اوج فعلا سریال می‌سازد نه فیلم/ فیلم‌های اوج هم لو رفت/ به چه اجازه‌ای فیلم را به دیگران نشان دادید؟

گروه فرهنگی الف،   4001013095

محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج، جزییات فعالیت این سازمان را تشریح کرد.

اوج فعلا سریال می‌سازد نه فیلم/ فیلم‌های اوج هم لو رفت/ به چه اجازه‌ای فیلم را به دیگران نشان دادید؟

 به گزارش صبا، نشست خبری درباره راه نیافتن فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» به چهلمین جشنواره فیلم فجر و همچنین تشریح روند تولیدات این موسسه روز یکشنبه ساعت ۱۵ با حضور محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال مرکز سینمایی اوج به عنوان سخنران نشست و مهرداد معظمی روابط عمومی سازمان به عنوان مدبر جلسه در سازمان هنری اوج برگزار شد.

محسن دریالعل درباره فعالیت های اوج عنوان کرد: اولین تغییر مهم در سازمان هنری رسانه ای اوج تغییر ریل فیلمسازی است. در ۱۰ سال گذشته بنای اصلی بر فیلم های سینمایی بوده است و تقریبا حضور ما در جریان سینمایی هر روز پررنگ تر شد و تا الان از تاثیرگذارها بوده ایم و اوج باعث رونق اکران نیز شده است.

او افزود: کرونا سیاست های ما در اوج را تغییر داد. اکران نشدن فیلم ها در دوره تعطیلی سینماها باعث شد حدود ۳۰۰ فیلم در صف اکران داشته باشیم و تولید بی رویه فقط افسردگی فیلمسازان و هدر دادن پول بیت المال است.

ما تولیدات را به سمت سریال سازی بردیم

این مدیر هنری گفت: پس ما تولیدات را به سمت سریال سازی بردیم و برای روشن نگه داشتن چراغ سینما با سیاست های متفاوت حضور داریم.

او اظهار کرد: ۳۰ سریال با صدا و سیما و رسانه های خانگی در دست تولید داریم که برخی در حال پیش تولید و برخی در حال تولید و بعضی نیز نزدیک به پخش هستند.

«مستوران»؛ کم خرج و باکیفیت

دریالعل عنوان کرد: تغییر ریل فیلمسازی که بر اثر همه گیری کرونا ایجاد شد باعث حس کم کاری شده ولی در اصل برای تولید اثر باکیفیت بوده است و به زودی سریال «مستوران» روی آنتن می رود و می توان درباره سبک و کیفیت آن صحبت کرد و این یعنی می توان با پول های ارزان و با بودجه روتین صدا و سیما کار خوب تولید کرد که مخاطب از آن توقع بالا داشته باشد.

او ادامه داد: وظیفه خود را حضور در نمایش خانگی و همچنین محملی برای ایجاد درآمد می‌دانیم چراکه آثار اوج اینگونه طراحی شده که علاوه بر تولید برای مخاطب هدف، بازگشت سرمایه آن نیز در نظر گرفته شده است به طور مثال اتفاقی که برای فیلم «منصور» در سینما افتاد پیش از این تنها برای آثار کمدی رخ می داده است.

مدیر مرکز فیلم و سریال اوج اظهار کرد: ما برای دپو کردن فیلم در کشو کار تولید نمی‌کنیم و بنای حضور به هر قیمتی در جشنواره فیلم فجر را نداریم. ما سازمان تولید اثر هستیم و برای مشارکت باید از ابتدای ساخت اثر حضور داشته باشیم.

او با اشاره به انیمیشن «پسر دلفینی» بیان کرد: در جشنواره سی و نهم فیلم فجر با انیمیشن «پسر دلفینی» حضور داشتیم که به دلیل رقابت تک محصولی کار را از جشنواره بیرون آوردیم و آن را حدود ۶۰۰ هزار دلار یعنی چیزی حدود ۲ برابر هزینه تولید فروختیم و این یعنی اوج به ارزآوری فکر می کند همانطور که با آثاری چون «به وقت شام» و دیگر محصولات به این مهم دست یافتیم. در اصل حضورمان را کمرنگ کرده ایم ولی با تک محصول استمرار می دهیم.

کسی نمی داند «مسیح پسر مریم» چرا کنار گذاشته شد

دریالعل درباره فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» که در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشده است، عنوان کرد: عزم ما این بود تا «مسیح پسر مریم» را به جشنواره فجر ارایه دهیم ولی هر جشنواره قاعده‌ای دارد و شرکت‌کنندگان با آگاهی از قواعد ورود پیدا می‌کند و از پذیرفته نشدن فیلم گله‌ای نداریم. به دلیل قوانین گله نداریم اما حق اعتراض را به خودمان می‌دهیم که اگر دیدیم به فیلم ظلم می‌شود، اعتراض کنیم .اتفاقی که رخ داده عجیب و غریب است. چند روز سکوت کردیم ولی دیدیم هیات انتخاب تعارض در گفتار دارند و این بی اخلاقی است. انواع روایت‌ها را داشتیم اگر شما می‌دانید چرا فیلم کنار گذاشته شده است ما هم می‌دانیم. سه روایت متفاوت هست که با هم متفاوت است. چیزهایی را در پیامک می‌ گویند و با رسانه‌ها صحبت دیگری می‌کنند. ما دلیل نهایی را نمی دانیم پس بهترست یا سکوت کنند یا درست دلیل بیاورند تا بدانیم دلیل کنار گذاشتن فیلم چیست؟

او عنوان کرد: این تناقص ما را اذیت می‌کند. اینها بی‌اخلاقی است بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفه‌ای قرار می‌گیرد؟ رسم امانت این است که فیلم را برای دیگران تعریف نکنند. اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفه‌ای است حرفه‌ای هم برخورد کنند. اصلاً بگویند نمی‌خواهیم جواب بدهیم ولی این رفتار بی اخلاقی است چند نفر می‌گویند فیلم را دیده‌ایم. به چه اجازه‌ای فیلم را نمایش می‌دهند. حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خوانده‌اند.

هیات انتخاب و هیات پروانه نمایش باید فیلم را ببینند نه آدم های بی ربط و با ربط

مدیر مرکز فیلم و سریال اوج مطرح کرد: چرا افراد متفرقه فیلمنامه را می‌خوانند. حتی یک اجازه یا یک اطلاع به ما نداده‌اند و ناراحتی اوج از نپذیرفتن نیست چراکه حق جشنواره است فیلم را کنار بگذارد ما درباره حق خودمان حرف می‌زنیم هیات انتخاب و هیات پروانه نمایش باید فیلم را ببینند نه آدم های بی ربط و با ربط.

او گفت: چرا درباره فیلمی که کنار گذاشته‌اند دروغ می‌گویند؟ عملیات رسانه‌ای برای آن می‌کنند. ما فقط یک توییت زدیم که فیلم را کنار گذاشتند در حالی که شورای نمایش به ما پیام دادند انصراف بدهید. حالا که کنارش گذاشتند پای کار خود بایستند. به هر حال جمعی به جمع‌بندی رسیده‌اند و ما خوشحال می شویم اشکال کارمان را بدانیم.

ما پشت محصول مان می‌ایستم اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند

این مدیر سینمایی بیان کرد: «مسیح پسر مریم» در اواسط جشنواره اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت و فیلم کاملاً قابل قضاوت است و اهالی رسانه می توانند نطرشان را اعلام کنند و  سلیقه هیات انتخاب آنگاه مشخص می‌شود شاید برخی هم سلیقه شان کار ما نباشد اما ما پشت محصول مان می‌ایستیم آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی علیرضا افخمی می‌گوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستد. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ دیده شده که در برخی موارد وزن فیلم‌های بازمانده نسبت به فیلم های داخل جشنواره بیشتر است و کاش با یک حرف اعتبار یک جشنواره چهل ساله را از بین نبرند.

او اظهار کرد: سازمان اوج آنقدر شجاعت دارد که اگر محصولی ساخت و خوب نبود بگوید خوب نیست اما «مسیح پسر مریم» خوب است. هر کسی راف کاتی از آن دیده خوشش آمده است. حتماً نقاط ضعفی دارد اما کارگردانش که یک کارگردان فیلم اولی و دهه هفتادی است که کارش را درست انجام داده و  فیلم را با بودجه ۶ میلیاردی در اصل ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ساخته است. این اولین باری نیست که جشنواره فیلم های سازمان اوج را چه در بخش انتخاب چه در بخش جوایز بیرون از جشنواره می گذارد. فیلم «لباس شخصی» را هم کنار گذاشتند و اعضای هیات انتخاب بعدها گفتند اشتباه کردیم.

دریالعل بیان کرد: یک تکه از فیلم یادشان رفته آن را هم بگویند تا کامل شود! ما سوژه فاحشه‌خانه را نمی‌توانیم نمایش بدهیم؟! اینکه دیدگاه علیرضا افخمی درباره فاحشه خانه چیست نباید پاسخگویش ما باشیم‌ او خودش باید بگوید.

این مدیر سینمایی درباره پروانه نمایش «مسیح پسر مریم» اعلام کرد: صحبتی با این موضوع که فیلم پروانه نمایش نمی‌گیرد شنیده نشده و فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد. ما هم برای پروانه نمایش درخواست داده‌ایم.

دریالعل اظهار کرد: در گفتگوی آخر اعضای هیأت انتخاب گفته شد چرا قهرمان فیلم کار فرهنگی نمی‌کند. مشاوری را که نمی‌فهمد مسیر قهرمان باید به یک عمل ختم شود چگونه باید با او صحبت کرد؟! حضور متخصص هنرهای تجسمی به‌عنوان مشاور سینمایی برای چیست؟! او رییس انجمن دفاع مقدس بود، آثار آنها کجاست؟ با دلار چهار هزار تومانی فیلم ساختند اما رویشان نمی‌شود نمایش بدهند.

او توضیح داد: در سال گذشت یک ریال بودجه تولیدی نگرفته‌ایم در حالیکه می‌توانستیم سرمایه را در فیلم‌ها دپو کنیم اما همانطور که گفتم بازگشت سرمایه برای ما موضوعیت دارد. سال گذشته محصولات کمتری تولید کردیم و امسال یک فیلم، اما اگر ببینیم اوضاع بهتر می‌شود بیشتر تولید می‌کنیم و اگر شرایط خدایی ناکرده بد شد تولیدات مان را کمتر می‌کنیم.

این فعال سینمایی درباره اکران در بخش جنبی برای آثاری که در جشنواره پذیرفته نشدند، مطرح کرد: یکی از مدیران جشنواره اعلام کرد شاید یک اکران ویژه برای «مسیح پسر مریم» بگذاریم، اما با اجازه چه کسی؟! درباره بخش جنبی جشنواره گویا می‌خواهند چنین کاری کنند ولی ما هنوز به اکران در بخش جنبی فکر نکردیم.

او ادامه داد: تا ۲۴ ساعت قبل از اعلام نهایی، فیلم ما در لیست بود ولی نمی‌دانیم در ۲۴ ساعت آخر چه شد؛ همانطور که اخبار را شما می‌شنوید ما هم می‌شنویم همانطور که خیلی‌ها فیلم ما را دیدند ما هم اخبار را می‌شنویم.

آقای افخمی بگوید فیلم زندگی امام خمینی چه شد؟

محسن دریالعل اشاره کرد: دقیقه نود ما را کنار گذاشتند و اشکال ندارد ولی علیرضا افخمی بگوید فیلم زندگی امام خمینی (ره) که ۱۳ سال از آن گذشته است چه شد؟ فیلم را پخش کنند تا ببینیم سبک فیلمسازی ما اشتباه است یا شما؟! اگر فیلم مشکل محتوایی دارد چرا در فیلمنامه متوجه نشدند. آقای نیرومند چهار فیلم سینمایی در یکی از مسئولیت های خود تولید کرد که یکی فقط ۵۰ میلیون تومان فروش داشت و سه فیلم باقی مانده را حتی روی‌شان نمی‌شود نمایش دهند. علیرضا افخمی فیلمی درباره کودکی امام ساخته‌ که ۱۳ سال است بلاتکلیف است و با اینکه سه بار تدوین شده روی‌شان نمی‌شود اکرانش کنند.

کسی که در هنرهای تجسمی بوده نباید مشاور سینمایی باشد

این مدیر سازمان اوج تاکید کرد: ما تقابلی با وزارت ارشاد نداریم ولی آنها حاشیه‌ای درست کردند و ما دیدیم نمی‌شود سکوت کرد. بحث ما جشنواره فیلم فجر و اعتبارش است، اینکه در سیاستگذاری کلان سینما چه می‌گذرد. پیشنهاد ما این است کسی که در هنرهای تجسمی بوده نباید مشاور سینمایی باشد.

سخنگوی گروه سازنده فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» ادامه داد: بعد از اینکه لیست اعلام شد و نظرات هیات انتخاب بیان شد باز هم ما متوجه مسأله نشدیم که چرا تا ۲۴ ساعت قبل در لیست بودیم و ناگهان حذف شدیم. ما اصراری نکردیم چون ممکن است تصور شود کیفیت فیلم پایین بوده است و با فشار وارد شده است و این برای کار ما ضد تبلیغ است. بنابراین در همه این موارد جز سکوت کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. الان هم نمی‌خواستیم سخنی بگوییم  فکر می‌کنم هیات انتخاب همه چیز را گفته‌اند البته روایت آنها از داستان روایت شخصی خودشان است.

او گفت: اگر هیات انتخاب آنقدر محفوظ بود که خبر به جایی درز نمی کرد  ما هم آنرا نمی‌شنیدیم با وجود اینکه سطح دسترسی به اخبار برای ما بیشتر است ولی سازمان اوج در مقابل وزارت ارشاد موضع نگرفته است ما از رفتار غیرحرفه‌ای و تناقض در گفتار ناراحتیم چراکه یک مسیر کاملاً قانونی را طی کرده ایم.

دریالعل با اشاره به آثار اوج که هنوز اکران نشدند، مطرح کرد: «روز بلوا» که به شکل مینی سریال پخش شد و استقبال از آن خارج از انتظار خود پلتفرم بود چون فکر نمی کردند پلتفرم می‌تواند بستر مناسبی برای نمایش مینی سریال باشد. هیچکس جرات ورود نداشت تا ما این کار را با «روز بلوا» انجام دادیم و این مینی سریال کل هزینه‌اش برگشت و گویا مسعود کیمیایی هم قرار است چنین کاری انجام دهد در زمینه سینما هم هیچکس جرات نداشت فیلم خود را اکران آنلاین کند اما «خروج» را اکران آنلاین کردیم.

محسن دریالعل در پایان گفت: امیدواریم فیلم های «مصلحت» و «لباس شخصی» مشکلاتشان حل می‌شود باید بدانیم که بالاخره هر سازمانی مشکلات این چنین را دارد اما برنامه‌های اکران آنها را خواهیم چید چراکه مشکل یکی حل شده است و برای مشکل دیگری رایزنی می‌شود درباره  انتخاب موضوعات از نظر ما بن بستی در سینمای ایران وجود ندارد من آنچه مطمئن بودم گفتم و هر چیزی را که نمی‌دانستم با صداقت گفتم که نمی‌دانم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین