تخلیه آب باران از ۸۰ درصد خانه‌های کُنارک/دشتیاری در انتظار دستِ یاری  

گروه اجتماعی الف،   4001017008

آب باران با همت نیروهای امدادی و جهادی از ۸۰ درصد خانه‌هایی که به واسطه بارش شدید در شهر بندری کُنارک دچار آبگرفتگی شده بودند تخلیه شده است اما کمی آنطرف‌تر اهالی روستاهای شهرستان دشتیاری همچنان درگیر تبعات ناشی از سیل هستند و به کمک‌رسانی نیاز دارند.

تخلیه آب باران از ۸۰ درصد خانه‌های کُنارک/دشتیاری در انتظار دستِ یاری  

به گزارش ایرنا، پس از دستور آیت‌الله رئیسی به هیات دولت مبنی بر رسیدگی فوری به سیل‌زدگان، شاهد ارسال کمک‌های امدادی به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان هستیم اما باتوجه به حجم آبگرفتگی کُنارک این شهر ظاهرا بیشتر در کانون نگاه‌ها قرار گرفته درحالی که سایر مناطق این استان همچون دشتیاری هم درگیر سیل هستند.

بنا بر اعلام مسوولان طی روزهای اخیر چندین فروند هواپیما و ده‌ها دستگاه تریلی و کامیون حامل کمک‌های امدادی وارد شهرستان کُنارک در جنوب سیستان و بلوچستان شده است. از آنجا که این شهر بندری به واسطه ارتفاع کمی که نسبت به سایر شهرهای ساحلی حوزه سواحل مکُران دارد و شدت بارندگی‌ها نیز در این شهر بیشتر از سایر مناطق بوده است با بیشترین حجم از آبگرفتگی معابر و خانه‌ها مواجه شد، بماند اینکه کُنارک خاک نفوذناپذیری هم دارد و در حالت عادی هم زمینش رطوبت را پَس می‌زند اما آنچه واضح است همزمان با بارندگی‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد منازل مسکونی کُنارک دچار آبگرفتگی شدند و کُنارک در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و همین موضوع باعث بیشتر دیده‌شدنِ کُنارک نسبت به سایر مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان ازجمله "دشتیاری" شد و برخی از مردم تصور کردند کمک‌های امدادی تنها برای شهر کنارک است در صورتیکه توزیع کالاهای امدادی براساس نیاز مناطق سیل‌زده انجام می‌شود و در این راستا، فرمانداران، بخشداران و دهیاران مناطق خصوصا ستاد مدیریت بحران آن‌ها نقش محوری برعهده دارند.

۱۸ روستای دشتیاری در محاصره آب

"عادل عفتی" فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: سیل ۲۵۰ میلیارد تومان به راه‌های این شهرستان خسارت وارد کرده و مردم ۱۸ روستا به‌دلیل نداشتن راه دسترسی در محاصره سیلاب هستند.

به گفته وی، در نِگور مرکز شهرستان دشتیاری و باهوکلات ۱۱۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که در پی این بارندگی‌ها راه‌های روستایی، زمین‌های کشاورزی، خانه‌های خشت و گلی  غیرمستحکم و سایر زیرساخت‌ها دچار خسارت شده و مردم این مناطق نیازمند سریع جبران خسارت هستند. «میزان بارندگی در کُنارک بیش از ۳۳۰ میلی‌متر بوده است»

وی از کمبود ماشین‌آلات راهداری در حوزه دشتیاری بزرگ خبر داد و گفت: ۲۱ دستگاه ماشین‌آلات راهداری شامل ۱۲ دستگاه بخش خصوصی و شرکت‌های ساختمانی و راه و ۹ دستگاه دولتی در منطقه دشتیاری مشغول خدمت هستند و این تعداد از ماشین‌آلات باتوجه به حجم کارها، تخریب راه‌ها، و بسته بودن بسیاری از مسیرها کافی نیست.

عفتی با اشاره به اینکه از ابتدای بارندگی تاکنون جمعیت هلال احمر ۵۰ چادر و ۵۰ پتو به سیل‌زدگان تحویل داده است، اظهار داشت: مردم مناطق سیل‌زده مشکلات زیادی دارند که می‌طلبد نهادهای حمایتی دولتی و خیران برای کمک به مردم بشتابند.

وی با بیان اینکه بند خاکی نلینت سرریز کرده و شماری از روستاهای پایین دست آن نظیر اسلام‌آباد و پت دچار آبگرفتگی شده است گفت: اهالی بسیاری از مناطق همچون روهگام‌ها، ریمدان‌ها، کلانی‌ها، سهیل‌ها، ریپگ‌ها و دلگان‌ها در محاصره سیل بوده و نیازمند امدادرسانی هستند.

در این بارندگی‌ها، خسارات زیادی به بندهای خاکی، زمین‌های کشاورزی و سایر زیرساخت‌های حوزه راه و برق وارد شده است. بنا به اعلام اعضای شورای اسلامی روستاهای دشتیاری بسیاری از چاه‌های این منطقه نیز آسیب دیده‌ است.

 بیشتر مناطق روستایی دشتیاری برای کنترل و هدایت آب به سیل‌بند نیاز دارند تا با کوچکترین بارش باران دچار بحران نشوند.

فرماندار دشتیاری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد خانه‌ها در این منطقه، ایمنی و استحکام لازم را ندارند گفت: از ابتدای بارش باران تاکنون سقف ۲۰ واحد مسکونی خشت گلی در منطقه نِگور تخریب شده است. ۵۰ واحد مسکونی در شرایط بحرانی و احتمال ریزش سقف آنها وجود دارد و تلفات جانی و مالی محتمل است.

البته همانگونه که در گزارش‌های قبلی هم اشاره کردیم، مردم این منطقه طی دهه‌های گذشته همواره با بحران‌های اینچنینی مواجه بوده‌اند که مصداق ملموس آن سیل سال ۹۸ بود. مردم هم به خوبی می‌دانند که احداث سیل‌بند و تقویت زیرساخت‌های منطقه، چندین سال قبل می‌بایست اجرایی شود تا امروز با یک بارندگی ۱۱۵ میلی‌متری شاهد دریاچه‌شدن روستاها نباشیم.

برخی از مردم هم نسبت به عملکرد مسوولان محلی ابراز گلایه کردند و حرفشان این است که در چنین شرایطی مسوولان محلی باید خودشان به صورت مستقیم و بدون واسطه مشکلات را به گوش وزرا و مقامات کشوری برسانند خصوصا وقتی که وزیر کشور و وزیر نیرو به این منطقه سفر کرده‌اند. مقصود آن‌ها حذف و نادیده گرفتن بروکراسی اداری در شرایط بحران است و باتوجه به تجارب گذشته‌ای که داشتیم، منطقی به نظر می‌رسد. درواقع مردم می‌گویند مسوولان و اعضای شوراهای اسلامی روستاها و شهرها باید در چنین شرایطی که ارتباط‌ها قطع می‌شود و مسوولان استانی هم درگیر مشکلات متعددی در بخش‌ها و شهرستان‌های مختلف هستند خودشان وارد عمل شده و با استفاده از رسانه‌ها، صدای مردم را به گوش مدیران کشوری، خیران و گروه‌های جهادی برسانند تا هرچه سریع‌تر کمک‌ها به این مناطق سرازیر شود.

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره کردیم طی روزهای اخیر و از زمان آغاز بارش باران و جاری شدن سیل و پیرو دستور رئیس جمهور، وزرا و معاونان‌شان سفرهای سرزده متعددی به جنوب سیستان و بلوچستان داشتند تا بتوانند هرچه سریع‌تر گزارشی کامل از مشکلات مردم این منطقه را به هیات دولت تقدیم کنند. اما مسدود بودن مسیرهای دسترسی و شرایط جوی باعث شد برخی مسوولان نتوانند به همه روستاها سرکشی کنند ولی تیم‌های ارزیاب به همه مناطق اعزام شده‌اند تا مشکلات و میزان خسارت‌ها را برآورد و اعلام کنند.
مردم این مناطق هم شرایط سخت و دشوار روزهای نخست بارندگی را پشت سر گذاشته‌اند و انتظار دارند زیرساخت‌های مقابله با حوادث هرچه زودتر مهیا و در آینده با مشکلات اینچنینی مواجه نشوند.

شهرستان دشتیاری با جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر، یکی از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان است و اهالی روستاهای متعددی در این شهرستان مرزی درگیر سیلاب هستند و در بارش‌های گذشته نیز شاهد بودیم که سه نفر در حوزه دشتیاری بر اثر ریزش سقف ناشی از بارش باران، جان‌باختند. پُرواظح است که خانه‌های روستایی از استحکام لازم در برابر حجم زیاد بارش باران برخوردار نیستند و همین امر باعث شده تا روستانشینان این منطقه شرایط سختی را پشت سر بگذارند. برخی از مردم این شهرستان در شبکه‌های اجتماعی خواستار توجه بیشتر مسوولان و نیروهای امدادی شدند. پس می‌طلبد در بحث کمک‌رسانی، دشتیاری را نیز همراه با کُنارک ببینیم.

شهرستان دشتیاری از شمال به راسک، از غرب به بخش پُلان و بخش مرکزی چابهار، از شرق به کشور پاکستان و از جنوب به آب­‌های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان متصل است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین