اومیکرون، قفسه فروشگاه ها را در آمریکا خالی کرد

گروه جهان الف،   4001025052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اذعان کارشناسان آمریکایی، در حالی که سویه جدید اومیکرون به سراسر ایالات متحده هجوم آورده است، سوء مدیریت دولت در زنجیره تامین محصولات، فروشگاه‌های این کشور را از مایحتاج ضروری مردم خالی کرده است.

اومیکرون، قفسه فروشگاه ها را در آمریکا خالی کرد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا نوشت: قفسه فروشگاه ها بار دیگر در برخی مناطق آمریکا بر اثر شیوع اومیکرون خالی شده اند؛ نه میوه، نه گوشت و نه محصولات بهداشتی یافت نمی شود. گویی توفانی سهمگین بر بخش میوه و سبزیجات این دسته از مناطق آمریکا گذر کرده و گوشت گاو و مرغ نیز کیمیا شده است، اگرچه در حال حاضر دستمال کاغذی که در اوایل شروع همه گیری نایاب شده بود، یافت می شود!

این در حالی است که چندین کیلومتر آن سوتر، در فروشگاهی دیگر از پایتخت آمریکا قفسه ها مملو از مواد غذایی و محصولات موردنیاز مردم است. همزمان با مشکلات جدید زنجیره تامین، سوء مدیریت در کنترل سویه جدید کرونا، باعث از دست دادن منابع انسانی بسیار شده است.

هجوم اومیکرون به سراسر آمریکا بر اثر سوء مدیریت سران این کشور

«پاترک پنفیلد» استاد زنجیره تامین دانشگاه سیراکیوز آمریکا معتقد است: اومیکرون به دلیل قدرت سرایت زیاد، پدیده ای است که قبلا مشاهده نشده است. این پدیده نادر به سراسر آمریکا به طور همزمان هجوم آورده است، زیرا خواربارفروشی ها و تولیدکنندگان مواد غذایی با نیروی کاری دست و پنجه نرم می کنند که یا بیمارند یا درخواست قرنطینه دارند.

در همین حال، کمبود نیروی کار به زنجیره تامین غذا در آمریکا ضربه سنگینی وارد کرده است و این کشور بخاطر اومیکرون، قادر به تولید مواد غذایی به اندازه نیاز مردم خود نیست. همچنین نیروی کافی برای توزیع محصولات و رساندن آنها به قفسه های فروشگاه ها وجود ندارد.

از سوی دیگر، «کتی دنیس» معاون پژوهش و ارتباطات «انجمن برندهای مصرف کننده» (Consumer Brands Association) با بیان اینکه این مشکلات ریشه در مسائلی از گذشته دارند، خاطر نشان کرد: زمان آن است که «سران واشنگتن» بر اقدامات موثرتر متمرکز شوند. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه گفت: نمی توان از مشکلات زنجیره تامین با عنوان سهل انگارانه مشکلات ناشی از تعطیلات کریسمس یاد کرد یا آنها را به بندرگاه ها مرتبط دانست.   

به گفته دنیس، دولت در این پدیده نقش کلیدی ایفا می کند که باید در طولانی مدت با افزایش ظرفیت حمل و نقل جاده ای و شفافیت در حوزه زنجیره تامین، نقاط ضعف را شناسایی و از بروز بحران کمبود محصولات جلوگیری کند.

در هفته اخیر، سردرگمی در میان شهروندان آمریکایی به دلیل دستورالعمل های غیرشفاف مقامات بهداشتی و دولتی موج می زند. هنوز مردم دقیقا نمی دانند در صورت ابتلا به اومیکرون چند روز باید در قرنطینه و استراحت خانگی به سر برند. از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا خواستار کاهش مدت قرنطینه به پنج روز شده است.

انجمن آمریکایی برندهای مصرف کننده، در تماس با مدیران بخش صنایع دریافت که این شرکت ها از پدیده «غیبت شغلی» ناشی از اومیکرون رنج می برند که با وجود استخدام های جدید، همچنان خلا نیرو در بخش تولید محصولات بسته بندی را نتوانسته اند پوشش دهند. بنابراین اومیکرون علاوه بر توفان های زمستانی، عاملی در جهت ظهور بحران موسوم به «ترک شغل» از سوی بسیاری از کارگران در طول دوره همه گیری شده است.

براساس داده های وزارت کار آمریکا، تنها در ماه نوامبر (آبان) شمار افرادی که مشاغل خود را به طور داوطلبانه ترک کردند، از ۴.۵ میلیون نفر فراتر رفت.

به گفته «پاترک پنفیلد» استاد زنجیره تامین دانشگاه آمریکا،  اگرچه این نخستین باری نیست که فروشگاه های آمریکا در طول دوره همه گیری، شاهد قفسه های خالی خود هستند و در اوایل مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) نیز کمیاب شدن  برخی مایحتاج ضروری مردم مانند آرد، دستمال کاغذی، ماکارونی و ... را از سر گذراندند، اما در موج های سابق همه گیری که گسترش ویروس با سرعت متفاوتی برخی از مناطق را بیشتر تحت تاثیر قرار داد، مردم می توانستند محصولات موردنیاز خود را از نقاط دیگر به دست آورند. در حالی که در هجوم سویه جدید، فروشگاه ها ناگزیرند محصولات خود را به صورت محلی خریداری تامین کنند تا زمان ذخیره محصولات فاسد شدنی را کاهش دهند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که این روزها با بحران افزایش صعودی مبتلایان به سویه اومیکرون ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، به علت کمبود شدید کارکنان بیمارستانی، شش تیم پزشکی نظامی به بیمارستان های مملو از بیماران کرونایی گسیل داشته است.

بر اساس نظرسنجی جدیدو هم زمان با بازگشت آمریکا به وضع بحرانی دوره اوج همه گیری ویروس کرونا در بهار گذشته، بیش از نیمی از آمریکائیان بر این باورند تا بازگشت به زندگی عادی مانند پیش از دوره کووید-۱۹، بیش از یک سال باقی مانده و حتی شاید هیچگاه اوضاع عادی نشود.

 
 

دیدگاه کاربران

حسین۲۳۷۲۹۵۲۱۳:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
واکسیناسیون باعث ایجاد جهش ها و سویه های جدید در یک ویروس می شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین