نظر ضرغامی درباره تخریب بافت تاریخی: اشتباه می‌کنند

گروه فرهنگی الف،   4001013072

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که کمیته‌ای از کارشناسان مجرب درحال بررسی و مطالعه «طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع)» (به وسعت ۵۷ هکتار در بافت تاریخی شیراز) هستند، گفت: آن‌هایی که فکر می‌کنند در سراسر کشور «بافت تاریخی» مشابه «بافت فرسوده» است و می‌شود بولدوزر گذاشت و همه را صاف کرد و بناهای جدید ساخت، حتما اشتباه می‌کنند.

نظر ضرغامی درباره تخریب بافت تاریخی: اشتباه می‌کنند

به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی که در سفر به استان‌هایی چون سمنان، فارس (شیراز)، اصفهان، یزد، قم و ... با درخواست‌هایی برای تجدیدنظر در بافت تاریخی و یا مطالباتی از سوی مسؤولان استانی برای تخریب این بافت‌ها با این ادله که فرسوده شده‌اند و امکان ایجاد و تامین خدمات شهری وجود ندارد، مواجه شده است، در جمع خبرنگاران به بیان نظرش در این‌باره پرداخت و اظهار کرد: در شورای اداری قم با صراحت درباره بافت تاریخی صحبت کردم. بعضی‌ها تصور می‌کنند «بافت تاریخی»، یعنی «بافت فرسوده»، یک طوری خط‌کشی شده و دعواهای قبیله‌ای هم راه افتاده است و افراد همدیگر را متهم می‌کنند. بافت تاریخی بافت تاریخی است. اگر جایی هم بافت فرسوده است، آن‌جا هم بافت فرسوده است. مهم این است که نظر کارشناسی وزارت میراث فرهنگی و قوانین ثبتی ما چه ارزش‌گذاری‌ای روی آن بافت کرده است.

او همچنین بیان کرد: آن‌هایی که فکر می‌کنند در سراسر کشور بافت تاریخی مشابه بافت فرسوده است و می‌شود بولدوزر گذاشت و همه را صاف کرد و بناهای جدید ساخت حتما اشتباه می‌کنند. گول ظاهر فرسوده آن‌جا (بافت) را نباید بخورند، فرسوده هست، اما تاریخی است.

ضرغامی ادامه داد:‌ ما با توجه به توصیه‌های آقای رییس‌جمهور در جلسه شورای اداری تلاش می‌کنیم در محوطه‌های که به عنوان بافت تاریخی ثبت شده است، اگر بناهای مشهور تاریخی وجود دارند، آن‌ها را با قوانینی که داریم حفظ کنیم. اگر جایی هیچ ربطی به بنای تاریخی ندارد و به بافت آسیبی می‌رساند با یک تصمیم‌گیری فنی و کارشناسی که کمیته‌ای برای این کار تشکیل شده است و مورد به مورد بررسی دقیق می‌کند، تا آن‌جایی که لازم است برای حل مشکلات کشور و حل مسائل توسعه‌ای که به مردم برمی‌گردد و باید رفع شود، نظر کارشناسی بدهد و ما موردی تصمیم می‌گیریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بافت تاریخی یک ارزش بسیار جدی و روشن است که (وزارت) میراث فرهنگی به حسب مأموریت و با همه وجود و همچنین دولت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی باید حفاظت و حمایت کنند.

ضرغامی مهرماه ۱۴۰۰ سفری به شیراز داشت که همزمان درباره اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) و تخریب بافت تاریخی اطراف آن صحبت‌های بحث‌برانگیزی مطرح شده بود. او که آن زمان از ارجاع طرح "لزوم بازنگری میراثی بودن ۲۰۰ خانه در بافت تاریخی شیراز" به هیأت کارشناسی سخن گفته بود، ‌ پس از گذشت سه ماه که درخواست‌های بسیاری از سوی استادان، کارشناسان، ‌ فعالان میراث فرهنگی و معماری برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز مطرح شده است،  درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته در این‌باره در جمع خبرنگاران گفت: همان کمیته‌ای که توضیح دادم، درحال کار است. این کمیته متشکل از کارشناسانی مجرب است که سال‌ها در وزارت میراث این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها روی این موضوع مطالعه می‌کنند و جلساتشان را گذاشته‌اند تا همه نیازهای آن‌جا را با حفظ جایگاه میراث فرهنگی حل کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین