ضیافت سالانه سینما به صرف فرهنگ و اندیشه    

گروه فرهنگی الف،   4001014017

جشنواره فیلم فجر در حالی به چهل سالگی پا می‌گذارد که قرار است بخش‌های تازه‌ای را برای اولین بار تجربه کند. در این. راستا بخش فرهنگی در کنار بخش رقابتی به جشنواره فیلم فجر افزوده شد.

ضیافت سالانه سینما به صرف فرهنگ و اندیشه    

 

جشنواره فیلم فجر در حالی به چهل سالگی پا می‌گذارد که قرار است بخش‌های تازه‌ای را برای اولین بار تجربه کند. فارغ از تغییر شکل حضور فیلم‌های اول در جشنواره یکی از تغییرات اعمال شده در این دوره افزوده شدن بخش فرهنگی در کنار بخش رقابتی است. برنامه‌های فرهنگی شامل چهار بخش گنجینه‌های سینمای ایران (قاب‌های ماندگار)، همایش‌های فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (10 شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقش‌های ماندگار) همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشست‌های رسانه‌ای پیرامون فیلم‌های بخش مسابقه است. سعید الهی از چهره‌های فرهنگی است که به‌عنوان مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر منصوب شده است.
الهی در گفت‌ و گویی با «ایران» درباره هویت و ضرورت برگزاری این بخش گفت:‌ «جشنواره‌های فرهنگی هنری در سراسر دنیا علاوه بر برخورداری همه علاقه‌مندان مردمی از فضای ارائه آثار، فرصت درخشانی برای جامعه فرهیختگان و اهل اندیشه است تا به همین بهانه در خصوص موضوعات تخصصی و نیز نسبت محصولات و صنایع فرهنگی با مباحث مختلف در زمینه جامعه، علوم، ارتباطات، آینده و...با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو بپردازند.»
الهی معتقد است، ماحصل رویدادهایی با این ساختار منجر به پرورش ذهن‌های خلاق، شکل‌گیری ایده‌ها و الگوهای جدید هنری، رشد و غنای فکری حاضرین در جشنواره‌ها و بسط همه این نکات از طریق رسانه‌های جمعی به جامعه بویژه نسل جوان و علاقه‌مند خواهد شد.این کارشناس سینما و رسانه ارتقای سطح فرهنگی جامعه مبتنی بر گفت‌وگو و تضارب آرا به روش برگزاری انواع هم‌اندیشی‌های مؤثر و کارآمد را از جمله وظایف ذاتی حاکمیت و مدیران دستگاه‌های فرهنگی دانست و خاطرنشان ساخت: «جشنواره‌ها و برنامه‌های طراحی شده در آنها به‌عنوان یک ابزار جذاب و بانشاط برای بسیاری از مردم در سطوح مختلف علمی و تحصیلی می‌توانند شرایط آگاهی‌بخشی، جریان‌سازی و حتی هدایت انواع استعدادهای بالقوه در میان جامعه هدف خود را فراهم کنند.»
او در توضیحات تکمیلی افزود: «جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم خود که می‌تواند نمادی از بلوغ این رویداد معتبر و شناخته شده هنری و سینمایی در کشور باشد با گنجاندن برنامه‌های فرهنگی در قالب نشست‌های تخصصی علمی و پژوهشی با موضوع سینما تلاش کرده است تا به استاندارد جهانی برپایی رویدادهای مشابه در اقصی نقاط جهان نزدیکتر شود.»
الهی تأکید دارد که طراحی‌های جدید در جدول برنامه جشنواره امسال به هیچ عنوان به معنای تقلیل جایگاه آثار بخش مسابقه نیست و همچون سنوات گذشته فیلم‌ها در بهترین زمان و مکان و کیفیت به نمایش در می‌آیند؛ لیکن آسیب‌شناسی ادوار گذشته متولیان امر بخصوص رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره را به این تصمیم رسانده که از فرصت حضور علاقه‌مندان بویژه اهالی رسانه در جشنواره استفاده بهینه شود.
به‌ گفته او، هدف برنامه‌های فرهنگی اغنا و توسعه ارتباطات دوسویه میان نمایندگان رسانه‌های گروهی، هنرمندان و صاحبان آثار، دانشجویان و فرهیختگان مدعو و در نهایت همه مخاطبان جشنواره در سراسر کشور از طریق طرح محتواهای هدفمند، مورد لزوم و کاربردی با محوریت سینماست.
این تهیه کننده سینما و تلویزیون در مقایسه هم اندیشی‌های جشنواره با فیلم‌های به نمایش گذاشته شده، توضیح داد: «ذهن هر انسانی از محدودیت خاصی برخوردار است و به ناچار در مواجهه با یک تولید هنری تنها به اندازه شعاع ذهنی خود قادر به تحلیل آن اثر است اما اگر همین انسان علاقه‌مند به سینما، همزمان با فرصت تماشای فیلم در یک موقعیت، ذهن خود را در معرض انواع گفت‌و‌گوها، تجربه‌ها و موضوعات مرتبط با سینما قرار دهد، بی‌تردید در تحلیل‌ها و برداشت خود نسبت به آن محصول هنری نگاه و واکنشی عمیق‌تر خواهد داشت.»
او با اشاره به موضوعات مدنظر جشنواره در برنامه‌های فرهنگی گفت: «سینما همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند می‌تواند کلید پیشرفت توسعه کشور باشد؛ لذا تحقق این امر میسر نمی‌شود مگر با ورود فیلمسازان به مباحثی که در توسعه یک کشور مؤثرند. به‌همین خاطر در تجربه امسال تلاش کرده‌ایم ابتدا روی موضوعات علوم انسانی و تکنیکی سینما متمرکز شده و از دیدگاه‌های بزرگان و استادان دانشگاهی این دو حوزه بهره‌مند شویم.»
الهی در بخش پایانی صحبت‌هایش بر تعامل صاحبنظران در جلسات گفت‌و‌گو تأکید کرد و گفت که این بخش مورد اقبال جدی پیشکسوتان عرصه علم و اندیشه قرار گرفته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین