نشنال‌اینترست: بایدن باید مذاکره مستقیم با نظام بشار اسد را آغاز کند

گروه جهان الف،   4001021121

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت دولت بایدن باید یخ روابط با دمشق را آب کرده و مذاکره مستقیم با نظام بشار اسد را آغاز کند.

نشنال‌اینترست: بایدن باید مذاکره مستقیم با نظام بشار اسد را آغاز کند

به گزارش فارس، آمریکا طی ماه‌های اخیر در حال ایجاد راهبردی جدید در قبال سوریه بوده و تلاش‌های مبهم و غیرقابل تحقق پیشین خود را کنار گذاشته است.

با وجود اینکه جنگ سوریه در دورانی که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود آغاز شده، مجله نشنال اینترست مدعی شد بایدن که رئیس جمهور کنونی آمریکا است هرگز خواهان جنگ در سوریه نبوده!

نشنال‌اینترست علی‌رغم این نوشته عقب نشینی آمریکا از سوریه موضوعی حتمی نیست و چه بسا واشنگتن حتی درصدد تقویت حضور خود در این کشور باشد. 

حمایت بایدن از حضور نظامی آمریکا در سوریه

با وجود آنکه بایدن مدعی نفرت از حضور آمریکا در جنگ‌های خارجی بوده اما تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای دست کشیدن از بحران سوریه را به سخره گرفته و تصمیم وی را «بی پروا» و «خائنانه» توصیف کرده بود.

بر اساس مقاله نشنال اینترست، بایدن راضی به خروج آمریکا از سوریه نبوده و آنها را خیانت به همپیمانان کُرد توصیف کرده بود.

بایدن طی مصاحبه‌ای که سال 2019 با مجله «وال استریت ژورنال» داشت تاکید کرد که حضور نیروی نظامی کوچک آمریکایی در سوریه برای حمایت از کُردها کاملا منطقی به نظر می‌آید.


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا

 

بایدن باید خروج آبرومندانه از سوریه را ارزیابی کند

نویسنده این مقاله معتقد است که دولت باید باید قاطعانه راهبرد خود در سوریه را ارزیابی کرده تا به این نتیجه برسد که این راهبرد در راستای منافع آمریکا در خاورمیانه است و اگر این سیاست‌ها هدف آمریکا را برآورده نکند، باید آن را فورا مورد بررسی قرار داده و شرایط برای خروج آبرومندانه از سوریه فراهم کند.

در غیر اینصورت، در صورتی که بایدن یا هر رئیس جمهور آتی آمریکا تصمیم بگیرد که به ناچار، جنگی را که به جنگ ابدی دیگر برای آمریکا تبدیل شده، پایان دهد، واشنگتن در موقعیت ناخوشایندی قرار خواهد گرفت.

مداخله آمریکا در امور سوریه از سال 2013 و دو سال پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه شروع شد.

البته سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از سال ۲۰۱۲ وارد بحران سوریه شده بود و به مخالفان دولت سوریه مشورت و راهنمایی ارائه می‌داد.

اوباما در آن دوره، به سازمان سیا دستور داد تا هدایت عملیات مخفیانه آموزش و مسلح کردن مخالفان سوریه را در دست بگیرد.

عملیات سازمان سیا در سوریه با نام «تیمبر سیکامور» شناخته می‌شود و طی این عملیات، مخالفان سوری به موفقیت‌های تاکتیکی دست یافته و توانستند بخش‌هایی از اراضی سوریه را به اشغال خود در آورند.


حضور نظامیان آمریکا در سوریه

 

پس از آن،‌ آمریکا اقدام به حمایت از کُردهای سوریه کرد و مدعی شد که نیروهای کُرد به مبارزه به گروه تروریستی داعش می‌پردازند. اما حمایت آمریکا از نیروهای کُرد باعث رنجش خاطر ترکیه شد. ترکیه معتقد است که نیروهای کرد تهدید بزرگی برای تمامیت ارضی و امنیت ملی این کشور به شمار می‌آیند.

اوباما به طور ناموفق به دنبال تغییر نظام سوریه بود

اوباما در طول دوران ریاست جمهوری خود از طریق تایید یک روند سیاسی متزلزل تحت حمایت سازمان ملل و همچنین تحریک به مقاومت مسلحانه، به طور ناموفقی به دنبال تغییر نظام در سوریه بود.

پس از روی کار آمدن ترامپ،‌ وی سیاست متزلزلی را از اوباما درباره سوریه به ارث برده بود و تلاش کرد با تغییر تمرکز بر داعش، به ادامه سیاست خود در سوریه بپردازد. هر چند که ترامپ نیز تلاش‌هایی برای تغییر نظام در سوریه انجام داد و در برهه‌ای به ارتش آمریکا دستور داد که یک پایگاه نظامی سوریه را هدف قرار داده و حتی در بهار سال ۲۰۱۷ در اندیشه ترور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بوده است.

سه هدف بایدن در سوریه

نشنال اینترست در ادامه مقاله خود مدعی شد که بایدن احتمالا به دنبال تحقق سه هدف در سوریه است. نخستین هدف، کاهش بحران انسانی در سوریه است، دومین هدف، تعیین سرنوشت کُردهای این کشور است و سومین هدف نیز، شکست نهایی گروه داعش.

ادعاهای این نشریه در حای صورت گرفته که از زمان آغاز جنگ سوریه نشانه‌هایی از تلاش آمریکا برای کاهش بحران سوریه مشاهده نشده. علاوه بر این، آمریکا نه تنها قدمی در راه شکست داعش برنداشته در مقاطعی حتی در صدد تضعیف گروه‌هایی که با داعش مقابله می‌کنند برآمده است.

نشنال‌اینترست در بخشی از این گزارش نوشته چنانچه دولت بایدن همچنان به سیاست‌ پیشینان خود در خصوص تغییر نظام سوریه از راه تحریم‌ها و انزوای سوریه ادامه دهد هرگز موفق به حل این مشکلات سخت نخواهد بود و آمریکا هرگز نخواهد توانست که از این کشور خارج شود.

نشریه آمریکایی در ادامه استدلال می‌کند بایدن می‌تواند شرایطی مساعدی را ایجاد کند که برای آمریکا امکان خروج مسئولانه از سوریه را فراهم کند. آمریکا باید از درس‌هایی که از جنگ آمریکا در افغانستان فراگرفته استفاده کند به خصوص آنکه باید از راه‌اندازی عملیات نظامی بزرگ برای ایجاد ساختار جدید در کشورهای دیگر خودداری کرده و باید اهدافی روشن و قابل دستیابی را مشخص کند نه اهدافی که هرگز نمی‌تواند به آنها دست یابد.

بایدن باید اهداف مبهم و غیرقابل تحقق در سوریه را متوقف کند

نشنال اینترست نوشت: «بایدن کامل حق داشت که گفته بود دوران پس از 11 سپتامبر، آمریکایی‌ها را مجبور کرد که اقرار کنند محدودیت‌های واقعی برای آنچه که قدرت آمریکا می‌تواند بدست آورد، وجود دارد و هم اکنون باید اعتراف دیگری کرده و بگوید که به طور عملی برای آمریکا این امکان وجود ندارد که سوریه را به کشور دلخواه دیگری تبدیل کنند و واشنگتن باید تلاش خود برای محقق کردن اهداف مبهم و غیرقابل تحقق را متوقف کند.

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «آمریکا باید راهبرد جدیدی را با تمرکز بیشتر بر سوریه تدوین کرده و طی آن از نیروهای محرکه در حال ظهور در خاورمیانه استفاده کند و به اهداف (ادعایی) خود در کاهش درد و رنج مردم سوریه، ریشه کن کردن داعش، تضمین تداوم حمایت از کُردها و مقابله با ایران دست یابد».


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه

 

بایدن باید مذاکره مستقیم با نظام بشار اسد را آغاز کند

نشنال اینترست نوشت: «شاید پیشبرد چنین مدلی آسان نباشد اما برای بایدن این کار می‌تواند با یک گام آغاز شود که مذاکره مستقیم با نظام بشار اسد در دمشق است».

به نوشته این رسانه، همانطور که اوباما با ایران مذاکره کرد و ترامپ نیز تلاش کرد که با کره‌شمالی به توافق برسد، بایدن نیز باید یخ روابط با دمشق را آب کند و همانطور که پیشتر نیز گفته شده بود.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: «درسایه نفوذ فزاینده ایران و نیروهای نیابتی این کشور در سوریه، چه بسا اسرائیل ترجیح می‌دهد تا به وضعیت پیشین به جای جنگ داخلی در سوریه بازگردد،‌ زمانی که بشار اسد و نه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،‌کسی بود که اسرائیل اصطکاک با آن را درباره موضوع بلندی‌های جولان و غیر آن مدیریت می‌کرد.»

این نشریه آمریکایی اضافه کرد: «در مرحله بعد، آمریکا باید به بشار اسد اجازه دهد تا مناطقی را که در جریان جنگ داخلی از دست داده را باز پس گرفته و در مقابل امتیازهای سیاسی محدود،‌ اجازه سرازیر شدن کمک‌های لازم برای بازسازی سوریه را بدهد.

نشنال اینترست در پایان گزارش خود به صراحت اعلام کرد که علی رغم متغیرهای متعدد در خاورمیانه، اما بشار اسد ثابت کرد که همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین