نمک پاشی به زخم داغ ‌دیدگان هواپیمای اوکراینی

ابوالفضل فیضی‌خواه،   4001019063 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار ویدیویی در فضای مجازی که به غلط تحت عنوان گزارش شبکه خبر دست به دست می شود بار دیگر هرج ومرج در اطلاع رسانی در ماجرای هواپیمای اوکراینی و ناپختگی در برخی «خودآتش به اختیارپنداری ها» را نشان می دهد. 

نمک پاشی به زخم داغ ‌دیدگان هواپیمای اوکراینی

به گزارش الف در این ویدئو بدون شنیده شدن پرسش مجری، از جوانانی کم سن و سال پرسیده شده اگر قرار باشد بین قربانی شدن چند صد نفر و چند هزار نفر یکی را انتخاب کنند کدام را انتخاب می کنند و پاسخگویان نیز گزینه اول را انتخاب و درباره اش توضیح می دهند! 

هر چند در همان دقایق نخست ویدئو معلوم است که موضوع این پرسش و پاسخ بحث شلیک اشتباه به هواپیمای اوکراینی است اما این انتظار بیننده که سازندگان این ویدئو به همین حد اکتفا کرده و این کج فهمی و کارنابلدی خود را آشکارتر نسازند  برآورده نمی شود و دقایقی بعد موضوع یاد شده صراحت می یابد و این پاسخ ها مستقیما توجیه کننده خطای اپراتور شلیک کننده به هواپیما می شود!

معلوم نیست کدام ضرورت ایجاب می کرده است که سازندگان این ویدئوی رسانه ای ناشیانه، در حالی که پرونده قطور این حادثه پس از دو سال هنوز در حال رسیدگی است و متاسفانه به دلیل عدم شفافیت لازم زاوایای مختلف آن هنوز آشکار نشده چنین قاطعانه حکم دهند  که ماجرا صرفا خطای یک «فرد» بوده است؟! خطایی که حالا لازم است با نوعی همذات پنداری و همدلی موقعیت دشوار او را در لحظه تصمیم گیری توجیه کننده شلیک اشتباهش بدانیم ؟!

 حتی با مروری ساده بر گفته ها و شنیده های دو سال گذشته درباره هواپیمای اوکراینی کاملا مسجل است که این رخداد غم انگیز ناشی از مجموعه ای از خطاهای فردی و سازمانی بوده است که قدم اول در دادرسی عادلانه آن توجه به همین جهات مختلف است. 

فارغ از جرم انگاری موضوع تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر این اتفاق که خود امر لازم و درس آموزی است آنچه درباره خود رویداد شایسته توجه است این است که چنین رخدادی در پی سلسله ای از تصمیمات نادرست یا بی توجهی های فنی بوجود آمده است که به عنوان علت های زمینه ای این خطا نقش بسیار مهمی در بروز آن داشته اند. 

برخلاف پندار سازندگان این ویدئوی ناشیانه که با طرح پرسش های جهت دار و نامربوط  زخم دوساله و عمیق داغ دیدگان این حادثه را تازه تر کرده است آن حادثه تاسف بار را نمی توان با خلاصه کردنش در یک تصمیم بین و بد وبدتر تحلیل کرد و دیدن ماجرا از این زاویه نه تنها کمکی به روشن شدن ابعاد مختلف ماجرا نمی کند بلکه داوری و سنجش خطاهای مسلم دیگر در این ماجرا را به بیراهه می برد. 

به عنوان مثال یکی از مهمترین این خطاها پرواز ممنوع اعلام نکردن سازمان هواپیمایی کشوری در آن شب حساس است. نکته ای که به کرات از زبان برخی خانواده ای قربانیان این حادثه نیز به آن اشاره شده است. بر اساس قانون در چنین موقعیت های خطرسازی به درخواست این سازمان در جلسه هیات دولت درباره ممنوعیت پروازی موقت تصمیم گیری خواهد شد. اما ظاهرا هنوز معلوم نیست که چرا درخواست «clear» کردن آسمان از سوی سازمان هواپیمایی ارایه نشده است .

 در همان ایام (۲۲ دی ماه ۹۸)  یک حقوقدان طی یادداشتی در یک روزنامه اصلاح طلب به همین موضوع اشاره کرده است:

«آنچه مسلم است، آن است که در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران، به واسطه تهدیدات نظامی رئیس‌جمهوری آمریکا و حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به برخی پایگاه‌های نظامی دولت آمریکا در عراق، شرایط حاکم بر کشور، عادی نبوده است و با توجه به آماده‌باش نیروهای مسلح کشور، وضعیت حاکم فوق‌العاده بوده و نیروهای نظامی در حالت تدافعی قرار داشته‌اند و همین شرایط ایجاب می‌کرده مراجع ذی‌ربط، برای جلوگیری از خطاهای احتمالی انسانی، اقدامات احتیاطی را در انجام پروازهای داخلی و خارجی عملیاتی کنند. در همین راستا، ماده ١٠ قانون هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی سهوی علیه هواپیماهایی که در آسمان ایران پرواز می‌کنند، مقرر کرده است که  اداره کل هواپیمایی کشوری می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌‌کند، با تصویب هیئت وزیران، پرواز هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی کند. به‌این‌ترتیب آنچه از ظاهر امر پیداست، آن است که در موضوع اخیر که علل نظامی دخالت داشته و حفظ امنیت کشور در اولویت بوده است، بالطبع رئیس‌جمهور می‌بایست با توجه به اشراف اطلاعاتی لازم، جلسه هیئت وزیران را به صورت فوق‌العاده تشکیل می‌داد و با تصویب موضوع، مراتب را برای ممنوعیت یا محدودیت‌های پروازی به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ می‌کرد که با توجه به حادثه اخیر، چنین اقدامی از ناحیه دولت انجام نشده و در این راستا، قصور دولت محرز است

مسلما این بعد از ماجرا و ابعاد دیگر آن در دادگاه رسیدگی به این حادثه مطرح خواهد شد اما باید گفت اطلاع رسانی ناکافی و قطره چکانی و دیرهنگام و اساسا غیر شفاف در این باره نه تنها کمکی به روشن شدن زوایای یاد شده نزد افکار عمومی نخواهد کرد بلکه بر ابهامات این ماجرا نیز خواهد افزود و از آن مهمتر مجال بیشتری فراهم خواهد کرد که کسانی نظیرسازندگان ویدئوی یاد شده در این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند و بر زخم داغ دیده گان این ماجرا نمک بپاشند.


 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

محمد۲۳۶۶۷۲۴۱۴:۳۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
همینه دیگه، تا بوده همین بوده، توهین به شعور مردم
ناشناس۲۳۶۶۸۲۱۱۵:۴۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چرا بعد ار 2 سال به سوالات خانواده های قربانیان پاسخ داده نمی شود؟
ناشناس۲۳۶۷۲۲۶۲۲:۵۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
حسن روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی وقت باید در مورد کلییر نکردن اسمان کشور در شرایط جنگی پاسخگو باشد.
ناشناس۲۳۶۶۸۲۲۱۵:۴۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چرا غرامت و دیه قربانیان پرداخت نمی شود؟ تا جاییکه می خواهند از این بابت به دادگاه لاهه شکایت کنند.
ناشناس۲۳۶۷۰۳۱۱۸:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اونا برا غرامت شکایت نکردن واینو بارها گفتن اونا می خوان حقایق آشکار بشه .
ناشناس۲۳۶۷۸۴۷۱۲:۵۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
منظورم 9 خدمه اوکراینی و خسارت هواپیما بود.
ناشناس۲۳۶۶۸۲۳۱۵:۴۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
نکات مبهم بسیاری در مورد این حادثه وجود دارد.
ناشناس۲۳۶۶۸۲۵۱۵:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
یک لحضه تصور کنید که خود شما در آن هواپیما بودید. آیا می توانید احساس خودتان را بیان کنید؟؟؟
ناشناس۲۳۶۶۷۶۰۱۴:۵۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
مطمئن باشید اگر کسی بخواهد برای اسراییل جاسوسی کند و نفوذی باشد مثل فیلمها و سریال ها کراوات نمی زند. بلکه با ظاهر انقلابی کار هایی میکند که صد ضد انقلاب نمی توانند بکنند.
ناشناس۲۳۶۶۷۶۶۱۵:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آمریکا شروع کننده این درگیری بود ایران مجبور به انتقام گرفتن شد و به دلیل استرس زیاد این عملیات این فاجعه رخ داد پس آمریکا حق اسکی سواری رو این حادثه رو نداره خودش هم مقصره
علی۲۳۶۷۲۷۹۰۰:۰۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دوست عزیز استرس در جنگ چه معنایی داره مگه امتحان نهایی هست ؟
ناشناس۲۳۶۶۷۶۷۱۵:۰۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
توجیه توجیه توجیه
ناشناس۲۳۶۶۸۴۷۱۶:۰۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
تو گزارش میگه که موشک کروز ممکن بود جان 5000 هزار نفر رو بگیره!!! کدام موشک کروز در تاریخ 5000 کشته گرفته؟ مگر بمب اتم است؟
ناشناس۲۳۶۶۷۶۸۱۵:۰۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
باید در حرف شخص اول دولت قبل جستجو کرد که گفت 52 هدف مقابل 290 مسافر هواپیما آن هم چند روز قبل حادثه!!! حالا چرا این شخص بازخواست نمی شود بماند
ناشناس۲۳۶۶۷۷۱۱۵:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
کاملا مشکوک است چرا سامانه هواپیما را موشک شناسایی می کند و چرا آسمان پاک نشده در آن روز شاید همانند خیانت و جاسوسی برجام این بار خیانت دولتی در آن هواپیما
ناشناس۲۳۶۶۸۴۵۱۶:۰۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دولت؟؟!!! دولت مگر از حمله موشکی خبر داشت؟
ناشناس۲۳۶۶۸۷۷۱۶:۳۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
درخواست کلیر آسمان باید از ستاد نیروهای مسلح به رئیس جمهور ابلاغ شود تا به دستور او سازمان هواپیمایی آسمان را ببندد چون ستاد نیروهای مسلح که سطح حساسیت درگیری ها اطلاع دارد باید آنها را در جریان میزان خطر قرار دهد .
ناشناس۲۳۶۷۱۲۲۲۰:۳۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
سپاه به سازمان هواپیمایی کشوری گفت
ناشناس۲۳۶۷۱۶۲۲۱:۲۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
در شورای امنیت ملی حمله نظامی تصویب می شود و همه ارکان در آنجا حضور دارند از جمله دولت
ناشناس۲۳۶۷۲۱۹۲۲:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
شورایعالی امنیت ملی باید در مورد کلییر کردن اسمان کشور تصمیم میگرفت که رئیس وقت اون حسن روحانی بود.
ناشناس۲۳۶۶۷۸۹۱۵:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
عجب !!!!!!!! پس اینم کار روحانی بود .
ناشناس۲۳۶۶۸۷۴۱۶:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دولتی که معیشت مردم را برای توافق با دشمنان به گروگان بگیرد این کارها هم می تواند بکند
ناشناس۲۳۶۷۲۲۱۲۲:۵۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی وقت باید در مورد کلییر نکردن اسمان کشور در شرایط حساس و جنگی پاسخگو باشد.
ناشناس۲۳۶۶۷۹۹۱۵:۲۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دم نویسنده گرم اگر از نحوه عملکرد و شلیک پدافند هوایی اطلاعات داشته باشید می دانید که احتمال خطای انسانی بسیار بسیار کم است و باید دنبال حقیقت بود من به زبان روسی مسلط هستم و از کارشناس نظامی روسی از طریق اسکایپ این سئوال مطرح کردم و این کارشناس ماجرای شلیک توسط اپراتور به دلیل خطای انسانی را کاملا مردود می دانست
ناشناس۲۳۶۶۸۵۰۱۶:۰۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
سامانه های موشکی به 2 رادار متصل هستن. رادار سراسری کشوری و رادار خودشون. که رادار سراسری اولویت داره بر رادار خود سامانه. بنابر این غیر ممکنه که اشتباه رخ بده
ناشناس۲۳۶۷۱۱۵۲۰:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آمریکا بارها هواپیمای خودی رو اشتباه زده، بعد یک مشت پامنقلی برانداز که در به در دنبال پیچوندن سربازی هستند برای ما شدند کارشناس راداری
ناشناس۲۳۶۷۰۰۲۱۸:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
صدا و سیما در مستند خودش گفت: "به دلیل یک رشته وقایع غیر قابل پیش بینی ..." !!!
ناشناس۲۳۶۷۱۴۱۲۰:۵۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
زبان انگلیسی هم مسلط هستی؟ https://www.theguardian.com/uk/2006/oct/31/military.iraq https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/1426631/US-fighter-shot-down-by-Patriot-missile.html https://en.m.wikipedia.org/wiki/1982_British_Army_Gazelle_friendly_fire_incident#:~:text=e-,Falklands%20War,incident%2C%20killing%20all%20four%20occupants. https://en.m.wikipedia.org/wiki/1994_Black_Hawk_shootdown_incident
ناشناس۲۳۶۶۸۰۲۱۵:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
فرودگاه مسافربری نباید کنارش موشک گذاشت شبیه این حادثه در مهر آباد هم اتفاق افتاد و هواپیمای مسافری توپولف به مقصد مشهد بدلیل مانور نمایشی نیروی هوایی در فرودگاه غیر نظامی بهم برخورد کردند و کلی مسافر هموطن هم انجا از بین رفتند .
ناشناس۲۳۶۶۸۰۵۱۵:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دوباره انداختند گردن روحاني
ناشناس۲۳۶۶۸۴۶۱۶:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دارند سوال میپرسند از ایشون که چرا پرواز رو ممنوع نکرده به جای توییت در مورد برجام بیاد توضیح بده این قضیه رو قوه قضاییه از ایشون سوال بکنه چرا همه در این مورد ساکت هستند؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۶۷۰۳۵۱۹:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آخه اصلا ربطی به روحانی نداره که پاسخ بده !
ناشناس۲۳۶۷۱۵۳۲۱:۱۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
هر بچه ای میفهمه که ممنوع کردن پروازها به درخواست ستاد مشترک نیروهای مسلح انجام میشه و دولت راسا نمیتونه اینکار رو انجام بده.
ناشناس۲۳۶۷۲۲۳۲۲:۵۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
روحانی رئیس شورایعالی امنیت ملی بود و باید پاسخگو باشد چرا اسمان کشور را در شرایط جنگی کلییر نکرده بود ؟!
ناشناس۲۳۶۶۸۳۰۱۵:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
یک موشک کروز نمیتواند پنج هزار نفر را بکشد کاملن مشخص است این عدد از طرف تهیه کنندگان این مبتذل در دهان این افراد گذاشته شده است
ناشناس۲۳۶۶۸۴۸۱۶:۰۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
همیشه همین طوره .مقصر کسیه که نیست ویا داره میره.درحالیکه مقصر اون کسیه که از اول بوده و هست.
ناشناس۲۳۶۶۸۸۶۱۶:۳۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
توجه : سردار حاجی‌زاده در این نشست در پاسخ به این‌سئوال که چرا پس از حمله بزرگ موشکی سپاه، فضای هوایی کشور از پروازهای تجاری و مسافری تخلیه نشده بود؟ تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم، وظیفه ما اطلاع‌رسانی است و گروه‌هایی که مسئول بررسی حادثه هستند به این موضوع رسیدگی می‌کنند و تکلیف را معلوم می‌کنند. از دید من زمانی که شرایط جنگی می‌شود باید از سوی مسئولان ذیربط این اتفاق می‌افتاد، ولی به هر ترتیب چنین اتفاقی نیافتاد. وی البته با تصریح این‌که مشکلی در بخش هوانوردی کشور وجود ندارد، گفت که چنین درخواستی از آن‌ها نشده است و اگر خطایی وجود داشته، به مجموعه نیروهای مسلح باز می‌گردد و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها قصوری رخ نداده است.
علی۲۳۶۷۲۸۲۰۰:۰۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
کاش حداقل اپراتور عزیز را رونمایی میکردن تا از زبان خودش یه توضیحی میداد
سامان۲۳۶۷۲۸۸۰۰:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
موشک کروز وسط بیابون ۵۰۰۰ کشته میده جلل خالق خدایی نکرده وسط مراسم هندوهای رود سند هم بخوره ۲۰ نفرم کشته نمیشن
ناشناس۲۳۶۷۶۶۴۱۰:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
قصور دولت محرز است.»
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین