در برابر رفتارهای آزار دهنده همسر چه واکنشی باید نشان داد؟

گروه اجتماعی الف،   4001023017

یک روانشناس با بیان اینکه تکرار رفتارهای عیب جویانه در روابط زوجین می‌تواند منجر به ایجاد عادت و اختلال در روابط آنها شود، گفت: زوجین نباید در برابر رفتارهای آزار دهنده همسر جبهه بگیرند بلکه باید نارضایتی خود را از برخی رفتارها به شکل معقول و توام با آرامش با همسر خود بیان کنند.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زوجین نباید در برابر رفتارهای آزاردهنده و نا به هنجار همسر جبهه بگیرند، بلکه باید نارضایتی خود را به شکل معقول، منطقی  و توام با آرامش  ابراز کرده و همواره با خود بیاندیشند که حتما همسرشان برای این رفتارهای خود دلیلی دارد.

این روانشناس با بیان اینکه در واقع فرد عیب جو در تلاش است تا احساس بی‌ارزشی و ناتوانی خود را پنهان و یا ارزشمندی و توانایی‌های خود را اثبات کند، تصریح کرد: افراد عیب جو سخت کنترل‌گر و سلطه‌گر هستند و از این رو فردی که دائما در حال عیب جویی و انتقاد از زن یا شوهر خود است سعی در سلطه‌گری دارد و این سلطه را در زیر باورهای به ظاهر معقول خود پنهان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید برای این رفتارهای آزاردهنده همسر خود به دنبال راه حل و نه دائما عیب جویی و انتقاد و بعضا مچ‌گیری باشند، افزود: زوجین باید بیاموزند تا عیب جویی را به شیوه درستی که همان بیان نیازها به همسر است تبدیل کنند. اینگونه به جای عیب جویی و انتقادات تند، حذف یک سری از عادات آزاردهنده را از همسر خود درخواست می‌کنند.

طلوعی همچنین به اهمیت گفتگو زوجین با یکدیگر درباره نیازها و خواسته‌های خود نیز اشاره و تاکید کرد که زوجین باید زمان‌هایی خاص را به گفتگو با یکدیگر اختصاص دهند و می‌توانند در این زمان‌ها درباره رفتارهای آزاردهنده و لزوم حذف آنها نیز گفتگو کنند.

این روانشناس همچنین به زوجین توصیه کرد که به هنگام مطرح کردن نقاط ضعف همسر و بیان رفتارهای آزاردهنده او، گفت‌و گو را با جملات زیبا و ذکر رفتارهای مثبت همسر آغاز کنند.

طلوعی در عین حال "مچ گیری" را عادتی مرض گونه و متفاوت با رفتار عیب جویانه از دیگران دانست و این را هم گفت که اگر عیب جویی تبدیل به عادت مچ‌گیری شود باید زوجین برای درمان آن از مشاوران بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه در رفتار عیب جویانه و انتقاد به همسر باید اعتدال وجود داشته باشد، ادامه داد: زوجین باید سعی کنند انتقادات خود به همسر را به گونه‌ای مطرح کنند که عیب جویی تلقی نشود.

طلوعی در پایان سخنان خود تصریح کرد: زوجین نباید تمام رفتارهای آزاردهنده همسر را به یکباره با او مطرح کنند چراکه اینگونه کدورتی شکل گرفته و اثر مثبتی نیز بر رفتار همسر نخواهد داشت. در این راستا زوجین می‌توانند در مقاطع زمانی خاص به بیان یک رفتار آزاردهنده خاص بپردازند و درباره چرایی انجام آن و چگونگی رفع آن با همسر خود گفت‌وگو کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین