معاون پژوهشی وزیر علوم در همایش نقش دانشگاه علمی کاربردی در توسعه کشور: نیروی انسانی از بخش آموزش‌های مهارتی وارد بازار کار می‌شود/ ما هنوز وابسته به مدرک دانشگاهی هستیم

گروه اجتماعی الف،   4001021085

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام آموزش مهارتی باید در حوزه اشتغال و فناوری نقش‌آفرینی کند و از ظرفیت‌های موجود بهره مند شود، در این راستا بسیاری از واحدهای این دانشگاه، مراکز رشد در جوار صنعت ایجاد کرده‌اند.

نیروی انسانی از بخش آموزش‌های مهارتی وارد بازار کار می‌شود/ ما هنوز وابسته به مدرک دانشگاهی هستیم

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش نقش دانشگاه علمی کاربردی در توسعه کشور بر پیوند میان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی مهارتی تاکید و اظهار کرد: در حال حاضر این ارتباط کمتر شده و می‌طلبد که در جهت افزایش این اتصال گام برداشته شود.

وی افزود: هنرآموز وقتی وارد هنرستان می‌شود، باید آینده خود را در نظام آموزش عالی کشور نیز ببیند. دوره کاردانش براساس نیاز تعیین شده و باید در نظام آموزش عالی هم بتواند کارایی داشته باشد. نزدیک شدن به وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد پیوستگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب در موضوع اشتغال، آموزش نیروی انسانی متخصص، کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر صالحی یادآور شد: این وزارتخانه دانشگاه علمی کاربردی را مسئول آموزش عالی مهارتی می داند و وجه تفاوت جامع علمی کاربردی با سازمان و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز همین موضوع است. توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی برای استفاده از مشارکت آنها می تواند زمینه ساز ارتقا در حوزه اشتغال و فناوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در دنیا افتاده اما در ایران کمتر به آن توجه شده، این است که نیروی انسانی از بخش آموزش‌های مهارتی وارد بازار کار می‌شوند. این موضوع باید به طور جدی در ایران هم پیگیری شود، اما در ایران هنوز وابسته به مدارک دانشگاهی هستیم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در مصوبه آموزش عالی مهارتی ذکر شده که چگونه یک نفر آموزش تکنسینی ببیند و سطح بالای اشتغال را طی کند، نیروی کار در سایر کشورها با وجود داشتن مدرک دانشگاهی باید بازهم دوره‌های آموزش‌های مهارتی را به مراتب بگذراند.

وی افزود: اگر نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای به صورت یک قانون لازم الاجرا شود، تکلیف آموزش مهارتی برای همیشه مشخص می‌شود و به این واسطه به اشتغال نیروی مولد کمک می شود.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه مزیت مطلق دانشگاه علمی کاربردی، آموزش در جوار محیط واقعی کار است، اظهار کرد: اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری شود، حرکت در جهت ماموریت دانشگاه است تا کارایی مورد نیاز در این قضیه ایجاد شود.

دکتر صالحی با بیان اینکه برای گسترش در برنامه‌ریزی رشته‌های متناسب با بازار کار باید فعال عمل کرد، گفت: بازار کار باید رصد شود و نیاز بازار هم باید احصا شود. باید بدانیم که نیاز بازار کار برای رشته‌های مهارتی به کدام سمت است.

وی ادامه داد: نوآوری با مفهوم تبدیل ایده به محصول ریل‌گذاری خوبی به صورت مویرگی در کشور داشته است، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و مراکز علم و فناوری راه اندازی شده‌اند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام آموزش مهارتی، باید در حوزه اشتغال و فناوری نقش‌آفرینی داشته باشد و از ظرفیت‌های بستر موجود بهره‌مند شود. در این راستا بسیاری از واحدهای علمی کاربردی توانستند مراکز رشد در جوار صنعت ایجاد کنند.

دکتر صالحی یادآور شد: همگرایی بازیگران در حوزه آموزش مهارتی موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هر اسمی که روی این نهادها باشد، خوب است که بازیگران هم جایگاه خود را بدانند، مخاطبان هم بدانند که چه تصمیمی می گیرند، من با توجه به اهمیت این موضوع اعلام آمادگی برای همگرایی در سطوح بالا و اجرایی می کنم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین