیمارستان بزودی افتتاح می‌شود
قناعتی گفت: متاسفانه مناطق جنوبی تهران مانند اسلامشهر وضعیت بهداشتی بدی دارند و شاید جزو فقیرترین مناطق بهداشتی هستند و ان‌شاءالله بتوانیم این معضل را برطرف کنیم. ما از هنرمندان و سلبریتی‌ها دعوت کردیم تا خیرین بهداشت هم راه‌اندازی شود. درجلسه اول ۴۰ میلیارد تومان خیرین کمک کردند. چند روز قبل یک خیر ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مرکز سرطان بیمارستان امام خمینی (ره) کمک کردند و یک زمین ۲۰۰۰ متری هم اهدا کردند که اگر فروش برود حدود ۳۰۰ میلیارد  تومان به ما کمک می‌کند. در زمینه فضاهای درمانی بیمارستان «شریعتی ۲» با حدود ۱۰۰۰ تخت انتهای اتوبان همت راه‌اندازی می‌شود و مرکز بین‌المللی علوم و اعصاب در انتهای اتوبان همت راه‌اندازی می‌شود و برای بودجه آن با خیریه امام رضا صحبت کردیم. خیری هم در «مرکز طبی کودکان ۲» با ۳۰۰ میلیارد تومان به ما کمک کرد و طی چند ماه دیگر این بیمارستان بسیار مجهز در منطقه ۱۸ بازگشایی می‌شود.

آسانسور مخصوص ریاست را تعطیل کردم
او ادامه داد: مرتبا در حال بازدید میدانی هستیم. روش مدیریتی عوض شده است و من با ورود به دانشگاه آسانسور مخصوص ریاست را تعطیل کردم و سعی کردیم ارتباط خود را با مردم و کارمندان افزایش دهیم و روزی در هفته من در خدمت همه این عزیزان هستم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: حدود ۱۲۰۰  دانشجوی خارجی داریم که افتخاری است که ارزآوری هم به همراه دارد و اینها کار اشاعه فرهنگ ما را انجام می‌دهند. الگوی ما شهید سلیمانی است و نه رانت‌خوارها و ویژه خوارها؛ برای انقلاب اسلامی هدف تربیت انسان‌هایی است که مسیحی  و ... برایشان فرقی ندارد و وقتی بشریت در خطر باشد خدمت می‌کند. متاسفانه هدف در دانشگاه‌ها فراموش شده است و هدف از ورود به دانشگاه نباید کسب درآمد باشد. البته کسی که بیشتر زحمت کشیده است باید درآمد بیشتری هم داشته باشد و این عین عدالت است اما نباید تمام هدف درآمد و پول باشد.

قناعتی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح دانشگاه‌های کشور، ادامه داد: متاسفانه اکثر بیمارستان‌های ما قدیمی هستند ولی در حال بازسازی یا نوسازی هستیم و یا ساختمان‌های جدید می‌سازیم. به عنوان مثال در آینده نه چندان دور یک مجموعه عظیم به نام مهدی کلینیک در بیمارستان امام راه اندازی می‌شود که ۱۰۰۰ تخت دارد و بسیار مدرن است.

وضعیت بیماری‌زایی امیکرون
او در پاسخ به سوال ایسنا در زمینه بیماری زایی امیکرون، بیان کرد: خوشبختانه بیماری‌زایی این سویه خیلی خفیف‌تر از سویه دلتا بوده است و بیشتر در منطقه حلق و حنجره می‌ماند و به سمت ریه نمی‌رود کما اینکه تلفات سنگینی که در پیک پنجم با سویه دلتا داشتیم به دلیل درگیری ریه بود که در امیکرون این امر کمتر است. انتظار من این بود که پیک کرونا با امیکرون ۳ هفته قبل آغاز شود، اما پیک نزد و امیدوارم با رعایت مردم شاهد پیک نباشیم.

افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا و شبه آنفلوآنزا
وی همچنین افزود: موارد مبتلا به انفلوآنزا و شبه آنفلوآنزا در کشور زیاد است و علائم سرماخوردگی شدید زیاد داریم اما خوشبختانه مردم سرپایی درمان می‌شوند؛ زیرا درگیری ریه کاهش یافته است. پیک کرونا در دنیا ادامه دارد اما اینکه چرا در ایران هنوز پیک نزده است چند فرضیه دارد که یک فرضیه این است که فاصله ابتلا تا درگیری بالینی طولانی است.

زمان توزیع واکسن‌های آسترازنکا که اخیرا وارد شد
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره زمان تحویل واکسن‌های آسترازنکا (که اخیرا وارد کشور شده) از سوی وزارت بهداشت به مراکز این دانشگاه، ‌ افزود: واکسن در حال واردات است و ان‌شاءالله از هفته دیگر این واکسن در دسترس خواهد بود.

تصمیم کمیته علمی برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ‌ گفت: در مورد کرونا نمی‌توان به شکل خالص علمی سخن گفت؛ زیرا مثلا ایمن دانستن مطلق واکسن‌های کرونا حداقل هشت سال زمان لازم دارد و ما به دلیل اضطرار کرونا و اینکه مشخص شد واکسن سبب کاهش مرگ و میر می‌شود، از آن استفاده می‌کنیم. تا پنج ماه قبل روزی ۵۰۰ کشته بر  اثر کرونا داشتیم ولی اکنون با گسترش واکسیناسیون میزان تلفات کرونا حدود ۲۵ نفر است، اما این که عوارض واکسن چه بوده یا چه خواهد بود، در دست بررسی‌های بیشتر است و ان‌شاءالله مطلب مهمی پیش نیاید؛ ولی درحال حاضر به صورت اضطرار کمیته علمی دستور واکسیناسیون داد. در رابطه با واکسیناسیون کرونا برای کودکان نیز هنوز قطعیت وجود ندارد اما تصمیم کمیته علمی انجام این کار برای کودکان است.

خسارات ماهانه ۳۰۰میلیاردی کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی
کمبود کادر پرستاری و پزشکانی که مهاجرت کردند
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ماهیانه ۳۰۰ میلیارد تومان در دانشگاه‌ها بابت کرونا داریم خسارت می‌بینیم که فقط به دلیل عدم مراجعه بیمارانی است که قبلا برای درمان مراجعه می‌کردند؛ چون تخت‌های ما در دوره پیک تماما اشغال کرونا بود و درآمد دانشگاه از درآمد اختصاصی بوده است. به لحاظ نیروی انسانی هم برخی بویژه بانوان ترک کار کردند و ما دچار کمبود در کادر پرستاری هستیم. از طرفی برخی پزشکان به دلیل دستکاری‌هایی که در درآمدهایشان از قبیل مالیات، ‌ تعیین سقف و...  شد کشور را ترک کردند و در کشورهای همسایه طبابت می‌کنند.

وی درباه مهاجرت پزشکان، ‌ اظهار کرد: این موضوع ما را نگران کرده است و خوشبختانه رئیس جمهور به موضوع اصلاح روند پرداخت‌ها اشاره کردند. واقعا میزان درآمد یک پزشک در سیستم دولتی و خصوصی حتی با تعرفه‌های موجود غیرقابل مقایسه است و انگیزه فرد را کاهش می‌دهد. نظام مدیریت کلان باید کاری کند که افراد منافع خود را در دانشگاه‌های دولتی ببینند و به کار فکر کنند.

چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک
وی همچنین درباره نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی علی‌رغم اینکه زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری ندارند، اما چون دستور دولت بود وارد عرصه نسخه نویسی الکترونیکی شدند و بچه‌های ما خیلی زحمت کشیدند و حدود بالای ۷۰ هزار نسخه الکترونیک نوشته شد اما به سقف مطلوب نرسیدیم ولی گاهی اوقات وقتی به اجبار کار را راه اندازی کنیم خساراتی هم در پی خواهد داشت که مثلا برخی مردم مجبور می‌شوند نسخه آزاد بگیرند و پرداخت از جیب مردم افزایش می‌یابد ولی چاره‌ای نیست و باید انجام شود. انشالله تا یک سال آینده به حد مطلوب نسخه نویسی الکترونیک می‌رسیم.

قناعتی درباره آموزش مجازی دانشجویان و پزشکان، گفت: چند مشکل در آموزش داریم؛ اول آنکه پایه آموزش دبستان و دبیرستان غلط است و باید اصلاح شود. در دانشگاه هم نباید سیستم خطابه‌ای باشد. باید به سمت خلاقیت برویم و دانشجو در فیلد باشد. در دانشگاه دفاع مقدس یک بسیجی در فیلد و میدان با مشکلات آشنا می‌شد و کار می‌کرد. دانشجو باید در معرض دردهای جامعه باشد. دانشگاه محل ارائه آموزش‌های کلیشه‌ای نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تاکید کرد: ما از لحاظ شرایط ذخیره استراتژیک دارو شرایط مطلوبی نداریم و به لحاظ ساختار نیز بیمارستانها که در کرونا آسیب دیدند باید بازسازی شود. برخی تجهیزات ما فرسوده شده است که باید بازسازی شود و نیاز به نیروی انسانی هم همچنان وجود دارد. میزان بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده است نسبت به هزینه‌های ما و تغییرات قیمت دلار و کاهش ارزش ریال بر کارکرد و بدهکاری ما هم اثر گذاشته است.

قناعتی در پایان درباره نظارت بر نانوایی‌ها، بیان کرد: در زمینه بازرسی ما بسیار جدی هستیم و این کار به دقت انجام می‌شود و به هیچ وجه هیچ کوتاهی نخواهیم کرد و اگر مردم هم گزارشی دارند می‌توانند با ما در میان بگذارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین