نتایج یک نظرسنجی در رسانه دولت نشان می‌دهد ۴۹.۹ درصد موافق استمرار روند کنونی سهمیه‌بندی بنزین

گروه اقتصادی الف،   4001020083 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بنابر نتایج یک نظرسنجی در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۴۹.۹ درصد از شرکت‌کنندگان موافق استمرار روند کنونی سهمیه‌بندی بنزین هستند. به عبارتی خواهان تغییر پیدا نکردن چنین شیوه‌ای هستند در مقابل ۴۲.۷ خواهان تغییر این شیوه هستند.

بنابر این نظرسنجی اینترنتی که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) انجام شده است، تنها 42.7 درصد از شرکت‌کنندگان تمایل دارند روند کنونی سهمیه‌بندی بنزین (تخصیص سهمیه بنزین 1500 تومانی و فروش بنزین آزاد 3 هزار تومانی) تغییر کند. همچنین 7.4 درصد از شرکت‌کنندگان پاسخ نمی‌دانم را در پاسخ به سوال «با روند کنونی سیاست دو نرخی بنزین موافق هستید؟» مطرح کرده‌اند.

در بخش دیگری از نظرسنجی که در صفحه اصلی سایت خبرگزاری ایرنا قابل مشاهده است از شرکت‌کنندگان پرسیده شده اختصاص سهمیه‌بندی جدید (مدل آزمایشی که قرار بود در جزیره کیش و قشم اجرا شود) بیشتر کدام‌یک از مولفه‌های زر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که 2.8 درصد شرکت‌کنندگان پاسخ داده‌اند کاهش فاصله طبقاتی، 6.9 درصد اعلام کرده‌اند این سهمیه‌بندی کمکی به معیشت افراد فاقد خودرو خواهد بود، 12.5 درصد آن را باعث توزیع عادلانه یارانه سوخت بین همه مردم توصیف کرده‌اند،‌ 2.8 درصد این شیوه سهمیه‌بندی را عاملی برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن ارزیابی کرده‌اند. در مقابل 63.9 درصد که بزرگترین گروه پاسخ‌دهندگان این سوال است معتقدند این شیوه پیشنهادی جدید سهمیه‌بندی بنزین باعث هیچ‌کدام از مولفه‌های مورد اشاره نمی‌شود. یک گروه 11.2 درصدی از شرکت‌کنندگان هم اعلام کردند تمام چهار مولفه (کاهش فاصله طبقاتی، کمک به معیشت افراد فاقد خودرو، توزیع عادلانه یارانه سوخت بین همه مردم و کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن) در شیوه سهمیه‌بندی جدید بنزین محقق می‌شود.

از پاسخ‌دهندگان به سوالات این نظرسنجی پرسیده شده «به نظر شما تخصیص سهمیه بنزین برای هر نفر، به نفع شهروندان جامعه است؟» که 21.8 درصد پاسخ مثبت به این سوال داده‌اند. 12.5 درصد شهروندان اعلام کردند تاحدی این هدف محقق می‌شود و باز 65.7 درصد پاسخ منفی به این سوال داده‌اند.