تهدیدها و فرصت های جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی

گروه جهان الف،   4001020052 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«چنین به نظر می رسد که جریان روابط میان آمریکا و چین در سال ۲۰۲۲، مهمترین دینامیسمِ ژئوپلیتیک جهان خواهد بود. در حالیکه غرب به احتمال زیاد به طور کامل از خاورمیانه عقب نشینی نخواهد کرد و به رصدِ تحولات افغانستان ادامه خواهد داد، آمریکا قطعا عمده تمرکزِ خود را معطوف به منطقه ایندو-پاسیفیک می‌کند تا بتواند با آنچه چالش های ایجاد شده از سوی چین و اوج گیری قدرتِ این کشور می خواند، مقابله کند».

تهدیدها و فرصت های جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با توجه به آغاز سال جدید میلادی(2022)، به صورت اجمالی به بررسی رویدادهای مهم جهان در سال جاری پرداخته و سعی کرده فرصت ها و خطراتی که این سال به نوعی حامل آن هاست را بررسی کند و گریزی به مهمترین تحولات سال جاری میلادی بزند. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«در حالیکه برگزاری انتخابات در کشورهایی نظیر کره جنوبی، فیلیپین، مالزی، استرالیا، هنگ کنگ، برزیل، مجارستان، آنگولا، کنیا، ایتالیا، و فرانسه، تا حد زیادی عرصه سیاستِ جهانی در سال 2022 را به تسخیر خود در خواهد آورد، تحولاتی که مرتبط با تشدید تنش ها میان چین و آمریکا جهت توسعه نفوذ بر مناطق ژئواستراتژیکِ مورد مناقشه دو طرف هستند، بخش اعظم توجهات جهانی را در 12 ماه آینده(در سال 2022) به خود جلب خواهد کرد. 

تحلیلگران بر این باورند که رقابت میان دو ابرقدرت(چین و آمریکا) در سال 2022، طیف گسترده ای از حوزه ها نظیر تجارت، مقرراتِ مرتبط با جهان فناوری، واکسیناسیون و ایستگاه های فضایی را شامل می شود. این در حالی است که در آمریکا، "جو بایدن" رئیس جمهور این کشور با انتخابات میاندوره ای آمریکا رو به رو است. جایی که رقابت فشرده ای در مورد تمامیِ 435 کرسی مجلس نمایندگان و 34 کرسی از 100 کرسی سنای آمریکا، برقرار خواهد بود. در چین نیز همتای بایدن یعنی "شی جین پینگ"، بیستمین کنگره حزب کمونیست را رهبری خواهد کرد. کنگره نوزدهم که در سال 2017 برگزار شد، تایید کرد که بایستی برخی تغییرات در قانون اساسی حزب کمونیست چین انجام شود. در عین حال، این کنگره همچنین رهبرانی را در سطوح عالی تصمیم سازی چین و حزب کمونیست این کشور انتخاب کرد. 

اگرچه پاندمی ویروس کرونا همچنان در سال 2022 ادامه خواهد یافت و تا حدی امیدها مبنی بر محو کلی این ویروس و سویه های جدید آن را، در مدت زمانی کوتاه کمرنگ می کند، با این حال، جهان در شرایط فعلی در حال سازگار کردنِ خود با تغییرات جدیدِ ایجاد شده(ناشی از پاندمی کرونا) و خساراتی است که شیوع جهانی ویروس کرونا به کشورهای مختلف وارد کرده است. 

در این میان، تمامی نگاه ها به "نشست آموزش" که قرار است در سپتامبر سال 2022 برگزار شود و در قالب آن، رهبران جهانی به بحث و رایزنی در مورد راه هایی که برای کودکان و افراد جوان، آموزش خلاقانه و موثر می‌توان فراهم کرد(با توجه به اینکه بخش آموزش تا حد زیادی تحت تاثیر تبعات منفی پاندمی کرونا بوده است)، معطوف خواهد بود. 

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی "سازمانِ همکاری و توسعه اقتصادی" که سال گذشته در ماه سپتامبر برگزار شد، ایجاد اختلال در بخش آموزش(در بحبوحه پاندمی کرونا) حاد بوده و احتمال می رود که این مساله، تاثیرات به شدت منفی را بر وضعیت اقتصادی و رفاهی افراد در تمامی سطوح سنی، در کشورهای مختلف از خود برجا گذارد. 

در ماه اکتبر سال 2022، اندونزی از نشست "جی 20 "میزبانی خواهد کرد. نشستی که سران بزرگترین اقتصادهای جهان را گردهم خواهد آورد. در این راستا، دولت اندونزی اولویت هایی را در پی به دست گرفتنِ ریاست دوره ای گروه جی 20 اعلام کرده است که از جمله آن ها می توان به: معماری جدیدِ ساختارهای بهداشت و سلامت جهانی، تقویت اقتصاد دیجیتال، و مباحث مرتبط با انرژیِ جهانی اشاره کرد. تصمیماتی که در نشست جی 20 اتخاذ خواهند شد، به مثابه ستون فقراتی در نظر گرفته می شوند که به یک راهبرد جامع برای عصر بازیابیِ پس از پاندمی کرونا شکل می دهند(بازیابی و بهبود در عرصه های مختلف). 

*تغییر مسیر رقابت های ژئواستراتژیک جهان به سمت منطقه ایندو-پاسیفیک 

در ماه ژوئن سال 2022، مجمع عمومی سازمان ملل متحد "کنفرانس استکهلم بعلاوه 50 "را سازماندهی خواهد کرد که به میزبانی مشترک سوئد و کنیا در استکهلم پایتخت سوئد برگزار می شود. این کنفرانس، پیش نویس طرحی را جهت بهبودِ وضعیت بهداشت و سلامت در جهان و حراست از منابع طبیعی، پس از رایزنی و انجام بحث‌های گسترده با کارشناسان، جوامع مختلف، سازمان ها، و دولت های اقصی نقاط جهان، تهیه می کند. این نشست همچنین در پنجاهمین سالگردِ کنفرانس سال 1972 ملل متحد با محوریتِ محیط زیست برگزار می‌شود که برای نخستین بار مساله "محیط زیست" را به یک موضوع مهم در عرصه بین المللی تبدیل کرد. 

با این همه، اینطور به نظر می رسد که جریان روابط میان آمریکا و چین در سال 2022، مهمترین دینامیسم ژئوپلیتیک جهان خواهد بود. در حالیکه غرب به احتمال زیاد به طور کامل از خاورمیانه عقب نشینی نخواهد کرد و به رصدِ تحولات افغانستان ادامه خواهد داد، آمریکا قطعا عمده تمرکز خود را معطوف به منطقه ایندو-پاسیفیک می کند تا بتواند با آنچه چالش های ایجاد شده از سوی چین و اوج گیریِ قدرت این کشور می خواند، مقابله کند. 

بسیاری از ناظران وتحلیلگرانِ مسائل بین المللی بر این باورند که روابط روسیه با چین در سال 2022، تا حد زیادی مهم است و توجهات فراوانی را به خود جلب خواهد کرد. در این راستا، برخلاف گذشته، مسکو و پکن تلاش خواهند کرد تا اختلافات خود را به کناری وا نهند و همکاری های راهبردیِ گسترده تری را علیه غرب در پیش گیرند. 

جدای ازهمه این ها، بر اساس آنچه "کریستوفر ساباتینی" پژوهشگر ارشد اندیشکده بریتانیایی "چتم هاوس" می‌گوید: "انتخابات در برزیل و کلمبیا نیز که قرار است در سال 2022 برگزار شوند هم با کنجکاوی فراوانی از سوی ناظران و تحلیلگران بین المللی دنبال خواهند شد. این مساله مخصوصا با توجه به اوج گیری چپ گرایان در عرصه قدرت سیاسی کشورهای آمریکای لاتین و روی کارآمدنِ طیفی از نخبگان سیاسی که مخالف با دولت های مستقر در آمریکای لاتین(و همچنین آمریکا) هستند، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود". 

در نهایت باید گفت که بازی های المپیک زمستانیِ چین و همچنین جام جهانی فوتبال در قطر نیز در سال 2022 برگزار خواهند شد. اهمیت این دو رویداد، جدای از اینکه از حیث ورزشی قابل درک است، به طور خاص از این منظر که به دلیل محبوبیت آن ها، از قابلیتِ سیاسی شدن نیز برخوردار هستند، قابل توجه ارزیابی می شود. 

دولت قطر برای میزبانی از رقابت های جام جهانی فوتبال، چیزی قریب به 220 میلیارد دلار را روی تاسیسات و زیرساخت های ورزشی خود، از سال 2010 که میزبانی رویداد مذکور به این کشور واگذار شد، هزینه کرده است».  

*لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20220107-risks-and-opportunities-for-the-world-in-2022/

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۷۸۶۱۱۳:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
به امید خدا در سال 2022، روسیه و چین بهای خباث هایشان را در حق مردم جهان خواهند پرداخت.
ناشناس۲۳۶۷۸۶۴۱۳:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
امیدواریم که آتش ویروس کرونا به سازنده اش یعنی رژیم کمونیستی چین برگشته و در این کشور شعله ور شود.
ناشناس۲۳۶۷۹۰۳۱۳:۴۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
به نظر من مهمترین تهدید در سال ۲۰۲۲ میلادی، تروریسم خشن افراطی و همچنین تضعیف و افول بیش از پیش قدرت آمریکاست. فرصت هم که بعیده وجود داشته باشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین