قیمت‌های سازمان نظام پزشکی برای ویزیت پزشکان در سال آینده

گروه اجتماعی الف،   4001025048 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اخیرا سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده خدمات تشخیصی درمانی در سال آتی را احصا و به دستگاه‌های ذیربط ارجاع داده است. البته شورای عالی بیمه چندی پیش پیشنهاد خود برای رشد تعرفه‌ها در سال آتی را اعلام کرده و حال باید منتظر ماند تا ببینیم دولت چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرد.

قیمت‌های سازمان نظام پزشکی برای ویزیت پزشکان در سال آینده

به گزارش ایسنا، تعرفه‌های پزشکی؛ کلاف سردرگم اقتصاد سلامت کشور طی دهه‌های اخیر است؛ به‌طوری که برخی معتقدند از آنجایی که دولت‌ها خودشان باید بخش عمده‌ای از تعرفه خدمات بهداشت و درمان را بپردازند، سیاست انقباضی در قبال افزایش تعرفه‌های پزشکی دارند و به این ترتیب است که همیشه تعرفه را غیرمنطقی تصویب می‌کنند؛ به طوری که تعیین تعرفه بر اساس قیمت تمام شده خدمات نبوده و غیر واقعی است و بر همین اساس هم معتقدند که تعرفه‌های غیرواقعی به کاهش کیفیت خدمت یا احتمال افزایش تخلفات تعرفه‌ای می‌انجامد. از سوی دیگر اما، برخی افزایش تعرفه‌های پزشکی را خطری برای بالا رفتن هزینه‌ها و پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت می‌دانند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور می‌تواند منجر به کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات درمانی مورد نیازشان و آسیب به آنها شود و در نتیجه با افزایش افسارگسیخته تعرفه‌ها، مخالف هستند.

به اذعان کارشناسان حوزه اقتصاد سلامت، بحث تعرفه‌های پزشکی درد مزمن سیستم اقتصاد سلامت کشور محسوب می‌شود. علتش هم این است که تعیین تعرفه در جایی انجام می‌شود که عمده افرادی که تصمیم‌گیرنده آن هستند، خریداران خدمتند، نه ارائه‌کنندگان خدمت. در نتیجه آنچه به عنوان تعرفه خدمات پزشکی در شورای‌عالی بیمه مشخص و برای تصویب به هیات وزیران ارسال می‌شود، ‌با قیمت واقعی خدمات فاصله بسیار زیادی دارد.

پیشنهاد نظام پزشکی برای افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال آتی
بر همین اساس هم دکتر رییس‌زاده- رییس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور پیش از این در یک نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی را برای تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرد  و گفت: بر اساس کار کارشناسی که انجام دادیم، عدد ۶۰ درصدی افزایش تعرفه‌ها به صورت گلوبال مورد نظرمان بود.

وی تاکید کرد که در برخی حوزه‌های پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزه‌هایی مانند تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم. این قابل قبول نیست. باید توجه کرد که اگر در شرایط فعلی یک مطب بخواهد سرکار بماند، آن هم بدون سود، ‌ ویزیت باید عددی بالغ بر حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا ارائه خدمات قابل انجام نمی‌شود.

رییس‌زاده در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که «اگر این عدد از حدی پایین‌تر آید، ‌سازمان نظام پزشکی مخالف است. اگر میزان افزایش تعرفه‌ها با این میزان محقق نشود، سازمان نظام پزشکی مخالفت کرده و مصوبه را امضا نمی‌کند.»؛ موضوعی که البته واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت؛ به طوری که برخی افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال‌های اخیر را به قدری دانستند که نه مردم توان پرداخت آن را دارند و نه سازمان‌های بیمه‌گر.

در مجموع در جلسه شورای عالی بیمه که چندی پیش برای تعیین تعرفه‌های ۱۴۰۱ و پیشنهاد آن به دولت، برگزار شد، سازمان نظام پزشکی با شورای عالی بیمه به توافق نرسیده و گفته شد که نماینده این سازمان از امضای صورتجلسه نیز خودداری کرده است. به این ترتیب برای تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۱ باید منتظر ماند تا ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.

البته اخیرا مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، جدولی را با عنوان "بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱" در صفحه اینستاگرامش منتشر و اعلام کرده که  طی بررسی‌هایی، قیمت تمام شده خدمات از سوی سازمان نظام پزشکی احصاء و برای معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

طبق این جدول تعرفه ویزیت پزشک عمومی در سال ۱۴۰۰، ۵۲۷ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۳۱۸.۸۱۹ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۵۰ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک عمومی را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۸۴۶.۳۴۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد شده است.

همچنین تعرفه ویزیت پزشک متخصص در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که بهای تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۷۵۳.۵۲۶ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۱۹ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک متخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۴۵۴.۹۳۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در این خدمت، ۴۰ درصد برآورد می شود.

تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصصص نیز در سال ۱۴۰۰، ۹۴۰ هزار ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۱۰۴.۲۳۲  ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۲۴ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک فوق تخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۹۴۵.۹۲۵ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

همچنین بر اساس جدولی که از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در زمینه بهای تمام شده خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۴۰۱ منتشر شده، تعرفه خدمت "فنی اتاق عمل K" در سال ۱۴۰۰، ۱.۰۳۰.۰۰۰ ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۰۰۶.۹۰۰ ریال بوده است.  در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۹۵ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  تعرفه خدمت "فنی اتاق عمل K"را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۹۱۰.۰۰۵  ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۵ درصد برآورد می‌شود.

در عین حال تعرفه هتلینگ بخش‌های ویژه نیز در سال ۱۴۰۰، ۴۳.۴۶۹.۰۰۰ ریال بوده است. این درحالی است که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳.۸۷۵.۲۶۹  ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۴۷ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  تعرفه هتلینگ بخش‌های ویژه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۲.۶۱۹.۱۴۰ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۵ درصد برآورد می‌شود.

وضعیت بهای تمام شده خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۴۰۱ را در سایر خدمات که از سوی سازمان نظام پزشکی احصاء شده است، ‌ می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۲۹۰۲۱۳:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
سیرمونی ندارن اینا
ناشناس۲۳۷۲۹۰۶۱۳:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
۳۰۰ هزار تومان فقط واسه ویزیت؟ روزی ۲۰۰ میلیون که فقط درآمدشون میشه
علیرضا۲۳۷۳۱۱۰۱۵:۴۵:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
یک کم ریاضی بلد باشین خوبه. روزی ۲۰۰ میلیون یعنی نزدیک ۷۰۰ مریض در روز. عقل هم خوب چیزیه
ناشناس۲۳۷۲۹۵۵۱۳:۵۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی ویزیت پزشکان و ۱۰ درصدی حقوق بگیران!!! پیدا گنید پرتقال فروش را!
ناشناس۲۳۷۳۰۶۹۱۵:۲۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
پرتقال فروش حسن بود که حقوق پزشکان رو اینجوری فوق نجومی کرد دیگه درست بشو نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین