پیروزی راهبردی انصارالله در تسلط بر کشتی اماراتی، عوامل و پیامدهای آن

گروه جهان الف،   4001021045

توقیف کشتی اماراتی حامل تجهیزات نظامی در دریای سرخ توسط جنبش انصارالله بیانگر ایجاد معادلات جدید در جنگ یمن علیه ائتلاف متجاوز عربی است.

پیروزی راهبردی انصارالله در تسلط بر کشتی اماراتی، عوامل و پیامدهای آن

به گزارش الف، تحولات امنیتی و دیپلماتیک منطقه نشان دهنده دست برتر انصارالله در جنگ یمن است و افق فراروی ائتلاف متجاوز عربی  باتلاقی است که خروج سریع از آن ضروری است. انصارالله در جنگ چند ساله یمن به دستاورد‌های جدید و مهمی دست یافته است. ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در ابتدا در سال ۲۰۱۵ میلادی معتقد بودند با حمایت آمریکا، تنها به چند هفته زمان نیاز دارند تا جنبش انصارالله را شکست دهند. اما برعکس، جنگ داخلی این کشور به درازا کشید و ده‌ها هزار غیرنظامی بر اثر حملات هوایی کشته شدند و یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را بوجود آورد و خزانه‌های عربستان سعودی را خالی کرد.
در تازه ترین و بی سابقه ترین تحولات جنگ یمن، انصارالله  برای اولین بار طی دو سال گذشته یک کشتی اماراتی حامل تسلیحات را در دریای سرخ توقیف کرد؛ اقدامی که همزمان با پیروزی‌های زمینی انصارالله، نشان‌دهنده تغییر معادلات دریایی است می تواند بیانگر تغییر موازنه‌های جنگ در سال 2022 باشد. این اقدام همچنین نشان می‌دهد که نیروهای انصارالله علاوه بر توانایی‌شان در زمینه موشکی و پهپادی اکنون  جنگ را به عرصه دریا کشانده اند.
«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی مدعی شد که  کشتی مزبور در حال انجام مأموریت دریایی حد فاصل جزیره سقطری (جنوب یمن) و بندر جازان در عربستان بود و این کشتی با پرچم امارات حامل تجهیزات بیمارستانی عربستان برای جزیره سقطری بوده است».اما « یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که  نیروهای یمنی کشتی اماراتی که در حال انتقال مقادیر فراوانی از سلاح بود، زیر نظرداشتند   و این ادعاها از پایه و اساس دروغ است و تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از داخل این کشتی و تانک‌ها و خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی روی آن صراحتاً دروغ بودن این ادعاها را ثابت می‌کند.
یمن که از  سال ۲۰۱۵ از بمباران و حملات زمینی و دریایی نیروهای متجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی رنج می‌برد اما با توسعه در سطح نیروی انسانی و تجهیزات  و همچنین دریایی پس از ۶ سال توانسته است معادله جنگ را تغییر دهد و به یک معادله جدید دست یابد. پیروزی انصارالله در زمینه دریایی نشان می‌دهد که ظرفیت صنعا با توجه به پیروزی‌ها و پایداری در سال‌های جنگ هنوز هم زیاد است .
از سال 2019 به بعد دولت نجات ملی و کمیته مردمی یمن به همراه امارات به توافق غیررسمی مبنی بر عقب نشینی امارات از این تجاوزات رسیده بودند که در مقابل انصارالله  نیز مواضع داخلی امارات را هدف قرار ندهد، اما زمانی که انصارالله این کشتی امارات را متوقف کرد ، مشخص شد که امارات به دنبال انجام اقدامات خصمانه و رساندن تجهیزات نظامی به نیروهای غربی خود در ساحل یمن بوده است.
این اقدام که در پی  نقض مکرر تعهدات امارات و ادامه اشغالگری در یمن روی داد، ممکن است در دوره های آینده مقدمه‌ای بر حملات پهپادی و موشکی  انصارالله به مواضع امارات و تاسیسات حیاتی و اساسی این کشور باشد که این امر نگرانی زیادی را برای اماراتی ها به وجود آورده و شاید این امر آنها را وادار کند تا برخی امتیازات را به انصارالله بدهند.
از سوی دیگر دست برتر انصارالله در موازنه‌های دریایی رژیم صهیونیستی را در تعاملات نظامی و اقتصادی خود در دریای سرخ نگران می کند. سردمداران تل‌آویو معتقدند وقتی امنیت آنها در این منطقه تامین نشود، کشتی‌های اسرائیلی نیز از خطرات و تهدیدات انصار الله مصون نیستند و نمی‌توانند در منطقه جولان بدهند. چرا که انصارالله که کشتی امارات را مورد هدف قرار داده ممکن است در دوره های بعدی نیز کشتی اسرائیلی  را هدف قرار دهد؛چراکه دست انصارالله در این زمینه باز شده است.
توانایی بالای جنبش انصارالله یمن در توقیف کشتی‌هایی که وارد آب‌های دریای سرخ می‌شوند بیانگر یک تحول مهم راهبردی در جنگ یمن است که از ۷ سال گذشته تاکنون ادامه دارد.  این یعنی یگان‌های ویژه یمن مجهز به قایق‌های تندرو هستند و می‌توانند ناوبری دریایی در دریای سرخ و تنگه‌های آن به ویژه باب المندب را کنترل کنند.  
انصارالله با دستیابی به این پیروزی جدید  ثابت کرد که موازنه قدرت و توازن قدرت ژئوپلیتیکی در غرب آسیا تغییر کرده و سیاست کشورهایی مانند امارات که با تکیه بر آمریکا و اسرائیل سعی در تامین امنیت خود در  منطقه داشته‌اند، شکست خورده و باید  در سیاست خود تجدید نظر کنند.
به این ترتیب در سال 2022 میلادی شاهد دور جدیدی از معادلات خواهیم بود که قطعا توازن قوا را در راستای محور مقاومت و جنبش انصارالله پیش می‌برد و شاید عربستان در این سال مجبور شود برای کمتر کردن خسارت‌های خود به راهکاری متوسل شود تا این جنگ را بدون هیچ دستاوردی به پایان برساند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین