چرا عربستان غیرنظامیان یمنی را هدف می گیرد؟!

گروه جهان الف،   4001014065 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تشدید تجاوزات ائتلاف سعودی ضد مواضع غیرنظامی یمن هم زمان با شکست های مستمر عربستان در جبهه های مختلف جنگ سوالاتی درخصوص انگیزه های ریاض از این تجاوزات به وجود می آورد.

 چرا عربستان غیرنظامیان یمنی را هدف می گیرد؟!

به گزارش الف، واقعیت های میدانی در جنگ یمن، به ویژه در جبهه های اصلی آن یعنی مأرب و الحدیده حاکی از ناامیدی ائتلاف متجاوز سعودی برای بقای مواضع خود در این مناطق است. بعد از عقب نشینی شبه نظامیان وابسته به امارات از مناطق جنوبی الحدیده معادله درگیری در این منطقه بار دیگر به نفع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن تغییر کرد.

طی یک هفته گذشته مناطق زیادی از شهر راهبردی مأرب به دست نیروهای انصارالله آزاد شد؛ جایی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از سلسله درگیری‌های شدید و طاقت فرسا با عناصر سعودی در منطقه «وادی عبیده» موفق شدند بر پایگاه «کری» به عنوان مهمترین پایگاه القاعده در جنوب مأرب سیطره یابند.

علاوه بر آن تسلط نیروهای صنعا بر رشته کوه های «البلق شرقی» که مستقیما مشرف بر مأرب بوده و محل قبلی استقرار مزدوران سعودی محسوب می شود نیز از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. هم زمان با آن اطلاعات حاکی از شکست های پی در پی ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه الحدیده است و بعد از عقب نشینی تیپ نهم «العمالقه» وابسته به ائتلاف سعودی از مناطق جنوبی الحدیده و تحویل سلاح به نیروهای صنعا، سایر این تیپها نیز به تدریج در حال عقب نشینی هستند.

عربستان به خوبی می داند که بعد از سیطره کامل انصارالله بر مأرب، نیروهای دولت نجات ملی یمن اقدام به پیشروی به سمت استانهای جنوبی و تلاش برای آزادسازی دیگر مناطق اشغال شده یمن خواهند کرد؛ به این ترتیب ابتکار عمل جنگ به کلی از دست سعودیها خارج خواهد شد. همچنین در این صورت دولت صنعا موفق خواهد شد به تدریج محاصره تحمیل شده ضد مردم یمن را رفع کند و بنابراین عربستان در صورت آغاز مذاکرات احتمالی با انصارالله برای پایان دادن به جنگ همه کارتهای خود را از دست می دهد.

سیطره کامل بر مارب به معنای کنترل صنعا بر ثروتهای نفتی مردم یمن در منطقه صافر است که سهم بالایی در بهبود اوضاع اقتصادی مناطق تحت سیطره انصارالله خواهد داشت؛ همین امر میتواند موجب شورش ساکنان استانهای جنوبی که تحت اشغال ائتلاف سعودی-اماراتی هستند شود و مردم این مناطق برای بیرون کردن اشغالگران اقدام کنند.

علاوه بر آن عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» انصارالله در عمق عربستان سعودی که چندین فرودگاه و پایگاه و همچنین تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داد موجب افزایش نگرانی ریاض از تداوم این حملات و کشیده شدن جنگ به جبهه داخلی عربستان شده است.

مجموعه این شرایط موجب شده تا عربستان به هر راهی جهت جلوگیری از شکست رسمی در مارب متوسل شود. معمول ترین روش سعودیها برای تحت فشار قرار دادن دولت نجات ملی یمن از ابتدای جنگ تاکنون، مورد هدف قرار دادن مواضع غیر نظامی و کشتار افراد بی گناه به ویژه زنان و کودکان بوده است؛ چیزی که در عملیاتهای اخیر ائتلاف سعودی دیده میشود.

عربستان بعد از ناامیدی از کسب هرگونه دستاورد در جبهه میدانی جنگ یمن به بمباران غیرنظامیان این کشور در مناطق پرجمعیتی چون صنعا و صعده روی آورده است. در دوره های گذشته نیز سعودیها هنگام احساس خطر جدی برای شکست در جنگ، مواضع غیرنظامی را هدف میگرفتند تا دولت صنعا را تحت فشار قرار دهند.

از جمله بارزترین جنایتهای ائتلاف سعودی طی روزهای اخیر ضد غیرنظامیان یمن، حمله وحشیانه به تاسیسات آب آشامیدنی صنعا بود که البته موضوع جدیدی نیست. همچنین ائتلاف متجاوز سعودی در روزهای گذشته مواضعی را که قبلا در صنعا مورد هدف قرار داده بود مجددا بمباران کرد که همین امر دلیل بر سردرگمی ریاض در میدان جنگ یمن شده و آن را وادار به حملات کورکورانه می کند.

متاسفانه حمایت آمریکا و حتی سازمان ملل از ادامه تجاوزات عربستان ضد غیرنظامیان یمنی، سعودیها را بیش از قبل گستاخ میکند و درحالی که سازمان ملل هرگونه واکنش دفاعی انصارالله ضد ائتلاف متجاوز را محکوم میکند، در برابر جنایتهای عربستان و متحدانش سکوت و یا از آن جانبداری می کند.

اما با همه این وجود روند جنگ یمن و تجربه سالهای گذشته نشان میدهد هرگز اهرم فشار عربستان در سوءاستفاده از غیرنظامیان برای تسلیم کردن انصارالله کارساز نبوده است و نیروها صنعا هرگونه تجاوز عربستان را با عملیاتی سخت تر پاسخ داده اند. همانطور که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، عملیات موازنه بازدارندگی هشتم انصارالله در پاسخ به تشدید تجاوزات ائتلاف سعودی به مواضع غیرنظامی یمن صورت گرفت.

مسئولان دولت نجات ملی یمن همچنین تهدید کرده اند تجاوزات اخیر سعودیها نیز بی پاسخ نخواهد ماند. بنابراین انتظار می رود به زودی شاهد عملیاتی مشابه عملیات موازنه بازدارندگی هشتم باشیم که شاید در قالب عملیات بازدارندگی نهم، عمق عربستان سعودی و تاسیسات حیاتی این کشور را هدف بگیرد.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۵۱۲۱۰۹:۵۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
اگر یمنی ها دوبار مردم عادی عربستان هدف قرار دهد آن وقت عربستان تسلیم می شود
ناشناس۲۳۶۵۴۴۷۱۳:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
چون اکثر شبه نظامیها و چریکها لباس نظامی و مقر مشخصی ندارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین