یک اقتصاددان در گفت‌وگو با الف مطرح کرد از نئولیبرالیسم مبتذل تا توصیه به لبو فروشی؛ چرا الگوی توسعه نداریم!

گروه سیاسی الف،   4001015056 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اعتقاد یک اقتصاددان، در ایران امروز از یک سو نئولیبرالیسم «مبتذل» می‌خواهد براساس یک الگوی آمریکایی عمل کند که حتی خود آمریکایی‌ها هم در اجرای آن مانده‌اند. از سوی دیگر برخی توصیه های ساده انگارانه در امر اشتغال در سطح راه اندازی یک لبو فروشی خلاصه شده است. بنابراین ایجاد و تدوین یک الگوی توسعه در کشور فوریت و ضرورت دارد. 

از نئولیبرالیسم مبتذل تا توصیه به لبو فروشی؛ چرا الگوی توسعه نداریم!

کمال اطهاری، اقتصاددان ایرانی که در زمینه  توسعه اقتصادی و همچنین حوزه مسکن صاحب‌نظر است در گفت‌وگو  با الف درباره ضرورت تدوین یک «الگوی جایگزین توسعه» سخن گفت. البته بهانه این مصاحبه بررسی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن بود اما اطهاری معتقد است به طور کلی به دلیل درگیر بودن بخش مسکن در کشور ما با مناسبات رانتی قصد پرداختن به این موضوع را ندارد.  

در ادامه وی یکی از مشکلات کشور را نداشتن چهارچوبی جامع برای توسعه عنوان کرد و افزود: در جامعه روشنفکری رسمی کشور [اشاره به گروهی که در ساختارهای حکومتی و دولتی هم شاغل بوده و هستند] که یکی از مصداق‌های این روشنفکران آقای احمد توکلی (رئیس دیده بان شفافیت و عدالت) هستند و بخش جامعه روشنفکری غیر رسمی [افراد فاقد مشاغل رسمی در ساختارهای حکومتی و دولتی] کشور یک انفعال وجود دارد. 40 سال است که در کشور از توجه به این الگوی برنامه‌ای مرتبط با توسعه غفلت شده است و دانشگاه‌های ما کاری نکرده‌اند و یک الگوی مناسب نداریم. 

بی توجهی به مولفه‌های توسعه

 اطهاری خاطر نشان کرد:‌ یک چهارچوب و الگوی توسعه به شکل جمع‌بندی شده شامل چندین عنصر مشخص است که باید تکلیف آن را از قبل معلوم کرد. یکی از این عناصر به رابطه دولت و اقتصاد مربوط می‌شود. 
این اقتصاددان با انتقاد از اینکه برای موضوعات داخلی و روابط خارجی‌ تکلیف‌مان را روشن نکرده‌ایم، گفت: بدون توجه به مولفه‌های اقتصادی توسعه سایتی راه می‌اندازند تا به ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی بپردازند و در آن می‌گویند مسکن باعث روشن شدن موتور اقتصاد می‌شود . 

دولت کارآمد؛ لازمه کشورهای در حال توسعه

وی ادامه داد:‌ بحث‌هایی سطحی درباره اینکه که دولت باید حداقلی یا حداکثری باشد مطرح است درحالی که در جهان سوم لازم است «دولت کارآمد» حاکم باشد. باید هم معلوم باشد که این دولت کارآمد چگونه می‌تواند کار کند. 

اطهاری با بیان اینکه رابطه دولت و اقتصاد در یک الگوی اقتصادی مرتبط با توسعه دارای چهارچوبی عمومی است، تاکید کرد:‌ بعد باید این چهارچوب را تدقیق کرد تا بتواند کار کند و جایگزین بلبشویی شود که الان در جامعه حاکم شده است. اگر چنین ساختار و الگویی درست نشود، نهادسازی‌ها و بودجه ریزی به «کژ کارکردی» می‌رسند. 

بدون الگو و برنامه مشغول بودجه نویسی می‌شویم

این اقتصاددان اظهار داشت:‌ چنین الگویی برای رابطه دولت و اقتصاد مهم است تا به‌وسیله آن مجموع قوانین با هم تطبیق پیدا کنند. اگر مجموع قوانین سامان‌دهی نشود مانند این است که ماشینی طراحی نشده باشد بعد برای ساخت آن قطعه تولید شود. در همین خصوص ملاحظه می‌شود که الان به لایحه بودجه سال 1401 ایراد می‌گیرند اما خود برنامه مرتبط با آن لایحه مغفول است. به عبارتی جای سوال است که این بودجه براساس چه برنامه‌ای تدوین شده است و با کدام برنامه کشور همخوانی دارد. 

رابطه اقتصاد و دولت نا مشخص است

وی خاطر نشان کرد:‌ مدل و چهارچوب‌ها برای توسعه باید مشخص باشد آن وقت برنامه‌ها و طرح‌های کلان کشور از یک الگو پیروی می‌کنند. اما در ایران رابطه اقتصاد و دولت نامشخص است. 

سهم رقابت در بازار را تعیین کنید

اطهاری دومین عنصر در تعیین چهارچوب الگوی توسعه را تعیین میزان رقابت در بازار عنوان کرد و افزود:‌ در کشورهای مختلف میزان رقابت در بازار براساس الگوی توسعه‌شان تفاوت دارد و کشورها آن را تعیین کرده‌اند. در آمریکا، اروپا، کره جنوبی و کشورهای موفق هرکدام میزانی از رقابت در بازارها را تعیین کرده‌اند. در جایی مانند اروپا بازار اجتماعی (Social market) شده است. 

وی افزود: در ایران نئولیبرالیسمی که من آن را «مبتذل» می‌خوانم، وجود دارد که براساس یک الگوی آمریکایی می‌خواهد عمل کند که حتی خود آمریکایی‌ها هم در اجرای آن مانده‌اند. 

این اقتصاددان سپس گفت:‌ نمی‌توان بدون سیستم در کشورهای جهان سوم اقدام کرد. در این کشورها که اغلب از ژاپن برنامه توسعه‌شان را الهام می‌گیرند چون رقابت ناقص است نمی‌توانند به شکل توسعه یافته ژاپن برسند. در ایران هم با وجودی که چنین موضوعاتی در اقتصاد توسعه روشن است یک بحث علمی جاافتاده نمی‌بینیم. بنابراین شاهد هستیم که هر روز یک قانون جدید وضع می‌شود زیرا ما یک الگوی مشخص نداریم. 

تعاملات با جهان 

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد:‌ سومین عنصر در چهارچوب توسعه این است که باید چگونگی رابطه ما با جهان مشخص باشد. در مورد اینکه باید رابطه داشته باشیم زیاد حرف می‌زنند اما در چهارچوب توسعه باید مشخص کرد که به چه شیوه‌ و شکلی می‌خواهیم رابطه‌ مان را با جهان برقرار کنیم. کشورهایی مانند چین و ژاپن در مسیر توسعه چنین موضوعاتی را برای خودشان حل کردند. 

وی ادامه داد: در داخل شنیده می‌شود که می‌گویند تا آمریکا به پای ما نیفتد نمی‌شود با این کشور رابطه داشت که اینها غلط است؛ بعضی طرح نقدهایی دارند که با کشورهای امپریالیستی نمی‌توان رابطه داشت. درحالی که چین هم با گسترش اقتصاد خود چنین ماهیتی پیدا کرده است. به واقع هر کشوری که تولید سرمایه می‌کند و به صادرات سرمایه خود اقدام می‌کند دچار چنین خصلتی می‌شود.

یک نقد به قرارداد 25 ساله با چین

اطهاری تاکید کرد:‌ در داخل بدون الگوی توسعه با کشور چین قرارداد 25 ساله می‌بندیم. با روسیه هم چنین می‌کنیم اما نمی‌دانیم طی 25 سال آینده می‌خواهیم چه کنیم و الگوی توسعه‌ای برای این بازه زمانی وجود ندارد. چین وقتی می‌خواست توسعه پیدا کند برای آن برنامه داشت و موفق شد. 

این اقتصاددان با اشاره به طرح موضوعاتی مانند اینکه برخی می‌گویند تا به دموکراسی نرسیم نمی‌توان با دنیا ارتباط داشت و موارد این چنین گفت: به چنین افرادی می‌توان گفت با دموکراسی یا بدون آن فعلا اقتصاد را بچسبید! ؛ دموکراسی یک زیرساخت نیاز دارد و آن هم از مسیر دستیابی به توسعه می‌گذرد. زیرساخت‌های سختی مانند ارتباطات می‌خواهد و توجه به مبانی عملی توسعه مورد نیاز است. 

نظام توزیع و بازتوزیع را مشخص کنید

اطهاری در ادامه عنصر دیگر برای تهیه یک الگوی توسعه را تعیین نظام توزیع و بازتوزیع عنوان کرد و آن را به مثابه تعریف و تبیین برقراری شرایط عدالت در جامعه توصیف کرد و گفت: درحالی که چنین نظامی در داخل تعریف نشده است ملاحظه می‌شود که یک نفر می‌خواهد عدالت را قربانی توسعه کند و دیگری می‌خواهد رشد اقتصادی را قربانی عدالت کند.  چنین خواسته‌هایی به شکلی «کودکانه» هم وجود دارد. 

وی ادامه داد: تعریف چنین نظامی در زمره سوشیال پالیسی (سیاست‌های اجتماعی- Social policy) می‌گنجد. اینکه چطور باید هم‌افزایی رشد اقتصادی و عدالت را دنبال کرد. کشورهای دست‌یافته به توسعه برای خود گونه رفاه تعیین می‌کنند. هر کشور هم براساس الگوهایش گونه رفاه مختص به خود را دارد به عنوان مثال گونه رفاهی که دولت آلمان دارد با انگلیس متفاوت است. کشور کره جنوبی مدل رفاهش با اروپا تفاوت دارد. در ایران اما همه می‌خواهند فقط توزیع کنند. برای همین سراغ طرح مسکن مهر رفتند. 

اطهاری سپس گفت: آنچه امروز در قالب طرح نهضت ملی مسکن مجدد دنبال می‌شود همان اییده مسکن مهر است.

کره جنوبی با ایجاد شغل رونق گرفت

این اقتصاددان در بخش دیگری با اشاره به اینکه کشور کره جنوبی برای برقراری شرایط عدالت در جامعه تاکید بر این دارد که اول باید شغل ایجاد کند تا اقتصادش فعال شود و با سرمایه‌ای که ایجاد می‌شود به مازاد توزیع برسد، تصریح کرد: در این کشور مردم به‌واسطه شغل‌شان درآمد دارند و می‌توانند برای خود رفاه بخرند. در این کشور رشد ناموزون سامان‌دهی شد و بخش‌هایی از جامعه‌شان با این مدل‌ها به توانمندی رسید و در سال 2006 و 2007 صادرات‌شان از مرز 1 تریلیون دلار عبور کرد. 

یک عنصر هماهنگ کننده برای توسعه لازم است

اطهاری با بیان اینکه این عناصر برای تعیین چهارچوب توسعه بعد از مشخص شدن نیاز به عنصر هماهنگ‌ کننده دارد،‌ به طرح یک مثال پرداخت و گفت: چینی‌ها برای این عنصر هماهنگ کننده نهاد بورژوایی را به کنگره آوردند. با وجود یک‌سری مقاومت‌ها اتحادیه‌های کارگری را هم به کنگره راه دادند. این نهادهای هماهنگی بین بازار، دولت و سایر بخش‌ها هماهنگی ایجاد می‌کنند. 

وی همچنین گفت: نهاد هماهنگی نخبه‌های جامعه را جمع می‌کند و یک جریان دموکراتیک نسبی را ایجاد می‌کند. در کشور کره جنوبی چون سرعت رشد بالا بود در فرایند رشد این نهاد هماهنگی را شکل دادند. 

اطهاری سپس گفت: در ایران مشخص نیست چه کسی به ایجاد این نهاد هماهنگی می‌پردازد. آیا نهادها و موسسات علمی پژوهشی می‌خواهند نقش داشته باشند. آیا دانشگاه‌ها قرار است نقشی بیافرینند درحالی که ما دانشگاه‌هایی داریم که وابسته به جناح‌های سیاسی هستند.

نقدی به اظهارات وزیر کار 

این اقتصاددان با انتقاد از دیدگاه وزیر کار درباره اشتغال و توصیه های برخی کارشناسان اقتصادی که موضوع ایجاد اشتغال را در سطح راه‌اندازی مشاغلی چون «لبو فروشی» مطرح می‌کنند، ادامه داد: معلوم است که در چنین چشم اندازی هیچ الگویی برای توسعه مطرح نیست. 

اطهاری تاکید کرد: ادامه این مسیر زوال اقتصادی و اجتماعی است. کشور ما این همه جنگ و تحریم را تحمل نکرد که به چنین مرحله‌ای برسد.

وی در بخش دیگری با اشاره به آخر و عاقبت طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح بعد از اینکه مدت‌ها در جریان بود آخر سر رسید به اینجا که گفته شد فقط 3 هزارخانه خالی وجود دارد. درحالی که اگر از من می‌پرسیدند می‌گفتم به جای این کار جلوی ساختاری  که ایجاد رانت کرده را بگیرید. 

این اقتصاددان در پایان گفت: ایران به جایی رسیده است که هیچ چاره‌ای نیست مگر اینکه الگوی جایگزین خود را در توسعه تدوین و دنبال کند. ما چاره‌ای نداریم و تا دیرنشده است باید برای این منظور اقدام کنیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۶۳۶۷۰۹:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
الگوی توسعه ما بر پایه سیاست خودکفایی و اقتصاد مقاومتی بنا شده است.
ناشناس۲۳۶۶۵۱۳۱۱:۳۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اقتصاد ما ظاهراً اسلامی است. اما آن قدر آزاد است که هر کسی هر کاری دلش خواست می تواند انجام دهد. مانند جنگل!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۶۶۶۱۰۱۲:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
شما اقتصاد اسلامی را با اقتصاد کمونیستی اشتباه گرفتید. در اقتصاد اسلامی بگیر و ببند و مصادره اموال تجار و تولید کنندگان نیست.
ناشناس۲۳۶۶۶۴۴۱۳:۲۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
داداش، اقتصادی که ول باشد، اقتصاد جنگل است!
ناشناس۲۳۶۶۷۳۸۱۴:۴۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
تعريف اقتصاد اسلامي چيست ؟ در كدام كشور ها پياده شده؟ و در كدام ها موفق و ناموفق بوده كه به اهداف خودش برسد؟
ناشناس۲۳۶۶۷۴۹۱۴:۵۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
در اقتصاد اسلامی، دست تولیدکننده باز است و دست دلال و سوداگر بسته. متاسفانه در کشور ما برعکس است. لذا دارایی های اساسی مانند زمین و دلار (که ماهیت کالای سرمایه ای پیدا کرده اند) به صورت حبابی رشد کرده اند و ملت را اجاره نشین و بیکار نموده اند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۳۶۶۶۲۰۱۳:۰۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه آب و گنج قارونی با اجرای قانون از کجا اورده ای می باشد
ناشناس۲۳۶۶۵۱۴۱۱:۳۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
معنی توسعه در کشور ما با معنی توسعه در کشورهای دیگر از زمین تا آسمان فرق می کند!
ناشناس۲۳۶۶۵۱۷۱۱:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آیا در ایران بخش خصوصی توان رقابت با کارتل های اقتصادی را دارد؟؟؟
ناشناس۲۳۶۶۵۳۲۱۱:۵۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چقدر هم در حال توسعه هستیم ! یه نگاه به ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی و امار بیکاری و فقر و تورم بکن !
ناشناس۲۳۶۶۶۳۸۱۳:۲۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
روحانی باید پاسخگو باشد چرا ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت و رتبه پاسپورت ایرانی 20 پله سقوط کرد ؟!
ناشناس۲۳۶۶۵۴۲۱۲:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
لیبرال های غربگدا در 43 سال گذشته مملکت را به قهقرا بردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند.
ناشناس۲۳۶۶۵۶۸۱۲:۰۹:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
تنها راه نجات اقتصاد کشور ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد و بس
ناشناس۲۳۶۶۳۶۸۰۹:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چند دهه است که یا در جنگ نظامی هستیم یا در جنگ اقتصادی و یا در جنگ فرهنگی و نرم. وقتی در جنگ باشی، حرف زدن از توسعه محال است!
ناشناس۲۳۶۶۳۷۱۰۹:۲۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چرا نئولیبرالیسم مبتذل است؟ سوسیالیسم و کمونیسم خوب هستند؟
ناشناس۲۳۶۶۴۶۴۱۰:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ساعت خواب کمونیست خیلی وقت است به تاریخ رفته! تو همانی هستی که دائم علیه روسیه و چین که فقط کاسب کار هستند حرف می زنی؟ولی از کدخد که دشمن است قدیس!
ناشناس۲۳۶۶۴۷۵۱۱:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
افزایش شدید فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تبعیض و حقوق های نجومی و غیره نتیجه اجرای سیاست نئولیبرالی است.
ناشناس۲۳۶۶۳۷۳۰۹:۲۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
الگوی کشورهای غربی بر پایه لیبرالیسم بنا شده است و از این نظر پیشرفته ترین اقتصاد جهان را دارند. حتی توسعه اقتصادی کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، امارات.... هم که بر پایه لیبرالیسم بنا شده است، بسیار موفق و پیشرفته هستند.
ناشناس۲۳۶۶۵۷۵۱۲:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
و امریکا سردمدار آن الان در باتلاق اقتصادی و اجتماعی!!! دیر یا زود هم این نسخه تمام می شود
ناشناس۲۳۶۶۷۲۲۱۴:۳۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها هم یک عمر از این حرف‌ها می‌زدند که سرمایه‌داری و لیبرالیسم به زودی نابود می‌شود و فلان. الآن کمونیسم در زباله‌دان تاریخ هست و حتی خود همان کمونیست‌ها هم به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی متمایل شده‌اند مثل چینی‌ها.
ناشناس۲۳۶۶۶۴۳۱۳:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ژاپن و کره جنوبی و حکام عرب منطقه گاو شیرده امریکا هستن.
ناشناس۲۳۶۶۳۷۵۰۹:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
کشوری که در آن افراد به خودی و ناخودی تقسیم شده است و خودی ها از انواع امتیازات تحت عنوان سهمیه و.... برخوردار هستند، دائماً پسرفت می کند.
ناشناس۲۳۶۶۵۷۰۱۲:۱۰:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
کشوری که نامحرم ها به حکومت آن رخنه کنند و گروگانگیری کنند برای اهداف دشمن وضع همین است
ناشناس۲۳۶۶۴۰۱۰۹:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
گفتار جالب و مفیدی است. حیف که دست اندرکاران اهل مطالعه و بکار بردن علم و دانش و استفاده از فرهیختگان واقعی نیستند.
ناشناس۲۳۶۶۴۱۹۱۰:۰۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
جناب آمریکا می خواهد مسیر لیبی و عراق را در ایران پیاده کند آن وقت از چین حرف می زنی که در مورد منافع ملی خودش مذاکره نمی کند؟
ناشناس۲۳۶۶۴۸۸۱۱:۱۴:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
از دولت جدید می خواهیم سه نون اقتصادی دولت قبل را که اقتصاد کشور را با نظریه های صندوق بین المللی پول به ته دره برده و به شعب ابیطالب تبدیل کردند محاکمه نمایید
ناشناس۲۳۶۷۱۹۱۲۲:۰۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اگر خود مسئولین هم مثل ضعفا در شعب ابی طالب بودند راه چاره عاجلی پیدا میکردند.
ناشناس۲۳۶۷۱۹۰۲۱:۵۷:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
حکمرانان اگر هدفشان متمرکز به معیشت مردم و منافع مردم باشد مشکلات زودتر برطرف میشود.
حسن۲۳۶۶۴۴۲۱۰:۳۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
لازم نیست چرخ را از نو اختراع کنید. اقتصاد آزاد و رقابتی تنها مدلی است که در بلندمدت جواب داده است. ایجاد انحصار تحت عناوین زیبا و دلنشین نتیجه ای جز گسترش بیشتر فساد و ناکارآمدی ندارد.
ناشناس۲۳۶۶۴۴۶۱۰:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
این ها همه کلی گوئی و سخنان کلیشه ای تکراری است . یک طرح آمایش سرزمینی که مانع از استقرار صنایع آب بر در حاشیه کویر شود نداریم . سخن از WTO سازمان جهانی تجارت زدن و لزوم پیوستن به آن لرزه به اندام میاندازد در عرصه سیاستی که میبایست در مملکت را بر روی واردات ببندیم تا مونتاژکاران داخلی ورشکست نشوند . نئولیبرالیسم در این حال و هوا شعر است یک حواله بانکی ساده با همسایه ترکمان نمیتوانیم .
ناشناس۲۳۶۶۵۷۲۱۲:۱۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
در مدینه فاضله شما اول توان تولید داخلشان را قوی کردن بعد به سازمان های بازار آزاد و بدون تعرفه قدم گذاشتند و شما فقط ظاهر آن را می بینید ولی پشت آن را نمی بینید که اول چی کار کردن!
ناشناس۲۳۶۷۱۹۴۲۲:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
حرف شما درست. ولی کدام کشوری را سراغ دارید که در طول ده ها سال در گیری تمام عیار با دنیا توانسته باشد بستر اقتصادی سالمی ایجاد کند.
ناشناس۲۳۶۶۶۵۶۱۳:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
هنوز نمیدانی آن کشور های سازنده تجارت جهانی اول تولید داخلی خودشان را درست کردن و به سمت صادرات که در نتیجه بعدا شد تجارت جهانی آن وقت شمایی که هنوز توان داخلی را سر و سامان ندادید می خواهید روپا باشید آن هم در تجارت جهانی با تعرفه آزاد؟
ناشناس۲۳۶۶۸۹۸۱۶:۵۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
انحصار شما تا الآن چه نتیجه‌ای داشته؟ فوقش شده پراید. بگذارید درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز شود. اقتصاد آزاد و باز و رقابتی و شفاف در ایران برقرار شود. آن‌وقت خودتان خواهید دید که تولید داخل هم تقویت خواهد شد. صادرکننده هم می‌شویم.
ناشناس۲۳۶۶۴۵۶۱۰:۴۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
--برادر مسئول مربوطه ، «الگوي توسعه » ات كجاست ؟ ... مثل اين كه نداري ؟ ... بله ؟! -- الگوي توسعه ؟ .. من خودم الگوي توسعه هستم برادر !! ... نميداني بدان ! ...
م خ۲۳۶۶۴۷۷۱۱:۰۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
مشکل ما اینستکه هنوز احساس نیاز به توسعه در سران کشور ایجاد نشده است که دلیل آنهم میتواند اقتصاد رانتی باشد
ناشناس۲۳۶۶۴۸۴۱۱:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
نگاه حاکم بر اقتصاد ایران همان نگاه لبو فروشی است زیرا می خواهند مسائل را سریع حل کنند قضیه لاکپشت و خرگوش در ایران حاکم است. همواره می خواهند اول شوند اما آخر می شوند
ناشناس۲۳۶۶۴۸۷۱۱:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
سوال: 14 سال است که نام سال، شعار اقتصادی است. تیم طراح این شعارها چه کسانی هستند و با اینکه دو دهه است که می دانیم مشکل کشور اقتصادی است، چرا به جایی نمی رسیم و نهایتا وزرا به فکر لبوفروشی مردمند.
ناشناس۲۳۶۶۵۷۳۱۲:۱۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
چون دو دهه است به جای اصلاح ساختار کشور دنبال گدایی از دشمن بودید و اقتصاد مقاومتی در گوشه رینگ
ناشناس۲۳۶۶۶۶۴۱۳:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دو دهه است به جای عملی کردن این شعارها دولت ها دنبال گدایی از دشمن بودن! منتشر کنید لطفا
ناشناس۲۳۶۶۵۳۹۱۱:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
متأسفانه الگوی اقتصادی ما یک الگوی شتر گاو پلنگی است که اقتصاد و جامعه ما را به قهقرا می برد !...
ناشناس۲۳۶۶۵۴۸۱۲:۰۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
مثلاً سالهاست که می گوییم صنایع خودرو سازی ما بی کیفیت و ناکارآمد و زیان ده است اما عملا هیچ کاری برای اصلاح ساختار آن نداریم و همچنان نیروهای سفارشی را بدون آنکه شایستگی داشته باشند را استخدام می کنیم !... چرا ؟!...و بدون دلیل و هیچ راهبرد علمی و عملی به آن پول های کلان تزریق می کنیم !!!؟؟؟
ناشناس۲۳۶۶۶۹۲۱۴:۰۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
آخه وزیر کار تا دیروز داور برنامه میدان بوده .نه سوابقی دارد ونه تجربه وکارایی لازم . توقعی بیش از این ازش نیست .خدایا ببین چه کسانی وزیر شدند
باهر۲۳۶۶۹۱۹۱۷:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
در ایران چون شایسته سالاری حاکم نیست و نخبه کشی و نخبه فراردادن وجود دارد و افراد متملق و پرورش میدهند اوضاع مملکت اینگونه تیره و تار شده است وتا این امر حیاتی شایسته سالاری و شایسته پروری در مدیریت کشور برای همیشه حاکم نشودویا در کشور برقرار و پایدار نگردد هزاران الگوی عالی و برنامه عالی و ...هم که وجود داشته باشد هرگز رفتار و اجرا نخواهد شد و همین روش روزمره مدیریتی و کلاف سردرگم و حرافی و گفتار درمانی ورانتخواری و غارت ادامه خواهد یافت. باید امیرکبیر های مدیر و مدبر و دوراندیش و دانا و توانا و کاردان و باتجربه و برنامه ریز و آینده نگر و با بینش درست و سالم و صالح و دلسوز و جسور را به کار گماردتا همه چیز سامان یابد.
کامنت خوان الف۲۳۶۶۹۲۹۱۷:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اساسا مگر ما دنبال توسعه هستیم که نیازمند الگوی توسعه باشیم ؟ اقتصاد ما دو مشکل اساسی دارد : یکی وابستگی به معدن (نفت) و دیگری سیاسی بودن و ایدیولوژیک شدن آن می باشد . توسعه زمانی رخ می دهد که ۱. توسعه را بخواهیم ۲. منافع ملی یعنی منافع آحاد کسانی که نامشان ایرانی است در اولویت اول کشور باشد ۳.بپذیریم که مقوله اقتصاد و صنعت و تجارت مباحثی غیر ایدئولوژیک است
ناشناس۲۳۶۶۹۸۱۱۸:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
الگوی توسعه ما توسعه اقتصادی نبوده ، بلکه از دولت هاشمی به بعد الگوی ما ما فروش نفت و تزریق پول به جامعه بصورت رانت و افزایش مصرف گرایی و تجمل گرایی بوده
ناشناس۲۳۶۷۳۰۵۰۰:۵۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سفارش به لبو فروشی تشکیلات دولتی وریس جمهور نمی خواهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین